Help, wie kan mij helpen! (contract)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maaikietje

Help, wie kan mij helpen! (contract)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 19:39

Hallo Bokkers,

Op 28 juni 2007 ben ik in dienst gekomen in een bedrijf. Dit met een 0 uren contract.
In September datzelfde jaar zijn wij (ivm vele medewerkers) overgegaan op een payrollbedrijf, ook een nieuw 0 uren contract. Op 1 juli 2008 heb ik een jaarcontract gekregen voor 37.5 uur.
Ben in dat jaar in een hogere functie getreden.
1 juli 2009 zou ik dus een vast contract moeten krijgen omdat dit mijn 4e contract is.

Maar nu geven ze aan dat ze –wettelijk gezien- mij wel een vast contract moeten geven, maar ze dit niet kunnen/willen. Nu gaan ze overstappen op een ander payrollbedrijf, en ze willen mij weer een 0 uren contract geven. Tot 1 juli 2010. Als ik dan een stijgende lijn in mijn functie heb laten zien krijg ik dan pas een vast contract.
Ze willen mij een papier laten ondertekenen, dat ik het er mee eens ben een 0 uren contract bij een payrollbedrijf te nemen. Op dat papier stonden mijn vaste uren niet in, ging er vanuit dat het dus ook voor 37.5 uur zou zijn, maar toen ik het navroeg omdat ik het moest ondertekenen gaven ze aan dat het voor 0 uur is.

Nu komt het dus. Ze geven als reden op dat ze het ten eerste niet kunnen/willen. En ten 2e dat ik op een goed niveau zit qua functie, maar ze mij nog willen zien groeien. Als ik die groei laat zien aankomend jaar krijg ik pas een vast contract.
Ik heb in 2 jaar nog nooit een evaluatie/beoordeling/functioneringsgesprek gehad. Dus heb nooit feedback gehad over wat ik zou moeten veranderen om te groeien naar een hoger niveau. Ik heb gisteren mijn beoordeling gehad, maar die was dus goed! Het is dus erg dubbel. Ligt het aan mij, of willen ze het gewoon niet door de crisis?
Want ik geloof nooit dat je door die reden een vast contract zou kunnen mislopen.

Ik ben ook gisteren naar de rechtswinkel geweest, maar die moeten het eerst nog uitzoeken en hebben het druk ivm tentamens.
Ik moet dat papier gaan ondertekenen, anders ben ik sowieso mijn baan kwijt. Vandaar dat ik het hier even vraag.
Weet iemand hier op bokt hoe ik in mijn recht sta?

Mocht iemand nog meer info willen, wil ik dat graag geven.
Ik ben niet iemand die mensen in het harnas jaagt, maar ben hier echt goed ziek van… |(
Heb 2 jaar lang geen vakantie gehad, 2 jaar lang mezelf ingezet voor alles en iedereen op het bedrijf. En nu krijg je dit, stank voor dank, terug naar een 0 uren contract…

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 19:46

Ben je niet lid van een bond?Zij kunnen je ook helpen met contracten.

Zo te horen krijg je een wurgcontract onder je neus geschoven,slikken of stikken.Ze weten exact hoe je functioneerd,je werkt er immers al een tijd en een proeftijd heb jij niet meer nodig.Vind het een smerig zaakje >;)

Sterkte hoor :(:)

Maaikietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 20:08

Dank je :)
Dan ben ik in ieder geval niet de enige die hier zo over denkt..
Ben niet lid van een bond, vandaar dat ik naar de rechtswinkel ben geweest.
Had eigenlijk gehoopt dat ik dat op mijn leeftijd nog niet nodig zou hebben...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:22

Vind het echt smerig...je wordt gewoon gebruikt.Weet je zeker dat je voor zo'n bedrijf wil werken dat zo met zijn werknemers omgaat?Vind het te zot voor woorden,ze willen je wel hebben maar niet voor vast...als het minder wordt kunnen ze je dumpen maar ondertussen wel gebruik maken van je diensten.
Ook zij moeten zich aan de wet en nu dwingen ze je een wurgcontract te ondertekenen en anders kun je wieberen.Denk erg goed na of dit bedrijf jouw diensten wel waard is ;)

Tegenwoordig heb je een lidmaatschap bij een bond- en een rechtsbijstand verzekering nodig nog voor je het huis uitgaat :+

Inguhh

Re: Help, wie kan mij helpen! (contract)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:55

Wettelijk gezien is het volgens mij zo dat als jij ook maar één dag werkt nadat je contract is afgelopen, dat je dan een vast contract hebt, zelfs als je dat 0 uren contact ondertekend hebt, dit kan je dan wettelijk gaan aanvechten. De vraag is dan alleen, in hoeverre zou je dit willen doorvoeren, je arbeidsrelatie zal er nou niet bepaald beter van worden.. en dan heb je wel de zekerheid dat je er mag blijven werken, maar dan zal je werkgever het je niet makkelijk maken..

ps. dit is wat ik me nog kan herinneren van arbeidsrecht van vorig jaar.. dit is dus niet helemaal zeker!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 07:27

Inguhh...voorheen was dat ook zo,werd je niet op tijd gewaarschuwd en werkte je daardoor langer door dan kreeg je automatisch een vast contract.Of dat nu ook nog is weet ik niet,er veranderen ieder jaar zoveel regeltjes,bijna niet bij te houden.
Maar vind het verre van netjes dat de TS een velletje onder haar neus geschoven krijgt en moet tekenen,zo niet kan ze vertrekken.Alleen al de manier waarop :n

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 07:34

Wat een smerige rotstreek. Wel van jouw werkzaamheden profiteren, maar daar niets tegenover willen zetten. Het is ook niet of je maar een paar uurtjes per week ingezet wordt, nee, gewoon bijna fulltime.
Ik weet niet genoeg van arbeidsrecht om je een inhoudelijk antwoord te geven, maar wil je wel even een hart onder de riem steken.

Maaikietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 08:32

Het werk en de vele collega's zijn fantastisch daar, maar het personeelsbeleid... :n
Het vervelende is dat ik in 2 jaar geen vakantie heb genomen, maar aankomend augustus 3 weken vakantie heb gevraagd. Die opgebouwde vakantieuren krijg ik dus uitbetaald, (-40%, want dat gaat naar de belasting) Hou ik niet veel aan over, en in een maand tijd heb ik..2 vakantiedagen opgespaard?..waardoor ik 2,5 week onbetaald verlof moet gaan nemen... Mijn vakantie gaat me nog geld bijkosten...

Wij zijn met 5e in deze functie, 2 al langer met vast contract, 1 dit jaar begonnen met een jaarcontract, ik wordt gedwongen om een 0 uren contract te ondertekenen, en mijn andere collega (even oud, zelfde verhaal) heeft begin dit jaar een huis gekocht, en een brief van de baas meegekregen dat ze een vast contract zou gaan krijgen om de lening rond te krijgen. Ben ook echt heel bang voor haar.
Er hangen ontzettend veel mensen aan mij, en die zouden het ook eeuwig sonde gaan vinden als ik weg zou gaan, maar nu is het mijn tijd. Kan beter nu naar nieuw werk zoeken, dan volgend jaar als ik het nieuws zo hoor.
Bedankt voor de bevestigende woorden.

Ben zelfs zo kwaad dat ik er over na zit te denken om te tekenen, op vakantie te gaan, en de laatste dag van mn vakantie te bellen dat ik niet meer kom. Hebben ze echt een groot probleem..

Maargoed, dat durf ik alleen maar te denken, want zo'n woessie ben ik wel :o

Maaikietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 09:09

En ze maken ook misbruik van het feit dat ik de enige kostwinner ben op dit moment, dus gaan ze er vanuit dat ik nog wel even moet blijven om mijn eigen zooitje overeind te houden...

Michaela38

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:21

Hoe groot is het bedrijf, is er een OR?

Maaikietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 12:40

Best groot. 80 medewerkers. Volgens mij is er geen OR.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 15:20

Er kan bij CAO afgeweken worden van de 3 uit 3 eis (drie contracten in maximaal 3 jaar)
Vooral bij Pay-roll bedrijven komt dit regelmatig voor en zijn er situatie bekend waarbij de CAO stelt dat er zelfs 6 tijdelijke contracten mogen worden gegeven. Dat jaarcontract dat je hebt, loopt dat ook via het payroll-bedrijf? Zo ja, dan zou ik je adviseren om er even de bijbehorende CAO op na te slaan.

Voor de rest duik ik vanavond thuis even in de wetbundel voor je.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 15:23

Ik heb het idee dat je aan het lijntje gehouden wordt.... Je zet je al twee jaar keihard in voor het bedrijf en als ze je echt niet kwijt willen: Waar een wil is, is een weg (zou ik dan denken?!)

Goed dat je naar de rechtswinkel bent gegaan. Voor wanneer moet je tekenen?

Maaikietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 16:06

Ze willen het liefst zo snel mogelijk dat ik teken, maar vanaf 1 juli zou ik in dienst gaan bij dat payroll-bedrijf. Dus heb tot dan de tijd vind ik zelf.
Uitleg mijn contracten:

1e bedrijf
2e payroll- bedrijf
3e bedrijf
4e zou dan weer (een ander) payroll- bedrijf worden.

Ze geven geen vast contract, nog een jaarcontract willen ze niet geven, omdat dat niet mag, en ik naar de rechter zou kunnen stappen. Maar volgens mij is dit ook niet helemaal legaal.
Ook willen ze niet op dat papiertje zetten dat ik mijn 37.5 uur blijf houden... Dus als ik teken...En we moeten minder uren gaan draaien ben ik de Sjaak :)

Mikki: Dat zou fijn zijn, ik weet het zelf niet meer...

Zit nu op mijn werk, en kan totaal mijn enthousiasme en drijfveer niet meer vinden, en dat is echt niets voor mij. Ben altijd ''de leukste thuis'' hier...:(

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:08

Ik vraag me af hoe het met opvolgend werkgeverschap zit. Ik zit niet echt in dat hele payroll-gebeuren, dus zou het moeten opzoeken. Bij een uitzendovereenkomst tellen de contracten met het bureau gewoon mee als je de werkgever overneemt, ben dus benieuwd of dat niet ook is met een pay-roll kandidaat. Ik kom er bij je op terug.

Maaikietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 18:58

dankje

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 13:17

Voor zover ik kan uitvogelen geldt opvolgend werkgeverschap ook gewoon bij payroll-constructies. Als jij eerst als payroller bij een bedrijf werkt en vervolgens op de loonlijst van het bedrijf zelf komt, dan telt dat als twee contracten. Vice versa is dat precies hetzelfde, dus als je nu weer naar een payroll-overeenkomst gaat, dan loopt de contractketen gewoon door.

Heb je wel altijd gewerkt volgens het fasen-systeem (zou in je contracten moeten staan)
Onder welke CAO val je? Door de verschillende fases zou je volgens mij pas recht hebben op een contract voor onbep. tijd na 3,5 jaar.

Citaat:
Het fasensysteem uit de NBBU CAO

In de NBBU CAO zijn de fasen 1 en 2 vergelijkbaar met fase A uit de ABU CAO. Fase 1 duurt 26 gewerkte weken en fase 2 104. Gezamelijk duren fase 1 en 2 dus 130 gewerkte weken. Fase 3 uit de NBBU CAO is identiek aan fase B uit de ABU CAO, alleen duurt fase 3 niet 2 jaar maar 1 jaar. Fase 4 is identiek aan fase C. In beide CAO's ontstaat dus na maximaal 3,5 jaar recht op een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.

Ik denk dat ik echt je contracten zou moeten doorspitten om een heel duidelijk beeld te kunnen vormen. Vind het maar een lastige kwestie, maar nogmaals, ik werk eigenlijk nooit met payroll-overeenkomsten.