Mag een school je profielkeuze weigeren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Imaginaerum

Mag een school je profielkeuze weigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 18:48

Hallo,

Het is mij dus wel gebeurd, met overstap naar een andere school (wat nu dus niet door gaat).
Ik ben gaan googlen omdat ik het erg vreemd vond, maar op het hele internet heb ik niets gevonden over het recht hebben tot weigeren van profielkeuzes.
Je krijgt adviezen mee van leraren van desbetreffende vakken, maar een advies is een advies, je mag het altijd zelf weten is mij verteld op mijn eigen school.
Weet iemand er meer van af of scholen het recht hebben een profielkeuze te weigeren?

-Puissance

MaNdiii

Re: Mag een school je profielkeuze weigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 18:50

Ik zou je niet kunnen helpen. Maar vind het wel heel raar dat een school jou profielkeuze weigert. Weet je waarom ze dat hebben gedaan/ was er een reden voor?

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 18:51

:j

bijvoorbeeld als je een vak wilt waar ze te weinig mensen voor hebben, en dus niet door gaat. of als jij een 2.0 gemiddeld staat voor aardrijkskunde en je hebt op je profielkeuze formulier ak staan, dan mogen ze dat ook volgens mij ;)

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 18:51

ik denk dat als je cijfers voor de hoofdvakken uit het profiel niet goed genoeg zijn dat ze je dan best mogen weigeren. maar zeker weten doe ik het ook niet hoor...

o en als een profiel al te veel leerlingen heeft dan kan het volgens mij ook wel eens gebeuren, zeker omdat jij als nieuweling komt..

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 18:52

Als je een 2.0 gemiddeld hebt staatn voor een bepaald vak, dan ga je niet eens over naar de volgende klas, dus dan hoef je niet eens die profielkeuze te maken. Dus het kan niet dat TS zulke lage cijfers heeft..

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 18:55

Waarom accepteren ze jouw profielkeuze niet? Het mag inderdaad, maar ze moeten toch met een goede rede komen...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 18:57

ik weet niet precies wat je met profielkeuze bedoelt.
maar bij ons op school is het gewoon niet mogelijk om sommige combinatie's te maken qua vakken(de vakken in je vrije deel bedoel ik dan)

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 18:58

Ja ze mogen weigeren, maar dan moet je iets veranderen.
Bijvoorbeeld, als je een 4 staat voor wiskunde, en dan wiskundeB wilt kiezen, dan kan dat niet en moet je het wijzigen.
Hetzelfde is dat als je een vervolg-opleiding hebt ingevuld, en dat niet overeen komt met je profiel. Dan weigeren ze ook :+

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 18:59

ThaGirl schreef:
Als je een 2.0 gemiddeld hebt staatn voor een bepaald vak, dan ga je niet eens over naar de volgende klas, dus dan hoef je niet eens die profielkeuze te maken. Dus het kan niet dat TS zulke lage cijfers heeft..

jawel hoor, tenminste bij ons wel ;) een 2.0 zou bij ons 3 tekorten zijn, en je mag met 3 tekorten gewoon over, met 4 ben je bespreekgeval dus dat wil nog niks zeggen ;)

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:02

Met een 2.0 heb je 4 tekorten hoor...
Het wordt altijd naar de 6 doorberekend (zo heb je met een 5,5 ineens 0,5 tekort. )

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:08

Ik denk dat het qua cijfers wel geweigerd mag worden, soms was het ook noodzakelijk dat je een bepaald vak al een aantal jaar gevolgd had als je het wilde kiezen. Is al wel een tijdje geleden voor mij met die vakken, ik zou het voor alle zekerheid even bij je school zelf navragen, die kunnen je waarschijnlijk precies vertellen hoe het zit :)

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:11

bij ons mag je met een 2.0 ook over :j zolang je het maar weer compenseert met andere cijfers

Mij was een advies ook gegeven, heb hun advies niet gevolgd: maar dat mag gewoon. Wat wel kan is inderdaad dat je onmogelijke samenstelling van vakken hebt zoals natuurkunde, aardrijkskunde geschiedenis en frans

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:12

Bij ons is het (volgensmij) zo dat ze wel advies mogen geven over of zij het wel verstandig vinden dat je dat vak kiest maar het niet mogen weigeren.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:15

Ze mogen het wel weigeren.
Zo is bij mij op school vorig jaar verplicht gesteld dat iedereen nog maar één vak in het vrije keuze deel mocht hebben omdat er te weinig tijd in een dag zit.

Als zij denken dat je met deze keuze niet zal slagen of een andere goede reden hebben om het niet te accepteren, mogen ze het volgens mij gewoon weigeren.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:17

Ik weet dus niet of het met je cijfer te maken had? Want een broertje van mijn vriendin wilde wisselen van profiel nog, wel binnen dezelfde school, maar dat mocht ook niet, omdat ze dan met 31 leerlingen in een profiel klas zouden moeten komen, en een leraar mag maar tot 30 leerlingen les geven!!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:20

Dan hebben jullie het tegenwoordig wel erg makkelijk! ;) Wij moesten minimaal een 4,0 halen voor alle vakken geloof ik, en dan mocht je maximaal 2x een 4 hebben, als je deze dan genoeg compenseerde was je nog een bespreekgeval..

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:26

Ik had dat ik voor wiskunde een 4,5 stond ( :o ) en ik heb het wel gekozen als examenvak, toen zeiden ze tegen mij: We kunnen je keuze niet weigeren (behalve als je het heeel bont maakt natuurlijk) maar adviseren toch om er goed over na te denken.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:27

ThaGirl schreef:
Dan hebben jullie het tegenwoordig wel erg makkelijk! ;) Wij moesten minimaal een 4,0 halen voor alle vakken geloof ik, en dan mocht je maximaal 2x een 4 hebben, als je deze dan genoeg compenseerde was je nog een bespreekgeval..

Voor overgaan naar de volgende klas bedoel je? Ik mag ook maar 2x een onvoldoende staan. En voor sommige vakken zoals CKV en gym moet je een V halen anders mag je niet over.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:28

x_Rebecca schreef:
Met een 2.0 heb je 4 tekorten hoor...
Het wordt altijd naar de 6 doorberekend (zo heb je met een 5,5 ineens 0,5 tekort. )

bij ons niet :P

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:32

Vreemd... dat zou betekenen dat het naar een 5 wordt gerekend?
Dat mag helemaal niet :n

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 19:43

sethlover schreef:
Ja ze mogen weigeren, maar dan moet je iets veranderen.
Bijvoorbeeld, als je een 4 staat voor wiskunde, en dan wiskundeB wilt kiezen, dan kan dat niet en moet je het wijzigen.
Hetzelfde is dat als je een vervolg-opleiding hebt ingevuld, en dat niet overeen komt met je profiel. Dan weigeren ze ook :+

Bij ons is het je eigen keuze.
Het wordt je sterk afgeraden, en je zult wel op gesprek moeten met je ouders, maar ze mogen je niet weigeren.

@ hier nog ergens onder ( :o ):
Een 5.5 is een 6, dus geen tekort.
Tekorten worden pas berekend afgerond.
Althans, hier in het noorden.

De reden dat ze mij weigerden is omdat mijn scheikunde en wiskunde advies negatief zijn, en mijn wiskundecijfer nogal.. slecht is.
Voor scheikunde heb ik niets uitgevoerd, daarom stond ik een 6 (slecht, slecht achteraf).
Op het moment van het advies stond ik een 6.3 of een 6.5, twijfel dus, het werd negatief.
Ik ben nu wel wat gaan doen, sta nu inmiddels een 6.9, misschien met een heradvies (als dat mogelijk is) dat het positief zou worden.
Wiskunde daarintegen is echt slecht.
Ik sta een 3.8.
Bijles is hem niet geworden, ik heb zelf moeten aanmodderen.
Ik heb nu een beetje hulp van mijn vader (die zie ik nu weer af en toe), en ook uit mezelf ga ik met de cijfers steeds iets omhoog.
Van een 3.7 naar een 4.5, naar een 4.9, naar een 5.2.
Afgelopen les heb ik met mijn leraar gepraat, hij zegt dat er niet alleen lichte progressie in mijn cijfers zit, maar juist heel erg in mijn hoofd.
Mijn inzicht begint iets door te komen volgens hem.
Ik mag heel misschien een 2.6 herkansen, dat snap ik nu wel, dus als dat al een 6 zou worden, zou mijn hele gemiddelde al omhoog gaan.
Ik heb nog 2 toetsen dit jaar, en het is een doorlopend cijfergemiddelde.
Ik kan er denk ik geen 4.5 (dat wordt dus een 5) van maken, maar hopelijk wel boven de 4.
Mijn advies is dus wiskunde C.
Maar dan nog, zegt hij ook, het is mijn keuze.
Hij zegt dat A heel erg moeilijk voor me gaat worden, maar als mijn inzicht zich nog iets verder ontwikkeld, het te halen moet zijn.
Wiskunde B raadt hij mij wel heel erg af en daar kan ik me ergens toch zeer goed in vinden :+ .

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:47

Je moet wel echt rekening mee houden dat wiskunde en (vooral) scheikunde echt een stuk moeilijker worden in de vierde, vijfde..

Dus als je daar nu al behoorlijk slecht voor staat is het logisch dat ze je liever een andere profielkeuze zien maken.

5,5 wordt bij ons niet afgerond.
Net als een 4,6 dan heb je gewoon 1,4 tekort (in Flevoland)
Kan ook aan mijn school liggen....

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:49

Mijn cijfers worden nu ook niet meer afgerond maar een 5,5 is wel een voldoende :j

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:50

Heb je die wiskunde dan nodig voor je vervolgopleiding? Anders zou ik die wiskunde gewoon veranderen :) scheikunde vind ik vreemd, daar sta ik ook al sinds het eerste jaar dat we het kregen een 6 voor en ik mocht dat gewoon in m'n profiel.
Bij ons is het trouwes ook 5-1 terkort, 4-2 terkorten, 3-3 terkoren etc.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:51

Hm. bij ons rekenen ze altijd naar een 6 toe.
Misschien ligt het gewoon aan mijn school :')