Wet aanpassing arbeidsduur (zwangerschap)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce

Wet aanpassing arbeidsduur (zwangerschap)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 19:07

Wie heeft er verstand van de wet aanpassing arbeidsduur als je naast je werk een opleiding volgt?
Ik volg één dag in de week een opleiding, de andere dagen werk ik. Mijn opleiding wordt door mijn werkgever betaald.
Nu zijn wij in (blijde) verwachting van ons eerste kindje en heb ik op mijn werk aangegeven minder te willen gaan werken na mijn zwangerschapsverlof. Vanuit de opleiding is een 24 uurs contract voldoende. Nu eist het leerhuis op mijn werk een minimum aantal uren van 32 uur en bij uitzondering 28 uur. Mijn werkgever wil nu waarschijnlijk het 28 uurs contract wel goed keuren, maar dit is dus niet wat ik wil. Ik zie het niet zitten om 3,5 dag (dus toch 4 dagen) de deur uit te zijn.... Voor mij is de max echt 24 uur en mijn eigen voorkeur gaat zelfs uit naar 20 uur...

Nu las ik over de wet aanpassing arbeidsduur dat een werkgever in feite niet mag weigeren als een werknemer minder wil werken, maar omdat ik de opleiding volg weet ik niet of ik hier nu ook recht op heb of niet...
Weet iemand hier meer over te vertellen?

Anoeska

Re: Wet aanpassing arbeidsduur (zwangerschap)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:46

Volgens mij zit het ongeveer zo dat elke werknemer op grond van de Wet Aanpassing Arbeidsduur het recht om minder uren te werken, maar de werkgever mag zo'n verzoek weigeren als het bedrijf of de organisatie hierdoor in de problemen komt.

Ik weet niet of dat bij jouw werk van toepassing is?

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 19:53

Nee het is een grote organisatie, een apotheek gevestigd in een ziekenhuis..

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:58

het is inderdaad wat anoeska zegt; je verzoek mag geweigert worden indien dit voor problemen zorgt (zoals geen vervanging, verhoging werkdruk collega's).
ben je al bij de pz van je organisatie geweest?

eeyore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 06:22

Staat er in de CAO ook iets vermeld over minimale werktijd voor parttimers?

Als daar nl al 28 uur in staat, dan zul je je hier aan moeten houden en kun je niet minder werken dan dat.

Bij veel ondernemingen die stellig een regel hanteren van een minimaal aantal uren ligt dit namelijk gewoon vast gelegd.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 07:54

Wat je misschien kan proberen, maar ik weet niet precies hoe dat zit met je leerovereenkomst. In eerste instantie een contract van 28 uur accepteren en voor de 4 uur die jij teveel vind ouderschapsverlof aanvragen. Dit is natuurlijk een oplosing van tijdelijke aard. Maar je hebt dan wel iets meer spelling tot de uiteindelijke beslissing (en je werkgever went misschien dan alvast aan een korter dienstverband.)

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:21

LZP -> STW