boos op ib groep.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BeeMed

boos op ib groep.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 19:46

Zoals de titel al zegt ben ik erg boos op de ib-groep :( .
Het volgende is er aan de hand: pas ontving ik een brief van de ib-groep, ik zou in het jaar 2006 teveel hebben bijverdiend en dat ik stufi terug zou moeten betalen. Nadere informatie zou volgen.

Ik was hier erg verbaast over, ik wist dat ik in 2006 meer had bijverdiend dan de toegestane €10.527,57, maar omdat ik mijn stufi tijdig had stopgezet (dacht ik) was ik van mening dat ik niet terug zou hoeven te betalen. (voor degenen die er niet mee bekend zijn: je mag een bepaald bedrag bijverdienen, als je stufi stopzet voor je dit bedrag bereikt is er niks aan de hand)
Toen ik in 2006 zo rond de €9500 bij had verdiend heb ik mijn stufi gestopt(per 1 december), ruim optijd zou je zo denken. Daarom heb ik ook bezwaar aangetekend bij de ib groep. Kreeg een brief terug dat ik toch echt teveel had bijverdiend.
Ik al mijn papieren nog eens doorgespit, alles nagerekend, en helaas ib-groep heeft gelijk ik heb meer dan €10.527,57 bijverdiend. Ik zat ongeveer €600 boven het toegestane maximum. Baalde er al van dat ik me vergist had, maar so far so good, het is niet anders. Ben er toen van uit gegaan dat ik de ib-groep 1 maand onterecht verkregen stufi terug zou moeten betalen, waarschijnlijk zo'n €400 had ik gedacht (ongeveer 250 basisbeurs en 150 OV (ze rekenen volgens mij ongeveer 75 euro per halve maand dat je je OV onterecht in bezit hebt))

maar nu de reden dat ik zo boos ben: dit weekend kreeg ik een brief van de ib-groep waarin stond dat ik € 1543 terug moet betalen!!!!! Ik was stomverbaast, hoe kan dit nou, dit kan toch niet kloppen?
Maar wat blijkt nou, de ib-groep heeft de volgende ongelooflijk oneerlijke regeling:

quote:Gevolgen te veel bijverdienen
Stel dat je in een kalenderjaar boven de bijverdiengrens komt en je zet je studiefinanciering niet op tijd stop. Wat gebeurt er dan na controle? Het bedrag dat je hebt verdiend boven de bijverdiengrens moet je aan ons terugbetalen.
Je hoeft nooit meer terug te betalen dan je aan basisbeurs en aanvullende beurs hebt ontvangen.
Voor iedere maand dat je de OV-studentenkaart in bezit had, moet je een bedrag betalen. Voor 2008 is dit € 78,16, voor 2009 € 80,25.
Over beide schulden moet je rente betalen. Deze rente loopt vanaf het moment dat we jou een Bericht Studiefinanciering sturen over je bijverdiensten.
helaas lees ik dit nu pas en heb dat in 2006 niet gezien.

omdat ik iets meer dan 600 euro teveel heb verdiend, moet ik dat bedrag aan de ib-groep betalen+ 11x75,55 voor de OV (terwijl dat ding in de zomer nieteens geldig is, hoezo oneerlijk) in totaal 1543.

Ik vind dit dus zo ontzettend oneerlijk!!!! |( , omdat ik 1 maand --> dus 400 euro teveel heb gekregen moet ik hen 1543 betalen.
Als ik 1 maand eerder mijn stufi stop had gezet was er nu niks aan de hand geweest. Dus een stomme rekenfout van mij kost me nu dus 1.100 euro. _-:( |(

Ik ga zeker bezwaar maken, oke ik had 1 maand eerder moeten opzeggen, maar het is wel heel frustrerend als een vergissing je zoveel geld kost.

Zo dat was even een superlang verhaal, maar ik moest even mijn ongelooflijke frustratie kwijt.
Zijn er meer mensen die dit hebben gehad en hoe is dat afgelopen? Zelf heb ik het angstige vermoeden dat ik hier niet onderuit ga komen.

Bedankt voor het lezen.

Brainless

Re: boos op ib groep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:00

Hoezo moet je 11 maanden OV betalen terwijl je hem maar 1 maand onterecht hebt gehad?

New-Forest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:10

Aahhh hou op over de IB-groep! Verschrikkelijk!
Echt vervelend is dit en ik kan het weten.

Ik had ook schulden bij de IB groep omdat ik zogenaamd onterecht mijn OV studentenkaart nog in bezit had (2 maanden lang). En dat terwijl ik daar nog speciaal over had gebeld en het mooie is dat ik toen verkeerd ben ingelicht! Die jongen die ik aan de lijn had vertelde mij heel duidelijk dat ik ik gewoon mijn OV kaart mocht houden in de maanden juli en augustus (terwijl die dan inderdaad niet eens geldig is) terwijl ik aangaf dat ik nog niet zeker wist of ik in het nieuwe schooljaar een nieuwe opleiding ging volgen (wat dus ook niet gebeurd is).

Bezwaar maken? Helpt niks!
Ze geven je echt niet gelijk, hebben ze mij ook niet gedaan.
En die schulden zijn dan ook inderdaad bespottelijk hoog!

Nee ik ben geen fan van de IB-groep. :x En ze zijn ook niet student-vriendelijk.. :n
Veel sterkte ermee!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:19

Inderdaad erg, erg rottig! Ik kan me goed voorstellen dat je hiervan baalt. Ik heb zelf niet helemaal hetzelfde gehad, maar wel een soortgelijke situatie. Ik heb toen bezwaar aangetekend en... dat is toegekend.

Ik zou dus zeker proberen om een redelijk bezwaar te maken. Maak een hele nette brief waarin je ten eerste benadrukt dat het zeker niet om opzet ging maar om een rekenfout, en dat dat ook wel blijkt uit dat je actie hebt ondernomen toen jij dacht dat je over de grens ging. Ik zou hier ook bij aangeven dat je nu 1100 euro meer terug moet betalen en dat dat niet helemaal in verhouding staat tot de overschrijding van 600 euro. Ook zou ik aangeven dat je bezwaar maakt tegen de ov-vergoeding over die 11 maanden, omdat je van de 11 maanden 10 maanden (neem ik aan?) de OV-kaart gewoon rechtmatig in bezit had.

Daarna zou ik iets schrijven als 'om deze redenen wil ik het volgende voorstel doen' en dan een redelijke schikking, bijvoorbeeld de 600 euro plus de ov-vergoeding van 1 maand die je ten onrechte hebt ontvangen is 750 euro. Dat is meer dan je had betaald als je alles in een keer goed had gedaan (en da's eigenlijk al kinderachtig, want het ibg maakt ook fouten en dan betalen ze geen cent extra, maar het is ook wel weer logisch omdat het anders wel erg verleidelijk is om het allemaal maar af te wachten) maar in overeenkomst met de regels. Onderbouw dit goed en geef een mooie voorbeeldberekening aan waarom jij vindt dat 750 euro (of eigenlijk preciezer 761,10) aan de regels voldoet.

Algemene tips:
- zorg dat de medewerker die jouw bezwaarschrift onder ogen krijgt vooral zo min mogelijk moeite hoeft te doen om je bezwaar toe te kennen. Begin de brief met een duidelijke verwijzing naar de beslissing waar je bezwaar tegen maakt, en geef duidelijk alle contactinformatie en verwijzingen en nummers en referenties aan.
- straal professionaliteit uit, dus schrijf een nette, verzorgde brief met een keurige layout en zonder taalfouten. (Liefst met een beetje een kordate ondertoon, schrijf niet te afwachtend of voorzichtig, ook niet aanvallend maar wel zeker van je zaak)
- geef duidelijk aan wat je verwacht, bijvoorbeeld 'Ik zou graag spoedig een reactie ontvangen. Indien u akkoord gaat met dit voorstel zal ik het bedrag van 761,10 zo spoedig mogelijk overmaken.
- controleer ook de eisen van een bezwaarschrift en zorg dat je daar allemaal aan voldoet

Ik heb met vergelijkbare bezwaarschriften in elk geval wel goede ervaringen. Ik garandeer niets, maar denk dat het zeker de moeite waard is. En als het niet wordt toegekend, kun je ook nog eens overwegen om bij een rechtswinkel of juridisch loket aan te kloppen, want ik vind 1100 euro extra echt niet in verhouding staan, en zeker niet voor iets dat bij lange na niet als fraude te kenmerken is.

Succes!

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 21:06

Brainless schreef:
Hoezo moet je 11 maanden OV betalen terwijl je hem maar 1 maand onterecht hebt gehad?

dat is dus het rottige van die ib-groep. Ik heb iets teveel verdiend en daardoor heb ik (maar) 1 maand teveel gehad. Zij stellen dat je dan blijkbaar genoeg geld heb en dus geen ondersteuning van de overheid nodig hebt om te kunnen studeren. Daarom rekenen zij voor elke maand dat ik stufi heb ontvangen en dus ook OV heb gehad een bedrag van 75 euro voor het gebruik van de OV kaart. En dat ding is niet eens geldig in de zomer. Dus ik zou 9 keer 75 meer terecht vinden (en dat vind ik ook al niet eerlijk)

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 21:13

shadow0 heel erg bedankt!! Ik ben heel erg blij met je tips, hier ben ik erg mee geholpen. Was zeker van plan om een bezwaarschrift in te dienen en als dat niet werkt om een bezwaar bij de rechtbank in te dienen. Ik heb ook nog ergens een tante die rechten heeft gestudeerd ik ga haar ook maar eens bellen.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:50

Pff... Altijd drama bij de IB-Groep. Ik heb ook een brief van een studie schuld liggen omdat ik te laat was met het opzeggen van mijn studie. (Wel 5 hele dagen!)

Ik ben ook in bezwaar gegaan, dus even afwachten. Succes!

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:54

Er is inderdaad altijd wat bij de IB-Groep.
Hoop dat je het kan oplossen en alleen die 1e maand moet terugbetalen, succes.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:58

Een groot drama! Ik heb voor mijn OV ruim 3000 euro terug moeten betalen, en waarom?! Mijn school zei dat ze alles hadden opgezegd. Mooi niet dus!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:01

Ik ken het wel... Een goede tip: Ga naar een regiokantoor, ten eerste kan je iemand over de balie trekken }> En ten tweede heb je je zaken eerder rond...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:27

Rienn schreef:
Een groot drama! Ik heb voor mijn OV ruim 3000 euro terug moeten betalen, en waarom?! Mijn school zei dat ze alles hadden opgezegd. Mooi niet dus!

Dat kan ik eigenlijk haast niet geloven. Een jaar lang onterecht OV-gebruik is 'maar' 1800 euro. Je krijgt bij wijzigingen en aan het begin van elk jaar een nieuw 'Bericht', daarnaast moet je je nieuwe OV ophalen, als je dat niet hebt gedaan hoef je ook niets terug te betalen. Het lijkt me dus erg onwaarschijnlijk dat je zonder dat je het wist twee jaar een OV in het bezit had, dat kan haast niet per ongeluk zijn gegaan.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:39

Idd, OV opzeggen? Dat ding moet je inleveren ;).