wat mag je bijverdienen naast een uitkering?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ninaricci85

wat mag je bijverdienen naast een uitkering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 06:21

ik krijg momenteel een uitkering van de bijstand. ik vroeg me af wat je naast je uitekering mag bij verdienen zonder dat het op je uitkering word gekort. iemand ervaring hiermee?

SandravdB

Re: wat mag je bijverdienen naast een uitkering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 06:22

ik geloof dat alles erop gekort wordt, teminste waar ik mijn uitkering tijdelijk gehad heb wel

koda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 06:39

Mij is toen verteld dat je iets van 500 euro in het jaar mag bijverdienen, maar heb het toen eens na gevraagd en toen werd er gezegt dat er dus niks mag worden bijverdiend.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 06:40

Volgens mij mag je inderdaad niet bijverdienen. Dat zou natuurlijk ook een beetje dubbel op zijn: een uitkering + bijverdienen ;)

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 06:50

Nee je mag niks bij verdienen als je in de bijstand van de gemeente zit...
Dat verhaaltje van je mag een X bedrag per jaar bij verdienen
is idd een fabeltje...

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 06:50

Niet. Als je bijverdiend word je op je uitkering gekort. Als je verdiend dan kun je wel een aanvullende uitkering krijgen.

favourite

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 08:58

Een uitkering is natuurlijk alleen maar een vangnetconstructie. In principe is iedereen verplicht zoveel mogelijk energie te steken om zijn/ haar inkomen zelf te verdienen.
Ik wil de stelling dan ook graag omdraaien, je verdient wat je kan verdienen en de rest wordt aangevuld met een uitkering!!
Ik vind het dan ook een vreemde vraag, tuurlijk ga je aan het werk (zoveel je kan) het is altijd beter om geld zelf te verdienen als dat je het van de gemeenschap krijgt.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:02

Nee, je mag niet bijverdienen, en daar word erg op gecontroleerd heb ik gehoord :)

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:05

Verdienen in een vorm van een salaris is niet zonder gevolgen, en gaat van je uitkering af. Je mag wel bijvoorbeeld vrijwilligerswerk doen, met toestemming van de uitkeringsinstantie, en dan mag je tot 1500,- per jaar onkostenvegoeding ontvangen, dit heet officieel niet bijverdienen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:19

Vraag het bij de uitkeringsinstantie voor de zekerheid even na. Maar ik kan mij indenken dat er een nullijn voor wordt gehanteerd. Een uitkering is inderdaad een compensatie voor mensen met een laag inkomen. Geen basisinkomen..

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:24

Issy schreef:
Verdienen in een vorm van een salaris is niet zonder gevolgen, en gaat van je uitkering af. Je mag wel bijvoorbeeld vrijwilligerswerk doen, met toestemming van de uitkeringsinstantie, en dan mag je tot 1500,- per jaar onkostenvegoeding ontvangen, dit heet officieel niet bijverdienen.

dit klopt wel, maar daar zitten ook weer strenge regels aan.
Als het vrijwilligerwerk raakvlakken heeft met een 'gewone' baan gaan ze weer streng achter je sollicitatieplicht aan.

Maar bijverdienen is inderdaad altijd korten, omdat ze 'onnodig' een uitkering hebben sterk willen ontmoedigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:27

Je zou het zo kunnen zien. Je hebt een baantje en je verdient minder dan een bijstandsuitkering, de uitkeringsinstantie vult het aan tot het bedrag van de uitkering.

Zo is het niet bijverdienen, maar helpt de gemeente je om niet onder de armoedegrens te zakken. Ik ken iemand die jaren werkte en elke maand nog 400 gulden van de bijstand er bij kreeg om aan te vullen. Zij kon niet meer werken dan 20 uur ivm een chronische ziekte, maar was blij dat ze een baan had, sociaal kontakt en een doel om op te staan. Maar met 2 opgroeiende kinderen verdiende ze niet genoeg. De Bijstand vulde aan tot hun grens.