Romyv schreef:Vrije beroepen moeten zich sins 1 januarie 2009 ook inschrijven bij de KvK.. Wel mag je tot 2500 euro (dacht ik) op jaarbasis legaal bijverdienen zonder inschrijving omdat het dan staat onder amateurbijverdienste of hobbybijverdiensten. dit moet je wel opgeven bij de belanstigingdienst, daar kan je een speciaal belastingnr voor aanvragen..
De KvK is telefonische heel goed bereikbaar, zij kunnen je overal antwoord opgeven wat wel heel handig is!
Hoe kom je op dat bedrag van 2500,- euro?
Ik heb al heel veel topics op vele fotografie forums hierover gelezen, en het is zowel in die topics als bij informatie aanvraag bij kvk en belastingdienst altijd heel erg vaag welke grenzen ze trekken. Dus ik heb nooit een concreet bedrag kunnen horen.
Vandaar
nieuwsgierigheid...
Maar inderdaad, alle nieuwe bedrijven moeten zich vanaf 1 januari 2009 direct kvk inschrijven, dus ook de vrije beroepen.
Bestaande bedrijven in vrije beroepen krijgen tot eind dit jaar in fases vanzelf een oproep. Krijg je die niet vanzelf, maar ben je toch een bestaand bedrijf met een vrij beroep, dan is het vanaf 1 januari 2010 verplicht om ingeschreven te staan, want dan verloopt de overgangsperiode voor bestaande bedrijven.