Taalwetenschappen studeren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Taalwetenschappen studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 20:10

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-23 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Noeps

Re: Taalwetenschappen studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 14:10

Ik had het bijna volgend jaar gedaan! Ik studeer nu logopedie in Groningen maar kan m'n prop dit jaar niet meer halen. Anders was ik het gaan combineren. Dus ik wil het nu na logo doen :)

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 21:26

Ik wil -bijna zeker- Taalwetenschap in Utrecht gaan studeren (eerst komend schooljaar nog VWO6, dus het duurt nog wel even ;) )! Wat ik van de opleiding in Utrecht weet, is dat er gemiddeld maar 25 eerstejaarsstudenten zijn, dus dat is waarschijnlijk ook de reden dat het niet zo bekend is. Best jammer, want ik ben vooral benieuwd naar wat studenten Taalwetenschap na hun afstuderen gaan doen... Maarja, ik ken dus ook niemand die het studeert/heeft gestudeerd.

Hoop dat hier nog wat reacties komen haha!

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 21:30

Pfff, weet waar je aan begint, heb net het hele weekend generatieve syntaxis geleerd, zinsstructuur. Errug ingewikkeld!

Maar even zonder gekheid, ik studeer Nederlands, daar komen de vakken die jij noemt voor een deel ook voorbij. Ik vind het erg leuk om te doen!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 21:32

martinev schreef:
Pfff, weet waar je aan begint, heb net het hele weekend generatieve syntaxis geleerd, zinsstructuur. Errug ingewikkeld!

Maar even zonder gekheid, ik studeer Nederlands, daar komen de vakken die jij noemt voor een deel ook voorbij. Ik vind het erg leuk om te doen!

*schudt hand
kindertaalontwikkeling.. fonologie semantiek syntaxis morfologie; 't komt m'n strot uit!!

Maar vind het wel heel interessant hoor. :D

Valeriej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 21:43

Ik studeerde : Taal- en Letterkunde aan de Universiteit van Leuven & daar hadden wij een vak, Algemene Taalwetenschap genaamd.

In mijn ogen is het echt een stom vak! Weet inderdaad waar je begint. Kijk cursussen in, vraag mensen die het studeren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 08:17

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-23 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:14

Kun je dat niet vinden op de site van de RuG?

Ben trouwens ook benieuwd of jullie een natuur- of maatschappijprofiel hebben/hadden?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:02

Ik ken meerdere mensen die het hebben gedaan of nu doen.. De reacties op de studie zijn over het algemeen wel redelijk positief (je kiest voor zn studie als je taalkundig bent aangelegd, dat scheelt ;)) maar er is absoluut geeen werk in de vinden, wat ook niet geheel onbelangrijk is..

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:10

Romyv schreef:
Ik ken meerdere mensen die het hebben gedaan of nu doen.. De reacties op de studie zijn over het algemeen wel redelijk positief (je kiest voor zn studie als je taalkundig bent aangelegd, dat scheelt ;)) maar er is absoluut geeen werk in de vinden, wat ook niet geheel onbelangrijk is..

Er wordt ook aangeraden om ATW te combineren met Logopedie of een vergelijkbare studie, met ATW alleen kom je er vaak niet idd...

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 08:47

Ik had vorig semester algemene taalwetenschap als één van mijn algemene vakken (ik studeer taal- en letterkunde, Frans-Engels aan de universiteit hier in Leuven). En om het zacht uit te drukken is ATW het meest gehate vak op de faculteit :D
Ik heb er echt maanden mee geworsteld, vond het altijd een absoluut rotvak. Het duurt wel eventjes (nouja even... zeg maar eerder een heel semester :') ) voor je alles begrijpt, maar eens ik al die systemen door had, begon ik het wel leuk te vinden. Met één uitzondering: de eerste Germaanse klankverschuiving :r
Die basis vond ik wel moeilijker onder de knie te krijgen (fonetische transcriptie, soorten klanken, klankwetten/verschuivingen etc.).

Dat vak is ook wel slechts een algemene inleiding, aangezien ik nog maar in 1e bachelor zit, maar als je wil kan ik je wel wat slides van ATW doorsturen zodat je een beeld krijgt van wat er behandeld wordt (klankverschuivingen, klankwetten, fonetische transcriptie, klanksoorten/articulatieplaatsen, processen in de taalverandering).

Plien91 schreef:
martinev schreef:

*schudt hand
kindertaalontwikkeling.. fonologie semantiek syntaxis morfologie; 't komt m'n strot uit!!

Maar vind het wel heel interessant hoor. :D

*deelt mee in frustratie
English phonetics, aangenaam :')