VMBO > HAVO

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Deleted

VMBO > HAVO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 16:18

Zoals de titel al zegt;

Zijn er nog meer mensen die van VMBO naar HAVO willen gaan??

Ik zit zelf nu op de MAVO (VMBO tl) en wil graag na mijn eindexamen naar de HAVO gaan! :D

Vjestagirl

Re: VMBO > HAVO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 16:19

Ik heb er ervaring mee in de zin van dat ik in 4HAVO zat toen er een gedeelte VMBO leerlingen bij kwam. Van de 10 leerlingen die er toen bij kwamen zijn er 2 geslaagd, de rest is allemaal na een half jaar tot een jaar gestopt omdat het tegen viel

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 17:34

Ja, zulke tegenvallers zitten er altijd bij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 19:19

Bij ons worden alle VMBO'ers goed opgevangen. In 4havo is er een 80% regeling (dwz dat ze willen dat min. 80% slaagt) en iedereen uit 4havo met òf slechte cijfers, òf die van het VMBO komen moeten daaraan mee doen. Dat houdt in dat je 4 of 5 dagen in de week, het 8e en 9e uur naar een soort huiswerkklas gaat. Tutoren uit 6VWO helpen jou dan met je huiswerk e.d.

Vooralsnog stoppen genoeg mensen ermee, maar die waren wellicht toch al niet zo gemotiveerd.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 19:21

ik ben begonnen op 1 vmbo, en doe dit jaar mijn 6vwo examen :j

met de juiste wil en een portie zelf discipline kom je al een heel eind :)

Succes !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 19:24

Hilde_q schreef:

Succes !!

Top man. Echt. :D
Mijn moeder heeft dat ook gedaan, advies 'huishoudschool'. MAVO, toen HAVO, toen 1 jaar HBO, toen VWO en uiteindelijk een universitaire studie erachteraan geplakt. Nog altijd respect voor.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 19:24

Hilde_q schreef:

Succes !!

Inderdaad! :)
Als je maar genoeg inzet hebt en toont, dan kun je een heel eind komen!!

Succes ermee!

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 19:26

Ja mijn vader is gestorven aan het begin van groep 8, de school wilde mij niet overbelasten door me meteen op havo te dumpen := Dus toen ben ik begonnen op de toen nog 1 kader/havo klas :j

Dat jaar ben ik doorgekomen met 8,9 en 10en , 2 havo was al beter en die kwam ik door met 8en en 7ens :)

Ja en toen 3 vwo en daar heb ik ( en nu nog steeds) kei hard voor moeten werken. :o Helaas sta ik geen 8én meer, maar 5 zevens en de rest waarschijnlijk 6 maar ik slaag hopelijk wel :)

Bedankt :)

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 19:32

Ik heb vorig jaar mijn VMBOtl diploma gehaald en ben dit jaar de HAVO gaan doen (nu dus HAVO4).

Met Nederlands, engels en economie heb ik geen problemen, dat ik naar mijn idee precies het zelfde als op het VMBO.
Duits is voor mij iets lastiger. Ik heb in de derde van het VMBO geen tot bijna geen duitse lessen gehad, omdat onze leraar overspannen was en er was geen vervanger te vinden, met het gevolg dat we ook in de vierde geen les kregen in naamvallen etc. Omdat we dit toch niet zouden krijgen op ons examen. Ik moet nu dus heel wat inhalen!
Wiskunde is pittig! Wel krijgen alle leerlingen die van het VMBO komen bij ons op school een apart boekje waar alle dingen instaan die alle HAVO leerlingen al hebben gehad, daar staat alles nog eens goed uitgelegd en samengevat! Heel handig, met goede begeleiding kom je er wel :j

Sinds mijn derde jaar op het VMBO heb ik geen Aardrijkskunde en geschiedenis meer gehad, wat ik nu wel in mijn pakket moest nemen, omdat er anders geen enkel pakket was wat ik kon kiezen. Maar dit is allemaal in te halen, je begint eigenlijk gewoon weer helemaal opnieuw. AK heb ik geen problemen mee, is nooit mijn beste vak geweest, maar haal wel allemaal zesjes.
Geschiedenis is voor mij persoonlijk echt een drama.
Mijn interesses liggen daar echt helemaal niet! Maargoed, ik moet het ermee doen. Ik zal daar gewoon iets meer mijn best voor moeten doen. (heb overigens voor mijn laatste toets mijn eerste voldoende gehaald :D )

Naar mijn mening is het absoluut te doen! Het is zeker waar dat je voor sommige vakken echt zult moeten blokken, maar wanneer je idd genoeg zelf discipline hebt, moet het lukken ;)

Succes

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 21:16

Ik heb zelf ook echt het doorzettingsvermogen om het te doen, ik heb in de brugklas al HAVO gedaan, door familie omstandigheden ben ik toen niet overgegaan naar 2HAVO en kon ik doubleren, ik ben toen eigenlijk heel stom geweest om dat niet te doen en ben ik naar VMBO gegaan en nu doe ik eindexamen MAVO dit jaar, en nog steeds wil ik mijn HAVO papiertje op zak hebben. Heb vorig jaar wel een test gedaan toen ik net op de MAVO zat, en toen kreeg ik VWO advies waar ze allemaal verbaasd over waren. Dus nu wil ik gewoon nog steeds naar de HAVO toe!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:22

Meid als jij dat wilt zeker doen! Als je wilt kom je er wel zeker weten! Laat je alleen goed voorlichten over welke school het beste is qua begeleiding.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:26

ik kom ook van het vmbo af, en hoop over een paar weekjes te slagen voor mn HAVO!!!
heb er absoluut geen spijt van, en ook alle andere vmbo-ers uit mijn klas op de havo gaan slagen voor zover ik weet...
of iig zijn ze echt niet slechter als de rest!

Dekloktikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:29

Je moet het echt willen!
Als je het niet echt nodig heb of nog niet zeker bent van dat je HAVO nodig heb voor je latere opleiding ben je dus minder gemotiveerd en geef je het al snel op.

Zelf heb ik t ook gedaan en ben blijven zitten ( op 0,1 punt dus wel zonde) maar nu doe ik t over en weet ik dat t echt moet dit jaar voor mijn toekomstige wensen ( HBO RECHT ) en haal ik voornamelijk 8en.

Zijn heeel veel die opgeven die van t vmbo komen dat is niet te ontkennen.

CherylDaraxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:37

Ik heb dit ook gedaan. Ben ook geslaagd voor Havo toen. Als je het zelf wilt moet het wel lukken. Maar het is natuurlijk wel zo dat het heel anders is dan vmbo. Je moet op de Havo veel meer zelf doen.

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:11

Ik heb zelf 1&2 havo 3&4 vmbo gedaan en omdat ik niet wist wat ik wou nu 4&5 havo. Over 2 weken beginnen de examens en ga slagen(als ik nu gewoon ga leren).
Hier op school is de regeling, als je van vmbo komt moet je 4havo halen anders moet je van school af. Veel mensen van het vmbo zijn niet gewend om te werken, ik wil hier niet iedereen mee over een kam scheren. Maar er zijn genoeg mensen die op het vmbo zitten die van havo komen en dan vervolgens uit hun neus kunnen vreten. Als je dan door gaat naar de havo valt het vies tegen. Want je moet dan wel echt gaan werken. Dat valt voor velen tegen.
Als je goede planinngen maakt en je daaraan houd, is het goed te doen.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 18:31

Ik ben zelf heel goed in leren en ik heb veel motivatie :D
Aanstaande woensdag nemen we even contact op met mijn oude school en hoop ik dat ik op intake mag komen. En anders moeten we even verder kijken naar andere scholen. Maar eerlijk gezegd verwacht ik geen problemen :)

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:10

Ik raad je aan om MBO te doen en daar HBO achteraan te plakken. Een HAVO diploma is leuk, maar in principe heb je er niets aan. Ga je naar t MBO en ben je het na een tijdje zat, dan heb je in ieder geval je beroepsopleiding.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:12

dan ben je toch een stuk langer bezig ?
als ze haar vmbo diploma heeft, moet ze nog 2 jaar havo doen en kan ze daarna meteen beginnen op een hbo-opleiding,

of ben ik de enige die dit raar vind := :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:17

En bovendien ben je met een havo diploma wat minder beperkt in je keuze denk ik. :)

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:22

In tijd klinkt het misschien raar.
Toch is het handig om dit in overweging te nemen.
Je weet zelf het beste hoe gemotiveerd je bent. Als jij het prima vind dat je nog 2 jaar voor Havo en daarna HBO gaat doen, dan moet je dat vooral kiezen.
Maar er is een grote kans dat je het na 2 jaar havo helemaal klaar bent met naar school gaan. En dan heb je in feiten niets.
Het zal zeker niet voor iedereen gelden, maar veel leerlingen vinden het moeilijk om te wennen op de Havo.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:23

Marieke_ schreef:
In tijd klinkt het misschien raar.
Toch is het handig om dit in overweging te nemen.
Je weet zelf het beste hoe gemotiveerd je bent. Als jij het prima vind dat je nog 2 jaar voor Havo en daarna HBO gaat doen, dan moet je dat vooral kiezen.
Maar er is een grote kans dat je het na 2 jaar havo helemaal klaar bent met naar school gaan. En dan heb je in feiten niets.
Het zal zeker niet voor iedereen gelden, maar veel leerlingen vinden het moeilijk om te wennen op de Havo.

ik ben van vmbo naar vwo gegaan,, met de juiste motivatie lukt dat zelfs.
6 jaar is best lang, en ik heb nog 6 jaar voor de boeg nu

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:28

Ik ben van vmbo naar havo gegaan ja..
Was ook wel heel gemotiveerd, deed altijd huiswerk (behalve leerwerk tenzij ik wist dat er een mo kwam)

Ik sta er momenteel beter voor dan op het vmbo..

Het grootste verschil vind ik hoe leraren ineens tegen je aankijken, op de havo doen ze allemaal aardig tegen je.
Op het vmbo gaat een leraar nooit zomaar een gesprek aan met een leerling..

Ook de mensen zijn anders.. ze leren meer.. Qua gym was ook een verschil, op mavo deed ik nooit wat omdat niemand echt wat deed behalve de jongens, en op de havo doet iedereen gewoon mee en wil winnen.
Ik heb een hekel aan gym, en was hier dus niet blij..

Al met al ben ik super blij dat ik havo ben gaan doen. Zit nu in mijn examenjaar, en ga het zeker weten halen..

Op onze school worden de vmbo-ers alleen verschikkelijk achter gesteld.. en ik ga onze school ook daar een brief over sturen als ik weg ben.
Ik vind het niet kunnen namelijk dat het vmbo zo weinig mag terwijl het vwo de hemel ingeprezen word..

Fake

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:32

Ik heb vorig jaar VMBO examen gedaan, en dit jaar zit ik op HAVO4.
En het valt mij óntzettend tegen, echt een heel verschil tegenover het VMBO.
Bij ons zijn ongeveer 15 mensen naar HAVO gegaan, en daarvan halen het er nu ongeveer 3 á 4 het..

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:36

Ik heb na VMBO een MBO opleiding gedaan en ben toen ingestroomd in het 2e jaar van een zelfde opleiding op HBO niveau. Persoonlijk heb ik daar meer aan omdat ik dan al gericht aan het leren ben over iets wat mij interesseerd. Op de HAVO zou ik nog een boel vakken erbij hebben die mij verder niet interesseren en je bent niet echt gericht (naar je toekomst) aan het werken zoals je dat met een vervolgopleiding wel zou doen.
Maar dan moet je natuurlijk ook al precies weten wat je wil...

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 10:09

Stybba schreef:
Ik heb na VMBO een MBO opleiding gedaan en ben toen ingestroomd in het 2e jaar van een zelfde opleiding op HBO niveau. Persoonlijk heb ik daar meer aan omdat ik dan al gericht aan het leren ben over iets wat mij interesseerd. Op de HAVO zou ik nog een boel vakken erbij hebben die mij verder niet interesseren en je bent niet echt gericht (naar je toekomst) aan het werken zoals je dat met een vervolgopleiding wel zou doen.
Maar dan moet je natuurlijk ook al precies weten wat je wil...

Dat is zeker wel iets om ook in overweging te nemen, heb zelf nu ook een leuke opleiding gevonden, waar ik ook echt iets kan doen waar ik later veel mee kan bereiken, is een MBO nivo 4 waar ik snel al kan instromen op HBO nivo met veel carriere kansen. Dus nu even afwachten op formulieren daarvoor en een belletje voor intake gesprek, heb veel kans daar! Zal wel snel wat laten weten hoe het verloopt :+