Atheneum afgerond, nog steeds geen keuze gemaakt!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GiBo

Atheneum afgerond, nog steeds geen keuze gemaakt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 22:25

Ik heb mijn examens voor het Atheneum achter de rug, en ben waarschijnlijk wel geslaagd :D Maar nu komt het probleem, ik weet nog steeds niet wat ik volgend jaar ga doen :o

Eerst zat ik te denken aan een tussenjaar, maar of ik daar nou veel mee opschiet.. Eigenlijk hou ik helemaal niet van leren, maargoed dat is nou eenmaal nodig voor een goede toekomst en een leuk salaris later ;) Ik zit nu een beetje te denken aan de opleiding marketing management, maar ik twijfel omdat mijn economisch inzicht niet echt om over naar huis te schrijven is :+ Ik zit nog steeds wat rond te kijken naar andere opleidingen, en ga ook nog wat open dagen voor late kiezers bezoeken. Ik vind het echter heel moeilijk om een keuze te maken, en er lijkt niks te zijn wat er echt uitspringt voor mij..

Ook wil ik graag nog kunnen sparen/bijverdienen tijdens mijn opleiding. Ik heb al een aardig bedragje gespaard. Mijn vriend is van plan om in 2010 een groter huisje of appartement te gaan huren (hij woont nu ook al op zichzelf), en als het dan zo goed blijft gaan als nu, zouden we dat wel willen gaan delen :D ;) Ik zou dit erg graag willen, maar het moet natuurlijk wel allemaal haalbaar zijn. Zou je dan wel gewoon studiefinanciering voor uitwonenden kunnen krijgen? Dit vooruitzicht is ook een van de redenen waarom ik aan een deeltijd of duale opleiding zit te denken, maar ik vraag mij af of dit geschikt voor mij is. Ik pik dingen wel veel beter op in de praktijk, en zoals ik al zei ben ik niet gek op leren, dus wie weet is de combinatie wat? En dit is natuurlijk ook een manier om tijdens het studeren wat geld te verdienen. Ik besef echter wel dat zo'n studievorm zwaarder is..

Kortom, ik vind het erg lastig allemaal, dus ik hoop eigenlijk op wat goede adviezen van jullie in dit topic!

Arabesk

Re: Atheneum afgerond, nog steeds geen keuze gemaakt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:36

ga eerst een jaartje werken?

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:40

Ga werken, ga allerlei verschillende dingen doen tot je iets vind wat je leuk vind en erachter komt waar je interesse's liggen. Maak aan jezelf dan wel de belofte dat je na een jaar hoe dan ook wel weer terug naar school gaat want anders krijg je spijt.

GiBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 22:58

Ik heb nu ook al voor allerlei dingen gesolliciteerd (voor de vakantieperiode zoiezo, en misschien dus langer) maar het probleem is dat je zonder echte opleiding weinig speciaals kan vinden, waardoor ik er ook niet veel wijzer van word qua studiekeuze ;) Ik ga nu voor twee maanden in een apotheek werken, maar aangezien ik het profiel EM heb gedaan zal ik zoiezo al niet verder leren in die richting..

Ik hoop op veel adviezen, en misschien ook iemand die wat wijze uitspraken kan doen over mijn laatste alinea ;) Zijn er mensen die ook studeren en al samenwonen, en hoe doen jullie dat dan? Iemand die wat meer weer over duale opleiding of deeltijdopleidingen?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 23:02

Als je samenwoont krijg je gewoon studiefinanciering. Als je een deeltijdopleiding doet daarentegen krijg je geen studiefinanciering. ;)

Edit: Misschien helpt het om te bedenken wat je later voor werk zou willen doen in plaats van je blind te staren op opleidingen. Van een jaar werken wordt je ook zeker niet minder en als je de kans krijgt zou ik het je zeker aanraden. Het probleem is alleen dat de baantjes momenteel niet voor het oprapen liggen, dus denk daar wel goed over na.

Maddox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 08:36

Duaal studeren? Dus dat is studeren en werken; krijg je EN een diploma EN salaris er gelijk bij :D Is misschien wel iets moeilijker te vinden in deze economische tijd, maar waar een wil is, is een weg! Moet je alleen bekijken wat je leuk vindt ;)

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 08:39

Aan de ene kant kan je door te gaan werken je goed richten op welke studie je wilt gaan volgen. Maar aan de andere kant hoor ik enorm vaak dat mensen dan eenmaal in dat werkwereldje willen blijven hangen en niet meer willen studeren..heel veel mensen. En dat zou zonde zijn van je mooie diploma. Roc of een jaar overdoen met werk erbij is anders, dan blijf je leren en gericht op schoolwerk. Moeilijk dus, ik zou dan toch eens goed gaan verdiepen, als het je niet bevalt kun je volgensmij er makkelijk uitstappen als je er vroeg mee bent.

GiBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 09:22

Je krijgt bij duaal studeren ook geen financiering zeker? Ik vind het echt moeilijk allemaal!

Maddox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 12:19

GiBo schreef:
Je krijgt bij duaal studeren ook geen financiering zeker? Ik vind het echt moeilijk allemaal!

Nee maar wel gelijk een salaris dat hoger is dan studiefinanciering ;)

GiBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 14:42

Haha, ja dat is waar :) Ik hoor alleen dat het in deze tijd best wel moeilijk is om werkgevers te vinden die mensen aannemen die een duale studie volgen.. En ik heb wel al een leuk bedragje gespaard, maar als ik in 2010 echt op mezelf zou gaan (met mijn vriend) denk ik niet dat mijn salaris de kosten gaat dekken.. Ik zie het alleen ook niet zitten om nog een jaar of 5 thuis te wonen :P

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:45

Maddox schreef:
GiBo schreef:

Nee maar wel gelijk een salaris dat hoger is dan studiefinanciering ;)

+ het is je eigen geld en geen lening (op voorwaarde dat je je opleiding haalt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:48

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-23 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:52

Je bent niet de enige hoor :D in 2007 ben ik geslaagd voor mijn Havo, wist ook niet wat ik wilde en ben een tussenjaar gaan doen. Dat viel eigenlijk best wel tegen dus wilde ik het jaar daarna wel echt studeren. Helaas was de studie niets voor mij en zit ik nu weer zonder :Y) .
Nu ben ik dus weer opzoek..het is zo moeilijk!

Maddox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:25

GiBo schreef:
Haha, ja dat is waar :) Ik hoor alleen dat het in deze tijd best wel moeilijk is om werkgevers te vinden die mensen aannemen die een duale studie volgen.. En ik heb wel al een leuk bedragje gespaard, maar als ik in 2010 echt op mezelf zou gaan (met mijn vriend) denk ik niet dat mijn salaris de kosten gaat dekken.. Ik zie het alleen ook niet zitten om nog een jaar of 5 thuis te wonen :P

Is maar net welke richting je op wilt :) Bijvoorbeeld HBO creatieve therapie duaal (ik weet niet of deze opleiding duaal kan maar het is maar om een voorbeeld te geven ;)) zal een stuk minder mogelijkheden geven dan bijvoorbeeld economische/commerciele/zorg sectoren die wel mensen zoeken. Het is maar net welke richting je op wilt, misschien is het moeilijker in deze tijd maar niet onmogelijk ;)