mondzorgkunde

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alexx

mondzorgkunde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 14:41

Hallo, ik heb me ingeschreven voor de opleiding mondzorgkunde in Groningen. Omdat er niet zo gek veel mensen zijn die deze opleiding doen maar ik toch wel erg benieuwd ben, wilde ik hier een berichtje neerzetten. Ik hoop echt ontzettend dat ik word ingeloot, want het lijkt me echt een topstudie.

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:44

Ik ben mondhygieniste ;) ik heb nog de driejarige HBO opleiding gedaan. Ik heb later mijn aanvullende cursussen gevolgd tot mondzorgkundige (officiele tittel blijft overigens Mondhygienist)

Heftige studie, veel praktijk, veel uren draaien. Ik heb in Nijmegen gestudeerd, de zwaarste opleiding...

Ik heb nu een full time praktijk. Heb jaren verschillend werk gedaan, van gehandicaptenzorg tot op de tandartskamer bij detentie. Orthodontie en kaakchirurgie. Ik heb zelfs nog paarden behandeld ;)

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:44

Lijkt me een erg leuke opleiding, ik vrees alleen dat ik faal op scheikunde.

Alexx

Re: mondzorgkunde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 18:34

scheikunde is niet per se nodig; ik heb het ook niet. Wel bio en mijn engels is goed, maar ook die twee zijn niet verplicht. @pebbles; kun jij ook boren of kwam dat onderdeel pas na jouw opleiding?

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:48

Je haalt t echt niet zonder havo nivo scheikunde. Fysiologische chemie is ontzettend zwaar! De opleiding bied de zomervakantie voor begin wel een startcursus scheikunde aan (tenminste Nijmegen) Die heb je echt nodig. Wij zijn begonnen met 60 man, 30 mbo'ers en 30 havo/vwo. Van de MBO' ers is er eentje geslaagd uiteindelijk. De rest is gestruikeld op fysiologische chemie

Ik heb de cursus boren later gedaan. Ik gebruik het echter niet in de praktijk omdat ik echt een mondhygiene praktijk heb waarbij mijn grootste deel patienten komt van verwijzende tandartsen. Je kunt dan wel gaan boren maar dan hou je geen verwijzende tandartsen meer over op de lange termijn omdat je in hun werkveld gaat zitten. Hou daar rekening mee. Je kunt best boren maar dan zul je in loondienst bij een tandarts moeten gaan werken. De eerste 10 jaar zie ik daar nog geen verandering in komen. Mijn zus is ook mondhygieniste (heeft wel de huidige opleiding gevolgd) maar werkt ook in loondienst verband. Zij heeft de aanvullende cursus kindertandverzorgende ook nog gedaan, maar wederom dit kunt je bijna niet in zelfstandigheid uitoefenen

Wil je op de langere termijn een zelfstandige praktijk openen moet je er rekening mee houden dat je met name parodontitis zult moeten behandelen. Preventie is misschien 10 % van je werk omdat dit bijna niet vergoed wordt door de zorgverzekeraars en patienten zijn niet geneigd dit zelf te betalen...

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:29

[quote="Alexx"]scheikunde is niet per se nodig; ik heb het ook niet. Wel bio en mijn engels is goed, maar ook die twee zijn niet verplicht. [quote]

Hiervoor heb ik Voeding en Dietetiek gedaan. Je had hier ook geen scheikunde voor nodig van je vooropleiding, maar ondertussen kreeg je het wel.
En ik vond het erg pittig.
:P

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:07

Ik studeer thk in Nijmegen. Niet hetzelfde maar wel dezelfde richting toch =) Ik vind het erg leuk, vooral de vele praktijkuren. Mzk heeft bij ons ook heel veel praktijk volgensmij. En bij thk is het scheikunde gedeelte best pittig, ook een heel stuk biologie komt erbij, maar weet niet hoe ver dat dat gaat bij mzk, denk dat je die dingen dan toch ook wel moet weten.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:32

Mijn nicht heeft zich dit jaar wederom ingeschreven, vorig jaar is ze uitgelood omdat er zoooooooveel animo voor was. :j