voormalig werkgever wil loonstrook maar niet geven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hollsteiner

voormalig werkgever wil loonstrook maar niet geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 13:05

Ik ben 4 maanden geleden ongeveer gestopt bij die werkgever,
maar nou heb ik nog steeds mijn loonstrook niet gehad.
Na lang zeuren heeft hij mijn vakantiegeld contant gegeven,
maar ik kan niet controleren of het bedrag klopt.
Ben nu al een paar keer wezen vragen maar krijgt elke keer dezelfde smoes.
Hij is hem kwijt...
Nu vandaag heeft hij weer beloofd het in orde te maken.
Ik was er klaar mee dus werd lichtelijk geïrriteerd.
Hierop kreeg ik als reactie dat als ik zo begon hij ook nog wel wat had.
Waar geld gebleven was?!
Al zou ik geld gestolen hebben (wat niet het geval is) is dat dan nu niet een beetje laat?
Ik ben hier namelijk nooit op aangesproken.
Maar wat moet ik nou met die loonstrook...

Wat nu??

Tallie1979

Re: voormalig werkgever wil loonstrook maar niet geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 13:08

Een aangetekende brief sturen! En aangeven dat je je loonstrook wenst, geeft hij deze niet, dan ga je naar een advocaat of de belastingdienst :)

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 13:15

net mijn baas dit, ik krijg m'n loonstroken wanneer het hun uitkomt. Officieel moeten ze het pas om het half jaar geven, ik weet dat dit verplicht is. Maar iedere normale werkgever geeft dit elke maand aan zijn medewerkers.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 13:18

Ik heb 1x meegemaakt dat ik een betaling kreeg zonder loonstrook ( ook al heb ik er tig keer om gevraagd ) dat bedrijf was binnen 3 maanden daarna hardstikke failliet..

Op het moment dat betalen een probleem word en je krijgt geen loonstroken, dan is er iets aan de hand..

Mijn advioes aan TS blijft: Aangetekende brief sturen, zo kan je later aan de belastingdienst aantonen dat je er alles aan gedaan hebt..

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 13:39

Nou ik heb precies het omgekeerde probleem. Ik heb wel een loonstrook gehad maar wacht al 2 maanden op mijn loon... Ik blijf er gewoon naar bellen..

Ik denk dat je idd een aangetekende brief moet sturen, dat je stappen gaat ondernemen als je je loonstrook niet krijgt...

Hollsteiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 19:18

Het gaat mij er om dat ik niet kan controleren of het bedrag dat aan mij als vakantiegeld is uitgekeerd klopt. Ik heb geen idee of het teveel / goed / te weinig is hier baal ik van. Voor het zelfde geld is het te weinig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 23:44

wat raar, ik krijg trouwens wel mijn salaris maar geen loonstrook wat denken jullie dan wat dat betekend?

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 23:50

Als je je vakantiegeld wilt uitrekenen kun je je bruto salarisbedragen van dit jaar bijelkaar optellen en van dit totaal 8% vakantiegeld rekenen. Het is dan wel bruto maar bij benadering kan je het wel inschatten of het enigzins klopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 23:59

Direct een aangetekende brief er achteraan en hem in gebreke stellen. Hij MOET jou die loonstrook overhandigen.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 23:59

Heb je wel een arbeidscontract waarop staat wanneer je daar bent begonnen en voor welk salaris, en een brief waarin staat wanneer het contract is beëindigd? En heb je getekend voor ontvangst toen hij het vakantiegeld contact betaalde? Want anders beweert hij misschien later dat hij je meer heeft gegeven dan je hebt ontvangen.

En nog eens contact opnemen met die werkgever dat je de loonstroken nodig hebt voor de belastingdienst, misschien dat hij dan wat vlotter wordt met z'n papierwerk.
Let er daarnaast op dat je in januari/februari volgend jaar een jaaropgave van hem krijgt, voor de belastingaangifte c.q. teruggave.

Als je er niet uitkomt even contact opnemen met de belastingdienst of een belletje naar een rechtswinkel voor advies.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 00:03

Een werkgever is niet verplicht om elke maand een loonstrook te versturen. Bij elke wijziging is hij dit wel verplicht.
Ook als een werknemer hier om vraagt is hij verplicht de loonstrook te geven.

Misschien juridisch loket proberen?
Of cao

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 00:11

Frances schreef:
Nou ik heb precies het omgekeerde probleem. Ik heb wel een loonstrook gehad maar wacht al 2 maanden op mijn loon... Ik blijf er gewoon naar bellen..

Zo das ook lekker dan! Ik geloof dat ik me dan ongeveer een week of 6 terug ziek gemeld zou hebben.

Ontopic: Idd een aangetekende brief sturen, daarin zou ik zeker vermelden dat je er al HERHAALDELIJK naar gevraagd hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 00:17

[LZP] > [STW]

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 08:17

@oreo: ik werk er al een hele tijd niet meer :P maar ik moet mijn laatste loon dus nog krijgen ;(

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 08:28

Als je werkgever je loon te laat betaald, heb jij recht op rente en die rente is best fors. Ik zou zeker naar het juridisch loket gaan waar ze je kunnen helpen een goede brief op te stellen om je werkgever in gebreke te stellen.
In geval van faillisement neemt het UWV de loonbetalingsplicht over voor maximaal 3 maanden. Wacht dus niet te lang als je geen loon ontvangt en je vermoed dat het bedrijf problemen heeft. Neem contact op met het UWV, leg het probleem voor. Ik kreeg toen het advies om met collega's het faillisement van mijn eigen werkgever aan te vragen. :S
V.w.b. loonstroken: de werkgever moet een sluitende boekhouding voeren en kunnen overleggen aan de Belastingdienst. Ik dacht dat de loonstroken altijd per betaalperiode moesten worden gemaakt, dus als je maandelijks wordt uitbetaald moet je ook maandelijks een salarisstrook ontvangen. Kwijt is écht geen excuus, niet tegenover jou en zeker niet tegenover de Belastingdienst. Heeft hij de strook niet op papier, dan moet ie toch in een boekhoudpakket zitten waaruit hij hem weer uit kan draaien. Je zou anders de volgende keer eens een opmerking kunnen maken 'wat de Belastingdienst ervan zou vinden dat hij zijn administratie niet op orde heeft?'. De meeste bedrijven zitten echt niet te wachten op controle.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 10:09

Ok dan, volgens mij is het niet zo dat ze niet betalen omdat ze op het punt staan failliet te gaan. Het liefst wil ik het gewoon opgelost hebben zonder juridisch loket natuurlijk. Het komt ook niet echt op me over dat ze het kwaad bedoelen. Ik zal komende week nog maar eens bellen en als er dan nog niets gebeurt ga ik denk ik wel stappen ondernemen :j in ieder geval thanx voor de info :)

@TS: Heb je al besloten wat je gaat doen? ga je een aangetekende brief versturen of iets dergelijks? Die tip van Silfre klinkt wel slim :j