Studiefinanciering

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vudress

Studiefinanciering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 11:54

Ik ben mij op dit moment aan het orienteren op studiefinanciering. Ik heb voorheen altijd in deeltijd gestudeerd en dan krijg je geen enkele studiefinanciering. Toen ik aan het rondkijken was kwam ik erachter dat je echt ontzettend veel kon lenen waar je uiteindelijk helemaal niet zoveel over hoeft terug te betalen.

Een basisbeurs zou voor mij E260,- zijn maar dat kan ik aanvullen met E500 per maand!! Als ik dan ook nog collegegeldkrediet aanvraag dan krijg ik E130 p/m extra.

Mensen met ervaringen? Haken en ogen?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:58

- Basisbeurs heeft iedereen recht op.
- Aanvullende beurs is afhankelijk van het inkomen van je ouders.
- Dan kun je nog kiezen voor bijlenen
- en collegegeld krediet.

Deze laatste twee zullen áltijd een lening blijven. De eerste twee zullen worden omgezet in een gift als je binnen 10 jaar je diploma haalt.

Bedenk goed dat lenen je altijd geld kost. Ook al is de rente bij de IB-groep maar ongeveer 3%. Ik heb vriendinnen die door bijlenen toch al met duizenden euro's studieschuld zitten. Je zit nu wat ruimer...maar je moet het straks wel allemaal terugbetalen.
Je moet zelf de afweging maken of je dat wel waard vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 17:17

Wat Sigrid zegt klopt. Bijlenen is trouwens echt niet erg, maar dan wel voor je studie en niet om te gaan stappen en winkelen! Dat zie ik veel mensen namelijk wel doen... leuk hoor, maar dat moet je allemaal terugbetalen met rente later. Toen ik stufi kreeg leende ik niks bij, nu ik dat niet meer krijg (4 jaar gehad) leen ik maximaal, echter gaat dat allemaal op mijn spaarrekening voor volgend studiejaar. Volgens mij kan je na die 4 jaar stufi nog 3 jaar lenen (ja toch? :D ) en daarvan moet ik 6 jaar studie betalen. Dus no way dat ik daarvan ga winkelen, overigens moet ik daar wel deels mijn huur van gaan betalen komende jaren. Maar dat valt bij mij toch echt onder 'voor studie', want ik kan niet elke dag heen en weer.

En alles wat ik overhou op die rekening na 6 jaar gaat gelijk terug naar de IBG (voordeel is doordat ik het nu spaar ik er zelf ook wat rente van kan trekken voor het terug betalen, niet veel maar wel iets). Ik probeer zoveel mogelijk rond te komen van mijn zaterdagbaantje (geen vetpot dus) en dus alleen collegegeld en huur van mn spaarrekening af te halen dan. Ik vind wel dat je mag lenen voor je toekomst... mits je er dus overna denkt en uitgeeft aan nuttige dingen.

AniekR

Re: Studiefinanciering

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:44

Even een stipje hier, ik ga in september ook weer studeren.

Moet ook zelf m'n collegegeld betalen en mezelf in onderhoud voorzien. Dus even kijken hoe dat dan allemaal gaat.
Ik kan met aanvullende beurs ong €300,- per maand krijgen en zit er aan te denken om gewoon de volledige aanvullende beurs te nemen en dan idd wat overblijft van mijn basisonderhoud wel direct op de spaarrekening te zetten.

Ben erg benieuwd hoe andere studenten het hier regelen.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 14:47

hier ook een stipje, ik ga in septamber ook weer studeren en woon op mezelf.
ik heb nu een baan en met wat hulp van mn ouders kan ik daar mezelf prima mee onderhouden. maar zodra ik ga studeren valt een groot deel ( zo niet bijna alles) van mijn salaris weg. en daar tegenover staat dan maar ong. €200,- stufi basisbeurs.

ik ben eigenlijk wel benieuwd wat beter is, aanvullende beurs of lenen.

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:10

aanvullende beurs is beter want dat is geen lening maar een gift (als je op tijd je diploma haalt) MAAR dat is afhankelijk van het inkomen van je ouders en daar heeft dus niet iedereen recht op. Dit kan je checken met het rekenprogramma op de site van de ib-groep. Lenen is gewoon ja lenen, vrij gunstige rente, maar je moet het uiteindelijk wel weer terug betalen. Als je het niet nodig hebt voor je basisbehoeften (huis, eten e.d.) zou ik niet bijlenen.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 20:30

abeltje_xx schreef:
hier ook een stipje, ik ga in septamber ook weer studeren en woon op mezelf.
ik heb nu een baan en met wat hulp van mn ouders kan ik daar mezelf prima mee onderhouden. maar zodra ik ga studeren valt een groot deel ( zo niet bijna alles) van mijn salaris weg. en daar tegenover staat dan maar ong. €200,- stufi basisbeurs.

ik ben eigenlijk wel benieuwd wat beter is, aanvullende beurs of lenen.

Kijk even naar huursubsidie.

Voor de rest: bedankt voor de reacties, overige ervaringen zijn altijd welkom natuurlijk!

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 10:16

huuesubsidie? ik dacht dat je daar alleen recht op had als je een eigen voordeur had, en ik deel mijn voordeur met 5 anderen :P
dus volgens mij gaat dat niet op voor mij

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 10:20

Ik lees oook even mee!!!

Ik had ergens gehoord dat je je OV kon stop zetten en er geld voor zou krijgen omdat de school waar ik naartoe ga niet te doen is met OV en ik een auto en rijbewijs heb... Weet iemand hier iets over?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 10:21

Inderdaad, voor huursubsidie heb je een eigen voordeur nodig. Dus als jij met 5 huisgenoten op hetzelfde adres woont, gaat dit helaas niet op!

Heb je al gekeken voor of een aanvullende beurs bij jou van toepassing is?

Nee, als je je OV inlevert krijg je geen geld (of je moet in het buitenland gaan studeren). Hier is laatst een topic over geweest!

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 10:23

Huursubsidie geldt in de meeste gevallen alleen voor mensen met een eigen voordeur. Sommige studentenhuizen van bijvoorbeeld woningcorportaties zijn aangewezen en krijg je wel huursubsidie, maar is per geval wel verschillend.

Verder heb ik niet zo veel toe te voegen, alles is wel gezegd!
Ik heb 4 jaar basisbeurs gehad en nu in mijn 5e studiejaar ben ik gaan lenen omdat ik geen beurs meer krijg. Maar als ik er over nadenk vind ik het eigenlijk maar niks zo'n schuld, maar ja...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:06

@miccamaaike: eigenlijk moet je het anders zien.. met een diploma, of een tweede -hogere- diploma heb je wel meer kans op een -betere- baan en betaalt het zich dus uiteindelijk weer terug. Je leent voor je toekomst, niet voor nu om een beetje leuke dingen te doen. Ik vind lenen voor bijvoorbeeld een auto of keuken echt not done, maar een hypotheek bijvoorbeeld kan (moet) wel en vind ik niks mis mee. En ik vind bij de IBG lenen voor je studie gewoon een goede investering in je toekomst MITS je dat geld niet uitgeeft aan stappen en kleding, maar gewoon netjes aan collegegeld, boeken en woninglasten (je kan bij je ouders blijven wonen, maar als je dan 2 uur heen en weer terug moet reizen is dat niet goed voor je studiegedrag).

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 11:31

ArabicQueen schreef:
Ik had ergens gehoord dat je je OV kon stop zetten en er geld voor zou krijgen omdat de school waar ik naartoe ga niet te doen is met OV en ik een auto en rijbewijs heb... Weet iemand hier iets over?

OV vergoeding kan je alleen krijgen als je (tijdelijk) in het buiteland studeert. Als je met het OV niet op tijd op school en weer thuis kunt komen kan je wel een extra vergoeding krijgen volgens mij :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 11:54

Klopt, als je bijvoorbeeld om 8 uur moet beginnen en je 2 uur moet reizen maar er om 6 uur vanuit je woonplaats geen bus ofzo gaat kan je een extra vergoeding krijgen. Maar dat moet dan wel iets van 21 dagen per maand het geval zijn.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 11:57

Zo vaak, jeetje... en je moet verplicht bij je ouders wonen nog geloof ik :j

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 11:33

weet iemand wanneer de startdatum van je studiefinanciering is?
je moet bij de aanvraag invullen wanneer je wil dat hij start, nu begin in 1 september.. 30 juni loopt mijn bijdrage voor de middelbare school af en heb af overlappende beurs voor de maanden tussen 30 juni en 1 september, lijkt me dan dat ik stufi moet aanvragen vanaf 1 september toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 22:54

Ja volgens mij moet je ook nog eens bij je ouders wonen (ook wel logisch, want anders had je maar gewoon een kamer moeten zoeken die wel in de buurt was van je school/stage!)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 07:26

Ja, je studie start per 1 september dus dan kun je ook pas per 1 septmeber stufi krijgen.

@Idinn: Daar heb je wel een punt. Ik ga maar duimen op die betere baan dan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:03

Nog even over die leningen, ik hoor soms mensen daar slim geld mee verdienen:
Ze lenen elke maand maximaal bij de IB-groep (3% rente geloof ik)en plaatsen dat geld op een spaarrekening met hogere rente (bijv 4,5 % ) dan de rente die ze aan de IB-groep moeten betalen. Aan het eind betalen ze hun schuld in 1x terug en hebben nog wat verdiend ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:05

Dat werkt alleen niet als je het geld daadwerkelijk nodig hebt |( Ik denk dat de meeste mensen toch daarom lenen en niet om 'misbruik' te maken van de lage rente van de IBG. Kijkt de IBG niet elk jaar wat de rente moet zijn, dat is niet perse maar 3% toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 17:58

Ik leen maximaal, maar heb dan ook een eigen huis, auto en tot vorig jaar mijn paard.. Ik vind lenen voor de studie niet erg, het is een investering in mijn toekomst. En ja, ik leen wel om te leven naast mijn studie, maar zonder lening zou ik erg veel moeten werken wat weer ten koste van mijn studie gaat..

Een leraar had eens een briljante opmerking. Hij was voor lenen, want hij zei je kan wel niet lenen en dus veel moeten werken om het financieel te kunne doen, maar een jaar langer studeren (terwijl je al een jaar fulltime zou kunnen werken) kost veeeeeel meer :j

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 09:03

Relaxed, dat is wel slim. Daarbij komt ook nog dat je na je studie vaak meer zult verdienen per uur dan nu. Als je nu dus leent, zul je na je studie veel minder uren moeten werken om die lening terug te betalen, dan je nu zou moeten doen om het geld zelf te verdienen.

Bedacht ik ook pas achteraf hoor. :+

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:58

Wat is collegegeld krediet? Heb ik iets gemist? :D

Ik leen dus niet, en doe alles met mijn 260 eurie + (een kleine) stagevergoeding. Ik heb een eigen paard, een kamer en moet mezelf ook nog eens zien te onderhouden. Ik werk er wel veel naast. Omdat paard met pensioen is rijd ik geen wedstrijden meer en ook geen lessen. Het is zwaar, maar gelukkig nog een jaartje :)

Ik leen niet omdat ik me op deze manier ook kan redden. Daarnaast ben ik bang dat ik over 10 jaar wel errug veel moet terugbetalen wanneer ik eenmaal een lening aanga...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:55

Nimue schreef:
Relaxed, dat is wel slim. Daarbij komt ook nog dat je na je studie vaak meer zult verdienen per uur dan nu. Als je nu dus leent, zul je na je studie veel minder uren moeten werken om die lening terug te betalen, dan je nu zou moeten doen om het geld zelf te verdienen.

Bedacht ik ook pas achteraf hoor. :+

Pcies, het scheelt ook wel dat mijn opleiding ongeveer 99% garantie geeft op een goede baan. Je kan het dus ook makkelijk terugbetalen en daar mag je 10 jaar over doen..

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 20:28

poeh, ik vind het toch wel moeilijk beslissen. ik weet dat ik er ws niet kom met stufi en werken alleen, zelfs als mijn ouders me bijzouden staan. dus ik moet waarschijnlijk wel aanvullende beurs doen en lenen.
het is in principe keizen tussen het nu moeilijk hebben of later.
maarja nu moet ik studeren en heb ik minimum loon. dan heb ik een baan ( supergoede baankans met mijn opleiding) en verdien ik meer.
moeilijk moeilijk