Opleiding paardenhouderij zonder eigen paard?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eef_w

Opleiding paardenhouderij zonder eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 21:06

heej

Ik ben al een tijdje aan het tobben met wat ik nou echt leuk vind of niet qua opleidingen.
ik doe op dit moment opleiding interieurstyliste Mbo maar ik vind er echt geen zak aan! ik zit al in het 2e jaar. en ik heb voormezelf de knoop doorgehakt om iets anders te gaan doen. na me georienteerd te hebben kwam ik uit om iets met dieren te gaan doen. Mijn interesses hebben daar altijd al gelegen maar mijn ouders vonden het geen goed idee, omdat ze denken dat je daar weinig mee kan bereiken.

Ik heb toen gezegt ik ga kijken naar open dagen of hun nou mee wilden of niet ik wil echt geen jaar langer meer interieurstyliste doen.
Toen heb ik me ingeschreven voor de opleiding zorg en leefomgeving. Ik heb snuffelstages gelopen op zorgboerderijen en kwam er achter dat paarden gewoon echt meer mijn ding waren dan koeien en kippen en al het vee meer.

Achteraf denk ik tja misschien had ik me beter op de paarden kunnen orienteren waarom ik dat niet heb gedaan weet ik ook niet. Ja het houd me tegen omdat ik denk dat als je paardenhouderij gaat doen bij mensen zit die allemaal eigen paarden hebben? en dat ze dan misschien meer ervaring hebben als ik? ik rijdt 1 keer in de week op de manege en verzorg zo'n 3 keer in de week paarden van een vriendin. ik realiseer me heel goed wat ik kan met de opleiding en dat het ook geen baantje is van 9 tot half 6.

Maar mijn vraag is nu is het raar om mij aan te melden bij de opleiding paardenhouderij terwijl ik geen eigen paard heb?

bedankt voor het lezen in ieder geval!
Sorrie voor het lange verhaal maar ik zit er best wel mee aangezien ik volgend jaar gewoon niet weet waar ik aan toe ben!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Opleiding paardenhouderij zonder eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:07

Nee hoor, heel veel meiden hebben geen eigen paard wanneer ze aan de opleiding beginnen. Je moet affiniteit hebben met paarden, weten wat het werk inhoud als toekomstige baan en zeker weten dat je dit wilt.

eef_w

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 21:12

Ja weet je wat het is ik ben al echt van jongs af aan helemaal gek van paarden! En ik weet heel goed wat het inhoud, ook dat het zwaar werk is, minder verdienen en geen 9 tot half6 baantje is! wat mij gewoon tegen houd is dat er misschien minder werk in is te krijgen. En bovendien mijn ouders over te halen want dat is het ergste! die denken dat ik een anky van grunsven wil worden ofzo? Die intereseren zich er ook niet voor en toen ik het vroeg zeiden ze dat ik het toch niet vol kan houden en dat het veel te weinig verdient enzo. Kortom ze willen het liever niet:(
Laatst bijgewerkt door eef_w op 28-06-09 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:15

Veel meiden komen door middel van hun stage aan werk maar je moet wel in de paardenwereld zitten om aan een baan te komen vind ik.
Als je duidelijk aan je ouders kunt uitleggen waarom je deze opleiding wilt volgen en dat je weet wat het ongeveer inhoud dan kan het helpen.
Wil je met de paarden werken, rijden ed of de management richting opgaan?

eef_w

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 21:24

Ik zou dan voor de opleiding paardenhouderij gaan op het wellant in dordrecht.
Het werken met de paarden dus. Tja en mijn ouders ik ga toch echt heel erg hard mijn best doen om ze toch over te halen.
Soms heb ik wel eens het idee dat hun zo'n ideaal beeld hebben. bijv dat ik een super goede baan moet hebben en veel verdienen maar er niet naar kijken of dat ik dat ook leuk vind. :(

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:26

Bijna iedere ouder wil hebben dat de kind later genoeg verdient om goed rond te komen en een goede baan heeft.
Ga het gewoon bespreken met je ouders, laat hun weten dat het voor je serieus is en bedenk goed dat het ook een zware baan is. Je kan dan een keer naar een open dag gaan met je ouders en kijken of het wat voor je kan zijn.

eef_w

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 21:34

ja ik ben al wel naar opendagen geweest maar niet echt wezen kijken bij paardenhouderij want daar liepen ze maar snel langs! ze vonden het zoiezo al niet goed dat ik iets met dieren wilden doen! maar na allerlei gesprekken wist ik ze over te halen voor zorg en leerfomgeving omdat ik dan wel weer best breed ben qua opleiding. maar na snuffelstage's ben ik er gewoon 8er dat het echt niet mkijn ding is! maar ik ga morgen weer even bellen met die school waar ik dan ingeschreven sta om te zeggen dat ik het toch niet doe en dan maar gelijk informatie op vragen voor de opleiding paardenhouderij! wnt de school is over 2 weken al afgelopen! tis wat een keuze maken qua opleidingen ;) maar wel bedankt dat je zo positief reageer :D

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:36

Graag gedaan, heb vroeger ook in je schoenen gestaan.
Je moet alleen wel duidelijk voor beeld hebben dat je hier echt je werk van wilt maken en dat het een zware baan is en niet haalbaar voor iedereen die aan de opleiding begint.
Je zou kunnen informeren bij je manege of je daar een dag mee mag lopen om zo te ervaren wat voor werkzaamheden er gedaan moeten worden.

eef_w

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 21:48

dat is wel een goed idee nou weet ik dat ongeveer wel heb wel vaker mee geholpen op de manege maar gewoon een hele dag meelopen of een paar dagen en dan echt de vaste taken doen!
Tja ik ben gewoon heel erg aan het tobben van wat ik wil en die andere opleiding waarvoor ik me heb ingeschreven heb ik eigenlijk alleen maar gekozen zodat ik meer mogelijkheden heb. Toen ik daar bezig was toen kon ik alleen maar denken van hoe geweldig het wel niet was om bijvoorbeeld op een manege te werken met heel de dag paarden om me heen. En toen besefte ik dat dit het toch niet was. Nou vind ik het heel moeilijk omdat ik vrij onzeker ben en enigzins perfectionistisch en ik baal als een stekker dat ik nu 2 jaar voor niks heb gedaan bij die andere opleiding. maarja ik weet in ieder geval dat ik dat echt niet wil!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:52

Hoelang zou je dan nog door moeten gaan met deze opleiding? Anders zou ik eerst deze opleiding afmaken en dan kijken wat je precies wilt. Dan kun je ook meer duidelijkheid hebben over wat je precies wilt. En manegewerk heeft net als elke baan ook zo zijn nadelen houd daar wel goed rekening mee.

eef_w

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 21:57

Ik moet nog 2 jaar als ik interieurstyliste zou afmaken!
Tja ik vond het het eerste jaar al niks maa rik dacht ik laat me niet kennen ik ga gewoon door. Ik heb al die tijd mijn best gedaan totdat ik stage ging lopen je bent zoo ontiegelijk commercieel constant jezelf aan het verkopen en dat vind ik vreselijk!
Ja daar moet ik zker goed rekening mee houden maar goed iedere baan heeft ook wel wat toch?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 22:00

Dat klopt, het is alleen wel zonde om 2 jaar weg te gooien, denk er dus goed over na en ga praktijkervaring opdoen door bij een paar bedrijven of iig je manege dag(en) mee te lopen om te kijken of het werk je ligt. Het is totaal anders dan wanneer je zelf gaat rijden en poetsen.