dubbele studie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pemanima

dubbele studie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 15:23

Ik zit er aan te denken om een dubbele studie te gaan volgen (universitair) Ben wel benieuwd of er meer zijn die dit doen en hoe bevalt het? Is het te doen of wordt het teveel.
Alle info is welkom ;)

Anoniem

Re: dubbele studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 15:30

Aan welke studie (nou ja, studies dan he :Y)) zat je te denken?
Ik wil héél misschien wiskunde en natuurkunde gaan studeren als dubbele bachelor.

Maddox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 16:09

Ik doe criminologie en rechten full-time op de uni :) Weinig lesuren dus dat is wel een voordeel.

Het bevalt, want het is wel interessant maar het is soms ook wel heavy ;)

Ik wil zeggen dat je soms ook leuke dingen moet laten :(

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 17:45

Het hangt idd een beetje af welke studies je doet (hoeveel contacturen je bijvoorbeeld hebt.
Ik doe rechten en geschiedenis en dat gaat me goed af, hou ook voldoende tijd over voor mn pony, andere sporten, werk en sociale contacten. Wel is het van belang dat je goed gedisiplineerd kan werken en plannen. Soms is hetwel lastig met drukke periodes voor beide studies.

pemanima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 11:30

Ik wil graag geneeskunde en gezondheidswetenschap gaan doen, weet niet of het goed te combineren is, was erg benieuwd naar ervaringen.
Maar als ik het zo lees is een dubbele opleiding wel te doen en kun je ook nog je hobby blijven uitoefenen :)

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 17:36

Geneeskunde moet een behoorlijk intensieve studie zijn. Denk dat een studie als rechten nog wel te combineren valt met een andere studie, maar geneeskunde is toch wel een zwaardere studie.
Ik zou goed kijken naar het aantal contacturen per studie en misschien kun je in contact komen met studenten van beide opleidingen om te kijken hoe zwaar het nou echt is. :)

Maddox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 18:35

Dat geneeskunde zwaarder/minder zwaar zou zijn dan rechten zijn gewoon allemaal vooroordelen. Wel kan je met geneeskunde meer les per week hebben :) Maar het is allebei van academisch niveau ;)

De beste tip die ik kan meegeven is schrijf je het eerste jaar in voor een studie en kijk hoe dat je bevalt. Mocht je na het eerste jaar voldoende tijd overhouden, schrijf je dan pas in voor de eventuele tweede (en dus) dubbelstudie :)

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 18:46

Maddox schreef:
Dat geneeskunde zwaarder/minder zwaar zou zijn dan rechten zijn gewoon allemaal vooroordelen. Wel kan je met geneeskunde meer les per week hebben :) Maar het is allebei van academisch niveau ;)

De beste tip die ik kan meegeven is schrijf je het eerste jaar in voor een studie en kijk hoe dat je bevalt. Mocht je na het eerste jaar voldoende tijd overhouden, schrijf je dan pas in voor de eventuele tweede (en dus) dubbelstudie :)

Persoonlijk vind ik het academische vaak wel meevallen bij geneeskunde - het is niet bijzonder moeilijk, het is vooral veel. Geneeskunde is niet voor niets de enige universitaire studie zonder scriptie ;)
Ik ga overigens wel helemaal mee met je tip - je kunt altijd nog kijken of je halverwege het jaar wat vakken kunt beginnen.

Los daarvan: wat wil je ermee en wat levert het je op? Als je graag studeert kun je het als hobby zien en zeg ik "zeker doen", maar als het alleen maar om extra kennis is, weet ik ook wel andere manieren om er iets mee te doen ;)
Denk erover na wat je doel is, en wat dat je waard is - kan best verhelderend zijn :)

pemanima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 21:58

Ik was ook van plan om met een studie te beginnen, heb me voor een ingeschreven, kijken hoe het bevalt en hoeveel tijd ik overhoud.
In iedergeval bedankt voor jullie tips en ervaringen :) !

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 08:03

Volgens mij heeft psychologie ook niet echt een scriptie, maar een afsluitend onderzoek. Of heeft geneeskunde dat ook niet? Ik heb van een vriend van mij die het gedaan heeft ook begrepen dat het vooral véél is, maar ook dat kan een studie zwaar maken.

Ik heb zelf bijna elke periode dubbele vakken gevolgd, alleen waren dat meer extra vakken dan echt twee studies. Ik had namelijk begrepen dat je bij twee studies ook een twee keer zo lange scriptie (of twee scripties) moest schrijven, en daar had ik geen zin in. Mooi dat ik even baalde toen een vriendin van me afstudeerde bij twee studies met een scriptie die korter was dan de mijne voor één studie... :n

Ik vraag me af of geneeskunde qua contacturen lekker te combineren is met een andere studie, je moet immers ook nog naar de colleges van de andere studie en ik weet niet of daar tijd voor is. Dat merk je natuurlijk wel vanzelf als je eerst met die ene studie bezig bent. Waar je ook naar kunt kijken, is hoe je op de middelbare school leerde. Vond je het leuk, had je discipline, pikte je dingen snel op?

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 08:14

Geneeskunde kent wel overal een verplichte wetenschapsstage, variërend van zo'n 10-16 weken, afhankelijk van de faculteit. Maar, die zit overal pas in je Master, hoeveel wetenschappelijk onderwijs je in je Bachelor krijgt verschilt nogal.

Jammer Nimue, dat dat zo gelopen is. Ik denk dat een tweede studie een mooie verrijking kan zijn :)

Over het kunnen combineren: de regels zijn in de ene stad wat strenger dan in de andere, maar zoals meestal zul je 1 hoofdstudie moeten kiezen, en de andere daar ondergeschikt aan laten zijn. Ik ken meerdere mensen die het doen, en het gaat de meesten prima af. Anderzijds ken ik ook mensen die meewerken aan onderzoek (staat leuk op je cv bij geneeskunde!) of hun studie zelf bizar goed doen. Das ook net een beetje wat er bij je past, denk ik :)

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 08:58

WhiteRose, in principe heb ik dus wel een tweede studie gedaan, want ik heb echt alle vakken ervan gevolgd. Alleen geen diploma, en dat is toch wel een beetje zuur. Vooral ook omdat ik, doordat ik wel dubbele cursussen deed, net op een gemiddelde uitkwam dat íets onder het niveau lag dat je moest hebben om cum laude af te studeren, dus daar greep ik ook net naast.

Maar goed, gelukkig is het allemaal toch nog goed gekomen met me. ;)