stoppen met dit bijbaantje? Wat zouden jullie doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bellona_K

stoppen met dit bijbaantje? Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 12:55

Hallo,

Ik ben benieuwd naar de meningen en ervaringen van anderen, want ik zelf weet niet meer zo goed wat ik moet doen.

Het zit zo: Ik heb voor lange tijd 3 (bij)banen tegelijkertijd gehad naast een HBO studie en een paard en sociaal leven. Omdat ik in de knoei kwam met school, heb ik 2 banen opgezegd. Nu, enkele weken later, gaat het weer goed op school en heb ik een 2e baan er weer bijgenomen omdat ik geld nodig heb voor mijn nieuwe paard en het uit huis gaan.

Ik ging solliciteren bij de Praxis en werd in het sollicitatiegesprek al gelijk aangenomen. Ik ben 20 jaar, en verbaasde me dat ik als 20jarige daar ben aangenomen, maar ze wouden me heel graag hebben. Het probleem is echter; dat ik iets van 5 euro en 17 cent verdien. Ik ben net begonnen bij de Praxis, maar vind mijn loon zodanig belabberd laag dat ik verder wil kijken naar een baan waar ik 7/8-10 euro verdien. Lukt dat niet, dan blijf ik gewoon bij de Praxis werken.

Ik ben er alleen nog niet helemaal uit hoe ik het nu verder zal gaan doen, vandaar dat ik graag jullie reacties lees.

Britt

Re: stoppen met dit bijbaantje? Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:57

Hier blijven werken en ondertussen rustig op zoek gaan naar het perfecte baantje? Zeker zolang je nog in je proeftijd zit kan je zonder opgaaf van reden vertrekken, wie weet blijkt het dadelijk ontzettend leuk werk te zijn met mogelijkheid tot doorgroeien of hoger salaris?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:59

Jammer dat je dat niet eerder bedacht hebt. ;) (voor die mensen dan, die moeten nu weer opnieuw iemand vinden)

Wat is je eerste bijbaan dan? Kun je daar niet meer gaan werken? Wat verdien je daar? Neem dus aan dat de Praxis de tweede is?

Je moet natuurlijk ook wel werk doen dat je leuk vindt. Ik ben cassiere geweest bij de Gamma en heb daar de tijd van mijn leven gehad. :))

Maar conclusie: als je het geld nodig hebt, zou ik een baan zoeken die meer verdient.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 13:12

1e bijbaan is eigenlijk stage / werk; als docent, heb 3 klassen van mezelf en verdien rond de 20 euro netto. Deze baan heb ik nog steeds, maar kan helaas niet meer uren maken, pas volgend jaar en dan ga ik meer verdienen (geen hoger uurloon maar hoger salaris door meer uren te werken). Andere bijbaantjes verdienden rond de 9,- bruto en 6,- bruto... alleen die van 6,- toen was ik 18/19 en werkte ik ook achter de kassa.

Tja die van de Praxis zei dat het komt door de crisis dat ze op dit moment werknemers niet in een hogere loonschaal kunnen plaatsen ofzo.. Werk Praxis lijkt me wel leuk, de collega's ook, maar ik zit daar niet voor de gezelligheid maar om geld te verdienen ;)

Er is overigens niks over een proeftijd gezegd... Kreeg gelijk een jaarcontract, maar dat kan wel ontbonden worden..

Het grote punt is ook dat ik 30% belasting betaal en dus eigenlijk voor 3 euro nog wat sta te werken. Ik krijg de belastingcenten wel terug, maar moet daar vanaf nu een jaar nog op wachten (heb het bedrag van 2008 nog niet eens terug).

Ik zit er ook aan te denken om sowieso eerst na te gaan wat mijn collega's verdienen. Als zij evenveel als ik verdienen, even oud zijn en er ook nog niet zo lang zijn, is het een ander verhaal dan wanneer zij euro's meer per uur verdienen onder dezelfde omstandigheden en voor hetzelfde werk.

Mogelijkheid tot doorgroeien zit er volgens mij niet echt in.. Het is slechts een zaterdag en vakantie baantje, + wat doordeweekse avondjes.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:16

Maar dan nog is het altijd beter dan niks en werk vind je nou eenmaal niet snel nu. Terwijl je werkt kan je op zoek naar een nieuw baantje toch?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:22

Lijkt me erg weinig. Maar had je het over netto of bruto?

Misschien moet je eens checken op loonwijzer.nl Daar kan je heel eenvoudig dmv een paar vragen kijken wat gemiddeld is bij jouw ervaring, opleiding en branche.

Het wettelijk bruto minimumloon bij 20 jaar en een gemiddelde werkweek in het bedrijf van -9.0 uur per week
Termijn Basisloon Vakantietoeslag Totaal
Uur: € 4.9 € 0.39 € 5.29
Dag: € 39.21 € 3.14 € 42.35
Week: € 196.05 € 15.68 € 211.73
Maand: € 849.45 € 67.96 € 917.41
Jaar: € 10193.4 € 815.47 € 11008.87

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:23

Ja, en het is belachelijk laag :+
Hoe kan een normaal mens hier nou van rondkomen naast zijn studie :=

Maddox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:26

Ik denk omdat de loonheffing maar over een bijbaan kan worden berekend.

Ik zelf zou stoppen bij de Praxis (tenzij je het finanicieel echt nodig hebt); het is moeilijk zoeken maar voor zo'n laag uurloon zou ik het niet doen.

Maar je moet kijken naar je eigen financiele plaatje.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:32

Ik denk dat je het eens van de andere kant moet bekijken.
De banen liggen niet voor het oprapen in de crisis. Een hele hoop mensen zijn blij met uberhoupt een baan.

Ik denk dat je blij mag zijn dat je uberhoupt een baan hebt.
over dreven laag is het niet, aan de lage kant ja.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:32

Informeer eens bij de thuiszorg bij jou in de buurt, ik heb dat ook als bijbaantje naast mijn studie en verdien daarmee zo'n 12/13 euro netto per uur, is best lekker als bijbaantje :)

Li_lee_yang

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:33

of zoek naar een zwart bijbaantje.
Ga bijvoorbeeld een dag of een avond oppassen.
ook ideaal te combineren met je studie?

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 13:38

jarrah schreef:
Informeer eens bij de thuiszorg bij jou in de buurt, ik heb dat ook als bijbaantje naast mijn studie en verdien daarmee zo'n 12/13 euro netto per uur, is best lekker als bijbaantje :)

Ok, tnx! En heb je hier ook opleiding(en) of diploma's voor nodig? Of alleen een soort van cursus en hoppa aan de slag?

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 13:43

Aan zwart werken zat ik ook al te denken.. Heb dat ook hele tijd gedaan in het restaurant van de ouders van mn beste vriendin, alleen dat restaurant is afgefikt :( Maar ik zag dit niet echt als zwart werken, maar het was mee bijklussen / bijspringen. Heeft zeker ook een bepaalde voorkeur maar ik weet niet zo goed waar ik dan moet zoeken ;)

Oppassen ook gedaan.. Alleen niet zulke leuke ervaringen mee.. Mensen gingen avondje de kroeg in, naar concert, whatever, zouden om 01.00 thuis zijn maar het werd gerust 03.00.. En die kleine meisjes alleen in het huis laten kon ik ook niet over mn hart verkrijgen. Punt was dat het vaker is voorgekomen, bij meerdere oppasadressen.. Bovendien is er in de buurt waar ik woon niet echt vraag naar oppas.

Myca bedankt voor de tip, heb ook op loonwijzer gekeken en wordt volgens mij iets onderbetaald. Ik wacht nog even op mijn loonstrook, om het 100% cker te weten, voordat ik hiermee naar de baas stap ;)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:49

Ik weet niet hoe het zit met een jaarcontract al meteen, maar ik kreeg eerder wel ooit het eerste half jaar minder betaald om dan bij het volgende contract er op vooruit te gaan.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:53

Ik zou zeker in deze tijd niet eerst je bijbaan opzeggen :n maar gewoon vanaf daar verder zoeken..is een supermarkt niet iets voor je? Ik werk naast mijn studie ook in een supermarkt en verdien 10.60 bruto per uur (ben 24)..ik kan gelukkig redelijk veel uur maken en daar kan ik mijn paard prima van onderhouden en normaal leven :j

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 20:57

kimnytocize schreef:
1e bijbaan is eigenlijk stage / werk; als docent, heb 3 klassen van mezelf en verdien rond de 20 euro netto.

Wat de... Zoeken ze daar nog mensen? Jemig dat is veel! Ik verdiende als bevoegde eerstegraads docent op mijn 27e ongeveer 15 euro netto, dan heb jij het toch beter voor elkaar. :+

Ik weet niet wat voor les je geeft, maar misschien kun je bijles gaan geven? Dat zou ik proberen, want 5 euro is wel heel weinig. Het kan gewoon wit via een huiswerkinstituut, of zwart als je via-via aan mensen komt. Ik zou trouwens ook mijn oude baantje niet opzeggen voor ik een nieuwe had, tenzij ik het écht niet leuk vond.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:16

Ik vind het nog wel meevallen dat de banen niet voor het oprapen liggen in de crisis, ik wordt doodgegooit met borden waarop staat dat horeca werknemers zoekt!

Misschien kun je in de thuiszorg eens gaan kijken, of in de horeca. Horeca moet je het maar net treffen of je veel loon krijgt, maar in de thuiszorg verdien je wel erg goed!

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:21

ik zou dit houden en ondertussen verder zoeken
sowieso vind ik dit niet extreem weinig ofzo
en tussen de 8 & de 10 euro verdien je niet bij veel baantjes op je 20e..
zeker niet in deze rottijd!

Maddox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 06:52

Aan de andere kant als 20-jarige werken voor 3 euro per uur dus op 1 dag van 9 uurtjes en 27 euro verdienen terwijl je zelfs normaal minimaal 7 euro ofzo verdient a 63 euro dan vind ik dat wel een verschil.

Ik zou gewoon stoppen en wat anders zoeken tenzij je het geld heel hard nodig hebt.

(..maar dit is mijn mening :P)