Werk je om te leven of leef je om te werken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leef je om te werken of andersom?

Ik leef om te werken
15 (9%)
Ik werk om te leven
149 (90%)

Totaal aantal stemmen: 164

dorientjuh

Werk je om te leven of leef je om te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 15:53

We hadden het er laatst over op school (HBO); sommige mensen hebben áltijd een bijbaantje(s) en voelen zich écht nutteloos wanneer ze even zonder werk zitten, ze konden zich er zelfs een beetje depressief van voelen. Ze hebben dan namelijk niets te doen.

Zelf heb ik die houding helemáál niet. Ik zie werken meer als een noodzakelijk kwaad om me te kunnen voorzien in de dingen die ik nodig heb en de dingen die ik leuk vind om te doen. Ik studeer nu dus nog, maar ik stel me zo voor dat fulltime werken voor mij niet ideaal is. Liever parttime. Misschien dat ik er wel heel anders over denk als ik eenmaal fulltime werk hoor, maar dat kan ik nu natuurlijk nog niet zeggen. Ik heb nu ook geen bijbaantje omdat mijn pappie en mammie mijn studie en onderhoud betalen (luxe situatie ik weet het) maar ik mis werken helemaal niet; ik kom prima mijn tijd zelf door en ik heb geen behoefte aan dure spullen die ik nou niet zou kunnen betalen.

Hoe zien jullie de verhouding (prioriteit) leven en werken?

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 15:54

net zo een: eet je om te leven of leef je om te eten? :+

maar ik heb optie 2 uitgekozen!

_BlingBling_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 15:55

StillAngel schreef:
net zo een: eet je om te leven of leef je om te eten? :+

maar ik heb optie 2 uitgekozen!

:)) :9

Voor mij geldt allebij...
Ik leef voor mijn werk, maar mijn werk zorgt dat ik leef.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 15:55

Ja dat is ook zo'n vraag. Maar niet de mijne. :P

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 15:56

_BlingBling_ schreef:
Voor mij geldt allebij...
Ik leef voor mijn werk, maar mijn werk zorgt dat ik leef.

Dus dan zou je kunnen zeggen dat je jouw ideale baan gevonden hebt? :)

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 15:57

Ik werk om te leven, om de rekeningen te betalen, eten op tafel te krijgen en mijn dieren te onderhouden. Voor mij is het een noodzakelijk kwaad.

Ik zie het ook zo wat meer als TS, kom mijn tijd goed door, hou me bezig met nuttige dingen, dus moest het écht niet meer nodig zijn, stop ik direct met werken hoor :j

Coot

Re: Werk je om te leven of leef je om te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 16:05

Ik werk om te leven, je leeft maar 1 keer, daar moet je van genieten. Ik ben van mening dat het verspilde tijd is als je alleen maar leeft om te werken en geen leuke dingen doet :)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 16:07

Ik leef om te werken denk ik, want tijd voor iets anders hou ik maar zelden over.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 16:08

Ik studeer nog en heb een bijbaan en ik heb ingevuld dat ik leef om te werken.Ik vind het inderdaad heerlijk om aan het werk te gaan. Ik ga er bijna nooit met tegenzin heen en zou mij inderdaad een beetje nutteloos voelen als ik niet zou werken. Toch werk ik ook om te leven: ik hoef geen huur en dergelijke te betalen, maar met het geld dat ik iedere maand krijg, kan ik wel lekker op reis, naar concerten en andere dingen doen die ik leuk vind.
Misschien kan ik nu wel makkelijk praten, omdat ik nog bij mijn ouders werk enz, maar goed, ik heb een antwoord gegeven gebaseerd op de situatie zoals het nu is.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 16:10

Ik werk heel hard om de rest van mijn leven (buiten werk) te kunnen blijven vullen met mijn grootste hobby. Daar gaat gelijk ook al het geld heen eigenlijk buiten mijn vaste uitgaven om.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 16:12

Ik werk om te leven... maar helemaal zonder werk zitten vind ik ook niets. Dus een beetje van beiden :) Ik vind mijn werk namelik erg leuk om te doen, daarbij is de sfeer op mijn werk ook erg goed en dat scheelt enorm denk ik.

In september ga ik weer naar school (avond studie) om verder te leren. Volgende maand mag ik mijn diploma halen van de studie die ik net afgerond heb. Heb dus maar weinig echt vrije tijd over, maar vind het prima voorlopig.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 16:13

Goh.. mijn ouders zullen altijd mijn studie, mijn kot (kamer) betalen als ik ga studeren, en mijn onderhoud maar sommige spullen moet ik wel zelf betalen voor mijn paard. Eten (hooi & krachtvoer), weide-onderhoud (meststoffen, omheining en dergelijke), stal (stro) & lessen betalen zij wel maar dierenartskosten en hoefsmidkosten die betaal ik.. zo ook extra's (nieuw dekje oid) :)

dus ik werk om te leven, ik werk zodat ik die spullen voor mijn paard kan blijven betalen :) (stel dat ik de smid oid niét kan betalen dan zouden mijn ouders wel bijspringen, daar niet van)

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 16:16

Ik werk om te leven, ik heb wel een bijbaantje maar dit doe ik niet heel vaak en daar betaal ik vooral dierenartsrekeningen van.. Ik studeer nu wel voor iets waar ik het later erg druk mee ga krijgen, maar ik denk dat dat de stelling niet zal omdraaien voor mij :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 16:26

Ik werk omdat ik zo alle vaste lasten kan betalen en alles doen wat ik wil.

Maar ik ben een van de lucky few die een topbaan heeft gevonden die helemaal bij haar past. Ik ga ook praktisch elke dag met plezier naar mijn werk, het werk wat ik daar uitvoer vind ik leuk, past goed bij me, en heb het goed naar m'n zin. En dat heeft zo'n invloed op je gemoedsgesteldheid. Daardoor krijg je ook energie van je baan ipv dat het alleen maar energie van je zuigt.

Het is niet zo dat als ik geen bijbaan had, ik me nutteloos voelde, omdat ik toch nog bergen werk kon doen op het bedrijf thuis bijvoorbeeld, of hobby's oppakken. Maar ik kan me wel goed voorstellen dat als je bijvoorbeeld zo rijk bent dat je niet hoeft te werken, je je leeg of nutteloos voelt.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 16:29

Ik werk om te leven. Er zijn zoveel dingen die ik wil doen in 't leven dat ik de meest rotste bijbaantjes maar aanneem om zoveel mogelijk geld voor mn dromen bij elkaar te krijgen.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 16:32

Ik vind het allebei. Ik werk voor de dingen die ik nodig heb, benzine, spulletjes voor mijn huid blablabla maar ook voor luxe dingen voor mijn paard en de dingen die natuurlijk nodig zijn. Maar nu werk ik niet en vind het best wel lekker hoor alleen ik kan geen geld uitgeven en ik ben blij als ik werk gevonden heb dan kan ik weer wat doen! Ga er niet met tegenzin heen maar vind het niet erg om een dagje vrij te zijn. ;)

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 16:45

Ik haat werken en werk dus ook echt omdat je toch iets moet doen om geld te vangen zeg maar.. dat wil niet zeggen dat ik een hekel aan mijn werk heb maar ik werk liever niet zeg maar :)
Ik had rijk geboren moeten worden haha.. ;)

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 16:51

Ik werk om te genieten van al het moois wat het biedt.
Ik heb een super baan met veel vrijheid en zelfstandigheid. Kan mijn uren flexibel indelen en daarnaast verdien ik ook nog eens goed en heb ik alle schoolvakanties vrij.
Ik heb leuke collega's en heel afwisselend werk. Dus ga elke dag met plezier naar mijn werk. :j

De centen die mijn baan opleveren, zorgen ervoor dat ik me een goed leven kan permitteren :D
Niet afhankelijk van andere mensen hoeven zijn en noem maar op.

Ik ben niet iemand die doelloos thuis kan zitten, dus in de weekenden (naast mijn 40 urige job) werk ik ook nog regelmatig. Gewoon voor de luxe en ook om bezig te zijn. Ook dat is leuk werk :j

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 16:53

Voor mij geldt beide.
Ik heb eerst MBO gedaan en toen HBO, als ik daarmee klaar ben ben ik ontzettend lang naar school geweest en wil ik toch wel een beetje carriere maken. Dus een (leuke!) fulltime baan, met kans op doorgroei mogelijkhden en een leuk salaris.
Om vervolgens van dat leuke salaris riant op vakantie te gaan natuurlijk :=

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 16:57

Ik werk om te leven. Zit nu helaas zonder werk. Ik verveel me ook niet zonder werk moet ik zeggen, maar het geld is nu eenmaal nodig.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 17:02

Ik werk om te leven en ik leef om te eten. :9

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 17:18

Ik werk om te leven, alle rekening te betalen e.d.

Ik werk 30 uurtjes en vind 't heerlijk, heb 't goed naar m'n zin. Thuis zitten is ook niks voor mij, maar hecht wel waarde aan vrije tijd en leuke dingen doen.

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 17:23

Voor mij is het een noodzakelijk kwaad. Ik werk om te leven, om de rekeningen te betalen en mijn dieren te onderhouden.
het liefst werkte ik hele dagen met de paarden maar dat zit er helaas niet in voor mij.

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 17:24

Ik zou echt niet alleen maar kunnen werken.
Ik werk nu om mezelf bezig te houden en geld binnen te krijgen.
Ben 17 dus hoef nog niet met veel financiele dingen rekening te houden, maar telefoonrekening betaal ik zelf, en ik betaal mijn ouders kostgeld.
Ik ga niet naar school, dus anders zou ik alleen maar thuis zitten, omdat vriendinnen wel school hebben. Tuurlijk zijn er zat andere dingen te doen, maar om nou elke dag weer je huis een grote schoonmaakbeurt te geven :+
Ik werk nu 23 uurtjes per week, zou wel iets meer willen werken, maar 42 uur hoeft van mij niet :P

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 17:25

Ik werk om mijn vrije tijd te bekostigen ;)
Hoewel ik een hartstikke leuke baan heb is mijn baas de eerste die het hoort wanneer de staatsloterij op mijn nummer valt :D