Kanelly schreef:Tja hoe het bevalt... niks bijzonders eigenlijk, hoewel het altijd zuur is om je geld weg te brengen naar de IBgroep ( of welke instantie dan ook)
Fijn dat je het in ieder geval niet heel hard voelt.
Marieke_K schreef:Mijn vriend en ik hebben heel snel na het afronden van onze studies onze schuld afgelost (even sparen en gelijk alles in 1x afbetaald).
Dit hebben we gedaan omdat we van onze schuld af wilde zijn: het wordt toch ieder jaar meer vanwege de rente. Ook kan het nog wel eens nadelig zijn om een schuld te hebben als je een huis wilt gaan kopen.
Hoe het voelde: zuur, maar wel fijn om er daarna van af te zijn

Dat lijkt me ook fijn, maar mijn schuld is niet bepaald gering, dus wil ik het 'even' aflossen, dan zou dat betekenen dat ik zowat meer dan de Balkenende-norm verdien....
Evelijn schreef:Ik hoef nog niet af te betalen, ben weer aan het studeren. Maar mijn maandbedrag wordt aanzienlijk meer dan 45 euro... en zuur.. nee hoor ik heb ervoor gestudeerd. Dat vind ik een goede investering en dat ik dat weer terug moet betalen... dat hoort erbij.
Wij kunnen elkaar de hand geven, hier wordt het ook meer dan 45 euro. Het hoort er inderdaad gewoon bij.
djinnie schreef:Ik betaal sinds mijn eerste baan (2004) (althans, eerste echte na het studeren baan, daarvoor heb ik ook gewerkt, hahaha) hetzelfde bedrag. Toen ik even wat minder ging werken was dat wel heftig (ik betaal iets meer als 100 euro per maand en had op een gegeven moment bij mijn nieuwe baan maar 600 euro per maand aan loon netto...) maar goed, dat wist ik snel om te zetten naar meer uur op mijn werk, waardoor ik het bedrag prima kon betalen.
Kunnen ze zomaar eenzesde deel van je loon opeisen?? Ik dacht dat ze keken naar je loon en daar een bedrag voor bepalen. Heb je het niet aan kunnen geven dat je op een gegeven moment minder ging werken? Of was die periode te kort voor de moeite met het aankaarten dat je 'korting' wilt?
Marieke_K schreef:Daar hadden wij geen zin in en wij wilden gewoon geen schuld meer hebben dus hebben even flink gespaard een half jaartje om alles af te betalen.
Heerlijk lijkt me dat, maar dat is voor mij niet haalbaar.
Utixo schreef:Even een half jaartje sparen en dan mijn schuld inlossen lukt mij niet hoor, dat bedrag krijg ik echt never nooit niet bij elkaar in een half jaar.
Ik ben ook aan het afbetalen. Ik moet nog steeds even kijken of het automatisch afgeschreven kan worden, maar verder vind ik het wel prima. Betaal 45, als ik het een maandje echt niet kan missen betaal ik de maand erop 90 + 9.
Mij lukt dat ook niet. Je kunt dus, als je het een maand even niet breed hebt, het een maand niet betalen. Dat is op zich best prettig. Maak je er vaak gebruik van?
Gek dat het niet automatisch afgeschreven wordt. Als je het iedere maand echt moet overmaken, dan word je er constant mee geconfronteerd. 
odetteke schreef:Ik heb het geluk dat ik bijna "niets" verdien (in de ogen van de ibg dan, ik vind het nogsteeds een behoorlijk bedrag), mijn man voor het grote inkomen zorgt en niet meegerekend wordt, en ik daardoor niets hoef terug te betalen

Hoef je echt helemaal niets terug te betalen? Wat vreemd. Ik ga niet veel verdienen (voorlopig parttime), dus ik ben benieuwd wat zij van mij gaan eisen.
Echt gek, zeg. (Ben maar blij overigens....)