Studierichting?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CandyQueen

Studierichting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 22:29

Hay.

Ik kom er echt niet meer uit. Momenteel zit ik in het 4e jaar haartooi. Hier verveel ik mij dood, en er word mij aangeraden om volgend jaar terug naar een hogere studierichting te gaan. KSO (kunst) word mij aangeraden. Dit wil ik wel heel graag doen, omdat ik dan fotografie kan volgen. :) Maar langs de andere kant zou ik ook terug ASO (algemeen) kunnen gaan doen. Dit omdat ik later verder wil studeren in moderne- en middeleeuwse talen. Dus een richting als latijn-talen lijkt me dan ook weer wat.

Ik vraag me vooral af of ik, als ik KSO - fotografie doe, achteraf nog naar de universiteit/hogeschool kan. En dan ook nog een richting met talen. :\ Ik heb ook al vanalles opgezocht maar er is een overvloed aan informatie. En sommige ook wel tegenstrijdig. Ik weet dat als ik eindelijk is echt ga leren ik het zeker aankan, latijn-talen dan, dus dat is het probleem niet. :)

Heeft iemand hier een idee van? :o
Ik zou volgend jaar echt definitief iets moeten kiezen. Want in de laatste 2/3 jaar word de achterstand anders te groot. :)

Grtjs. Candie

Sorry als dit niet mag of verkeerd staat. O:)

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 13:59

Je zit in je vierde jaar haartooi (bso toch?) en je zou nog kunnen overschakelen naar ASO? Je kan toch niet 'zomaar' een hogere richting ingaan, tenzij je een jaar/aantal jaren opnieuw doet?

De vraag die je jezelf moet stellen: wil je echt gaan verder studeren of niet? Zo ja: ga dan een richting volgen die je voorbereid op de hogere studie die je wilt volgen. Fotografie klinkt heel leuk, heel interessant. Maar als je wilt verder studeren in de richting van talen, dan ben je met die jaren fotografie niets én loop je het risico dat je een hele achterstand hebt qua talen. Ik veronderstel dat je bij haartooi niet al te veel talen hebt? Fotografie net hetzelfde.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:10

Ik vraag me af of je wel van van BSO/TSO zomaar naar ASO kan? Tenminste zonder dat je een jaar moet overdoen.

Ik heb van het 3de tem het 6de Latijn-talen gedaan. Voor zover ik me herinner was dat in het 6de 3u Engels, 3u Duits, 3u (of 4u?) Frans, 4u Nederlands, 4u Latijn, 3u wiskunde (in het 3de en 4de nog 4u). Vanaf het 5de hadden we geen chemie/bio/fysica meer apart maar gewoon 2u natuurwetenschappen. Als je later iets met talen wil doen is dat een goede keuze, ik studeer nu ook taal- en letterkunde (Engels en Frans) aan de unief. Maar je kan dat ook gewoon aan de hogeschool doen, bv. bij Erasmus in Brussel.

En als je van BSO/TSO naar Latijn wil, vraag ik me af of dat überhaupt wel kan. Zeker als je al in het 4de zit, dan heeft iedereen al 4 jaar Latijnse grammatica, voc, teksten, cultuur enz. achter de rug. Helaas kan je niet onbeperkt van richting wisselen, dus ik zou het eerst eens goed navragen.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:16

Eerlijk, ik raad je KSO heel hard af. Ik denk dat je mogelijkheden in de toekomst dan heel beperkt worden. Als je naar ASO kan zou ik dit doen, maar of het mogelijk is weet ik niet. De stap haartooi - latijn-talen is wel heel groot. Wat dacht je van handel of economie-moderne talen?

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 16:56

Ik kan zoieso naar ASO, dan moet ik wel naar het 3e, maar dat moet ik voor fotografie ook. Dus ik ben nu een beetje aan het kijken wat het beste zou zijn. :)

Ik wil natuurlijk niet blijven veranderen. :o

@ Senzafine
Ik heb vorig jaar kso gedaan. Vind het erg leuk. Alleen ben ik nu dus aan het twijfelen.