(Dieren) Fysiotherapeut info...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fireheart

(Dieren) Fysiotherapeut info...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 16:20

Hee mensen :D!!

Ik ben pas 14 maar ik wil later erg graag dieren fysio worden!
Ik weet dat je eerst mensen fysio moet worden...
Maar ik had dus even een paar vraagjes over de mensen fysio

-Is de studie heel erg zwaar?
-Moet je persé vwo hebben?
-Word je uitgeloot ?

En het liefst nog wat info!
Alvast bedaankt :D!

xx

WillemYntJee

Re: (Dieren) Fysiotherapeut info...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 16:27

Ja fysio is een universitaire opleiding dus je moet VWO hebben, of eerst een aansluitende propedeuse op het HBO halen.
Of je wordt uitgeloot kan niemand je vertellen, lijkt me logisch. Tenzij je hoger dan een 8 gemiddeld hebt natuurlijk.
Het is volgens mij een vrij zware studie, maar k doe t zelf niet dus dat is niet uit persoonlijke ervaring.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 16:28

Tsja zwaar is een relatief begrip. Ligt aan je eigen inzet en je VO-niveau.
Waarom zou je VWO moeten hebben het is namelijk HBO?
Op de meeste Hogescholen zit een loting.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 16:28

WillemYntJee schreef:
Ja fysio is een universitaire opleiding dus je moet VWO hebben, of eerst een aansluitende propedeuse op het HBO halen.
Of je wordt uitgeloot kan niemand je vertellen, lijkt me logisch. Tenzij je hoger dan een 8 gemiddeld hebt natuurlijk.
Het is volgens mij een vrij zware studie, maar k doe t zelf niet dus dat is niet uit persoonlijke ervaring.

Fysio is gewoon HBO hoor :z

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 16:29

excuse me hoor.. :Y)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:37

- verschilt per persoon, ikzelf vond het niet zo heel moeilijk

- nope, havo is voldoende :j

- je weet pas of je in- of uitgeloot wordt als je meedoet met de loting ;)

Heb je nog gerichte vragen voor verdere info?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:42

Eventueel zou je een pbtje naar dierfysio hier op bokt kunnen sturen. Zij is al fysio voor dieren en kan je vast ook nog eea vertellen :)

Jennnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:45

Ik vond de opleiding Fysio zelf wel heer erg moeilijk, en ben er na een half jaar ook mee gestopt.

Toen ik me aanmelde voor de opleiding (in Breda) was het geen loten, maar dit is 9 van de 10 keer wel bij opleiding Fysio.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:51

Fysiotherapie is gewoon HBO in Nederland. Je meot dus je havo hebben afgerond.
Voor de loting heb je speciale klassen. Je komt in een hogere klasse, als je gemiddelde eindcijfer na je examens hoger is. Hoe hoger de klasse waar je in zit, hoe groter de kans dat je wordt ingeloot.

Studie is wel pittig. Je moet zeker geïnteresseerd zijn in het menselijk lichaam, aangezien je echt veel erover moet leren. Je moet het toch 4 jaar studeren, dus het helpt als je ook geïnteresseerd bent erin. Anders zal je het echt heel zwaar krijgen.

Na de studie moet je nog 2 á 3 jaar werkervaring krijgen als gewoon fysio. Daarna kan je pas beginnen aan dierenfysiotherapie.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 15:48

@Jennnnn: Dus is de opleiding in breda is wel aan te bevelen :)?

En iedereen bedankt !!

Jennnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:27

Euhm... ja, dat is de enige opleiding Fysio waar ik aan ben begonnen ;) haha ik denk dat het er van persoon tot persoon aan ligt.

Ik vond de school heel goed, de manier van les geven heel goed.. maar t was gewoon een te grote overstap voor mij ..

Anders moet je Flutterby een Pm sturen, die doet de opleiding in Breda nog wel geloof ik ;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:26

Ik doe fysio in Leiden.

Info over loten kun je wel op de site van de IB-Groep vinden.

Als je gerichte vragen heb, roep maar.
(Mocht ik dit topic uit het oog verliezen even een pb sturen ;))

Ik heb het idee dat er nog wel wat verschil zit tussen de hogescholen onderling.
Vind de theorie in elk geval heel erg goed te doen; 'makkelijk'. :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:04

Er zit idd gigantisch veel verschil tussen de hogescholen := Die in Breda ben ik iig prima over te spreken :D Zelf heb ik in Nieuwegein gestudeerd en dat beviel me ook heel goed. Utrecht komen ook goede fysio's vanaf. Amsterdam heb ik rotervaringen mee. En met de rest eigenlijk nauwelijks ervaring.

Of de opleiding zwaar of makkelijk is, ligt heel erg aan je eigen instelling, manier van leren/denken en inzet ;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 00:15

Ik merk inderdaad ook dat medestudenten heel verschillend denken over de theorie. Maar we hebben ook een hoop verschillende studenten, qua vooropleiding en vooral qua motivatie. Biologie is erg fijn, maar kan ook zonder.
Ik studeer in Leiden en vind de informele sfeer erg prettig, de stap naar docenten is superklein. :)

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 09:49

Rebel_Jits schreef:
Na de studie moet je nog 2 á 3 jaar werkervaring krijgen als gewoon fysio. Daarna kan je pas beginnen aan dierenfysiotherapie.

Eerder was het inderdaad dat je een jaar werkervaring moest hebben als gewone fysio en dan pas beginnen met de dierenkant. Vanaf dit jaar is dat afgeschaft, je kan nu gelijk door!
Denk trouwens ook eens aan andere mogelijkheden. Ik wilde eerst ook altijd de dierenfysio doen, ben nu bijna afgestudeerd humane fysio en ik neig nu meer naar de dierenosteopathie. Met name omdat ik in de fysio niet vind wat ik dacht en hoopte te vinden. Aan de andere kant denk ik dat er in de dierenosteopathie meer werk te vinden is. Dit is ook veel breder dan de fysio.

De opleiding fysiotherapie vond ik trouwens niet heel erg zwaar hoor. Gewoon een HBO, maar zelfs dat klinkt moeilijker dan het is. Ik studeer in Utrecht en doe de opleiding in verkorte versie (Na vwo).

Succes met je keuze!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:17

@Nicole10, je schrijft dat je niet vind wat je hoopte te vinden binnen de fysio. Hoe bedoel je dat precies? :)
En kun je in Utrecht in drie jaar doen? (Ik heb ook vwo gedaan, maar doe het in Leiden in vier jaar...)

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 18:13

In utrecht zit een bachelor + opleiding, na een selectieprocedure (waarin iedereen doorgaat) kan je de opleiding in 3 jaar doen. Hierin doe je het eerste half jaar de lesstof van het eerste jaar, de 3/4 jaar erna het 2e jaar, 3/4 jaar erna het 3e jaar en het 4e jaar loopt ongeveer gelijk (ivm stages en zo).

Ik vind het moeilijk te omschrijven wat ik daarmee bedoel, het is meer een gevoel denk ik. Er zijn naar mijn mening teveel mensen die te weinig resultaat boeken, en teveel als psycho-somatische klacht wordt bestempelt. Ik heb (vanuit de patientenkant) de osteopathie, chiropractie en manuele therapie meegemaakt, en vind met name in de eerste 2, meer dingen waar ik volledig achtersta. Ik vind deze dingen ook meer uitgebreid, met name de wervelkolom vind ik een teveel achter gebleven gebied in de fysio. Het komt er denk ik op neer dat ik vind dat de fysiotherapie een goede basis is, maar (voor mij) niet het eindpunt, niet het ei van columbus zeg maar.

Dit is voor mij ook de reden dat ik dat ik de dierenosteopathie ga doen in plaats van de dierenfysio. De osteopathie is zoveel uitgebreider! Ik heb enkele dierosteopaten/-fysiotherapeuten gecontacteerd, die beide opleidingen gedaan hebben. Zij bevestigen dit eigenlijk en vertellen dat zij behandelen vanuit de osteopathie, omdat de fysio met name in de wervelkolom te kort schiet.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 19:25

Is manueel dan niets voor je, humaan? :)
Ik kan me wel voorstellen wat je bedoeld hoor, geloof ik, maar ik moet nog veel leren. Ik vind je uitleg wel helder. :)

Zo een selectieprocedure lijkt me heel handig. Echt niet arrogant bedoeld, maar ik teer al het hele jaar op mijn biologie1.2...

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 16:00

Bedankt allemaaal!