Wie nog meer een verkeerd profiel/opleiding gekozen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zonnestraal2

Wie nog meer een verkeerd profiel/opleiding gekozen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 15:38

Ik baal echt als een stekker.
Heb net havo examen gedaan en weet gewoon echt niet wat ik precies wil worden. Misschien de pabo, maar dat lijkt me op een gegeven moment zo saai worden, je kunt niet hogerop komen zegmaar.
Diergeneeskunde lijkt me zo tof, maar dan moet ik naar het VWO en aangezien ik op het havo een verkeerd profiel heb gekozen gaat dat niet lukken.
Ik heb namelijk E&M, kan ik echt niemand aanraden. Je kunt beter gewoon N&G kiezen met economie erbij, dan kun je alle kanten op.

Zijn er hier nog meer mensen die een verkeerd profiel hebben gekozen?
In de 3de boeide het me nog niet zo heel veel welk profiel ik zou kiezen, maar als ik nu zie welke beroepen je kunt doen met E&M echt niet veel soeps hoor.
Heb E&M gekozen omdat ik in de 3de iets met toerisme dacht te gaan doen, maar van dat plan ben ik dus helemaal af en nu zit ik dus...

hebben jullie ook zulke ervaringen?

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:26

niet verkeerde profiel wel verkeerde opleiding. Ik was begonnen met pedagogiek omdat ik de pabo in leeuwarden maar niets vond maar ik had ook geen zin om terug te moeten verhuizen naar het westen. Helaas kwam ik in het eerste jaar er al achter dat ik het niets vond. Propedeuse gehaald en snel naar de uni gegaan, Gave opleiding, paste precies bij mij, alleen helaas veel te moeilijk. Dus nu bezig met mn 3e studie en gelukkig bevalt ie wel :P
Doe nu HBO geschiedenis voor het onderwijs :)

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 20:05

@Frouk: Haha, jouw verhaal lijkt erg op die van mij :D . Ik ben begonnen met Pedagogiek, maar die opleiding vond ik echt verschrikkelijk. Ben toen overgestapt naar Voeding, maar ook hier bleek mijn hart niet te liggen, ondanks dat de opleiding zelf best leuk en erg leerzaam was. Nu volg ik wel mijn hart (wat ik onbewust eigenlijk al járen wist ;) , maar ja verkeerde keuzes...) en is het Geschiedenis :+: geworden (maar dan aan de Uni, HBO blijkt toch niet voor mij weggelegd ;) )

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 20:11

Ik had ook een verkeerd profiel gekozen, namelijk N&G (biologie, wiskunde B1, natuurkunde 1 en scheikunde 1). Daarbij had ik dan m&o en economie 1 gekozen. Ik was er namelijk van overtuigd dat ik diergeneeskunde wilde doen en alle leraren hebben mij gesteund bij deze profiel keuze en gezegd dat het makkelijk zou lukken. Nou niets is minder waar. In de vierde kwamen de problemen al met wiskunde en natuurkunde en deze zijn nooit weggegaan. Ik kon niet meer van profiel wisselen. Economie en m&o haalde ik daarentegen 8en en 9ens zonder er iets voor te hoeven doen. En ik maar zwoegen en dan kwam er weer een onvoldoende. Uiteindelijk eindexamen gedaan en ik heb het gehaald, wel met een her. Natuurlijk wiskunde of natuurkunde herkansen, ik had wiskunde gekozen. Gehaald gelukkig. Nu ben ik dus International Business Administration gaan doen op de universiteit van Tilburg (dus economie enzo) en ik vind het echt super! Wel heb ik wat voordelen van mijn wiskunde, dat moet ik er wel bij zeggen.. Maar pfoe, wat had ik toch liever E&M gedaan..

benangelique

Re: Wie nog meer een verkeerd profiel/opleiding gekozen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 20:13

waarom kan je vanaf de pabo niet hogerop komen? denk aan IB, RT, MT etc.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 20:16

SorayaDL schreef:
@Frouk: Haha, jouw verhaal lijkt erg op die van mij :D . Ik ben begonnen met Pedagogiek, maar die opleiding vond ik echt verschrikkelijk. Ben toen overgestapt naar Voeding, maar ook hier bleek mijn hart niet te liggen, ondanks dat de opleiding zelf best leuk en erg leerzaam was. Nu volg ik wel mijn hart (wat ik onbewust eigenlijk al járen wist ;) , maar ja verkeerde keuzes...) en is het Geschiedenis :+: geworden (maar dan aan de Uni, HBO blijkt toch niet voor mij weggelegd ;) )

Hahah dat is wel grappig ja haha. Ik deed kunstgeschiedenis aan de uni, maar dat was dus echt te moeilijk, vandaar de keus voor geschiedenis op hbo :) en ik wilde eigenlijk toch altijd al wel het onderwijs in dus dat kwam mooi uit :)

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 20:23

Voor mij in belgie: ik heb gewoon de ASO gevolgd op het middelbare (humane wetenschappen), dus met
3u frans
3u wiskunde
3u engels
4u nederlands
2u duits
2u geschiedenis
1u aardrijkskunde
2u natuurwetenschappen (fysica, chemie, biologie)
...

Hierna ben ik aan de studie begonnen om leerkracht in het basisonderwijs te worden, deze keuze was gemaakt met een hoop twijfel en bleek toch de verkeerde te zijn dus ben ik na een half jaar overgestapt naar de Archeologie aan de universiteit (in Leuven) (en dit is nu dus de opleiding waar mijn hart echt ligt, ik was altijd al zo verzot op geschiedenis en met deze opleiding kan ik helpen om de geschiedenis te reconstrueren :D)

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 20:25

_O- :') Dat zijn veel mensen in dit topic die geschiedenis en alles eromheen geweldig vinden ;) In het dagelijks leven kom ik er veel minder tegen :D ;)

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 20:28

Nou het spijt me, ik vind het echt helemaal niks (geschiedenis) :+ Als ik het moet overhoren vind ik het al erg, laat staan zelf nog in verdiepen (geef huiswerkbegeleiding). Maar jullie veel plezier ermee hoor }>

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 20:32

@Suprice: Dat komt waarschijnlijk doordat jouw sterke punten liggen bij economie etc ;) . Vriendin van mij is ook al zo'n ster in economische vakken en vind vakken zoals geschiedenis echt verschrikkelijk :+ Haha hoe bedoel je alles over één kam scheren ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:29

Als je echt graag diergeneeskunde wilt doen, dan zou ik als ik jou was naar het VWO gaan 'even', ookal heb je dan je E&M profiel.
In Belgie kan je daarmee namelijk wel gewoon met de opleiding beginnen, zal je wel flink je best moeten doen omdat je vakken als biologie, schei/natuurkunde etc gemist hebt. Maar het is zeg maar niet onmogelijk...

Heb je al studiekeuze tests gedaan en op beurzen en open dagen enzo geweest? Of gewoon sites van verschillende hogescholen uitgeplozen qua opleidingen? Dat kan soms erg verhelderend zijn. Wie weet kom je iets tegen dat je wel aanspreekt. Overigens heb ik deze opleiding ook totaal niet bewust gekozen, ik moest wat kiezen want anders kon ik niet meer op tijd inschrijven. Toen bedacht ik dat ik in Rotterdam lekker dichtbij naar school wilde, koos het eerste met het woord biologie erin (biologie&medisch laboratoruim onderzoek en leek toen best leuk) en ben dat gaan doen. 1e half jaar depri dat ik wilde stoppen, toch maar door. 2e jaar was opgedeeld in 4 kwartalen met beetje de richtingen, ik vond er 1 leuk en wilde de overige 3 weer stoppen. Maar ja toen 3de jaar gedaan, stage was wel aardig en toen het 4e jaar een richting gekozen die meer bij mij paste en dat was erg leuk qua vakken, anatomie enzo. En nu ben ik blij dat ik na 5 jaar (heb het rustig aan gedaan) er vanaf ben :D

Na de zomer begin ik aan Diergeneeskunde in Antwerpen, is iig de bedoeling.... dat is namelijk iets wat mij echt leuk/interessant lijkt. Als ik dat niet af krijg, dan zal ik wel gewoon de richting opgaan wat ik nu heb gedaan. Want het is echt geen vervelend werk, maar ik hou niet zo van wachten en dat doe je al snel op een lab haha.

(edit: maar vroeger wilde ik altijd archeoloog worden en vind geschiedenis nog steeds geweldig.. al heb ik het wel laten vallen voor muziek als keuzevak op de HAVO, daar hoefde je niet voor te leren haha)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 09:59

@ idinn: Dat is niet waar, als je als Nederlander in België diergeneeskunde wil studeren, moet je voldoen aan de toelatingseisen die in Nederland gelden.
Oftewel, je moet een VWO diploma hebben met profiel Natuur en Gezondheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:32

Marije_jiplover schreef:
@ [***]: Dat is niet waar, als je als Nederlander in België diergeneeskunde wil studeren, moet je voldoen aan de toelatingseisen die in Nederland gelden. Oftewel, je moet een VWO diploma hebben met profiel Natuur en Gezondheid.

Is dat zo ja? Dat is wel krom of niet, dat je dan opeens wel N&G moet hebben en als Belgische zelf dan niet?
Waar staat dat als ik vragen mag? Ben wel benieuwd hoe dat dan zit en waarom dat is.

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 11:02

daar heb ik eigenlijk ook nog nooit van gehoord.
In Belgie wordt je toch gewoon toegelaten met een VWO diploma ( maakt niet uit welk profiel ) of een Propedeuse op het HBO?

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:12

Ik heb een verkeerd profiel gehad. :D
In de 3e moesten we voor de 4e een stroom kiezen (M of N), toen heb ik dus M gekozen wat wel een goede keuze was. Toen moesten we in de 4e alvast voor de 5e het echte profiel kiezen en toen heb ik dus E&M gedaan. Terwijl ik dus superslecht ben in wiskunde, economie en alles wat daarmee te maken heeft. Ben toen dus ook blijven zitten. Toen ben ik dit jaar vwo-sprint (jaar 5 en 6 in 1) gaan doen en heb C&M gekozen en dat is echt een véél betere keuze! Ik vind de talen ook veel leuker en interessanter, en ik heb ook een talenknobbel. Geschiedenis en kunstgeschiedenis vind ik allemaal ook veel leuker dan van die rekenvakken. Eigenlijk zonde als ik wel E&M had gehouden, want nu kan ik die talen ook veel beter en ik vind het nog leuk ook!
Heb toen trouwens E&M gekozen omdat iedereen zei dat je helemaal niks had aan C&M enzo, maar ik wil toch niks met economie of in het ziekenhuis oid gaan dok ook helemaal niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:37

ruiter1992 schreef:
In Belgie wordt je toch gewoon toegelaten met een VWO diploma ( maakt niet uit welk profiel ) of een Propedeuse op het HBO?

Dat was dus ook wat ik dacht, anders kan je het studenten informatie punt eens mailen daarover (stip@ua.ac.be) hun reageren erg vlot op mailtjes!

Mag ik vragen wat je als extra vak gekozen hebt bij je EM profiel?

Wyah_Rona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:45

Ik zit nu in 3vwo en heb gekozen voor het profiel E&M met wiskunde B en maatschappijwetenschappen. De kant van de economie ligt mij gewoon heel goed. Heb wel overwogen om een natuur profiel te kiezen, maar ben daar weer vanaf gestapt. Ik heb allerlei lijsten van vervolgopleidingen bekeken, en de conclusie was dat je met Wiskunde B en het profiel E&M een groot aantal vervolgopleidingen open laat staan. De technische beroepen waar Natuur en Scheikunde van belang zijn vallen natuurlijk wel weg, maar ik weet nu al dat ik die richting niet op ga.

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:52

ruiter1992 schreef:
Ik baal echt als een stekker.
Heb net havo examen gedaan en weet gewoon echt niet wat ik precies wil worden. Misschien de pabo, maar dat lijkt me op een gegeven moment zo saai worden, je kunt niet hogerop komen zegmaar.
Diergeneeskunde lijkt me zo tof, maar dan moet ik naar het VWO en aangezien ik op het havo een verkeerd profiel heb gekozen gaat dat niet lukken.
Ik heb namelijk E&M, kan ik echt niemand aanraden. Je kunt beter gewoon N&G kiezen met economie erbij, dan kun je alle kanten op.

Zijn er hier nog meer mensen die een verkeerd profiel hebben gekozen?
In de 3de boeide het me nog niet zo heel veel welk profiel ik zou kiezen, maar als ik nu zie welke beroepen je kunt doen met E&M echt niet veel soeps hoor.
Heb E&M gekozen omdat ik in de 3de iets met toerisme dacht te gaan doen, maar van dat plan ben ik dus helemaal af en nu zit ik dus...

hebben jullie ook zulke ervaringen?

Sorry, maar dat vind ik dus echt klinklare onzin!!! :n

Ik heb het NG profiel gehad, aangezien ik eerst genees of diergeneeskunde wilde studeren. Maar helaas, de vakken natuur en scheikunde liggen mij gewoon totaal niet, heb echt het talent er niet voor, dus heb het jaar over gedaan met, jawel, het E&M profiel! En ik ben er gigantisch blij mee; Als ik hierna het VWO ga doen kan ik elke kant op, behalve de natuur/gezondheids richting. Trouwens jij zegt wel economie erbij kiezen maar als jij diergeneeskunde of geneeskunde wil doen heb je ook Natuurkunde nodig en dat zit niet standaard in het N&G pakket. Daarvoor moet je bij NT zijn...
"Gewoon" N&G kiezen vind ik echt een domme opmerking, sorry. Trouwens, je kan met een E&M profiel meer kanten op als met een N&G profiel. Want de gezondheids en natuurrichtingen zijn vaker met NT dan met NG. ;) En trouwens, je kunt het beter niet kiezen als je geen béta bent, wat meestal het geval is als je economisch bent ingesteld. :)
Laatst bijgewerkt door September op 12-06-09 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:54

Ik wilde graag dierenwetenschappen gaan doen of iets anders in de biologie. Helaas was ik niet goed in scheikunde, natuurkunde en wiskunde. Toen heb ik dus beslist om E&M te kiezen. Nu heb ik wel spijt dat ik toch niet N&G heb geprobeerd, desnoods op havoniveau. Maar uiteindelijk heb ik toch wel een opleiding gevonden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:57

Met E en M blijven genoeg leuke beroepen over! N en G is niet per definie breder....

TS, als je echt wat ander wil, ga dan gewoon op volwassenonderwijs VWO met N en G doen! Kost wat meer tijd, maar als je het echt wil en kan moet je dat doen.

Ik ben achteraf niet zo heel blij met mijn studie psychogie... had achteraf liever HBO of WO bedrijfskunde gedaan. Maar ik heb nu bij de psychologie wel mijn draai gevonden door de master AOP. Dat vind ik leuk, dus misschien toch geen verkeerde keuze...

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 18:12

@ September: als je gewoon N&G kiest met economie kun je alle kanten op omdat je dan zowel de economie richting op kan als de gezondheidsrichting. Ik had dan bijv. N&G kunnen kiezen met natuurkunde en economie.
Je moet het natuurlijk wel kunnen, scheikunde en natuurkunde. Ik was er ook nooit goed in, maar misschien was dat wel omdat ik geen echt doel voor ogen had. Als ik toen had geweten: ik wil dierenarts worden, dan had ik er wel wat meer voor gedaan en had het ook gewoon moeten lukken denk ik.
Bij sommige scholen is het mogelijk om E&M met biologie te kiezen, als ze dat nou minstens hadden bij ons op school....
maar nee hoor.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 18:14

wees blij dat je geen C&M had, daar kun je helemaal niets mee :7

ik heb geen idee of het mogelijk is om alsnog deelcertificaten te halen van vakken uit het N&G gebied, maar het zou toch wel moeten kunnen denk ik? Misschien via www.loi.nl?

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 18:17

C&M is de sociale kant, wil je een andere kant op dan is het ook logisch dat je voor een ander profiel kiest :+
C&M is dus echt niet een profiel waar je niets mee kunt :+ Ik ben dus inmiddels aan mijn 3e opleiding begonnen en alle drie zijn ze te doen met C&M en zo zijn er nog veel meer ;) beetje kort door de bocht opmerking vind ik.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:52

idinn schreef:
Marije_jiplover schreef:
@ idinn: Dat is niet waar, als je als Nederlander in België diergeneeskunde wil studeren, moet je voldoen aan de toelatingseisen die in Nederland gelden. Oftewel, je moet een VWO diploma hebben met profiel Natuur en Gezondheid.

Is dat zo ja? Dat is wel krom of niet, dat je dan opeens wel N&G moet hebben en als Belgische zelf dan niet?
Waar staat dat als ik vragen mag? Ben wel benieuwd hoe dat dan zit en waarom dat is.

Waar het precies staat, weet ik niet uit mijn hoofd, maar ik weet wel dat ik het ergens ben tegengekomen toen ik me aan het oriënteren was voor diergeneeskunde en de eventuele optie om in het buitenland te gaan studeren bij uitloten.

Maar ik heb het sowieso niet nodig gehad, aangezien ik meteen het eerste jaar in NL ben ingeloot en daarnaast voldeed ik aan het juiste profiel om in NL te studeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:57

Ik heb heel veel verkeerde opleidingen gekozen, toen ik was 15 was had ik mijn diploma namelijk al en ik weet nog steeds niet wat ik wil worden, ik heb een maand de kappersopleiding gedaan, toen verzorgende daar na 2 maanden mee gestopt, toen helpende welzijn ( daar heb ik dan wel een diploma van). toen SPW maar daar ben ik eind van het 2de jaar mee gestopt, nu zou ik in september dierverzorging paravetinair gaan doen maar heb nu zo'n leuke baan in de gehandicaptenzorg dat ik daar eigenlijk niet mee wil stoppen...