. Het volgende is er aan de hand: pas ontving ik een brief van de ib-groep, ik zou in het jaar 2006 teveel hebben bijverdiend en dat ik stufi terug zou moeten betalen. Nadere informatie zou volgen.
Ik was hier erg verbaast over, ik wist dat ik in 2006 meer had bijverdiend dan de toegestane €10.527,57, maar omdat ik mijn stufi tijdig had stopgezet (dacht ik) was ik van mening dat ik niet terug zou hoeven te betalen. (voor degenen die er niet mee bekend zijn: je mag een bepaald bedrag bijverdienen, als je stufi stopzet voor je dit bedrag bereikt is er niks aan de hand)
Toen ik in 2006 zo rond de €9500 bij had verdiend heb ik mijn stufi gestopt(per 1 december), ruim optijd zou je zo denken. Daarom heb ik ook bezwaar aangetekend bij de ib groep. Kreeg een brief terug dat ik toch echt teveel had bijverdiend.
Ik al mijn papieren nog eens doorgespit, alles nagerekend, en helaas ib-groep heeft gelijk ik heb meer dan €10.527,57 bijverdiend. Ik zat ongeveer €600 boven het toegestane maximum. Baalde er al van dat ik me vergist had, maar so far so good, het is niet anders. Ben er toen van uit gegaan dat ik de ib-groep 1 maand onterecht verkregen stufi terug zou moeten betalen, waarschijnlijk zo'n €400 had ik gedacht (ongeveer 250 basisbeurs en 150 OV (ze rekenen volgens mij ongeveer 75 euro per halve maand dat je je OV onterecht in bezit hebt))
maar nu de reden dat ik zo boos ben: dit weekend kreeg ik een brief van de ib-groep waarin stond dat ik € 1543 terug moet betalen!!!!! Ik was stomverbaast, hoe kan dit nou, dit kan toch niet kloppen?
Maar wat blijkt nou, de ib-groep heeft de volgende ongelooflijk oneerlijke regeling:
quote:Gevolgen te veel bijverdienen
Stel dat je in een kalenderjaar boven de bijverdiengrens komt en je zet je studiefinanciering niet op tijd stop. Wat gebeurt er dan na controle? Het bedrag dat je hebt verdiend boven de bijverdiengrens moet je aan ons terugbetalen.
Je hoeft nooit meer terug te betalen dan je aan basisbeurs en aanvullende beurs hebt ontvangen.
Voor iedere maand dat je de OV-studentenkaart in bezit had, moet je een bedrag betalen. Voor 2008 is dit € 78,16, voor 2009 € 80,25.
Over beide schulden moet je rente betalen. Deze rente loopt vanaf het moment dat we jou een Bericht Studiefinanciering sturen over je bijverdiensten. helaas lees ik dit nu pas en heb dat in 2006 niet gezien.
omdat ik iets meer dan 600 euro teveel heb verdiend, moet ik dat bedrag aan de ib-groep betalen+ 11x75,55 voor de OV (terwijl dat ding in de zomer nieteens geldig is, hoezo oneerlijk) in totaal 1543.
Ik vind dit dus zo ontzettend oneerlijk!!!!
, omdat ik 1 maand --> dus 400 euro teveel heb gekregen moet ik hen 1543 betalen. Als ik 1 maand eerder mijn stufi stop had gezet was er nu niks aan de hand geweest. Dus een stomme rekenfout van mij kost me nu dus 1.100 euro.
Ik ga zeker bezwaar maken, oke ik had 1 maand eerder moeten opzeggen, maar het is wel heel frustrerend als een vergissing je zoveel geld kost.
Zo dat was even een superlang verhaal, maar ik moest even mijn ongelooflijke frustratie kwijt.
Zijn er meer mensen die dit hebben gehad en hoe is dat afgelopen? Zelf heb ik het angstige vermoeden dat ik hier niet onderuit ga komen.
Bedankt voor het lezen.
En ze zijn ook niet student-vriendelijk.. 
En ten tweede heb je je zaken eerder rond...
.