Arbeidsrecht wet WIA (verlenging; 4-uit-5-eis)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_0

Arbeidsrecht wet WIA (verlenging; 4-uit-5-eis)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 13:24

Hallo,

Volgens mijn studieboeken en aantekeningen wordt net als bij de WW, je loongerelateerde WGA uitkering verlengd als je aan de 4-uit-5-eis voldoet, alleen kan ik dit artikel nergens terugvinden in m'n wetbundel. Heb morgen tentamen en wil wel graag naar het juiste artikel kunnen verwijzen mocht er naar gevraagd worden. Voor de WW staat dit in art. 42 lid 2. In art. 59 WIA wordt wel over de verlenging gesproken, maar niet over het voldoen aan de 4-uit-5-eis. Wie weet in welk artikel dit voor de wet WIA staat, of dat er gewoon geen artikel over is?

Alvast bedankt!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:31

Ben even voor je aan het zoeken geweest, maar kan het zo snel ook niet vinden...

edit: welke eisen bedoel jij?
Volgens mij zijn het er nl 6.
1. werknemer
2. na 104 weken wachttijd nog arbeidsongeschikt zijn
3. tenminste 35% rbeidsongeschikt zijn
4. voorschriften
5. niet in verderagsvrij land
6. niet gedetineerd zijn

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 13:35

Bedankt voor de moeite iig :D Heb zelf ook (naar mijn idee) al overal gezocht, overheid.nl, google, etc. Maar nergens vind ik het en mijn boek verwijst helaas niet erg consequent naar artikelen....

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 13:40

Liezel1 schreef:
Ben even voor je aan het zoeken geweest, maar kan het zo snel ook niet vinden...

edit: welke eisen bedoel jij?
Volgens mij zijn het er nl 6.
1. werknemer
2. na 104 weken wachttijd nog arbeidsongeschikt zijn
3. tenminste 35% rbeidsongeschikt zijn
4. voorschriften
5. niet in verderagsvrij land
6. niet gedetineerd zijn

Die punten gaan over het al dan niet recht hebben op de uitkering, mijn vraag gaat over de duur van de uitkering. Als je in de 5 jaar voor het ontstaan van het recht op je WIA uitkering in tenminste 4 jaar over 52 dagen of meer loon hebt ontvangen, wordt je uitkering obv je arbeidsverleden verlengd. Maar art. 59 WIA heeft het wel over die verlenging, maar niet over het voldoen aan de 4-uit-5-eis.

Anne_0

Re: Arbeidsrecht wet WIA (verlenging; 4-uit-5-eis)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 07:01

Niemand?

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 18:46

Het is een beetje aan de late kant, maar de 4 uit 5 eis wordt in een adem genoemd met de referte-eis. Deze kun je terug vinden in artikel 17 van de werkloosheidswet.

Citaat:
Art 17
Recht op uitkering ontstaat voor de werknemer indien hij
a. in 39 weken onmiddellijk voorafgaand aan de 1ste dag van werkloosheid ten minste 26 weken als werknemer arbeid heeft verricht;
en
b.1. aantoont in de periode van vijf kalenderjaren onmiddellijk voorafgaand aan het jaar waarin zijn eerste werkloosheidsdag is gelegen, in tenminste vier kalenderjaren over 52 of meer dagen per jaar loon heeft ontvangen;
2. onmiddellijk voorafgaande aan of op zijn eerste dag van werkloosheid recht heeft op een uitkering op grond van een wet als genoemd in artikel 19, eerste lid, onderdeel b, c of d.

Is je tentamen trouwens goed gegaan? Ik vond arbeidsrecht altijd ellendige tentamens. Had altijd de neiging om er teveel wetteksten bij te gaan halen.

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 09:13

Mikkie schreef:
Het is een beetje aan de late kant, maar de 4 uit 5 eis wordt in een adem genoemd met de referte-eis. Deze kun je terug vinden in artikel 17 van de werkloosheidswet.

Citaat:
Art 17
Recht op uitkering ontstaat voor de werknemer indien hij
a. in 39 weken onmiddellijk voorafgaand aan de 1ste dag van werkloosheid ten minste 26 weken als werknemer arbeid heeft verricht;
en
b.1. aantoont in de periode van vijf kalenderjaren onmiddellijk voorafgaand aan het jaar waarin zijn eerste werkloosheidsdag is gelegen, in tenminste vier kalenderjaren over 52 of meer dagen per jaar loon heeft ontvangen;
2. onmiddellijk voorafgaande aan of op zijn eerste dag van werkloosheid recht heeft op een uitkering op grond van een wet als genoemd in artikel 19, eerste lid, onderdeel b, c of d.

Is je tentamen trouwens goed gegaan? Ik vond arbeidsrecht altijd ellendige tentamens. Had altijd de neiging om er teveel wetteksten bij te gaan halen.

In de WW had ik hem al gevonden (zie openingspost) maar juist in de wet WIA kan ik m niet vinden :+ Maar toch bedankt. Tentamen ging wel redelijk, paar verwarrende vragen, maar hoop dat ik m heb. Geen een vraag over de WIA trouwens...

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 10:27

Oeps, gelezen met mijn neus geloof ik.

Volgens mij hoef je helemaal niet aan de 4uit5 eis te voldoen als je in aanmerking wilt komen voor een uitkering in het kader van de wet WIA.
De WIA-wetgeving volgt op twee ziektejaren (wet verbetering poortwachter) en de eisen hiervoor zijn als volgt

* U bent nog geen 65 jaar.
* U bent op of na 1 januari 2004 ziek geworden.
* U bent verzekerd voor de WIA (u hebt bijvoorbeeld een baan in loondienst of u bent ambtenaar).
* U bent al 104 weken ziek. Dit is de wachttijd. Soms is de wachttijd korter of langer.
* U bent minimaal 35% arbeidsongeschikt.
* U was nog niet arbeidsongeschikt toen uw verzekering begon.
* U zit niet in de gevangenis, een TBS-instelling, of in voorlopige hechtenis.
* U woont in Nederland of in een verdragsland.

Er wordt dus puur en alleen gekeken naar de het moment van ziekmelding (voor of na 1/1/2004) en of je 104 weken arbeidsongeschikt bent geweest.

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 13:50

Mikkie schreef:
Oeps, gelezen met mijn neus geloof ik.

Volgens mij hoef je helemaal niet aan de 4uit5 eis te voldoen als je in aanmerking wilt komen voor een uitkering in het kader van de wet WIA.
De WIA-wetgeving volgt op twee ziektejaren (wet verbetering poortwachter) en de eisen hiervoor zijn als volgt

* U bent nog geen 65 jaar.
* U bent op of na 1 januari 2004 ziek geworden.
* U bent verzekerd voor de WIA (u hebt bijvoorbeeld een baan in loondienst of u bent ambtenaar).
* U bent al 104 weken ziek. Dit is de wachttijd. Soms is de wachttijd korter of langer.
* U bent minimaal 35% arbeidsongeschikt.
* U was nog niet arbeidsongeschikt toen uw verzekering begon.
* U zit niet in de gevangenis, een TBS-instelling, of in voorlopige hechtenis.
* U woont in Nederland of in een verdragsland.

Er wordt dus puur en alleen gekeken naar de het moment van ziekmelding (voor of na 1/1/2004) en of je 104 weken arbeidsongeschikt bent geweest.

Ja dat weet ik, maar voor verlenging van de WIA-uitkering.