De combinatie studie en paard?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kruimellover

De combinatie studie en paard?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 15:44

Ik vroeg me af of er mensen zijn die me kunnen vertellen of het haalbaar is qua tijd om een paard te hebben als je studeert.
Ik wil namelijk heel graag een paardje kopen, heb er ook al een op het oog. En we willen ook graag een vriendje voor ons andere paardje en daarom is het eigenlijk helemaal perfect. Op een ding na dan... Misschien heb ik niet genoeg tijd dankzij mijn studie. Ik ben net klaar met het Gymnasium en wil vanaf september rechten gaan studeren. Aan reistijd kost het op en neer naar m'n studie gaan me ongeveer 3 uur. En dan zit ik natuurlijk ook nog een aantal uur bij colleges en dergelijke. En thuis moet ik ook nog dingen voor m'n studie doen.

Daarom vroeg ik me af of je, als je studeert, je nog genoeg tijd hebt voor een eigen paardje. Wat geld betreft is het geen enkel probleem, want dat haal ik makkelijk en anders zijn er altijd wel mensen die me eventueel financieel willen ondersteunen.

Ik rijd al vanaf m'n 7e paard. En heb op het moment genoeg verschillende paarden om te rijden, dus dat is het niet. Maar hetgene wat ik, behalve buitenrijden, het allerliefste doe is springen. En de paarden waar ik nu op rijd kunnen dat niet omdat ze een peesblessure gehad hebben of te oud zijn of gewoon te lomp (de fries :P ). Daarom wil ik graag een paard dat eigenlijk alles kan.
Ik heb nu een paardje gevonden wat helemaal bij me past qua karakter enzo dus nu zit ik gruwelijk te twijfelen wat ik moet doen. Ik wil het zó ontzettend graag, maar ik wil wel zeker weten dat ik er genoeg tijd voor over houd, want anders vind ik het zielig. Dan komt het paardje wel ergens te staan waar ze altijd buiten is en zelf kan kiezen om naar binnen te gaan, dus als ik een paar dagen geen tijd heb is het ook geen ramp. Maar als ik nou helemaal geen tijd zou hebben moet ik hem misschien wel weer verkopen en dan wacht ik liever nog even met een paard kopen zodat ik zeker weet dat dat niet hoeft. Want dat zou ik zielig vinden voor ons andere paard, omdat hij dan weer alleen komt te staan.

Ik hoop dat jullie me goede adviezen kunnen geven zodat ik snel de knoop door kan hakken!

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 16:13

Niemand?

oeps verkeerde topic
Laatst bijgewerkt door kruimellover op 09-06-09 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Uppojono

Re: De combinatie studie en paard?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:17

Ik denk dat het best haalbaar is.. Ik heb tijdens mijn studie de eerste 3 jaar steeds 3 paarden gereden. Dat was echt niet haalbaar meer voor me. Nu is de oudste met pensioen en heb ik er nog 2 dagelijks over. Het blijft moeilijk, maar je moet gewoon je tijd goed inplannen. Niet meer uren zitten bokken, maar studeren.

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 16:23

Uppojono schreef:
Ik denk dat het best haalbaar is.. Ik heb tijdens mijn studie de eerste 3 jaar steeds 3 paarden gereden. Dat was echt niet haalbaar meer voor me. Nu is de oudste met pensioen en heb ik er nog 2 dagelijks over. Het blijft moeilijk, maar je moet gewoon je tijd goed inplannen. Niet meer uren zitten bokken, maar studeren.

Ja dat dacht ik dus ook al. Ik denk zelf dat het best moet lukken, maar mijn ouders zijn bang dat ik m'n studententijd ermee verpest. Omdat ik altijd naar huis zal gaan voor mijn paardje.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:49

Ik denk dat rechten een ideale studie is om te combineren met een paard. Weinig college en veel zelf in te delen.
Klopt wel dat je er wat voor over moet hebben, een paard is toch altijd een verplichting. Is het anders geen optie om eerst even aan te kijken wat je van de studie en het studeren vind en daarna pas een paard aan te schaffen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:55

Ik ben zelf naar het HBO gegaan, en volgend jaar naar de uni met mijn HBO P en VWO achtergrond. Ik kies er heel bewust voor pas weer aan een eigen paard te denken als ik qua tijd en financien een stabiele situatie heb. Naast studeren komt er veel kijken bij het leven als student. Zo ga ik bijvoorbeeld keihard aan een goed CV werken, omdat de kans op een baan na de opleiding (waar ik echt passie voor heb, dat wíl ik écht graag) te vergroten. Maar ook moet je denken aan een feestje op zijn tijd, dat is als student toch erg verleidelijk. En als je nog zaken in het huishouden moet doen kan het best wel tegenvallen, en dat is voor jou en je paard niet leuk.

Natuurlijk is dit wel mijn kant van het verhaal. Ik gun het je van harte, maar deze verhalen maken dat je de zaak van meerdere kanten ziet, en een beter keus kan maken :)

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 20:55

MLoeser schreef:
Ik ben zelf naar het HBO gegaan, en volgend jaar naar de uni met mijn HBO P en VWO achtergrond. Ik kies er heel bewust voor pas weer aan een eigen paard te denken als ik qua tijd en financien een stabiele situatie heb. Naast studeren komt er veel kijken bij het leven als student. Zo ga ik bijvoorbeeld keihard aan een goed CV werken, omdat de kans op een baan na de opleiding (waar ik echt passie voor heb, dat wíl ik écht graag) te vergroten. Maar ook moet je denken aan een feestje op zijn tijd, dat is als student toch erg verleidelijk. En als je nog zaken in het huishouden moet doen kan het best wel tegenvallen, en dat is voor jou en je paard niet leuk.

Natuurlijk is dit wel mijn kant van het verhaal. Ik gun het je van harte, maar deze verhalen maken dat je de zaak van meerdere kanten ziet, en een beter keus kan maken :)

Dat is nu precies waar ik door twijfel, haha. Ik was ook eigenlijk niet echt van plan een paard te kopen tot mijn vriendin me op dit paardje wees. Maar ik blijf wel thuis wonen dus wat het huishouden betreft zal het wel meevallen. Maar heb jij nou nog veel tijd over naast je studie? Of ben je daar voornamelijk mee bezig en heb je geluk als je nog naar een feestje kunt enzo?

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 20:57

Lieke schreef:
Ik denk dat rechten een ideale studie is om te combineren met een paard. Weinig college en veel zelf in te delen.
Klopt wel dat je er wat voor over moet hebben, een paard is toch altijd een verplichting. Is het anders geen optie om eerst even aan te kijken wat je van de studie en het studeren vind en daarna pas een paard aan te schaffen.

Dat was ook vooral de bedoeling, tot mijn vriendin met dit paardje aankwam... :+ Het probleem volgens mijn ouders is dat ik er inderdaad alles voor over heb en daardoor dus misschien wel de lol van het studentenleven mis. Want op zich weet ik wat het inhoud om een paard te hebben. Het enige wat ik niet weet is hoe het gaat als je studeert :P
Ach ja, voorlopig ben ik er nog niet uit..

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:53

ik heb destijds ook een paard gehad naast mijn studie. het was prima te combineren qua tijd, maar je moet gewoon een hoop laten. lekker na school met vrienden terasje pakken, ikke neit want het paard stond te wachten.
feestjes tot heel laat... nee want ik moest er weer op tijd uit voor het paard.
maar ik heb er nooit spijt van gehad hoor, als er echt een feestje oid was waar ik echt heel graag heen wilde, kon ik altijd wel wat regelen. maar het echte lekkere studentenleven, nee dat heb ik nooit gehad. dus dat is wel iets wat je moet meenemen in je beslissing.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:59

kruimellover schreef:
MLoeser schreef:

Dat is nu precies waar ik door twijfel, haha. Ik was ook eigenlijk niet echt van plan een paard te kopen tot mijn vriendin me op dit paardje wees. Maar ik blijf wel thuis wonen dus wat het huishouden betreft zal het wel meevallen. Maar heb jij nou nog veel tijd over naast je studie? Of ben je daar voornamelijk mee bezig en heb je geluk als je nog naar een feestje kunt enzo?

Nou, ik heb dit jaar op privegebied nogal wat te verduren gehad, en dat heeft me wel in mijn efficiëntie beperkt, en omdat ik toch graag naar de uni wil, een P wou hebben, had ik zoiets: schouders eronder en de boel bijwerken. Dus ja, ik heb het wel druk gehad, maar had wel tijd voor mijn sociale contacten, ik heb er alleen offers moeten brengen. En op de uni moet je wel meer doen voor 1 EC.

Maar ik denk dat als je geen bijzondere omstandigheden hebt, je best, met wat dicipline, tijd over kan houden voor je sociaal leven en een paard, omdat je thuis woont. Alleen zou het wel kunnen zijn dat het verstandig is op den duur een bijrijder te zoeken (om je eigen tijd te kunnen nemen)

Volg je me nog: O:)

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:18

Ik combineer een huishouden , HBO studie en 3 paarden.
Het wil wel maar er zijn dingen die je er voor moet laten.
Het scheeld een hele hoop dat ik geen stapper ben dus ik ga 1x in het half jaar een keer uit. Daarbij staan mijn paarden op een pensionstal en wordt alles voor me gedaan dus daar heb ik geen omkijken naar.

Het is wat jezelf graag wilt, maar het kan dus wel ;)

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:57

Ik heb eerst 1.5 jaar in Groningen gestudeerd voordat ik een eigen paard had. Nu, ongeveer een half jaar, heb ik weer een eigen paard. Wel ben ik nu weg uit Groningen.. Dit omdat ik de studie zelf niet meer leuk vond en daarom nu thuis mijn paard heb staan en een andere studie ga volgen waarbij ik thuis blijf wonen.

Maar het kan wel, een paard en een studie. Ik weet niet wat jouw plannen ernaast zijn. Wil je bij een studentenvereniging o.i.d.? Ik denk het niet, want je blijft wel thuis wonen.
Je zal veel feestjes e.d. missen. Je kan niet elke avond tot laat stappen en dan lang uitslapen en halverwege de middag opstaan en dan eens beginnen. Ik weet überhaupt niet of jij dat zou willen ;) Maar dat kan dan niet.. Je hebt wel een paard dat op je wacht. Ik merkte ook uit mijn omgeving dat veel vonden dat ik gek was. Ze begrijpen alemaal maar niet dat ik zoveel opgeef om maar paard te kunnen rijden.. Maar ik ben dan wel halverwege mijn tijd in Groningen weer begonnen met paardrijden. Dat zou ook wel meespelen.. Ze kenden mij niet als 'paardenmeisje' ;)
Het kan echt, maar je maakt dan niet het 'echte' studentenleven mee. Als je het echte studentenleven mee wilt maken, zou ik zeggen wacht nog 1/ 2 jaar. Koop dan een paard halverwege je studie.. Heb je het 'echte' studentenleven wel meegemaakt. Het is een apart wereldje kan ik je zeggen :P Ik ben achteraf blij dat ik het gezien heb. Al zou ik als je mij nu de keus zou geven absoluut niet terug willen. ;)
Maar als je die dingen er voor op wilt geven, dan zou ik nu dat paard kopen wat je tegen bent gekomen. Dan zal je er geen spijt van krijgen..

Succes met je beslissing!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 23:59

Het 'studentenleven' wordt zwaar overschat, dus daar zou ik het niet om laten. Het hangt een beetje af van welke studie je doet en of je ouders je financieel steunen. Je zult ongetwijfeld een bijbaan moeten zoeken om je paard te kunnen betalen, ook al steunen je ouders je. Daar ben ik zelf meer tijd aan kwijt dan aan mijn pony zelf. Op dit moment heb ik heel weinig tijd voor mijn haflinger, maar dat is niet altijd zo dus ik vind het het wel waard. Het scheelt wel heel erg als je een volpensionstal hebt: dan hoef je niet te gaan als je een keer zit te stressen voor een tentamen oid.

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 08:47

Kei bedankt voor alle reacties tot nu toe! Ik denk dat ik hier wel wat mee kan.

Ik zal er nog even bij zeggen dat mijn moeder altijd eigenlijk haar paard zelf gaat voeren en mijn vader is zelfs ook niet te beroerd om het te doen (ook al heeft ie niks met paarden). Dus mocht ik niet kunnen, doen m'n ouders het wel.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:55

Ik vond het studentenleven wel echt geweldig. Lid geweest, alles erop en eraan. Ik had het dus oo niet willen missen. Het is een korte tijd waarin je zoveel vrijheid hebt. 's Ochtends bedenken dat je naar Maastricht wil, en daar een paar dagen wil feesten... Na je studententijd begint het werkende leven en is het een beetje over met de pret.

Hoeveel ik ook van paarden hou, ik had toch mijn studententijd niet willen missen. Naast mijn studie, die me inhoudelijk heel veel heeft geleerd, heb ik toch ook wel heel veel geleerd van alles eromheen.

Ik zeg niet dat het voor iedereen iets is, heel veel mensen hebben er helemaal geen zin in om zo'n studentenleven te hebben. Hoeft ook helemaal niet. Maar ik denk wel dat het goed is om daar ook even over na te denken,

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:28

Ik denk dat het wel haalbaar is, als je wilt.
Maar daar moet je dan heel bewust voor kiezen. Waarschijnlijk heb je dan geen tijd meer om te werken, veel uit te gaan, vrienden vaak te zien enz. enz. En de studie moet je dan wel makkelijk afgaan.

Ik zou het zelf niet kunnen. Ten eerste al niet omdat ik op kamers woon en dus te ver weg van mijn paardje. Ten tweede omdat het met een echt studentenleven en werk niet te combineren valt.