Geen vaste baan hebben..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suuzert

Geen vaste baan hebben..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 09:54

Ik ben een beetje op een punt in mijn leven gekomen waarbij ik niet zo goed weet wat ik wil doen. Dit euveltje heb ik al eens eerder opgemerkt bij mijzelf, dat ik moeilijk kan aarden op een plekje waarvan ik weet, dat dit het niet is voor altijd. Ik ga binnenkort een avondscholing engels volgen, over anderhalf jaar ongeveer begint mijn hbo opleiding en nu werk ik gewoon fulltime. Met de opleiding ben ik een beetje laat, normaal begin je daar eerder mee qua leeftijd maar ik heb er wel veel zin in, en merk aan mijzelf dat ik het vooruitzicht naar het doen van hetgeen ik leuk vind, prettig vind.

Ondertussen heb ik eigenlijk overal wel gewerkt. Eerst kreeg ik daar best veel commentaar op. Het staat slecht op je cv, je bouwt niets op e.d... Maar als ik er dan zo over nadenk, voel ik mij prettiger om na een tijdje van baan te wisselen dan daar te blijven. Ik zorg wel dat ik werk heb voordat ik wegga, en zit niet zomaar zonder.

Zo heb ik ook altijd dat ik ergens binnenstap, stel mijzelf voor en wordt aangenomen op basis van mijn uitstraling. Praat netjes nederlands, kan een hele hoop en weet dit ook mooi te vertellen tegen mijn toekomstige werkgever. Ik heb nooit meegemaakt dat ik geen werk kon vinden, en ik vind het eigenlijk zo wel best. La place niet leuk? Gaan we toch door naar het pannenkoekenhuis hier op de hoek. Ook niet leuk? Zoeken we wat bij de WE..

Zijn er mensen die ook liever van baan wisselen of hebben jullie wel het vermogen om door te zetten, en ergens te blijven?

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 09:56

Ik denk dat een baan met veel afwisseling voor jouw wat beter zou zijn. Veel heb ik nog niet gewerkt door mijn jonge leeftijd, maar ik zou zonder afwisseling ook constant van baan wisselen en dat weet ik nu al. Als je veel verschillende werkzaamheden mag uitvoeren is het wel leuk ;) Kwestie van verveling met eenzijdig werk.

zap

Re: Geen vaste baan hebben..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 09:59

Heb ik ook hoor! Nu ben ik bezig met een opleiding en hoop dan wel een echt vaste baan te vinden mét afwisseling. Maar ondertussen hobbel ik van de krant naar de AH, naar het ziekenhuis een evenementenbureau en nu weer de Super. Ach, ik ben nog jong en kan heel mijn leven nog een vaste baan hebben denk ik altijd maar.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 10:03

Ik heb in de afgelopen 12 jaar 5 banen gehad. Ik vind dat dus zelf wel meevallen. Helemaal toen ik net van school afkwam was 't een beetje zoeken wat ik nu leuk vond en waar ik goed in was.
Ik heb nu ook wel eens periodes dat ik baal van m'n werk, maar overal is wat. Je kunt beter proberen er over te praten en het op te lossen, dan meteen wat anders te zoeken.

Steeds van baan wisselen kan, maar als je ouder bent is het moeilijker aan de bak te komen bij winkelketens, aangezien ze veelal jonger personeel zoeken (goedkoop).
Verder is het inderdaad niet goed voor je CV. Bij ons bedrijf nemen ze niet snel mensen aan die echte jobhoppers blijken te zijn. Een bedrijf investeert eerst tijd in je voordat ze wat aan je hebben. Ze hebben er niets aan dat personeel dat net lekker ingewerkt is, weer vertrekt. Geeft bovendien ook onrust op de werkvloer.

Waarom begin je pas over 1.5 jaar aan je HBO opleiding. Kan je dat niet in het nieuwe schooljaar doen?
Een cursus engels is prima, maar echt engels praten leer je pas als je 't in de praktijk veel moet toepassen.
Verder zou ik toch eens bij jezelf nagaan waarom je 't zo kort ergens volhoudt. Is het werk te gemakkelijk voor je? Klikt het niet met collega's? etc, etc. Probeer daar wat aan te doen.
Ik denk dat voor de toekomst toch wel meer vastigheid gewenst is om zeker te kunnen zijn van een inkomen.

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 10:10

Ik ben vanaf mijn 17e begonnen met werken. Heb mijn havo niet afgemaakt door persoonlijke redens. Daarna naar het mbo gegaan, opleiding kunnen afmaken in twee jaar omdat het beneden mijn niveau lag. En daarna ben ik dus gaan solliciteren omdat ik mijzelf verveelde en niet wist wat ik moest gaan doen.

Heb werkelijk alles gedaan. Zeeman,Wibra,Blokker,kijkshop,in de zorg meegelopen,la place,super de boer,albert heijn..alles. Nu doorgegaan naar een pannenkoeken huis en deze heeft zo'n uitstraling dat ik zelf wel denk dat ik hier wat langer kan blijven hangen.

Engels volgen doe ik omdat ik al een hele tijd niet meer op school zit. Ik kan het vloeiend spreken, maar schrijven gaat niet zo goed meer. Ik vergeet moeilijke woorden. Wil psychologie gaan studeren en deze opleiding wordt volledig in het engels gegeven. Reden dat ik nu nog niet begin met de opleiding is omdat ik er financieel beter voorsta over anderhalf jaar. Heb nu al aardig wat gespaard, maar wil er gewoon nog een stuk bij.. omdat ik toch ook andere kosten blijf houden. Voor mij helaas geen studifinanciering en op kamers wonen, dat ben ik gepasseerd. Voel ik overigens ook niets voor.

In de tussentijd dus maar gewoon werken. Ik merkte dat ik de horeca al een stuk leuker vond. Kreeg ik wat meer een schop onder mijn kont, hard doorwerken.. daar hou ik wel van. In een winkel zou ik niet meer terug willen, dat is leuk voor beginnende werknemer vind ik, zou het niet leuk meer vinden. En achter een computer vind je mij al helemaal niet :P

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 10:26

Ik begrijp je echt helemaal suuzert.
Ik ben begonnen met werken toen ik 15 was , en ging net als jou van de ene naar de andere baan! bleef overal een maand of 4 tot 6 .. Hield ook van afwisseling (ook al waren mijn baantjes vaak afwisselend ) vond het fijn om steeds weer iets anders te zien en te doen ;) Deed ook vaak 2 of 3 baantjes tegelijk ..
Nu ben ik al 6 jaar danseres (echt heel lang voor mijn doen ) maar dit is dan ook wel heeeel afwisselend ,maar begin nu toch weer de kriebels te krijgen voor iets anders ..
Denk ook niet dat dat gevoel ooit weggaat,hou er gewoon van om steeds iets anders te doen ! :)

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 10:29

Het is ook gewoon aantrekkelijk om elke keer opnieuw te laten zien wat je kan. Maar ook voor jezelf, iets nieuws leren en doen. Daarbij is het ook mijn uithoudingsvermogen, die is niet al te best. Maar darintegen..wat maakt het uit. Zolang ik ander werk blijf vinden.. Weet wel dat ik ooit eens moet gaan settelen, maar dat komt wel :)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 10:34

ik herken dit helemaal, daarom heb ik ook jarenlang bewust tijdelijke jobs gedaan :j
het interimkantoor was er blij mee, want banen zonder kans op vast werk kregen ze vaak moeilijk ingevuld.
één keertje heeft er iemand bij een sollicitatie wat van gezegd, dat ze het vreemd vonden en dat het niet netjes stond op mijn cv, maar ik werd alsnog aangenomen ;)

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 10:38

Ja als je gewoon eerlijk bent en zegt dat je de uitdaging opzoekt, wat kunnen ze ervan zeggen :) Sorry dat vinden wij raar, je wordt niet aangenomen. Da's stom..ze zoeken zelf immers ook tijdelijke werknemers. Heb je via zo'n bureau dan ook wel altijd werk of zit je ook soms zonder?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 10:43

werk dan 1 dag in de week voor een baas en ben ook niet heel honkvast..
maar blijf wel altijd in dezelfde branche hangen eigenlijk :)

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 10:47

Ik heb een hele lange tijd een baan gehad die ik eigenlijk niet leuk vond, maar het verdiende zo goed. Toen ik uiteindelijk iets anders tegen het lijf was gelopen, had ik zoiets van, dan ga ik weg. Heb toen dus even twee baantjes gehad en ben toen overgestapt. Heb anderhalf jaar die saaie baan gedaan en werk nu alweer bijna een jaar bij dat andere bedrijf. Zit er ook wel over te denken om daar weg te gaan, maar aan de andere kant, het is er ook wel leuk. Alleen ik verdien er niet zo veel.

Maar mijn vriend heeft dat ook, hoor. Hij werkt eigenlijk overal en nergens, al heeft hij het dus wel dat hij soms heel lang zonder baan zit. Hij kan wel overal terecht, maar doet gewoon niet zijn best ervoor om een baantje te krijgen. Meestal komt het baantje naar hem. Dus via een vriend of oude collega, dat die hem ergens een baantje aanbieden. Hij heeft inmiddels al wel 5 verschillende baantjes gehad de afgelopen (2) jaren. En laatst heeft hij maar liefst 2 weken bij een tuincentrum gewerkt, waarna hij weer weg is gegaan. Het was wel leuk, maar hij verdiende te weinig. Tsja..

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 10:52

Hoe oud ben je? Als je straks nog een HBO opleiding gaat doen (en die afmaakt) en je solliciteert daarna in je werkgebied heb je een in principe toch prima aansluitend cv.

Ik heb een periode eerst op uitzend en daarna op detacheringsbasis gewerkt bij diverse bedrijven. Steeds voor enkele maanden, om achterstanden weg te werken of als vervanging voor zwangerschapsverlof e.d. Ik heb er heel veel van geleerd, heb heel diverse bedrijven van binnen gezien, ik kan heel snel schakelen en "trouble shooten".

Ik heb die periode als 1 geheel omschreven op mijn cv, met dan een opsomming van de verschillende bedrijven en inhoud van de functies. Op die manier kan je de positieve kanten van zo'n periode juist benadrukken.

Ik was er na 2 1/2 jaar wel een beetje klaar mee, maar toen ik er midden in zat wilde ik ook niet anders. Volgens mij zit het verschil voor een werkgever er vooral in hoe je het verpakt.

Inmiddels ben ik eigen baas, weer geen vast werk :D

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 10:13

Suuzert schreef:
Ja als je gewoon eerlijk bent en zegt dat je de uitdaging opzoekt, wat kunnen ze ervan zeggen :) Sorry dat vinden wij raar, je wordt niet aangenomen. Da's stom..ze zoeken zelf immers ook tijdelijke werknemers. Heb je via zo'n bureau dan ook wel altijd werk of zit je ook soms zonder?

nou, ze denken dan dat je ofwel wispelturig bent en overal zelf opstapt, ofwel dat je zo moeilijk bent dat je overal buiten vliegt :=

ik heb eigenlijk nooit langer dan een half dagje zonder werk gezeten :D
soms is het eventjes een iets minder leuke opdracht (heb eens 3 weken aan een stuk geklasseerd, ik kon daarna geen papier meer zien :+ ), maar meestal was het heel erg leuk.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 10:17

Ik werk op detacheringbasis, vst contract maar wel steeds andere jobs en andere opdrachtgevers. Ideaal om legaal te jobhoppen!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 10:20

yep, da's ook een hele mooie manier.
alleen is dat over het algemeen voor mensen met een hogere opleiding, en ik ben nooit verder geraakt dan de middelbare school :o

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 10:51

Ik heb ook alleen mijn mbo, en die stelt helaas niet veel voor (A)

Het wordt weer lekkerder weer, ga er denk ik een tijdje tussenuit. Op mijn gemak blijven werken, maar niet meer van die lange dagen. 100 euro minder maakt ook niet uit (zie je, dit bedoel ik haha). Zal wel de zomer in mijn hoofd hebben hoor, denk dat zoiets ook wel meespeelt. Ik kijk echt uit naar die opleiding!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 10:58

Ik heb dit ook wel, niet in extreme mate, maar een soort van snel de uitdaging missen/ergens uitgekeken op zijn.
Bij mij persoonlijk denk ik dat veel achterliggende oorzaken meespelen, waardoor ik de neiging heb kortstondig in een nieuwe uitdaging te willen vluchten. Misschien eens heel goed nadenken wie je bent, wat je wilt, wat meer bewust zijn van je keuzes.
Ik denk dat een goede opleiding jouw meer tevreden laat zijn over jezelf en je ook meer mogelijkheden biedt op een baan die langdurig een uitdaging voor je kan zijn; heel veel succes!

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:12

Ik kan me er wel wat bij voorstellen dat je steeds een ander baantje wilt, als je het niet meer ziet zitten of denkt dat iets anders je leuker lijkt :)

Ikzelf werk al bijna 5 jaar in een supermarkt als bijbaantje. Na een half jaar werd ik leidinggevende op de kassa en dat ben ik nog steeds. Ik ga met plezier naar mijn werk, ik verdien lekker en heb heel veel afwisseling :j Elke werkdag is een uitdaging.

Maar ik denk dat als ik een leidinggevende was geweest, ik het niet zo lang had volgehouden. :n

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:19

Volgens mij ben je gewoon de juiste baan nog niet tegen gekomen :D
Ik had dit eerst ook, totdat ik bij mijn huidige werk kwam. Het plaatje klopt helemaal! Leuk werk, leuke collega's afwisselend, en het betaald leuk... Alleen wel jammer dat in augustus mijn contract niet verlengt word vanwege de crisis dus dan mag ik weer opnieuw zoeken :(:)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:26

Als ik vanuit het oogpunt van P&O kijk staat het idd niet heel positief op je cv..je wordt al snel gezien als job hopper en de werkgever waar je op dat moment solliciteert zal zich afvragen hoe lang je het dan bij hem uit houd. Ik heb meerdere soll. procedures gedaan bij mijn stage en mensen die overal eventjes gewerkt hebben werden automatisch op het stapeltje 'niet' gelegd. Uiteraard is dit wel per organisatie verschillend..de organisatie waar ik stage liep stond er om bekend mensen voor langere tijd aan zich te willen binden (advocaten kantoor)!

Ik ben ook geen job hopper en werk al vanaf 2002 bij dezelfde werkgever (bijbaan).

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:43

Rianneke schreef:
Volgens mij ben je gewoon de juiste baan nog niet tegen gekomen :D

ik heb de juiste baan dan maar zelf gemaakt: ben al een paar jaar eigen baas :D
en alle ervaring die ik in al die verschillende baantjes opgedaan heb, komt me heel goed van pas :j

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:57

Als ik er eens goed over nadenk: eigenlijk willen recruiters het liefst mensen met werkervaring, die nog nooit van werkgever zijn gewisseld. Wat eigenlijk niet kan, want iemand die nooit van werkgever wisselt, kan niet gerecruit worden, omdat ie te honkvast is. :)*

Als iemand tijdens een sollicitatiegesprek over je gebrek aan honkvastheid gaan zeuren, en je klem probeert te zetten, haal je bovenstaande redenering van mij maar eens aan. :D

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:22

Ik vind dat ook heerlijk als ik eerlijk moet zijn. Ik werk nou voor mijn opleiding(BBL, in februari naar het hbo) al anderhalf jaar bij hetzelfde bedrijf, na een halfjaar was ik het al zat. Ik heb ook zelf aangegeven dat ik hoe dan ook niet wou dat mijn contract deze maand verlengd werd. Ze wouden mij ook niet houden omdat ze zagen dat ik het te simpel vind en gedemotiveerd raak. Ik zit er totaal niet op mijn gemak en struin dan liever wat vakantiewerk en tijdelijke baantjes af :+