gelijkheid van behandeling??? wie kan mij helpen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pardy

gelijkheid van behandeling??? wie kan mij helpen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 12:07

Hallo,

Ik ben radeloos!
Sinds sinds 5 maanden heb ik een nieuwe baan. ongeveer een maand geleden kwam ik er achter dat iemand die 3 maanden later dan mij bij dit bedrijf kwam werken, een halfjaar-contract met uitzicht op vast dienstverband heeft gekregen, terwijl Ik een jaarcontracht met uitzicht op vast heb.
Dit betekent dus dat hij straks voor mij een vast contract heeft en ik dan nog een aantal maanden door moet in onzekerheid.
Mag dit? Er viel bij mij niet over te onderhandelen maar hij heeft met iemand anders gesproken tijdens zijn onderhandelingen.
Ik heb dit al aangegeven bij de baas, zijn baas en P&O, maar het lijkt er op dat ze niets willen aanpassen.

ik heb ondertussen een functioneringsgesprek gehad en die was prima.

Het ergste is: nu kom ik er net achter dat iemand die 2 dagen geleden is begonnen óók een halfjaar contract heeft gekregen, terwijl tegen mij is gezegd dat ze dat niet meer zouden doen.

Wie weet of dit allemaal zomaar mag en of ik hier nog iets aan kan doen?
HELP MIJ! |(

Palmera

Re: gelijkheid van behandeling??? wie kan mij helpen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:09

Natuurlijk mag dat! Jij hebt een fatsoenlijk contract gekregen, en je hebt hem zelf getekend. Een contract eenzijdig omzetten gaat niet.
Nogmaals, dan had je dat moeten aangeven voor je tekende.

pardy

Re: gelijkheid van behandeling??? wie kan mij helpen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 12:12

ik heb het gevraagd maar het kon niet, waarom kan het bij een ander dan wel?

Inguhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:19

Die vraag zou je moeten voorleggen aan je baas, maar wettelijk gezien mag hij jou zelfs drie keer een bepaalde tijd contract geven en een ander meteen een vast contract. Gelijkheid van behandeling geld alleen als iemand anders (hetzelfde werk, leeftijd, ervaring en opleiding) veel meer betaald krijgt ofzo.. Hierbij mag je baas gewoon doen wat hij nu doet.

Nog even een toevoeging: waarom ben je radeloos? Je hebt het toch naar je zin op het werk, en je beoordelingsgesprek was toch goed? Hij kan je echt niet morgen op straat zetten hoor! En misschien is het wel positief dat je contract niet binnenkort afloopt, als het nu slecht gaat dan gaan ze de eerst aflopende contracten niet verlengen..
Laatst bijgewerkt door Inguhh op 03-04-09 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:20

Ik snap best dat het heel zuur voor je is, maar zo werkt het helaas. Een werkgever is nooit verplicht verantwoording af te leggen over de contracten die hij geeft aan anderen. Dus ook niet naar jou toe. Jouw enige recht is praten over je eigen contract, niet dat van anderen.
Blijkbaar heeft jouw werkgever hier een reden voor gehad, anders zou het niet gebeuren. Aanpassen zal hij hoogstwaarschijnlijk niet doen, is hij ook niet verplicht.

Als ik jou was zou ik me niet te druk maken hierover. Je functionering gesprek was tenslotte goed. Overigens moet je hier wel een schriftelijke versie van vragen hoor!

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:27

Ja, hoor, ze mogen iedere persoon die er werkt een ander contract geven. Het hangt vaak af van de functie, van de verwachtingen die ze van iemand hebben, van de verwachtingen van de bedrijfsresultaten op een bepaald onderdeel, van hoe specifiek een functie is, etc. Het bedrijf moet zorgen dat het specifieke contract aan minimale eisen voldoet, maar verder mogen ze variëren zoveel ze willen.

pardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 12:56

het nare vind ik dat mijn baas dus tegen mij liegt.
Dat een ander het contract krijgt gun ik ze van harte, ik zou wel graag eerlijk willen horen waarom dan, maar dat zegt hij dus niet.
er zijn meer mensen die zeggen: waar maak je je druk om, maar ik kom net uit een reorganisatie en ik weet hoe makkelijk men met mensen en gevoelens om kan gaan. als over een paar maanden een personeelsstop wordt ingezet, wat toch zeker in deze crisistijd niet vreemd is, ben Ik de pineut en wordt een ander wel aangehouden. dan heeft het er niets meer mee te maken of je goed functioneert of niet, dan kijken ze alleen maar naar dat papiertje.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:59

pardy schreef:
ik heb het gevraagd maar het kon niet, waarom kan het bij een ander dan wel?

Je kunt het ook zo bekijken:

Jou willen ze tenminste voor nog een vol jaar aanhouden. Wie weet zijn ze van die ander niet zeker en bieden ze daarom een half jaar aan, als die persoon dan niet juist functioneert, geven ze helemaal geen contract meer.

Niet alles zo zwartwit bekijken, er zal vast een reden voor zijn.. :)

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 13:22

Het is ook geen 'liegen' wat hij doet, maar contractsgegevens zijn persoonlijk en het zou niet goed zijn als een baas met andere werknemers ging overleggen over de contracten van een ander :) . Het is inderdaad jammer dat je baas niet wat concreter wil zijn over zijn redenen wbt jouw eigen contract, maar het wil niet meteen zeggen dat hij jou niet ziet zitten oid :) .