Studiefinanciering Uitwonend!?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem27

Studiefinanciering Uitwonend!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 07:29

Hallo,
Ik heb een vraagje, waar ik eigenlijk niet echt meer uit kom. Ik ben sinds vorige maand
weer begonnen aan een mbo studie, waar ik studiefinanciering voor ontvang. Ik woon
momenteel nog bij m'n moeder, maar mijn vriend krijgt volgende week de sleutels van
zijn woning (woont in een andere gemeente) en daar zou ik eigenlijk wel erg graag deels
willen gaan wonen. Ik zeg nu dus 'deels' aangezien ik hier in de woonplaats van mijn moeder
een stageplaats heb van 16-20 u per week en ik hier ook nog werk. Maar ik zal toch ook
wel regelmatig bij mijn vriend zijn en dan is die 200 euro extra in de maand voor een uitwonende
beurs toch wel erg lekker. Of denken jullie dat dit niet mogelijk is om op deze manier een uitwonende
beurs aan te vragen? Want wat moet ik dan verder allemaal nog regelen, ik zal me uit de gemeente
van m'n moeder moeten uitschrijven en me bij mijn vriend in moeten schrijven. Maar zoals huisarts,
tandarts etc. zal ik daarin ook moeten switchen? En zoals de zorgverzekeringen, moeten die ook
allemaal op de hoogte zijn of kan ik me daarbij gewoon op m'n moeders adres laten staan? Ik hoop
dat jullie mijn verhaal en dan met name mijn vragen begrijpen en kunnen beantwoorden...:)

Let me know!

Groetjes,
Marjolein

Marieke_K

Re: Studiefinanciering Uitwonend!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 07:34

Je moet je inderdaad inschrijven op het adres van je vriend via de gemeente, eigenlijk moet je daar dan ook al je post naar toe laten sturen. IB kan wel eens komen controleren of je er echt woont.

Verder is er heel veel info te vinden op de site van de IB :)

Anoniem27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 07:39

Ja, eigenlijk te veel info! :+

Want ik lees net ook in een ander topic, dat je wel een postadres op mag geven...Dus
dat ik daar dan evt. het adres van mijn moeder kan laten staan. En ik zag ook nog het
volgende in een ander topic:

Uitwonendcontrolebrief, die je kan ontvangen waarin ze vragen om,
een op jouw naam gesteld huur- of koopcontract, samen met een bank- of giroafschrift van de huur- of hypotheekbetaling van de eerste én de laatste maand van de te controleren periode bank- of giroafschriften van alle huur- of hypotheekbetalingen van de te controleren periode.

Maar mijn vriend heeft dus de woning gekocht en hij zal dus de hypotheek betalen, heb ik dan wel recht op een
uitwonende beurs? Vind 't erg lastig allemaal...

Anoniem27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 08:04

-Heb ik recht op een uitwonende studiebeurs als ik ga samenwonen, maar de hypotheek wordt betaald door mijn vriend?
-Mag ik als postadres het adres van mijn moeder aanhouden?
-Hoe kan ik bijhouden wat ik bijverdien naast mijn studiefinancering (aangezien het nu niet meer om het nettoloon gaat), om niet in de problemen te komen?
-Telt de belastingteruggave wat we rond mei/juni krijgen mee als bijverdienste?

Is misschien toch handig dat ik deze vragen idd eens aan de IB-groep stel! ;)

Liselot

Re: Studiefinanciering Uitwonend!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:10

als je een verklaring hebt dat je bij iemand in woont (van de hoofdbewoner) is dat voldoende om een uitwonende beurs aan te vragen.

ik heb ook samengewoond met mijn vriend en hij betaalde de hypotheek. ik kreeg gewoon een uitwonende beurs, hoefde er zelfs niets voor in te leveren. ze controleren wel in het GBA of je ingeschreven staat op dat adres.
verder wil de IB nog wel eens controleren of je er daadwerkelijk woont, maar heb dat nog nooit meegemaakt.

postadres hoef je niet te veranderen, alleen de post die via het GBA wordt geregeld (belastingdienst en IB groep) komt dan op je nieuwe adres terecht. de rest kan je gewoon nog bij je moeder laten bezorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:10

Je mag als postadres dat van je moeder houden (immers; ouderlijk adres / thuis. Ik had mijn kamer in Dronten bijv, maar liet alle IBGroep-zooi en alles ook zoveel mogelijk thuis komen zodat er niks 'kwijt' raakte.

Hoe je bijhoudt wat je bijverdient : daar ga je zelf een systeem voor moeten verzinnen gezien de IB-groep daar niks mee kan / voor heeft. Gewoon noteren wat je inkomsten zijn?

Hypotheek : anders betaal je huur aan je vriend?

Of de belastingteruggave meetelt; ik dacht van niet.

Verder moet er sowieso een bed in je andere huis staan, en je moet er zoveel dagen wonen eigenlijk.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:51

Als je je bij de gemeente op het adres van je vriend inschrijft kun je uitwonende stufi aanvragen. En hoeveel dagen per week je daar woont is niet hun probleem... Stel ze komen het controleren, je hebt daar een bed en vast ook een hoop andere spullen, dus geen probleem toch?

Ik ben aan het begin van m'n tweede jaar op kamers gegaan, m'n ouders hadden een huis gekocht voor mij en 3 vriendinnen. Nu zit ik in het buitenland, sta nog ingeschreven op het adres van die kamer (waar m'n zusje nu in woont), de ibg weet dat ik in het buitenland ben voor stage, en m'n postadres is bij m'n ouders... om het makkelijk te maken :D