Ik kan niet begrijpend lezen..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Ik kan niet begrijpend lezen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 22:22

Sorry, ik moet even mijn frustratie's van mij af schrijven..
Al weken ben ik bezig met een simpel klein werkstukje. Het probleem: Ik snap de opdracht niet. Niet omdat die nou zo moeilijk is maar omdat ik dus niet begrijpend kan lezen en ik dus gewoon niet in me op neem wat er staat.
Ik kan mezelf daar zo kwaad om maken. Al zit ik uren achter een met alleen dat boek voor me en verder helemaal geen afleidende dingen dan weet ik na 2 uur nog niet wat er in die opdracht staat..
Ik ga nu morgen maar naar school in de hoop dat een leraar het me uit wil leggen zodat ik het wel weet en dan ga ik er dan metteen mee aan de slag..
Zijn er meer mensen met hetzelfde probleem? Wat doen jullie er tegen?

Groetjes Hilde

Kippesoep

Re: Ik kan niet begrijpend lezen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:25

Ik...
wat doe ik ertegen? Mezelf hélemaal gek maken en gefrustreerd raken. Opdrachten te laat beginnen en niet afkrijgen :(
Ik kan honderd keer hetzelfde lezen en het nog niet echt gelezen hebben. Vooral niet als er een lastiger woord in staat bijv. 'competentie' dan blijf ikop dat woord hangen en de rest gaat langs me heen. Terwijl ik eigenlijk wél weet wat het woord betekend :S

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:29

Kan je er niet iemand anders naar laten kijken zodat hij/zij het je uit kan leggen? Daarnaast zou ik ook naar een rector of soortgelijk persoon gaan zodat je meer begeleiding vanuit school kan krijgen.

Qua niveau red je het wel?

nu_of_nooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:33

typische gevallen van beeld denken lijkt mij.

heb je dit voor het eerst of had je hier vroeger(=basisschool) ook al?

je kan je dan zelf vaardigheden aanleren om een onbegrijpelijk verhaal beeldend te maken zodat je je de stof wel eigen kan maken.
@kippensoep 'competenties'??? klinkt als spw/sph.........

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 23:08

Dit lijkt mij erg lastig, heb het zelf gelukkig niet, maar zal dit iniedergeval als ik jou was aangeven op je school. Denk dat ze je daar sowieso wel even wat extra begeleiding kunnen geven, al is het maar even 5 minuutjes uitleg over wat er nou precies bedoeld wordt :)

En dan snap jij de opdracht tenminste, en je hoeft niet meer zo gefrustreerd te raken :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 23:19

Ik heb dat ook, bij mij is het een gebrek aan concentratie... Ik sla zinnen/woorden over omdat het teveel inspanning is om iedere zin in om me op te nemen..

Heeel frustrerend want aan intelligentie enzo ligt het helemaal niet (ha-ha, ik doe nu MBO en deed eerst gym, dus dit moet ik wel aankunnen lijkt me zo :') )En ik had het ook tijdens toetsen...

Als iemand er iets tegen weet... Dan moet ik het weten :P
(er is trouwens niets mis met mijn begr.lezen vaardigheden, als ik de concentratie op kan brengen :') )

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 04:35

Ik heb het ook. Vaak moet ik zinnen zelf een paar keer lezen voordat ik begrijp wat er nou eigenlijk staat. Op de basisschool met leesklasje was ik altijd in de laagste klasjes, en gooide de hele zinnen doorelkaar (heb dat probleem nog steeds afentoe), en zelfde als Menino, het ligt niet aan mn intelligentie. Op middelbare had ik altijd problemen met vakken waar je veel voor moest lezen (altijd lage cijfers voor). Heb er nog steeds last van maar, probeer vaak de tijd te nemen en echte ergens goed voor te gaan zitten als ik iets moet lezen, en vooral niet gek vanmezelf woorden. Je kan jezelf ook trainen door het stuk te lezen en jezelf erna vragen wat herinner ik wat ik net heb gelezen, en lees sommige stukjes overnieuw.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 04:38

'competenties'

U hebt gezocht op het woord: competent.
RESULTAAT
 com·pe·tent bn bevoegd, bekwaam: niet ~ om te oordelen

Ik heb zelfs competentie gericht onderwijs gehad... snapte het woord toen ook niet..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 05:35

Ik had dit vroeger op school ook.. grammatica was ik heel goed in, maar begrijpen lezen?? :n
Ik ben er overheen gegroeid.. ondanks dat ik al een hekel heb aan lezen.

Maarja, als je belangrijke brieven binnen gaat krijgen, leer je dat vanzelf..

Noean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 06:25

Is het mogelijk om de tekst ergens digitaal te krijgen?

Je zou het dan kunnen kopieëren naar Word.
of .... de tekst overtypen.

Dan verander je de hele tekst in lettertype: Comic Sans MS en zet de groote op 14.

Dan elke zin op een nieuwe regel zetten en alinea's verdelen.

Sommige mensen met dyslexie hebben hier baat bij (zoals mijn dochter ;) )
Het maakt het geheel overzichtelijker en de letter A is in dit lettertype ook een A zoals je hem schrijft en niet zo'n Ape Aatje :D

Wie weet helpt het jou ook, veel succes.

Elvira

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 07:04

Leer je jezelf aan naar kernwoorden te zoeken in zinnen. Voorbeeld over :

Citaat:
Sommige mensen met dyslexie hebben hier baat bij (zoals mijn dochter )
Het maakt het geheel overzichtelijker en de letter A is in dit lettertype ook een A zoals je hem schrijft en niet zo'n Ape Aatje

Uit bovenstaande zin haal je dat dyslecten ergens baat bij hebben, nu nog zoeken naar wat? Dat staat in de vorige post :)

Vervolgens op zoek gaan naar kernwoorden in de zin: beargumenteer (moet ik dus van twee kanten beschrijven voors en tegens), Geef je mening (wat vind ik er van?), Leg uit (geef eerst wat theorie, daarna een voorbeeld).

Zelf lees ik moeilijke teksten hardop op, en maak er zelf een beeld van in mijn hoofd om het te begrijpen.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 07:43

Helpt het niet om het hardop voor jezelf te lezen? Misschien dat het dan iets duidelijker wordt.
Of anders iemand vragen om het te lezen en het aan jou uit te leggen.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 09:03

Op school is het al bekend. Ik ben een keer getest om te kijken of ik dyslectie had. Dat heb ik heb gelukkig niet maar uit die test bleek wel dat ik het lees niveau had van iemand op de basisschool. Er is op mijn vorige scholen ook nooit iets aan gedaan, ookal had ik toen al problemen met lezen. Aan mijn intiligentie ligt het ook niet. Heb ooit bij mijn psycholoog een hele uitgebreide test gedaan. Ik had een iq van 122 maar ook een ligte vorm van add waardoor ik me slecht kan concentreren enz.
Iemand het aan mij laten vertellen zou inderdaad wel kunnen werken, maar vind maar eens iemand die de tijd neemt om het voor mij te lezen en het dan aan mij uit te leggen. Die persoon heb ik dus niet. Ik zit in het examen jaar en ik hoef eigenlijk niet meer naar school. De leraar van wie ik de opdracht heb heeft het me een keer uitgelegd. Ik had er toen alleen die week geen tijd meer voor om er aan te beginnen en nu ben ik het weer vergeten :P Maar ik ga morgen ochtend weer even proberen hem op te zoeken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 09:17

feliciaa schreef:
intiligentie, ligte

= intelligentie
= lichte

Ik heb ook een tijd moeite gehad met begrijpend lezen maar als ik het langzaam doorlas en eventueel aantekeningen maakte ging het wel goed.

Competenties zijn trouwens vaardigheden. Bekwaamheden.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:02

Mijn dochter kan ook niet begrijpend lezen.
Erg lastig hé.

Ik lees vaak even met haar mee.
als ze iets niet begrijpt, probeer ik het in andere woorden uit te leggen.

Ook lees ik haar de tekst vaak voor.
Of laat ik het haar zelf eerst hardop voorlezen.

Is er niet iemand bij jou in huis die je kan helpen??

Hebben ze bij jou een officiele diagnose gegeven?
Dan kan je bijv. een pgb aanvragen en daarmee kan je iemand inhuren
die jou met lezen kan helpen.

Veel succes! :(:)

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:07

Opzich kun je wel begrijpend lezen, de dingen die je leuk vind bijvoorbeeld. Op bokt kun je de verhalen goed meekrijgen en begrijp je precies wat er geschreven staat. Verhalen/teksten die je niet zo boeien of lang zijn vind je moeilijk. Kun je het niet oplossen door korte teksten te lezen en steeds even pauze te nemen?

Succes!

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:19

Menino schreef:
Ik heb dat ook, bij mij is het een gebrek aan concentratie... Ik sla zinnen/woorden over omdat het teveel inspanning is om iedere zin in om me op te nemen..

Heeel frustrerend want aan intelligentie enzo ligt het helemaal niet (ha-ha, ik doe nu MBO en deed eerst gym, dus dit moet ik wel aankunnen lijkt me zo :') )En ik had het ook tijdens toetsen...

Als iemand er iets tegen weet... Dan moet ik het weten :P
(er is trouwens niets mis met mijn begr.lezen vaardigheden, als ik de concentratie op kan brengen :') )

Zoals jij zelf al zegt is het de concentratie die mist. En het ligt ook niet aan de intelligentie...ik denk dus dat jij gewoon ONDER je niveau werkt en daardoor geen concentratie hebt...jij zou iets moeten zoeken dat uitdagender is dan wat je nu doet! Ik heb dat probleem zelf ook, dat ik onder mijn niveau werk en op mijn stage heb ik dat ook wel erg gemerkt...ik ben dus op zoek gegaan naar nog meer taken! zo veel en zo lastig mogelijk...dit werkt voor mij het beste

nog even naar het begrijpend lezen: ik heb ooit een artikel gelezen over het lezen...in je jongere jaren op het moment dat je leert lezen gebruik je je linkerhersenhelft (zou ook rechts kunnen zijn, weet ik niet meer laten we het op links houden :D ) via je linkerhersenhelft lees je veel trager en moeilijker omdat je het nog niet goed begrijpt. wanneer je beter begrijpt te lezen en het lezen steeds beter kunt dan begin je met lezen via je rechterhersenhelft...dit houdt in dat je sneller kan lezen en het dan nog steeds blijft begrijpen...het komt voor dat sommige mensen de spring van links naar rechts niet maken. Het is trouwens wel opnieuw aan te leren, daar zijn trajecten voor, maar die kosten wel behoorlijk wat.

Ik denk dat ik zelf die sprong niet heb gemaakt, want ik lees zelf ook erg traag en als ik sneller lees raak ik eerder afgeleid en neem ik de tekst totaal niet in me op en moet dan vaak alles 3 keer lezen...ook moet ik in een rustige ruimte lezen zonder te veel afleiding, anders lukt het me gewoon niet! dit heb ik niet alleen met teksten voor school bv maar ook met boeken die ik zelf erg leuk/spannend vind om te lezen...

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:27

Helpt het ook niet als je het voor jezelf anders opschrijft. Je laat bijvoorbeeld je leraar iets uitleggen en schrijft het dan in je eigen woorden op?

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:31

http://www.tbraams.nl/kennis/brain.php

Onder aan dit artikel staat een link naar een ander artikel over het onderwerp waar ik het net over had...komt niet geheel overeen met mijn verhaal maar dat is wel wat ik bedoel!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:49

Ik heb er ook altijd moeite mee gehad, niet omdat mn woordenschat te klein was maar ik omdat ik dyslexies ben..

Idd wat al gezegd is, doe ik ook altijd! Ik kijk eerst naar alle woorden los in de zin, kijken of ik ze ken, kan lezen en begrijp. Vervolgens deel ik de zin om in hele kleine stukjes en zo vertaal ik het naar mijn idee.. Vervolgens check ik of ik het goed begrepen heb!

Misschien moet je op school eens een dyslexie-test aanvragen, als het blijkt dat jij dat ook bent kunnen ze gerichter helpen!!

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 20:01

Het is me gelukt! Ik heb de opdracht af..
Ik had mijn vader zonet bereid gevonden om het even aan mij uit te leggen en ik ben er toen metteen mee aan de slag gegaan.. Ik had het binnen een uur af..

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 23:13

[LZP] > [STW]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 17:56

Marieke_K schreef:
Leer je jezelf aan naar kernwoorden te zoeken in zinnen. Voorbeeld over :

Citaat:
Sommige mensen met dyslexie hebben hier baat bij (zoals mijn dochter )
Het maakt het geheel overzichtelijker en de letter A is in dit lettertype ook een A zoals je hem schrijft en niet zo'n Ape Aatje

Uit bovenstaande zin haal je dat dyslecten ergens baat bij hebben, nu nog zoeken naar wat? Dat staat in de vorige post :)

Vervolgens op zoek gaan naar kernwoorden in de zin: beargumenteer (moet ik dus van twee kanten beschrijven voors en tegens), Geef je mening (wat vind ik er van?), Leg uit (geef eerst wat theorie, daarna een voorbeeld).

Zelf lees ik moeilijke teksten hardop op, en maak er zelf een beeld van in mijn hoofd om het te begrijpen.

Dat is dus wat ik doe, omdat ik het veel te inspannend vind om alles te gaan lezen, dat komt dan niet meer binnen ofzo..
Alleen op het moment dat ik een wiskunde uitleg heb, en stapje voor stapje alles moet gaan doornemen, dan komt het niet meer binnen. Net alsof mijn hoofd geen structuur meer kan maken in de text oid of verbanden kan leggen. Het is gewoon teveel dan.

En ik was op de basisschool vrij goed in begrijpend lezen (maar op de basisschool was ik eigenlijk in alles wel goed :o ) En met Nederlands ook nooit geen problemen gehad. Maar zodra ik een uitleg of een vraag moet lezen... De helft komt gewoon niet aan ofzo. En dan vraag ik het maar aan de docent, en die zit dan van 'heb je het al gelezen' ... Nou dan sta je wel enigszins met je mond vol tanden, als je nooit verder dan 3 woorden komt. Maar mensen moeten mij echt dingen kort en bondig uitleggen.. Anders komt het gewoon niet aan.

@ Rena100; maar op het gymnasium lukte het ook niet hoor :o , ik heb 1 jaar gehad waarin ik allemaal vrij goede docenten had die heel gestructureerd te werk gingen in hun lessen en wél kort en duidelijk konden zijn in hun uitleggen, en daar kwamen de hoge cijfers :P om het jaar daarna keihard op m'n bek te gaan en naar het MBO te worden gestuurd ... Maar ik heb binnenkort een onderzoek in een leer- ontwikkelings- en gedragsstoornissen oid :) Dus ben wel benieuwd ... :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-05-09 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 18:02

Ik heb er bij met name wiskundige teksten en langdradige teksten last van, dan kan ik de kern er niet uithalen. Idd jezelf aan proberen te leren kernwoorden uit een tekst te halen, ik markeer deze ook met een markeerstift.

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 18:11

Dit heeft niets te maken met dyslexie. Ik heb kinderen in de klas die zware dyslexie hebben, maar heel goed kunnen begrijpend lezen. Hun cito toetsen staan op cd en zo maken zij deze begrijpend lezen toetsen. Ook zijn er kinderen die ontzettend goed kunnen lezen ( avi uit zoals dat heet) maar dus echt niet snappen wat ze lezen. Dat kan dan evt. weer te maken hebben met hun iq. en ook met hun persoonlijke interesses.