Opleiding PVO'er/paraveterinair

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zonnestraal2

Opleiding PVO'er/paraveterinair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 19:35

Ik zit nu op de havo en heb net mijn examen gemaakt, maar ik weet nog steeds niet echt wat ik wil. Zat aan de pabo te denken, maar dieren trekt mij denk ik toch meer.
Helaas heb ik geen N-profiel ( dus geen bio, scheikunde of natuurkunde ) dus ik vraag me af of er wel opleidingen mogelijk zijn die met dieren te maken hebben.
Vandaag zat ik te kijken bij de opleidingen van PVO'er (hbo) en Paraveterinair ( mbo geloof ik?)
Wat moet ik me eigenlijk precies voorstellen bij PVO'er? Kun je bijv. aan de slag bij een dierenarts? wat doe je dan? Welke handelingen enzo?
Wat kun je allemaal verwachten tijdens je opleiding en wat is minimaal je salaris?

Ditzelfde zou ik willen weten voor de opleiding paraveterinair.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:29

Bij de paraveterinaire opleiding krijg je veel scheikunde, biologie maar ook wat natuurkunde dus weet niet of je ze daarop toelaten als je helemaal niets daarvan in je profiel hebt. Met de opleiding kan je in principe bij een dierenarts aan het werk maar hou er wel rekening mee dat werken met dieren ook veel, heel veel schoonmaken is! Bij een dierenarts kan je onder andere baliewerkzaamheden uitvoeren maar je kan ook assisteren tijdens operaties etc. Je salaris moet je het niet voor willen doen want dat is geen vetpot en daarnaast is de kans op een baan erg klein want de vraag naar paraveterinairen ligt vrij laag maar het aanbod aan paraveterinairen is erg hoog. Dus als je 1 sollicitatie stuurt als reactie op een advertentie kan je er vanuit gaan dat er ontzettend veel reacties op gegeven worden dus je moet er al echt uitspringen wil je uitgenodigd worden voor een gesprek etc.

Het is trouwens niet alleen het werk van paraveterinairen waarbij het een ramp is om werk in te vinden maar zo'n beetje alle baantjes die iets met dieren te maken hebben

ikjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:37

Allereerst, wat is een PVO'er? :o?
Volgens mij kun je diermanagement (HBO, van Hall-Larenstein) doen met alle profielen :) .
Ik doe zelf de opleiding diergezondheidszorg (gericht op landbouwhuisdieren) en ik heb mijn orientatiestage pas geleden bij een DAP gedaan omdat ik er onder anderen achter wilde komen of ik de cursus paraveterinair (kan bij mij op school naast mijn huidige opleiding) wilde gaan doen. Ik heb ervoor gekozen om dit niet te doen omdat ik ten eerste vond dat de paraveterinairen alle rotklusjes moesten doen, ten tweede gaven de dierenartsen al aan dat de meeste HBO-ers na een tijdje zijn uitgekeken op het beroep omdat er niet echt doorgroeimogelijkheden zijn (tenzij je in een grote praktijk zit waar je praktijkmanager kan worden) en ten derde vond ik dat het heel erg slecht betaalde (iemand van 23 verdiende maar 8 euro per uur).

zonnestraal2

Re: Opleiding PVO'er/paraveterinair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 20:53

PVO'er wordt je bij de richting Companion Animal Management ( als ik het goed begrepen heb )

diergezondheidszorg klinkt ook erg interessant. Is de opleiding zwaar? Wat kun je er allemaal mee?

ikjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:30

Oké, ik heb de info over Companion Animal Management gelezen (wordt ook nog gewoon bij mij op school aangeboden, maar nog nooit van gehoord :o ) Maar ik weet nog steeds niet wat een PVO'er nou is :P .
Ikzelf vind DGZ geen zware studie, als je alles een beetje bijhoud is het goed te doen, nadeel voor jou is wel dat je dus geen scheikunde hebt. Dit kun je volgens mij evt. wel in 5 weken ofzo tijdens een bijspijkercursus halen. Hier is even de link van DGZ om je een beeld te geven:
http://www.vanhall-larenstein.nl/Majors_in_voltijd/Veehouderij/Diergezondheidszorg.aspx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 22:01

Ik heb enkel examen gedaan Biologie VMBO k niveau, ben nu aangenomen voor paravetrinair en stroom in in de 3e.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 22:03

AngelofLove schreef:
Bij de paraveterinaire opleiding krijg je veel scheikunde, biologie maar ook wat natuurkunde dus weet niet of je ze daarop toelaten als je helemaal niets daarvan in je profiel hebt. Met de opleiding kan je in principe bij een dierenarts aan het werk maar hou er wel rekening mee dat werken met dieren ook veel, heel veel schoonmaken is! Bij een dierenarts kan je onder andere baliewerkzaamheden uitvoeren maar je kan ook assisteren tijdens operaties etc. Je salaris moet je het niet voor willen doen want dat is geen vetpot en daarnaast is de kans op een baan erg klein want de vraag naar paraveterinairen ligt vrij laag maar het aanbod aan paraveterinairen is erg hoog. Dus als je 1 sollicitatie stuurt als reactie op een advertentie kan je er vanuit gaan dat er ontzettend veel reacties op gegeven worden dus je moet er al echt uitspringen wil je uitgenodigd worden voor een gesprek etc.

Het is trouwens niet alleen het werk van paraveterinairen waarbij het een ramp is om werk in te vinden maar zo'n beetje alle baantjes die iets met dieren te maken hebben

ik heb ook paraveterinait gedaan maar heb geen scheikunde gehad hoor, ook geen natuurkunde :o?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 22:05

hier hetzelfde als bij blingh
ook geen scheikunde en natuurkunde gehad.
daarbij denk er goed over na is niet makkelijk werk in te vinden

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 22:05

Blingh schreef:
AngelofLove schreef:

ik heb ook paraveterinait gedaan maar heb geen scheikunde gehad hoor, ook geen natuurkunde :o?

Ik heb 3 blokken natuurkunde gehad, 3 jaar (veterinaire) scheikunde en 1 jaar wiskunde ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 22:08

ikke20 schreef:
hier hetzelfde als bij blingh
ook geen scheikunde en natuurkunde gehad.
daarbij denk er goed over na is niet makkelijk werk in te vinden

Hier in de omgeving springen ze erom. Mijn DA zoekt nog 2 assistente's. Hij heeft me al een stage aangeboden waar een baan aan kan zitten.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 22:09

En waar is bij jou in de omgeving??? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 22:16

Noord brabant rond Den Bosch

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 14:31

sorry, ik bedoel VPO'er ;)
( Veterinair Praktijk Ondersteuner )

ikjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:12

ruiter1992 schreef:
sorry, ik bedoel VPO'er ;)
( Veterinair Praktijk Ondersteuner )

Oke, een beetje als praktijkmanager zeg maar, of niet? Wat ik heb begrepen op mijn stage van de rol van een praktijkmanager is dat het heel erg veel computerwerk is en dat je zelf niks met de dieren te maken hebt. Het werk bestaat voornamelijk uit plannen e.d..