Zwáre demotivatie bij het lezen van boeken.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Zwáre demotivatie bij het lezen van boeken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 15:20

Huy!
:wave:

Ik heb geloof ik een klein probleem.
*kijkt naar stapel boeken voor zich*
Wacht, een iets groter probleem.

Aan het eind van het schooljaar is het bij ons op school geloof ik de gewoonte geworden om voor elk vak
(Lees: Duits, engels, Nederlands, Frans) een SO dan wel repetitie te geven over boeken.
En dan bij voorkeur véél boeken.

Voor Engels heb ik in de planning Hamlet (van onzer grote vriend Shakespeare) en 1984 (George Orwell),
voor Nederlands moet ik me door 'De Hollandsche Spectator' van Justus van Effen doorworstelen,
proberen 'Max Havelaar' te overleven en daarnaast ook nog twee andere boeken (vrije keus) lezen.
Enzovoorts enzovoorts.

Helaas zijn leraren voor andere vakken er pas ook achtergekomen dat het einde van het schooljaar toch ook wel nabij begint te komen
en ook zij beginnen vrolijk met PO's, werkstukken, huiswerk, extra SO's en 'de laatste repetitie's voor de vakantie'.

Mijn echte probleem (voor de snelle doorscrollers onder u):
Hoe combineer je een gedemotiveerde, hard naar vakantie verlangende scholier,
een enorme berg boeken en een agenda waar deze scholier bijna niet in durft te kijken door de overdadige hoeveelheid geelgemarkerde repetitie's,
SO's en inleverdata voor werkstukken?
En dan het liefst zo dat dit een positieve afloop heeft?
Ik ben de wanhoop nabij!
En ik weet niet of een paar samenvattingen uitprinten het goede effect geeft. :Y)

Enige tips?

Alvast bedankt!

capopjekop

Re: Zwáre demotivatie bij het lezen van boeken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:22

Er voor gaan zitten en beginnen met lezen, meestal duurt het even voor je in het ritme zit. En mocht het echt niet lukken, dan zou je idd een samenvatting kunnen overwegen of de film, al verschillen die vaak van de boeken. Verder kan het helpen om met een vriendin een boek te kiezen, zodat je er over kunt praten. Vaak wordt het dan wel interessanter en kun je elkaar erdoor heen slepen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:25

Wat is hiervan verplicht en wat is vrije keus? Wij moesten bijv. een nederlands boek van voor 1800/1900 ofzo lezen, en ipv max havelaar (hoeveel pagina's is dat kreng) heb ik 2 kluchten (koe/molenaar) gelezen, met nederlandse vertaling ernaast. Dat scheelt je weer een paar honderd pagina's in onleesbaar oud nederlands!

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:27

Als je voor Nederlands vrije keuze boeken moet lezen, kies niet altijd voor de dunnetjes, die zijn vaak lastiger.
Het verrotte leven van Floortje bloem is wel leuk om te lezen.
Werkstukken: gewoon aan beginnen, vaak is het uiteindelijk nog leuk ook.
Repetities en So's kan ik je geen tips voor geven := Ik hou ook niet van leren.. en al helemaal niet als het veel is.
(Oh, en die samenvattingen als je de boeken van Nederlands op literatuurkundig aspect moet weten kunnen die wel een hoop helpen :j en ik moet zeggen dat ik tot nu toe al mijn Engelse boekrepetities/tentamens heb gehaald met alleen samenvattingen lezen := )

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:30

De Engelse heb ik ook wel gered door alleen de film te kijken en samenvattingen te gebruiken en een beetje lezen. Bij Nederlands moet je dit alleen niet proberen, tenminste mijn hele mondeling ging over de gedichtenbundel van een depressieve dichter van voor 1880 en ik had maar wat uit mijn duim gezogen. Voelen ze toch aan die leraren :')

Houdt je verder helemaal niet van lezen?

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:32

klopt inderdaad :j Nederlands moet je echt wel lezen en het liefst nog verder uitpluizen met behulp van samenvattingen :j

Nederlandse mondelingen zijn vervelend. (Al vind ik de meeste boeken die ik heb gelezen nog wel leuk.. )

Trouwens.
Als je nog een wat dikker boek wil die wel leuk is (wel verwarrend) hersenschimmen van Bernlef (ofzoiets) is leuk om te lezen :j leest ook lekker makkelijk door...

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 15:35

Ah! Reacties! Gelukkig!

Capopjekop: De tip van het echt ervoor gaan zitten lukt over het algemeen wel, omdat ik de meeste boeken wel interessant vind om te lezen. Maar bij het onbegrijpelijke taalgebruik bij vooral Hamlet en George Orwell sloeg al snel de slaapverwekking toe toen ik probeerde om echt serieus te beginnen met lezen.

Voor Hamlet en max Havelaar kan het inderdaad een optie zijn om de film te kijken! :j

Yessy, het is niet zozeer de keuze voor de boeken, ik vind het erg leuk om te lezen, maar de verplichte keuzes van school zijn nogal euh.. apart gekozen. :Y) En gelukkig hebben we boekjes gekregen met de Nieuw-Nederlandse vertaling erbij, dat scheelt!

Leerwerk is voor mij op zich niet zo'n probleem. Met een aantal keer leren gaat het me prima af.

Samenvattingen lezen doe ik ook zeker wel! Maar vaak stellen ze een aantal vragen bij ons op school zo dat je in totale paniek het boek door kunt gaan bladeren op zoek naar die ene quote die dan net niet in de samenvatting stond. :Y)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:35

Wat mij heeft geholpen bij m'n mondeling Nederlands: echt eerlijk vertellen over het boek. Dat ik het tweede gedeelte echt een drama vond om door te lezen (dat gedeelte ook gewoon niet gelezen haha), dat het me zo niet motiveerde om meer van dezelfde schrijver te lezen etc. Heel leuk gesprek toen gehad met de docent. En toen gaf ik ook nog een -op mijn diplomauitreiking bestempeld als- briljante titelverklaring van een boek en toen had ik zomaar een 8 in the pocket.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:36

Hersenschimmen was het boek dat ik had opgegeven als boek om mee te beginnen tijdens m'n mondeling (je moest 1 boek opgeven, en dan kozen zij waar ze het verder nog over wilden hebben).

De enige vraag waarbij ik de mist in ging was dat het boek begint in de ik-vorm, later in de hij-vorm en uiteindelijk in de het-vorm eindigt. Dus wil je een leraar blijmaken, geef dat even duidelijk aan :D

1984 is trouwens prima leesbaar toch? Dat is van dezelfde kerel als animal farm. Ik heb die laatste wel gelezen, de eerste tot pagina 10 gekomen en toen de samenvatting van internet in m'n eigen woorden overgeschreven :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:38

Dat is wel beter zeg. Wij konden vragen verwachten van alle 12 boeken waar je een verslag over hebt moeten maken. Alle 11 de boeken heb ik goed en met plezier gelezen, alleen die stomme gedichtenbundel niet en daar ging 3/4 van mijn mondeling over, resultaat een 6 :\

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 15:41

Ik heb nog geen mondelinge examens, maar ik heb echt repetitie's over de boeken. Dus helaas kan ik me er niet echt makkelijk uit redden als ik iets niet weet.

Helaas vind ik 1984 een redelijk onmogelijk boek om te lezen. Mijn grote eureka-gevoel kwam ongeveer een minuut geleden toen ik tot mijn grote verbazing de nederlandse vertaling uit de boekenkast kon plukken. Anders was ik echt gestopt, aangezien ik voor de eerste bladzijde al een stuk of tien woorden moest opzoeken. En dat terwijl ik toch geen Engelse-woordenkneus ben... :D
Laatst bijgewerkt door upendo op 08-05-09 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:42

Weet je wat ik heb gedaan? :=
De boekverslagen van mijn vriendin ingeleverd. Die deed de havo en had andere docenten :=
Verslag wat aangepast en goed doorgelezen natuurlijk (met daarbij nog wat leuke weetjes die ik van het internet weg had gehaald, die ik eruit gooide tijdens mijn mondeling).
Heb overigens wel wat boeken gelezen en grootste deel boekverslagen ook wel zelf gemaakt :P
Maar die laatste 3 kon ik mij niet toe zetten..

Engels heb ik wel zelf gedaan, maar wel met internet erbij voor bv titelverklaring :) Welk boek vond ik ook al weer leuk... ehhh iets met kinderen op een eiland en een varkenskop :+

O, ja gouden tip: zeg nooit dat je oorlogsboek leuk vond om te lezen := Kreeg een preek erover dat een oorlog nooit leuk is en het hooguit boeiend kan zijn om over te lezen :+ :D

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 15:48

:=

Dat doet mij denken aan een spreekbeurt uit de derde.. :Y)

Ik ben een beetje een streber, dus ik wil wel alles zelf doen, zeg maar.. :Y)

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:49

Ik zou zo graag weer terug willen naar dat leventje.. Ik doe nu hbo, heb niet veel vakken, maar heb wel 3 keer zoveel te doen. En 4 keer zo lang. En het liefst 5 keer zo uitgebreid!

Overigens heb ik ook havo gedaan, heb geen enkel boek gelezen, maar wel alle samenvattingen opgezocht die ik kon vinden. En dan gewoon gaan banketstaaf (was bij mij mondeling). De boekverslagen allemaal meer dan uitstekend, omdat ik overal het langste antwoord op gaf, erg uitgebreid was en alles netjes op tijd deed. Kwam allemaal van internet, alleen het beste antwoord overal op gezocht.

Heb eventueel nog meer tips om jou schooltijd door te komen hoor! Vergeleken met later was dat van jou nog leuk! Later krijg je altijd vakken waarvan je uberhaupt het bestaan neit eens begrijpt, laat staan de inhoudt!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:58

Welshcobfan: Lord of the Flies!

Upendo: eerst even een half uurtje uittrekken om op een rijtje te zetten wat je allemaal moet doen. Wanneer moet het af zijn en welke dingen zijn het belangrijkst? (Sommige repetities tellen zwaarder dan andere, dan is het zonde om een zware niet te halen omdat je al je tijd hebt gestoken in iets dat nauwelijks meetelt.) Daarna deel je je tijd een beetje redelijk in, en daar hou je je zo veel mogelijk aan.

Vaak blijkt het dan ook een stukje minder imponerend te zijn.

Voor het lezen zelf geldt vaak dat je niet te lang moet blijven hangen op details (-> dit is DE tip voor een boek als Max Havelaar: blijf gewoon het verhaal volgen en als je details kwijt bent, so what, die pik je later wel weer op. Sommige dingen zijn langdradig en saai, die kun je diagonaal doorlezen.) Probeer de grote lijnen vast te houden en door te lezen. Je kunt zeker samenvattingen gebruiken, vooral als je ze gebruikt als ondersteuning van wat je leest.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:02

Mijn zoon is dyslectisch en leent zijn boeken op CD, ingesproken, bij http://www.loketaangepast.nl.
Dan kan hij al spelend op zijn WII boeken luisteren en dat gaat een stuk sneller dan lezen. :D
misschien een idee voor jou om de boeken als luister cd bij de bibliotheek te halen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 16:06

Die laatste twee tips zijn inderdaad erg goed! :j
Planningen maken doe ik al wel, maar ik heb nooit echt gelet op percentages waarin cijfers meetellen!

Ik hoop alleen dat er ook engelse luisterboeken zijn!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:31

upendo schreef:
Die laatste twee tips zijn inderdaad erg goed! :j
Planningen maken doe ik al wel, maar ik heb nooit echt gelet op percentages waarin cijfers meetellen!

Ik hoop alleen dat er ook engelse luisterboeken zijn!

ja hoor, niet alleen Engels, maar ook Duits, Frans en Spaanse luisterboeken. Even vragen bij de balie van de bieb.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:50

Als ik voor school boeken moet lezen (en daarnaast met een overvolle agenda en veel studieontwijkend gedrag kamp :+ ) doe ik het volgende: als ik thuiskom doe ik eerst een kwartiertje pauze, koffie etc. en dan begin ik eerst met een uur ''leren'' (proefwerken, so's en huiswerk maken), dan een halfuur écht geconcentreerd boek lezen, en dan een uur werken aan eventuele werkstukken/essays, en als ik die niet heb of afheb door met leren. In principe zorg ik dan dat ik eerst proefwerken/so's voor de volgende dag(en) klaar heb, en dan ga ik weer lezen.

Ik lees overigens altijd nog minstens een uur voor het slapengaan. Op de één of andere manier kan ik er dan wel inkomen. :Y)

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:55

Hoe snel lees? Ik las een boek altijd voor het slapen en had hem dan binnen twee dagen uit (ongeveer).

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:16

Ga lezen op een moment dat het echt rustig is, zoals indd savonds voor het slapen gaan :) Daarnaast wissel je boeken af. Eerst een verplicht boek wat je minder leuk vind, daarna weer een leuk boek. Zo heb je met elk minder leuk boek weer wat om naar uit te kijken :)
Lees van te voren een samenvatting van de boeken waar je echt niet door heen komt, dan kan je afentoe nog eens een blz overslaan zonder de verhaallijn kwijt te raken, maar vergelijk eerst wel meerdere samenvattingen zodat je zeker weet dat ze redelijk kloppen ;)
Film kijken is indd ook een optie, maar de films verschillen vaak zo enorm van het boek, dus daar moet je wel erg mee uit kijken.
Als laatste tip, ga er echt voor zitten. Thermoskan thee/koffie, koekje/chipje/snoepje, plaidje, maak het gezellig dat leest lekkerder vind ik :)

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:21

Tips heb ik ook niet, zit zelf met hetzelfde probleem, ik heb geen zin en concentratie om te lezen. Ik heb het altijd gered met samenvattingen en films :)

Van 1948 is een film gemaakt, die ik overigens erg goed vond, en is volgens mij ook behoorlijk getrouw aan het boek. Een andere tip is Animal farm van George Orwell, dun en snel uitgelezen, maar wel met veel symboliek, als je deze opzoekt op internet is het een prima boekje om te gebruiken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:28

Ik kan me meestal concentreren als ik ergens ga zitten waar ik niet anders kan :+
Zoek een goed stil plekje op (bibliotheek, stilteruimte op school etc) en ga daar leren. Wat ook helpt, maak een planning.
Kijk hoeveel bladzijdes je nog moet lezen en hoeveel ander werk je nog hebt en plan het in. Elke dag 15 bladzijdes lezen voor Nederlands bijvoorbeeld.
Omdat je het overzicht hebt wordt het wat rustiger in je hoofd en kan je je meestal ook beter concentreren. En elke dag een beetje doen is beter dan alles tegelijk. Extra tip: plan één dag in de week dat je niet leert. Dan ga je lekker even iets heel anders doen en kan je daarna fris weer beginnen.

Als ik je nog een tip mag geven voor Nederlands: Erik of het klein insectenboek! Super makkelijk kinderboek, maar het telt als literatuur :)

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:35

Dat boek is het enige geweest welke ik gelezen heb! Vond um echt heel erg leuk, tot ik erachter kwam via samenvattingen dat het een dubbelzinnig boek was. Maar goed, daarom is het ook literatuur. Wij werkten met een punten systeem, dit boek was maar 1 punt en we moesten voor 15 in een jaar lezen.

Twee vrouwen van volgens mij Harry Mulisch is ook wel goed te doen. Is nog wel een boek wat interessant is. De Avonden (weet zo snel niet meer de schrijver) is NIET te doen. Gaat over een man die zijn leven beschrijft. En laat me zeggen: die maakt echt nog minder mee dan ik!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:39

Hihi, de gouden tip....... Voor alle Engelse/Duitse boeken, gewoon hetzelfde boek lezen, maar dan de vertaalde versie in het Nederlands.