Gestopt met studie -> en dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy_

Gestopt met studie -> en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 15:11

Hallo,

Ik heb een dringende vraag en als ik het telefoonnummer van studielink draai krijg ik alleen maar een computer stem te pakken. Dat schiet dus voor geen meter op. :Z

Een paar maanden geleden heb ik in overleg met mijn mentor besloten om niet meer naar school te gaan, omdat ik het niet meer kon opbrengen. Ik heb het jaar wel gewoon betaald en ook studiefinanciering gekregen, dit omdat er nog maar een paar lesweken waren toen ik de knoop eindelijk door gehakt heb.

Ik heb een HBO studie gedaan en ik wil aankomend schooljaar ook weer een HBO studie gaan doen.

Nou vraag ik me af; Wat moet ik nu doen?

Ik heb een negatief bindend studieadvies gekregen, weet niet of dat verschil maakt in wat ik moet doen.

Moet ik mijn studiefinanciering stopzetten via de IB groep of helemaal niet, omdat ik dus volgend jaar weer op het zelfde niveau wil gaan studeren?
Ik heb het advies gekregen om me af te melden via Studielink, maar waar kan je dat doen en wát moet je dan precies afmelden? Ik kan namelijk niet wijs worden uit de site. :o

Ik hoop dat iemand me kan helpen die hetzelfde meegemaakt heeft!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:15

Ik zou even de IB groep bellen. Van studielink heb ik nog nooit gehoord en je krijgt het geld wel degelijk van de IB-groep. Een studiejaar duurt van 1 september tot 31 augustus. Volgens mij moet je je dan per 1 september omschrijven naar je nieuwe studie.

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:18

was dat je eerste jaar dat je studeerde? dus dat je in september begonnen bent en nu gestopt?
ik heb niet iets vergelijkbaars: ik stopte uiteindelijk na 5 jaar studie.. en vergat dat eigenlijk in eerste instantie aan de IB groep door te geven . daar waren ze niet zo blij mee :o
Dat had ook te maken met mijn ov die ik toen nog had etc.. dus ik betaalde toen al wel terwijl ik dus niet meer ging studeren dus dat was een beetje onduidelijk allemaal :o

bij mij is het zo dat ik uiteindelijk een overzicht kreeg van wat er nog openstaat en een brief over dat ik nog tot een bepaald jaar de kans had om een studie te doen (om aan je prestatie beurs te voldoen zeg maar). maar ik had 5 jaar gestudeerd dus zoalsl ik al zei; niet echt vergelijkbaar

kun je de ib groep niet even bellen- ik krijg daar ook niet altijd een eenduidig antwoord (tis maar net wie je aan de tel hebt),maar zij kunnen je vast een hoop meer vertellen. of is studielink iets heel anders :o ?

succes met je keuzes in elk geval!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:24

Het negatieve studieadvies voor deze studie heeft geen gevolgen voor een andere studie. Zelfs niet voor dezelfde studie bij een andere onderwijsinstelling.

Je moet je voor deze studie/onderwijsinstelling wel afmelden bij de onderwijsinstelling, dat gaat tegenwoordig via Studielink. Daarnaast moet je je aanmelden voor de nieuwe studie.

Omdat je deze studie door laat lopen tot het eind van het studiejaar en meteen daarna het volgende studiejaar aan een nieuwe studie begint kan je je stuvi gewoon door laten lopen. Je gaat niet meer naar school maar volgt officieel die studie nog wel ;)

Wel moet je rekening houden met hoeveel recht je hebt op stuvi. Je krijg namelijk maximaal 4 jaar en jij hebt daar al 1 jaar van gebruikt. Als je nu dus weer aan een 4-jarige opleiding gaat beginnen moet je het laatste jaar op een andere manier financieren.

Zolang je om het even welke HBO studie afrond binnen 10 jaar nadat je met je eerste HBO studie bent begonnen wordt je stuvi een gift en hoef je niks meer terug te betalen. Al begin je in die 10 jaar aan 5 verschillende studies, als er maar één van wordt afgerond.

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:28

Falona schreef:
Zolang je om het even welke HBO studie afrond binnen 10 jaar nadat je met je eerste HBO studie bent begonnen wordt je stuvi een gift en hoef je niks meer terug te betalen. Al begin je in die 10 jaar aan 5 verschillende studies, als er maar één van wordt afgerond.

mij is dus bij de IB verzekerd dat het niet alleen om het afronden ging maar ook het behalen van elk jaar.
dus stel het is een 4 jarige opleiding en ik haal er in het tijdbestek 3 jaar van (in principe bachelor) dan worden er 3 jaar kwijtgescholden zeg maar..

Marieke_K

Re: Gestopt met studie -> en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 07:27

@sabby: Je moet ieder jaar afronden om je diploma te kunnen halen op het hbo. Dat is anders dan op de uni omdat er op het hbo alleen met een bachelor wordt gewerkt en nog een propedeuse.

Wat Falona zegt klopt helemaal :) Je hebt tot 31-8 de tijd om je uit te schrijven bij je huidige opleiding. Via studielink schrijf je je weer op nieuw in voor een nieuwe opleiding. Deze wijzigingen worden door de school doorgegeven aan de IB-groep. Die hoef je dus verder niet op de hoogte te stellen, je bent alleen een jaar stufie 'kwijt' (je hebt maar recht op 4 jaar).

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:36

sabby schreef:
mij is dus bij de IB verzekerd dat het niet alleen om het afronden ging maar ook het behalen van elk jaar.
dus stel het is een 4 jarige opleiding en ik haal er in het tijdbestek 3 jaar van (in principe bachelor) dan worden er 3 jaar kwijtgescholden zeg maar..

Dat zou dan betekenen dat ik maar 1 jaar schuld zou hebben. Ik heb namelijk van mijn eerste opleiding toch echt 3 jaren afgerond, maar geen diploma behaald. Dat klopt dus niet en anders moet ik eens heel rap de IB groep gaan bellen

Marieke_K

Re: Gestopt met studie -> en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:42

Prestatiebeurs wordt pas een gift als je een diploma hebt behaald. Diploma behalen gaat alleen maar als je alle benodige ECTS binnen hebt (normaal hbo traject is 240 ECTS).

Voor het hbo krijg je 4 jaar stufi, als je langer studeert mag je middels een 0-lening je ov houden. Als je maar 3 jaar over je hbo doet (versneld traject) dan heb je een jaar over, maar die kan je niet meenemen naar de uni. Aantal jaren stufi geldt per opleidingsniveau.

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:37

Marieke_K schreef:
Prestatiebeurs wordt pas een gift als je een diploma hebt behaald. Diploma behalen gaat alleen maar als je alle benodige ECTS binnen hebt (normaal hbo traject is 240 ECTS).

.

ik heb daar ook al wel 100 keer voor gebeld met IB groep.. elke keer als ik bel krijg ik iemand anders en dus een ander verhaal :o
schiet dus lekker op..