Op zelfstandige basis werken hoe wat waar? Belgie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Romy18

Op zelfstandige basis werken hoe wat waar? Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 20:31

Ik heb een aanbod gekregen op zelfstandige basis te gaan werken als da assistent, maar hoe werkt dat nu precies? Ik weet dat ik dan factureer naar t bedrijf, een btw nr nodig heb en ik qua verzekering alles zelf geregeld moet hebben. Maar waar, wanneer, wat kost dat etc?

Iemand die me een beetje kan inlichten, want van inet wordt ik namelijk ook niet echt wijzer.

Alvast bedankt!

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 20:39

Heb je al op deze site gekeken? Onder het deeltje 'kennisdatabank starters' staat een hele hoop info zie ik.
Volgens mij moet je ook zelf een boekhouder aanstellen als je zelfstandige in hoofdberoep bent.

Verder heb ik er ook niet veel kaas van gegeten. Succes ermee!

Edit: Ook enorm handig als ik de link vermeld he :D http://www.unizo.be/starters/

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 20:45

Poeh, ik heb die ellende net achter de rug allemaal pffffff.
Belgie eist best wel veel!! Je moet je kennis van bedrijfsbeheer hebben, je in laten schrijven bij de kruispuntbank, Btw nummer aanvragen bij belastingdienst, je aansluiten bij de sociale zekerheidskas, en dan je mutulitatie bureau verder hierover inkichten want die willen dan een uittreksel hebben van je inschrijving bij kruispuntbank, met je ondernemingsnummer.

Vervolgens betaal je als zelfstandige al zowieso 670,= per ( edit@ 3) maand bij aan de sociale zekerheidskas, buiten je BTW en belasting om.....

SUcces!!
Laatst bijgewerkt door potverdikkie op 09-04-09 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Romy18

Re: Op zelfstandige basis werken hoe wat waar? Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 20:58

Ik heb gehoord dat je ong. 1/3 kwijt bent aan kosten, denk je dat dat een beetje klopt? Ik begin natuurlijk niet een bedrijf dat scheelt misschien het een en ander?!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:29

Mijn ervaring is dat je meer kwijt bent aan kosten, maar wat begin je dan?

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 21:32

Ipv in loondienst te werken, werk ik voor 1 bedrijf als zelfstandige dierenarts assistent. Is blijkbaar voordeliger voor de baas en zou voor mij het zelfde blijven al zou mijn loon netto hoger moeten liggen als bij in loondienst. Maar dat weet ik dus niet aangezien ik nog geen idee heb met welke kosten ik allemaal te maken heb. Vandaar dat ik dat eerst wat meer info wil zoeken voor ik toezeg.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:35

Dan kun je beter naar de kruispuntbank bij jou in de buurt gaan, en eerst om hele duidelijke informatie vragen!!
desnoods bij 2 kruispuntbanken, daar ze nogal wisselend zijn is mijn ervaring!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:52

[LZP] > [STW]