Wat goed van je dat je dit initiatief neemt. Het kan inderdaad heel goed voor je zijn. Als je ziek bent hoef je je helemaal niet schuldig te voelen dat je voor je gevoel niet 'bijdraagt', maar ik begrijp dat dat gevoel je toch bekruipt nu en dan. Vrijwilligerswerk kun je relatief gemakkelijk afzeggen als het (even) niet meer gaat, al moet je dan natuurlijk wel een plek kiezen waar ze niet volledig afhankelijk zijn van de inzet van vrijwilligers (anders voel je je straks daar weer schuldig over...).
Ik ben (gelukkig) gezond en heb een reguliere baan, maar ik werk ook 1 avond in de week vrijwillig als docent-assistent bij een cursus Nederlands voor anderstaligen, en een groepje laaggeletterde Nederlandstaligen. Ik heb speciaal voor dit werk gekozen, omdat ik in de toekomst mogelijk het onderwijs in wil (heb een taalgerelateerde opleiding). Het is hartstikke leuk en dankbaar werk, met hele leuke mensen die graag willen leren. Ik heb het gevonden via de vrijwilligersbank in mijn regio. Daar staan nog véél meer 'vacatures' op, bij jou in de buurt zijn ze vast ook. Je kunt gewoon aangeven hoe het zit met je gezondheid. Ik hoop dat je iets leuks vindt: als het werk in het bejaardentehuis past bij wat jij kunt en leuk vindt: go for it!