Hellup.. morgen sollicitatiegesprek!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hellup.. morgen sollicitatiegesprek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:46

Vanmiddag even bij de bakker langsgegaan omdat ik hoorde dat daar een vacature openstaat, ben ik daarnet gebeld dat ik morgenavond langs kan komen voor een gesprek!
Maar goed, ik wil me er toch wel even op voorbereiden maar heb geen idee wat ik ervan kan verwachten.. Heb namelijk nog nooit eerder echt gesolliciteerd (alleen standaardformuliertje invullen).
Dus wat voor dingen kan ik verwachten? Nog tips?
Merci! :D

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:20

Heb je een CV? Meenemen die hap. ;) Verder even nadenken over vragen als: wat zijn je ambities, wat zijn je goede / slechte kanten, wat wil je verbeteren aan jezelf, wat verwacht je van deze baan, waarom zouden we jou aan moeten nemen, waarom solliciteer je bij ons enz enz.

Verder netjes gekleed (geen buik laten zien, liefst geen spijkerbroek ligt ook aan de bedrijfskleding daar). En enthousiast overkomen natuurlijk. :) Succes!

wednesday

Re: Hellup.. morgen sollicitatiegesprek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:24

Misschien ook voorbereiden op bepaalde 'cases'. Bv. toen ik in de bibliotheek solliciteerde, kreeg ik een case van een man die komt vragen naar boeken over depressies en hoe ik die man zou verderhelpen. Misschien dat je ook zo vragen kan krijgen in het bakkersthema dan.
Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:56

Ja ik dacht inderdaad ook al dat er wellicht een situatie geschetst zou worden. :j

CV heb ik niet.. Nou ja, ik wil er best eentje maken maar ik heb dus geen werkervaring dus dat staat ook zo banketstaaf. :+

In ieder geval bedankt allebei! :D

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:59

Je kunt ook een CV maken met je opleidingen en stages.
Het hoeft niet groot te zijn maar toont wel goede wil :)

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:56

opleidingen is idd vaak ook onderdeel van je cv he. ;)

verder gewoon jezelf blijven, enthousiast zijn etc. Gewoon jezelf van de beste kant laten zien. ;)

succes morgen! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 20:22

Misschien dat ik inderdaad maar even iets maak, idd met opleiding en tijdsbesteding. Toont toch wat meer. Denk dat ze sowieso niet van iemand van 16 een werkervaring verwachten waar je u tegen zegt. :')

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 22:23

Bedank voor jezelf waarom je juist bij die bakker wil werken in die functie. Ook je sterke en zwakke punten komen vaak ter spraken. Wees hier dus op voorbereid. Een sollicitatiegesprek is twee richting verkeer. Bedenk dus ook wat jij allemaal wil weten, zoals werktijden, hoeveelheid uren, wat voor collega's etc.

Succes!!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:56

Wat leuk dat je gaat solliciteren, de belasngrijkste punten zijn hier al genoemd: motivatie, goede/slechte eigenschappen komen eigenlijk standaard wel naar voren. Op die vragen kun je je dus al een beetje voorbereiden, bedenk voor jezelf waarom het je leuk lijkt daar te werken en waar je goed in bent en waarin minder.
Verder positief zijn in het gesprek, vriendelijk lachen doet ook vaak wel een hoop, kijk degene waarmee je t gesprek hebt goed aan, en bij aankomst een stevige hand geven en geen slap zweethandje ;)
Het zijn kleine dingen, maar ze worden vaak toch wel belangrijk gevonden door werkgevers en vormen toch voor een groot deel de eerste indruk die mensen van je krijgen :)
Probeer verder te ontspannen en jezelf te zijn, dan komt t echt goed :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 18:14

Na 15x omkleden, 10 paar schoenen gepast te hebben en mijn haar 5 x gedaan te hebben, ga ik zo maar eens die kant op. :+
Heb geen tijd gehad om CV te maken, slecht slecht slecht. Maar die mevrouw had gistermiddag al allemaal gegevens van mij gevraagd (dus ook school ed), dus ik hoop dat dat voldoende is!
Maar goed, ik ga maar veel lachen en enthousiast doen, hopelijk werkt dat. Ik ga er alleen maar niet vanuit dat ik door ben haha.
Iedereen bedankt! :D

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 18:29

Een cv vind ik voor een baantje in een bakkerswinkel ook wel een beetje overdreven hoor. Zeker als je geen relevante ervaring hebt, zal hun boeien op welke basisschool je gezeten hebt of wat je vakkenpakket is denk ik. ;)

Ik hoop dat het goed gegaan is. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:09

Was ik weer!
Haha nou ze vroegen anders wel veel over mijn school en hobby's enzo hoor. Dus zo gek is het nog niet om iets te maken waarbij je je bezigheden vertelt, ook al ben je nog maar 16. Maar ja, niet nodig gehad dus. :) Ik word er morgen over gebeld! Heb eigenlijk geen idee hoeveel anderen er zijn geweest.

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 23:17

Nimue schreef:
Een cv vind ik voor een baantje in een bakkerswinkel ook wel een beetje overdreven hoor. Zeker als je geen relevante ervaring hebt, zal hun boeien op welke basisschool je gezeten hebt of wat je vakkenpakket is denk ik. ;)

Ik hoop dat het goed gegaan is. :)

Ik werk zelf bij een uitzendbureau (niet als intercedent maar als stagair/administratief medewerker)
En wij vragen altijd naar CV's, zelfs aan 16-jarigen die voor een schoonmaakbaantje solliciteren. Het (willen) maken van een CV toont goede wil en dat soort mensen hebben wij graag!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:13

Heb je al iets gehoor ts? :)
Ik had op mijn 15e ook al een cv, ookal stond er dan nog niet gek veel op, alleen wat schoonmaakwerk, maar ik vond het zelf fijn om toch 'iets' te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:17

Jep! Het is een andere meisje geworden, omdat zij wat ouder was en de rest van het team ook rond de 18 is. Is te begrijpen, want ik ben nog maar 16.
Ach ja. Gewoon weer een keer ergens anders proberen. :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:20

He wat jammer zeg, het is altijd minder als ze je op zoiets als leeftijd afwijzen, omdat je daar nu eenmaal zelf niet aan kunt doen. Goed dat je niet opgeeft, volgende keer beter zullen we maar zeggen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:29

Ja ze zei ook dat het verder niks persoonlijks was oid, maar aangezien je altijd met 1 of 2 andere meiden in de bakkerij staat kan ik het wel begrijpen. Uiteindelijk toch liever hierop afgewezen worden, dan op een slechte indruk oid.
Ze bewaart wel mijn nummer en al, voor mocht er later iets vrij komen en ik alsnog willen.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 19:35

Nueve, jammer maar wel begrijpelijk. Wel fijn dat het niks persoonlijks was, misschien denken ze nog eens aan je als ze later nog iemand nodig hebben.

Coot schreef:
Ik werk zelf bij een uitzendbureau (niet als intercedent maar als stagair/administratief medewerker)
En wij vragen altijd naar CV's, zelfs aan 16-jarigen die voor een schoonmaakbaantje solliciteren. Het (willen) maken van een CV toont goede wil en dat soort mensen hebben wij graag!

Ik weet dat het bij uitzendbureaus wel gebruikelijk is, maar bij winkels, horeca e.d. is het toch meer dat je even binnenloopt en een praatje maakt? Zo ging het bij mij in elk geval altijd, ik heb één keer n.a.v. een gesprekje nog een cv moeten inleveren maar normaal gesproken vroegen ze daar niet naar.

Ik vind een CV met alleen hobby's en vakkenpakket erop trouwens ook wel een beetje apart overkomen. Alsof je heel gewichtig wilt doen terwijl je eigenlijk nog niks zinnigs hebt om erop te zetten. Als je al andere baantjes hebt gehad vind ik het wel anders, maar als het resultaat toch een CV gaat zijn dat niet echt indruk maakt denk ik, liever niet. Alleen doen als ze er expliciet om vragen, of het zelf even vragen, maar niet ermee binnen komen wapperen het ongevraagd op tafel leggen.

Maar goed, dat ben ik. Het zal ook wel per functie verschillen natuurlijk.