Probleem op stage.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blackflag

Probleem op stage.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 10:42

Hallo bokkers!

Ik loop sinds 7 Januari stage bij een fok/handel stal, ik rijdt hier al 7 jaar en heb het erg naar mijn zin. Maar de laatste paar weken is het steeds minder leuk.
Ik moet op de dagen Woensdag en Vrijdag stage lopen, van 09.00 tot 17.00. Ik ben er van 08.00 tot 22.00 ik loop dus 14 uur per dag stage, dat is 2x zoveel wat eigenlijk moet. Ik vindt dit helemaal niet erg maar de laatste tijd lijkt het wel van zelfsprekend dat ik van 08.00 tot 22.00 kom. Ik ben er elke avond te vinden en help meestal mee met opzadelen van de lessen en ga daarna mijn verzorgpaard doen. Poetsen/rijden etc. Ik neem per dag misschien 30 minuten pauze en sta voor iedereen elke dag, elk uur klaar.

Wat doe ik allemaal op stage; Paarden buiten zetten, voeren, vegen, mesten, opstrooien, longeren, rijden, lesgeven, opzadelen/afzadelen, poetsen, toiletteren, paarden klaarzetten voor eigenaresse etc.
We hadden sinds Maandag een extra stagiaire die er al ooit eerder stage heeft gelopen en die zou stoppen met haar opleiding maar nog wel 8 weken stage moest lopen.

Ik kwam gisteravond op stal om 17.45 want de les zou om 18.00 beginnen, dacht mooi nog even paar pony's op te zadelen. Roept M. naar me, je moet even in de keuken kijken ligt een briefje voor jou en W.

Nou ik kijken, ik keek mijn ogen uit, niet te geloven!

I. & W.

'ochtends paarden buiten zetten, alles niet een paar vergeten.
Mais & hooi voeren, stallen vegen. Niet de Konikspony's vergeten en de merrie's en veulens.
Daarna longeren en rijden ( ieder 3/4 paarden per persoon )
Lespony's binnen zetten, poetsen en opzadelen.
Lesgeven ( op woensdag is dit 2/3 uurtjes )

Jullie horen optijd aanwezig te zijn, 5 minuten te laat 1 week niet rijden. Jullie uren zijn van 9 tot 5 en dat moeten jullie ook volmaken.
Niet teveel zeveren maar doorwerken.
Zint jullie dit niet, VERTREKKEN!

Ik stond met open mond te kijken, ik loop 2x zo lang stage dan eigenlijk hoort, sta echt voor iedereen klaar, help altijd mee ook al loop ik die dag geen stage, en dan wordt dit briefje voor mijn neus gelegd. Wat iedereen kon lezen die in de keuken kwam. Ik was echt boos!

Ik had W. gesmst, en op msn aangesproken, die was al helemaal boos. Vanochtend moest ze stage lopen, las het briefje en is vertrokken! Ze heeft haar spullen gepakt en M. gesmst. Ze komt niet meer terug. Nu sta ik dus weer alleen ervoor met 90 paarden.

Ik ben aan het denken voor een gesprek aan te gaan, want ik vindt dit niet kunnen.
Ik weet alleen niet goed hoe ik dit aan moet pakken.

Heeft er iemand tips?

Alvast bedankt!!!

Groetjes Iris

Paardenmeis1

Re: Probleem op stage.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:15

Heb je al met je stagebegeleider vanuit school gesproken?

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 11:19

Nee, heb volgende week eindgesprek. Ik moet nu nog 2 weken gewoon stage ( 2 dagen in de week ) en daarna 5 weken blokstage ( elke dag dus )

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:21

Jeetje wat vervelend zeg. Ik zou ik jou geval denk ik z.s.m. toch je stagebegeleidster inlichten en het via school proberen te spelen...

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:22

Heel appart. Ik zou een afspraak maken met je stagebegeleider van school samen met je begeleider van je stageplek. In zo'n gesprek kan elke partij (jij en de begeleider van je stage) aangeven hoe het loopt en wat jullie verwachtingen zijn. Als deze heel erg uit elkaar lopen, moet er een oplossing gevonden worden (door je stagebegeleider van je school)
Zomaar weggaan is niet erg slim. Er wordt dan vast en zeker over je gepraat (en dat is niet handig in het paardenwereldje) en je leert er alleen maar van als je zo'n gesprek aan gaat. Is misschien heel erg eng, maar wel goed voor je. Als je in de toekomst werk hebt, en in dezelfde situatie zit, moet je het ook zelf oplossen. Nu kan je leren om dat op een goede, volwassen manier te doen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:24

als je er al zolang komt kun je toch een gesprek aangaan?
vind het allemaal wel erg veel wat je moet doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:25

Ik zou inderdaad je stagebegleider inlichten en zo snel mogelijk met de mensen van de stal om tafel gaan.
Gewoon eerlijk vertellen wat er aan de hand is en dat je zelf al zoveel meer uren maakt dan nodig. Leg jou kant van het verhaal uit en luister naar hun kant, misschien zien zij de situatie wel anders en vinden ze het normaal dat je er zoveel bent.

Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, alleen er zijn altijd twee kanten aan een verhaal. De enige manier om hier uit te komen is om samen door te praten wat er aan de hand is, dat kan beter face-to-face dan via msn of sms omdat reacties dan veel sneller verkeerd over komen.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:28

Ik zou zeker niet alleen het gesprek aangaan. Ik zou dit alleen doen in bijzijn van je stagebegeleider van school. Je hebt dan een soort van "getuige" en kunnen dingen niet verdraait of later anders uitgelegd worden. Ook kan hij/zij het gesprek leiden en bemiddelen mocht het gesprek wat minder gezellig worden.

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 11:30

Ja, het is wel vaker dat er briefjes worden geschreven maar dat was niet echt aan mij gericht dan. Ik vindt het ook fijner dat het face - to - face gebeurd, want zo krijg je aparte reacties en een hele hoop vragen.
Tuurlijk doe ik wel ooit dingen fout, of vergeet wat op te ruimen ik ben niet voor niets een leerling.

@ Alja, ja je moet veel doen maar het is wel leuk! Alleen op zo'n manier is het niet leuk.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:47

Waarom kom je uberhaupt van 8:00 tot 22:00? Inzet is leuk en wel, maar jezelf overwerken gaat op deze manier zeker gebeuren en dat is niet goed voor jou en je (toekomstige) baan. Als je een uurtje of anderhalf uur langer door gaat dan wat de vaste tijden zijn dan vind ik dat al een goede inzet van je. Ik geloof dat je stage plek je meer ziet als stalhulpje, lekker makkelijk. Ik zou ook het gesprek aan gaan met je stage, samen met iemand van school.
Mocht dat niets opleveren dan zou ik me inderdaad aan de vaste uren houden: van 9:00 tot 17:00 en niet langer dan dat. 90 paarden voor een persoon van 17 gaat gewoon niet. Punt.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:08

Ik zou me spontaan ook houden aan wat er op dat briefje staat: jullie uren zijn van 9 tot 5. Prima, 3 minuten voor 9 sta je voor de deur, en 5 over 5 ben je weer weg.

Maargoed daar maak je helaas geen vrienden mee... dus misschien is het handig om eerst school te bellen en de situatie uitleggen, misschien hebben ze tips. En dan een gesprek aangaan met je begeleider op stal, dat je het op deze manier niet meer ziet zitten. (en ik vind dat briefje echt geen stijl, je werkt 14u per dag en je zo 'n brief sturen, lekkere comminicatie :\ )

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:10

Contact opnemen met je stagebegeleider.
Stage lopen staat niet gelijk aan het uitbuiten van goedkope krachten....

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:23

Welke stal is het als ik vragen mag? 90 paarden zijn toch vaker wel de wat bekende stallen :=

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:29

Liezel1 schreef:

Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn..
Alles leuk en aardig maar dit is gewoon uitbuiten.
Daarom heb ik ook zo'n hekel aan stage lopen, er zijn zat bedrijven waar ze je als goedkope kracht zien en er misbruik van maken.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:35

Msschien was hij er wel op uit dat die andere op zou stappen en was het helemaal niet op jou gericht????????????????
Ik zou hem er gewoon op aanspreken en vragen wat er scheelt in zijn ogen.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:37

Liezel1 schreef:

Daar ben ik het helemaal mee eens, maar TS blijft zelf meehelpen , ook op de uren dat ze allang klaar is met haar stage. En dit ligt dus niet bij de staleigenaar.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:39

Ik zou zeker aankaarten bij je stagebegeleider.. lijkt me niet echt normaal zoals ze met jullie omgaan.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 07:40

Hawai schreef:
Liezel1 schreef:

Daar ben ik het helemaal mee eens, maar TS blijft zelf meehelpen , ook op de uren dat ze allang klaar is met haar stage. En dit ligt dus niet bij de staleigenaar.

Ooit in de paardenwereld gewerkt?
Hoort er gewoon bij, lange dagen maken.

Verder zou ik inderdaad aangeven bij de persoon van het briefje dat je graag een gesprek wilt, briefje kan uiteraard niet op die manier. En dan graag iemand erbij, ik zou zelf voorzichtig zijn om meteen iemand van school mee te nemen. Men voelt zich dan al vaak aangevallen, etc. Is er niet iemand op stal die er bij kan zijn?