Bij competentiegericht onderwijs weet ik niet echt wat ze gaan doen.
Misschien dat er op google meer over staat.
Qua werken /leren , dus geld verdienen is het lastig een plekje te vinden in de kinderopvang.
Dit komt vaak omdat kindercentra aan de eis moeten voldoen dat er gekwalificeerd personeel rondloopt.
Komt weer voort uit een norm (ISO?) waaraan zij willen voldoen.
Nemen ze iemand aan zonder papieren, dan kan die norm vervallen(dus een soort keurmerk voor het dagverblijf).Maar je weet nooit, gewoon soliciteren op een werken/leren plaats binnen bedrijven!
Ik doe mijn stage nu op een buitenschoolse opvang (BSO) met kinderen van 4 t/m 7 jaar. Ontzettend leuk!
Al eerder heb ik als inval leidster gewerkt op een dagopvang op diverse groepen met kinderen van 0-4 jaar. (bijna 10 jaar terug)
Peuterspeelzaal en BSO 8-12 jaar zijn de enige werkvelden waarin ik nog geen ervaring heb.
Voordeel van BSO stage, fysiek minder zwaar. Je tilt nagenoeg geen kinderen, wat op de dagopvang wel zo is.
Praktijkopdrachten kosten veel tijd, maar je leert er ontzettend veel van.
Ik ben er gemiddeld 15 uur per week mee bezig, maar dat is incl. agenda en notulen maken van mijn werkbesprekingen.
Mij kost het wel enige moeite in de zin dat ik de opleiding naast gezin en huishouding doe, maar had ik die niet dan zou ik nog genoeg tijd over hebben voor vrije tijd. (ook nu heb ik regelmatig in de avonden tijd vrij omdat ik veel overdag doe als mijn kinderen op school zijn)
Ik heb ontzettend veel begeleiding op de werkvloer, houd hier rekening mee met een werkplek aannemen na sollicitatie.
Zonder goede begeleiding is het lastig de praktijk goed te koppelen aan je opdrachten.
Je krijgt over je gemaakte opdrachten, die weer afgetekend moeten worden op de werkvloer , ook een praktijkexamen.
Een docent van je school komt dan mondeling examen afnemen over de gemaakte eindtermen.
(met een MBO verpleegkunde of HBO verpleegkunde diploma mag je ook in de kinderopvang werken, misschien ook een idee?
Heb je meer keuze als je uitgekeken bent op je baan)
Ik heb vanwege de wisselende diensten niet voor de verleegkunde opleiding gekozen, maar had het best willen doen.
Bij ons loop je wel verschillende stages, dat wordt vanuit school zelfs aangemoedigd, maar mag ook binnen het werkveld.
Voorbeeld:
1 jaar kinderdagverblijf babygroep (0-1,5)
1 jaar peuterspeelzaal
1 jaar BSO