Opgelicht?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 18:33

Ik ben filiaalleidster in een lingeriezaak en op zaterdag werken er 2 hele leuk parttimers. Sinds kort draaien ze de zaterdag alleen en als er wat is kunnen ze mij gewoon altijd bellen. In principe loopt het altijd wel lekker en hoeven ze alleen voor kleine dingetjes te bellen (waar iets staat ofzo).

Vandaag werd ik aan het eind van de middag gebeld, net na sluitingstijd. Dus ik vroeg me af wat er aan de hand was, nou, dit was dus het verhaal...

Er was deze middag een man de winkel in gekomen, lichtelijk in paniek, want de moeder van zijn vrouw had een ongeluk gehad en hij moest zo snel mogelijk naar het ziekenhuis. Maar meneer had geen geld, wou met de bus naar het ziekenhuis en vroeg dus om geld aan de meiden. Hij zou het geld 's middags nog terug komen brengen. De meiden hebben hem toen 15 euro meegegeven uit de kas (gelukkig maar 15 euro). Maar aan het eind van de dag was hij dus nog niet terug en zaten ze met een kasverschil, dat ze eigenlijk niet uit konden leggen. Dus belden ze mij op om te vragen wat ze nou moesten doen!

Ik schoot dus nogal uit mn slof... Dat ze voortaan eerst mij moesten bellen voor toestemming en niet achteraf pas bellen, als het leed al geleden is! En gevraagd of ze het zelf normaal vonden om zomaar geld uit de kas weg te geven aan een vreemde, zonder gegevens aan hem te vragen of wat dan ook. Dat de pinautomaat om de hoek zit en als ze geld aan vreemden uit wilden lenen, ze dat dan maar uit eigen zak moesten betalen en niet uit onze kas! Ze schrokken nogal van mijn reactie en volgens mij begon de gene die op zaterdag "de leiding" heeft bijna te huilen, dus heb maar gezegd dat het nu toch al gebeurd was en dat het gelukkig maar 15 euro was en hun weekend hier niet door moesten laten verpesten, maar dat ze dit noooooit meer mogen doen.

Ik denk dus dat het gewoon een oplichter is geweest, die heeft gezien dat er 2 jonge meiden in de winkel stonden en een leuke actie in scene heeft gezet om aan dat geld te komen. Zal ik komende maandag even naar het politiebureau gaan om te vragen of er meer van dit soort praktijken hebben plaatsgevonden de laatste tijd? Want dan kunnen andere winkeliers ook gewaarschuwd worden!
Misschien was het wel echt waar en komt die man alsnog komende week naar de winkel, maar ik vind het echt een raar verhaal...

Inguhh

Re: Opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:07

Ik gok dat je dan inderdaad opgelicht bent, en dat je dat geld niet meer terug ziet.. Maar het gaat maar om 15 euro, dat is gewoon de moeite van het oplichten en een hele scene maken eigenlijk niet waard. ALs je toch iemand oplicht dan ga je toch voor meer geld?

Persoonlijk vind ik het wel goed van die meiden, stel dat het verhaal waar is, dan zou ik het zoo fijn vinden als iemand mij zou willen helpen in plaats van altijd maar van het slechtste in de mens uit te gaan. :)

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:08

Een heel raar verhaal!
Ik persoonlijk had geen geld uit de kas gegeven, zowieso geen geld. Misschien had ik wel gezegd, hier hebt u een telefoon bel maar een ambu. :=

Ik hoop voor je dat die man ( misschien ) volgende week terug komt en anders is het maar goed dat het maar 15 euro was.

Ik zou het inderdaad wel even melden bij de politie, hebben jullie camera's in de winkel hangen? Dan zou je misschien dat er bij kunnen melden zodra er meer meldingen binnenkomen, dat ze dan bij jullie iets van zijn gezicht/uiterlijk kunnen ophalen?

Succes ermee iig!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:15

Ik zou maar even afwachten, of hij van de week langskomt om het weer goed te maken.

Ga niet meteen van het ergste uit, het blijft natuurlijk wel vreemd, en eigenlijk hadden ze uit hun eigen zakken het geld moeten geven ipv zomaar aan jouw geld/kas te komen en het geld uit te geven, dat is wel verkeerd.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 22:42

Precies, ze hadden het geld nooit uit de kas mogen halen!

Persoonlijk had ik die man eerst even gekalmeerd, even een bekertje water gehaald en was dan desnoods met hem meegegaan om een strippenkaart te halen, maar goed, dat kan ik van de meiden niet verwachten.

Ik hoop dat die man van de week nog terug komt, maar ik ga er niet vanuit! We hebben zat camera's hangen, dus we zouden idd de beelden terug kunnen kijken als er meer meldingen zijn van soortgelijke "oplichting" (als het oplichting was tenminste).
Maarja, als je als een speer naar het ziekenhuis moet omdat er net een ongeluk is gebeurd, ga je niet met de bus... Vanaf het centrum lopend naar het ziekenhuis, is ongeveer net zo snel als op de bus wachten om naar het ziekenhuis te gaan! En als je bij en ongeluk betrokken bent en je vrouw is mee met de ambulance, is de politie meestal niet te beroerd om de achterblijver ook even dr achteraan te rijden (ziekenhuis is echt praktisch om de hoek van het centrum!).

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 22:53

Ik ben er toch bang voor dat je opgelicht bent ik hoop voor je dat ik er naast zit maar gelukkig is het maar 15 euro. Laten we het hopen dat het een goede les is voor je werkneemsters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 06:52

Ik zou sowieso de beelden uitkijken of er wel een man is geweest voordat ik naar de politie zou gaan, het kan ook een verzonnen verhaal zijn om het kasverschil te verklaren....

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 08:49

Dat zou kunnen, maar dat geloof ik niet. Die meiden waren samen in de winkel toen ze me belden, dan zouden ze samen spannen en dus ieder 7,50 uit de kas hebben gehad, dat is minder dan wat ze per uur verdienen! Maar goed, ik denk wel dat de beelden bekeken gaan worden, dan zien we het gelijk.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 11:07

Ik heb net een melding gedaan bij de winkeliers vereniging en bij de politie. De wijkagent gaat contact met me opnemen en ze hebben gevraagd of ik de beelden veilig kan stellen, zodat ze een signalement op kunnen maken om andere winkeliers eventueel te kunnen waarschuwen als die man vaker toe heeft geslagen.

Echt grappig, ik had iemand van de centrale aan de lijn en die vroeg welke winkel het was, dus ik: Zardonnie lingerie. Zegt ze: "Ooohw dat is zo'n leuke winkel, daar heb ik laatst mn bikini gekocht!"

Ook heb ik nog op internet opgezocht of er ongelukken zijn gebeurd afgelopen zaterdag in de omgeving van centrum zeist, maaruh, helemaal niets hoor!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:12

Helaas een oplichter denk ik.. Je hoort het ook wel eens van mensen op straat, dat ze aangesproken worden en om geld wordt gevraagd. Goed dat je melding hebt gemaakt! Als zo iemand het bij 10 winkels probeert en het lukt dan heb je toch een aardig zakcentje bij elkaar gesprokkeld..

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:17

Of je gaat gewoon uit van het goede in de mens. Deze man was echt in paniek, en is echt naar z'n schoonmoeder gegaan in het ziekenhuis. Misschien duurde het daar wat langer en is hij er niet meer aan toegekomen om die €15 terug te brengen. Zou toch ook kunnen, of ben ik nu naief?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:21

Wat rot voor de meiden zeg!! :(:)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:23

anoeska, ik vind ook dat je van eht goede uit moet gaan, maar helaas kan dat nog maat amper in deze maatschappij, omdat er altijd wel een stel debielen zijn die het verzieken voor iedereen!

ik ben benieuwd of dit waar is geweest en hij het geld nog komt terugbrengen, of dat hij dit niet doet.
wie weet als ze de beelden bekijken herkent iemand de man ofzo..

vind het erg vervelend voor de meiden en ook voor jou, hier leren ze weer van!

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:27

OOh ik ken je winkel mn zus gaat daar volgens mij vaak naartoe.. klote joh dat het zo gaat ...

waypoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:28

Idd, ik ga zelf ook altijd van het goede van de mens uit, maar ben nu al een paar keer met mn neus in de boter gevallen, en heb nu achter elke "|goede" gedachte mn twijfels zitten, zo denk ik hier ook dat je gewoon bent opgelicht.

Een erg vervelende situatie voor jou maar ook voor de meiden, het ging gelukkig om "maar" 15 euro en geen groter geldbedrag.

Misschien was het wel waar en komt hij het geld nog terug brengen, u never know ;)

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:29

Vind dat erg dom van die meisjes, als je dan persé iemand wil helpen en daar geld aan uitlenen/weggeven dan geef je geld van jezelf en niet van een ander.
Over andermans geld mag je nooit beslissen en ik zou het ze ook zeer zeker uit hun eigen zak terug laten betalen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 11:31

Kijk, ik wil best van het goede uitgaan in de mens, maar ik kan nu al met zekerheid zeggen dat ze opgelicht zijn, omdat er geen ongeluk is geweest in of nabij het centrum van Zeist afgelopen zaterdag. En die meiden hadden nooit het geld uit de kas mogen geven!

Ten tweede, zijn verhaal is gewoon al raar, het ziekenhuis is hier praktisch om de hoek, dan ga je niet om een buskaart vragen om met de bus die kant op te gaan, terwijl je er lopend al sneller bent dan wanneer je al die moeite gaat doen en ook nog eens op de bus moet wachten etc. Als het daadwerkelijk famillie was geweest die daar aangereden was oid, was hij gewoon door de politie naar het ziekenhuis gereden!

Edit: Wij hebben zoiets van, de meiden zijn nu erg geschrokken en hebben er hopelijk van geleerd, dus zitten er voor hun nu geen consequenties aan vast. Maar als zoiets vaker zou gebeuren is het natuurlijk een ander verhaal. Het scheelt dat het idd om "maar" 15 euro gaat...
Laatst bijgewerkt door joyce2 op 20-04-09 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:31

Voor drugs doen mensen alles :) voor 15 euro kan je wel degelijk wat halen, pep oid.
Ik zou mooi wel aangifte doen.

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:33

Wil ook niet heel wantrouwig doen of stoken ofzo.. maar ik denk dat jij nu ook op een lastige positie staat of je ze nou moet geloven of niet... hopelijk kan je de beelden terug kijken... dan weet je het zeker en kan je aangifte doen met signalementen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:34

hoe bedoel je dit AQ??
dat die meiden die 15 euro zelf zouden hebben gehouden?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 11:36

Die meiden vertrouw ik echt 100%, wat ik eerder al zei, het bedrag is zo laag, daar gaan ze dit niet allemaal voor verzinnen!

Ik kan het gewoon niet uitstaan dat er mensen zijn die een heel toneelstukje in scene gaan zetten voor een paar rotcenten, je kunt mensen tegenwoordig gewoon niet meer op hun woord geloven!

Laatst deed mn accu het niet en ik vroeg om hulp aan voorbijgangers, of ik even mn startkabels aan hun accu mocht hangen, nou.... Het duurde echt een eeuwigheid voordat iemand me wou helpen, mensen vertrouwen zelfs geen onschuldige blonde meisjes meer ;) En ik had toch echt een echt probleem! Dus oplichters verpesten het gewoon voor mensen die daadwerkelijk hulp nodig hebben...

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:38

joyce2 schreef:
Edit: Wij hebben zoiets van, de meiden zijn nu erg geschrokken en hebben er hopelijk van geleerd, dus zitten er voor hun nu geen consequenties aan vast. Maar als zoiets vaker zou gebeuren is het natuurlijk een ander verhaal. Het scheelt dat het idd om "maar" 15 euro gaat...

Ik vind de manier waarop ze denken over het kassageld erg raar, het feit dat ze denken dat ze daar gewoon uit kunnen pakken klopt niet.
Vind het ook niet slim om er geen consequenties aan te verbinden, zie niet goed in wat ze daar van zouden moeten leren, ja dat het goed is dat ze geld uit de kassa pakken.
Het is 'maar' 15€ dus 7,50 de man (ehh meid).

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:40

Nou ik denk dat het wel goed komt maar: vraag eens bij je buren of die man ook bij hun is geweest?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:41

Je geeft toch niet zo maar geld van een ander weg maar ze zijn nog jong misschien had ik het ook wel gedaan,ik ben 2 keer benaderd door een oplichter.Het was 2 keer dezelfde persoon,hij had een vaag verhaal maar ik gaf hem niks.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:47

Ik heb onlangs in Amsterdam iets soortgelijks meegemaakt. Alleen was het een vrouw die 's avonds om 22.00 uur bij mij thuis aanbelde en om geld voor vervoer naar het ziekenhuis vroeg omdat haar moeder ernstig gewond in het ziekenhuis was opgenomen. Ze beweerde mijn buurvrouw te zijn. Ik ken mijn straat goed en zij was zeker mijn buurvrouw niet, ik had haar nog nooit gezien. Ik ben hier ook niet op ingegaan. Ik denk dus dat je helaas bent opgelicht. Je zou aangifte kunnen doen met behulp van de camerabeelden, maar je kan in ieder geval de andere winkeliers op de hoogte stellen.