Werkgelegenheid in de psychologie (over 4 jaar)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Werkgelegenheid in de psychologie (over 4 jaar)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 14:32

Hey bokkers,

Ik heb een beetje zitten googlen, maar kon niet echt wat vinden hierover (en ik weet dat de info er is, ik heb het welleens in van die keuzegidsjes gezien).

Ik doe op het moment een HBO studie voor docent voortgezet onderwijs biologie. De studie is op zich wel leuk, maar ik vind veel vakken wat aan de simpele kant, ik heb weinig uitdaging in de studie. Ik heb mijn P dan ook bijna binnen (wel in afwachting van de volgende tentamenperiode). Nu zit ik er zeer over te twijfelen of ik WO psychologie zal gaan doen. Al vanaf klas 3 spreekt mij die studie erg aan, maar om persoonlijke redenen durfde ik het niet aan die studie op te pakken. Nu weet ik het zo goed als zeker dat ik volgend jaar wil beginnen met die studie. Alleen moet ik alle kosten voor de studie en levensonderhoud nu zelf betalen en kom ik dus in mijn masterjaar (als ik al geen studievertraging oploop) buiten de beurs van de IBG. Het is voor mij dan wel belangrijk om te weten of ik na het afstuderen wel aan een baan kan komen. Het hoeft niet per se goed betaald te zijn, zolang het maar werk is in die sector (onderzoek of hulpverlening). Weten jullie hoe dat zit? En kan je met dat diploma ook op HBO functies solliciteren? Wel weet ik dan er regelmatig een numerus fixus plaatsvindt voor de opleiding, dus lijkt het me dat er veel afgestudeerden op weinig functies zouden kunnen zijn...

Bedankt voor je bericht!

Anoniem

Re: Werkgelegenheid in de psychologie (over 4 jaar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:10

http://studiekeuze.schoolweb.nl/Study.a ... sychologie Heb je hier wat aan? :)
Het is trouwens inderdaad wel zo dat er een ruime arbeidsmarkt (dus veel aanbod van arbeid, weinig openstaande vacatures) is bij WO psychologie. Vandaar ook die numerus fixus bij sommige instellingen, om weer een beetje evenwicht te krijgen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:14

Wat het is met psychologie, is dat je alleen aan deze studie niet erg veel hebt. Vaak vragen ze toch psychologen met ervaring, en om echt als psycholoog te gaan werken voor cliënten, heb je algauw een extra opleiding tot GZ-psycholoog nodig.
Weet je al welke richting je op wilt?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 19:42

Waarschijnlijk de master hersenen en gedrag, dus wel meer de onderzoekskant uit, maar klinische psychologie lijkt me ook erg leuk, maar goed dat schijnt niet de makkelijkste richting te zijn als je graag een baan wilt hebben ;)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 19:45

goh, volgens die link van nueve is het nog wel optimistisch (en zoiets zocht ik inderdaad). En mocht ik klinische psychologie kiezen zal ik toch snel verder studeren bij een instelling als Dimence (hier in de buurt een GGZ instelling). Dat lijkt me erg tof, en ik heb zoiets: Als jantje een baan kan vinden, waarom ik niet? Desnoods kan ik nog een MBO/HBO functie aannemen. Eventueel kan ik ook les gaan geven, door mijn HBO-P in een 2e graads onderwijs studie heb ik sneller mijn onderwijsbevoegdheid.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:26

De afgelopen jaren was het niet denderend met de banen op dat vakgebied. Twee vriendinnen van me zijn beide afgestudeerd psycholoog en konden geen werk op eigen terrein vinden. Ze zijn beiden iets heel anders gaan doen.
(tussen hun afstuderen zit 4 jaar tijd dus het gaat imo ook niet om iets wat even kortdurend was)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 20:33

Wat zijn ze dan gaan doen?

Ik ben nu ook even zitten zoeken naar vacatures op dat gebied, hier in de omgeving zijn wel wat vacatures... Maar ik denk zo dat ik net in de nasleep van de kredietcrisis kom en dat het dan nog eens dubbel zo lastig wordt werk te vinden...

Ik zit zo te twijfelen of ik de gok zou wagen, want het vakgebied spreekt me erg aan... Misschien ben ik wel een van die gelukshebbers die wel werk kan vinden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:36

Weetje, ik denk dat je er gewoon voor moet gaan eigenlijk. :) Je komt veel gemotiveerder over qua deze studie, dan je huidige. Als je die motivatie doorzet heb je daar later uiteraard ook wat aan. Bovendien heb je nu dan al je P, dus mocht het toch niks worden qua werk als psychologe, kan je hier nog mee verder!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 20:42

Bedankt Nueve, ik zal even overleggen met mijn SLB-er maar ik denk dat ik er inderdaad voor ga, de opleiding spreekt me enorm aan, het werkveld etc. alles klinkt goed, en omdat ik niet te veel eisen stel aan waar ik ga werken denk ik dat als ik goed mijn best doe wel werk kan vinden. Mocht het echt niet lukken pak ik mijn ouder studie weer op, daarin kan ik sowieso werk vinden. :) Ik ga er gewoon voor!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:47

Mijn advies? gewoon doen wat je hart je ingeeft!
Ik zit nu in de master van psychologie en ben de aop kant opgegaan! Terwijl ik in eerste instantie toen ik begon de klinische kant op wou gaan (en in jaar 2 wou ik hersenen en gedrag doen :=).
Dus je keuze kan erg veranderen :)
Na klinische is het lastigste gedeelte: toegelaten worden tot de GZ opleiding (die is duuuhuuur!)

Ik hoop dat ik met aop wel wat kan straks in februari! Maar het is heel breed en ik kan veel kanten op, dus ik maak mij niet echt zorgen :)

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:17

Het is lastig een baan te vinden binnen de klinische en neuropsychologie. Vacatures in deze richting vragen voornamelijk GZ psychologen en kans op toelating tot de GZ opleiding is erg klein. Vrienden van mij hebben of in een iets andere richting iets gevonden (advies geven aan psychologen over patienten ipv aan de patienten zelf) of werken part-time en nemen aan wat ze kunnen krijgen. Drie jaar na afstuderen hebben ze allebei nog geen zicht op een GZ plaats.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 12:20

Mijn huisgenootje doet MWD, en daar is wel veel werkgelegenheid, ook binnen psychologische functies, ga me daar ook maar op orienteren. Ik wil graag mensen helpen en of ik dan GZ-psych heet of maatschappelijk werker of GZ agoog maakt me niet zoveel uit.