Ergernissen op hoge scholen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

igor001

Ergernissen op hoge scholen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 15:33

Hoi,

Heb nu bijna het eerste jaar van mijn hbo vrijetijdsmanagement aan de nhtv in breda afgerond. Leuke opleiding hoor.. maar er zijn zóveel ergernissen ontstaan.

- post wordt niet gestuurd naar het aangegeven postadres (bij uitwonend) maar naar het woonadres (waarom heb je dan een postadres in te vullen als ze die toch niet gebruiken?!)
- post dat naar een geheel onbekend adres verstuurd wordt, of helemaal niet
- de school die weigert om na 100000000000000x te melden je adres te wijzigen.. en dan wel keihard tekeer gaan wanneer je je post weer eens niet gelezen zou hebben (die je toch al niet ontvangen had)
- de groepjes indeling; de meest onmogelijke samenstellingen worden samengevoegd voor een uitdaging :? (letterlijke tekst van docent)
- groepjes waarvan de helft niet werkt, en uiteindelijk ook jij de dupe van bent
- opgave van onvolledige opdrachten
- opdrachten waarbij de uitleg minimaal is en er zo veel misverstanden ontstaan
- een expert die je werk moet keuren en je vragen moet beantwoorden, die zelf amper weet waar het project over gaat :?
- onhaalbare deadlines, waarvan de school uit ervaring ook al weet dat ze niet haalbaar zijn.
- lessen die vaak zonder enige melding uitvallen
- onzinnige hoorcolleges waar je geen stuk wijzer uit wordt en de kwaliteit ver van onder 0 ligt
- de performance van presenterende docenten, welke slaapverwekkend is
- studiereizen welke überslecht geregelt zijn
- tentamens die kwijt zijn }:0

Nou hoor ik van vrienden dat zij ook van zulke problemen hebben binnen de hogescholen. Misschien iemand die hier ook even zijn/haar frustraties over kwijt wilt? En het lijstje aanvullen wil?

Het lucht wel op moet ik zeggen, om mn frustraties hierover even kwijt te zijn :P

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:04

Ik herken bijna al het bovenstaande :))
Heb er zelf ook een paar:
-elke keer na een kwartier les te hebben gehad alweer naar huis mogen omdat de leraar is uitgepraat (op het rooster staat dat we eigenlijk 5 uur les hebben)
-ondertussen dezelfde leraar wel zeuren dat er zo weinig mensen komen
-alle computers bezet
-zijn vaak geen camera's, opnameapparatuur etc meer te krijgen (ik doe HBO journalistiek)
-weinig inspi voor werkstukken want ze zijn altijd hetzelfde (verzin zelf een onderwerp en schrijf er 1000 woorden over.. )
-nergens in school ruimte om wat aan school te doen.. te weinig zitplaatsen met tafels..
-onduidelijkheid over de tentamenstof of opdrachten die af moeten
-dure boeken besteld aan het begin van het jaar die we nu blijkt aan het eind van het jaar helemaal niet nodig hebben..
-readers waarvan sommige teksten nauwelijks te lezen zijn

Toch ben ik erg blij dat ik naar school kan hoor :))

Oregon

Re: Ergernissen op hoge scholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:00

- Schrijffouten in de readers
- Boeken idd niet gebruiken
- De complete les op intranet zetten zodat je net zo goed niet naar school had kunnen gaan. Lessen moeten een aanvulling zijn op geschreven stof lijkt mij...
- Het in groepjes werken waardoor je soms gewoon een gigantische achterstand oid oploopt terwijl je er zelf niet verantwoordelijk voor bent
- Docenten die het woord didactisch niet kennen en ook niet willen kennen.

Etc.....
Ben 2 jaar geleden gestopt met school en heb onlangs even gesnuffeld bij een andere hogeschool. Beide hadden alle hierboven beschreven problemen.......

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 03:57

Klinkt meer als administatie-ellende.
Ik heb zelf meer problemen met het competentiegerichte onderwijs... Bleh...

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 06:08

pfff, de komende 3 jaar komen er nog heel wat ergernissen bij hoor

ik zit nu met mn afstuderen. PVA (incl probleemanalyse) was goed gekeurd een paar maanden geleden.
Nu bijhet concept Probleemanalyse afgekeurt. Gevolg: heb nog 3 weken om mijn hele scriptie te herschrijven.......

Je moet een godsvermogen aan studie boeken uitgeven, waarbij jebij het eerste collee eigenlijk te horen krijgt dat je slecht 5 pagina's van een boek van 200 pagina's nodig hebt.
groot deel van mijn studieboeken zijn ongelezen......
docenten die zich niet aan de deadline van het nakijken houden, docenten die vergeten (gewoon te lui zijn 9 van de 10 keer) om cijfers in te voeren, docenten die het vertikken om zich aan afspraken te houden :r

Langleve hoge scholen!

ben blij als ik van dat gezeik allemaal af ben! afstuderen NU gaat het niet worden, helaas moet ik nog tot december :r

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 08:00

En daarom kies ik ook voor de universiteit :D . Dat gedoe met die hogescholen :n .

Slechte kwaliteit leerstof, als je een 8 haalt is dat laag, geen uitdaging dus.
Of juist onmogelijk veel opdrachten die je moet doen, naast je reguliere tentamenwerk.
Ongemotiveerde leraren
Slechte organisatie
Ontzettend veel in groepen moeten werken :r
Veel prutsmuts over zelfreflectie, zelfontplooiing etc (ben er geen type voor) en daar dan ook nog studiepunten voor krijgen ;)

Tja, kan nog wel even doorgaan, maar was er dus al achter gekomen dat HBO niks voor mij is.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 10:50

Tsja, niet alle studies kun je volgen op universitair niveau... ;)

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 10:55

ppfff, breek me de bek niet open!
Verschrikkelijk!
Slechte begeleiding, mail die niet beantwoord wordt, slechte communicatie, docenten die geen diploma hebben om les te geven (alleen verstand hebben van zaken, maar niet van lesgeven..)
En zo kan ik echt nog wel even doorgaan!
Het ergste is nog dat ik nergens heen kan met mn klachten....
Heb zelfs de directeur al mn klachten uitgelegd, maar nee, die doet er ook niks aan, bij wie moet ik dan zijn??

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 10:57

ojeejj.. en naar die school ga ik volgend jaar... :P

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 11:01

naar de CAH?

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 11:04

nee :P NHTV van de ts

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 11:07

oh ok :)

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 11:56

TurdusMerula schreef:
Tsja, niet alle studies kun je volgen op universitair niveau... ;)

Dat klopt ;) . Het is jammer dat veel HBO's dezelfde problemen hebben waar studenten uiteindelijk tegenaan lopen.

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 15:28

Ohja, ergernissen...

- Lokalen die bezet zijn, waardoor je lang moet wachten.
- Lessen die plotseling uitvallen, terwijl ik alleen daarvoor naar schoolkom
- achterlijke roosters (dan je van 15.45 - 17.15 naar school moet).
- Studiepunten die niet goed genoteerd worden of ineens weer verdwijnen (van het eerste jaar ben ik er ineens 3 'kwijt', en nu ook nog zit bijna aan het einde van mijn derde jaar, en heb nog 0,0 studiepunten staan, dus krijg vast binnenkort een negatief studieadvies)...

Dit jaar had ik een stage-jaar en dit vond ik wel erg fijn. En volgend jaar nog maar één...

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 18:35

ma_rie_tje schreef:
pfff, de komende 3 jaar komen er nog heel wat ergernissen bij hoor

ik zit nu met mn afstuderen. PVA (incl probleemanalyse) was goed gekeurd een paar maanden geleden.
Nu bijhet concept Probleemanalyse afgekeurt. Gevolg: heb nog 3 weken om mijn hele scriptie te herschrijven.......

Je moet een godsvermogen aan studie boeken uitgeven, waarbij jebij het eerste collee eigenlijk te horen krijgt dat je slecht 5 pagina's van een boek van 200 pagina's nodig hebt.
groot deel van mijn studieboeken zijn ongelezen......
docenten die zich niet aan de deadline van het nakijken houden, docenten die vergeten (gewoon te lui zijn 9 van de 10 keer) om cijfers in te voeren, docenten die het vertikken om zich aan afspraken te houden :r

Langleve hoge scholen!

ben blij als ik van dat gezeik allemaal af ben! afstuderen NU gaat het niet worden, helaas moet ik nog tot december :r

Ooooh herkenbaar herkenbaar herkenbaar..
Van de 21 boeken die op mijn lijst stonden heb ik er nu 10 besteld... Waarvan 5 nog ongebruikt :n

Bij ons ook veel ergernissen:
-Docenten communiceren niet met elkaar, zo heb ik mijn studiepunten voor reflectie al binnen terwijl ik mijn stageverslag nog moest aanpassen. Stage viel onder reflectie. Had het dus niet gehaald maar wel de punten?
-Naast de 'verplichte' literatuur à 800€ moet je elk blok nog een godsvermogen betalen aan readers en artikelenklappers. Vervolgens blijkt dat de helft van de nodige artikelen en ander materiaal niet in de reader staat en dat wordt alsnog op blackboard geplaatst
-blackboard dat er elke woensdagavond uitligt
-Slecht geplande roosters, heb woensdags van 13.30-15.30 praktijkles, krijg een berg huiswerk en moet het de volgende ochtend om 8.30 alweer afhebben.. Erg handig als blackboard er dan ook nog 's avonds uitligt... NOT
-Docenten die ze nooit hadden moeten aannemen
-Printers die niet werken
-Tentamens op onmogelijke tijden gepland (woensdagavond van 18.15- 21.15.. nouja dan heb ik er geen last van dat blackboard eruit ligt :D)
-Vreselijk jaarrooster.. Vooral blok 3 was een hel. In blok 1 hadden we eigenlijk geen projecten, elke week casus maken + presenteren en 1 theorietentamen aan het einde van het blok, that's it. Blok 3 moesten we een Interactie-met-een-klein-kind-DVD opnemen, een voorlichtingsplan maken + presenteren, een stage lopen+verslag maken, de wekelijkse casus maken...
En nu hebben we een tentamenweek zonder voorafgaande schrijfweek(week waarin je verslagen kon afmaken en heel veel tijd had om te leren)

Verder is het wel leuk hoor :+

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 21:31

Tja, ik zit op de HRO en dat is qua organisatie af en toe ook rampzalig, cijfers die pas na 5 weken bekend zijn, opdrachten die kwijt raken, en overal moet je zelf achteraan.
Docenten die slecht of niet te bereiken zijn of er zijn weer eens onvoldoende readers voor het aantal studenten gedrukt.

Ik heb het erg naar mijn zin op school, maar af en toe word je lichtelijk wanhopig van de dingen die gewoon niet (goed) geregeld zijn.
Dat was op de uni een stuk beter.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 11:46

Mogen docenten in dit topic ook klagen over lakse/luie/irritante studenten ;)

- dag na tentamen, moet er 120 nakijken: heeft u mijn cijfer al? Als ik kon toveren werkte ik ergens anders :+
- Hebben jullie de les voorbereid met het huiswerk? Nee? O, dan ben ik voor niets twee uur bezig geweest met voorbereiden..
-etc...

Overigens kan ook ik redelijk zout worden van niet kloppende roosters, cijferadministratie die hun werk niet goed doen en niet kloppende lijsten etc.

Uni is overigens bij mij ook niet zo heel denderend geregeld hoor: 5 weken wachten op een tentamenuitslag is hier heel normaal (volgens de examenregeling moet het binnen 15 werkdagen zijn nagekeken..).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 11:50

Dit is niet alleen op hoge scholen zo hoor, ik ben net een aantal maanden met mbo gestopt en daar heb je precies dezelfde problemen. Wat ik vooral erg irritant vond is dat de leraren niet eens bevoegd zijn om les te geven, en dus ook echt bagger les geven.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 12:03

Niet bevoegd zijn en toch les geven is eigenlijk ronduit asociaal..

Denk zelf dat alle grote organisaties lijden onder bureacratie zoals op hogescholen/mbo's/uni's en dat dat nooit helemaal zal verdwijnen..

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 13:45

ja dat is echt verschrikkelijk!
Die leraren hebben wij ook....
Veel kennis van zaken, maar lesgeven? :n
ik quote uit een les: Mevrouw ik snap het niet, kunt u het nog een keer uitleggen?
Lerares: snap je het niet? Nou dan ben je dom..
nooit meer uitleg gekregen ook....

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 13:52

Marieke_K schreef:

- dag na tentamen, moet er 120 nakijken: heeft u mijn cijfer al? Als ik kon toveren werkte ik ergens anders :+
- Hebben jullie de les voorbereid met het huiswerk? Nee? O, dan ben ik voor niets twee uur bezig geweest met voorbereiden..
-etc...

Overigens kan ook ik redelijk zout worden van niet kloppende roosters, cijferadministratie die hun werk niet goed doen en niet kloppende lijsten etc.

Uni is overigens bij mij ook niet zo heel denderend geregeld hoor: 5 weken wachten op een tentamenuitslag is hier heel normaal (volgens de examenregeling moet het binnen 15 werkdagen zijn nagekeken..).

. Ja bij mij ook genoeg ergernissen aan mijn Hogeschool. Ik had gehoopt in augustus klaar te zijn, mis 2 vakken, wordt dus februari :(

Maar die tentamenuitslagen.. Waarom is er een regeling als die kan worden overschreden zonder enige consequenties.. Daar baal ik ook van.

En de boeken ja, lesroosters, organisatie.. Iets uitleggen en niet begrijpen dat het vakjargon niet direct begrepen wordt door eerstejaars dus het ook niet uit kúnnen leggen. Zucht..

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 14:35

@Jaulijn: check je examenregeling: vaak mogen ze je geen onnodige vertraging op laten lopen en kan je via de examencommissie nog een extra herkansing aanvragen, dit moet je wel zelf regelen!

Als ik te laat mijn cijfers inlever, krijg ik op mijn flikker van het hoofd van de administratie..

Overigens: wij (als docenten, laat ik meer ik zeggen) Ik verwacht van mijn studenten wel dat ze zelf alles uit zoeken en regelen, bij vragen help ik, maar ik kauw niet alles voor:
- Je bent volwassen, en ik ben niet je moeder. Na 1x advies wat negeert wordt blijf ik niet herhalen.

- je zit er omdat jij iets wilt leren, niet omdat je verplicht bent.

- in het echte leven moet je ook alles zelf doen: verwacht maar niet dat iemand zich druk maakt over jou. Als jij je huur niet op tijd betaald heb je gewoon een aanmaning aan je broek etc.

hbo is dus een mooie leerschool :) Je leert op het hbo overigens ook lekker zeiken en zeuren, ook niet verkeerd voor de grote mensenwereld. Ook in je toekomstige baan is niet alles 100% geregeld en zal je ook voor je zelf moeten vechten en opkomen. Niemand anders doet het.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 15:22

Marieke_K schreef:

-etc...

Die smoes ken ik bij ons ook....
15 werkdagen de tijd om het na te kijken. Helaas werkt de betreffende man 3 dagen in de week.
IPV 3 weken doet hij er rustig 5 weken over. Want tja, het gaat volgens hem niet om "gewone" werk dagen, maar werkdagen voor hem 8)7 8)7

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:41

Ik ben juist blij met de snelheid van het nakijken van tentamens, als ik die vergelijk met die van de uni, of zelfs van de middelbare.
Niets te klagen hier dáárover. :)

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 13:34

Ik heb eigenlijk helemaal geen problemen bij mij op school?
Tja, de ene docent is de andere niet: ik heb er eentje die niet al te best lesgeeft. Maar goed, dat heb je overal.
Ik vind het prima bij ons. :)