Rood worden bij presenteren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

C_hristel

Rood worden bij presenteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 16:54

Hallo :D

Naja de titel zegt het al, ik wordt dus rood als ik moet presenteren. Ik kan goed presenteren en ik hoef helemaal nergens voor te vrezen, maar ik ben toch wel opzoek naar de ultieme tip die het rood worden vermindert. Het scheeld wel voor wie ik moet presenteren, mr toch.. Ik vind dat ik ook ontspannen voor grote groepen moet kunnen presenteren (ivm opleiding). Alle tips zijn welkom :D

RelarDevi

Re: Rood worden bij presenteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 16:56

Heel vaak doen..
Ik word ook altijd eerst rood maar dat is niet erg want het hoort erbij :)
Ik denk dat het al vermindert als je denkt, wat maakt het uit, iedereen wordt toch rood.

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 16:56

Weet niet of het een idee is; maar misschien zou je foundation of poeder kunnen gebruiken, dan zie je minder goed dat je rood wordt? ;)
Zelf kan het rood worden niet tegenhouden denk ik..

AlicavR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 17:24

Het went echt waar.

Over een poosje word je er niet meer rood om. :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 18:20

Ach ik had dit in het begin ook en ik ben nog steeds heel zenuwachtig als ik moet presenteren. Maar als je het vaker doet en meer zelfvertrouwen krijgt dan gaat het echt steeds beter, zelf wordt ik nog maar zelden rood terwijl ik presenteer.

Probeer er ook niet teveel aan te denken en je teveel zorgen te maken over dat rood worden. Juist als ik denk 'niet rood gaan worden nu' dan gebeurd het juist :o

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 18:22

Het enige wat helpt zelfverzekerder te worden is om het vaak te doen.
Vond het eerder ook erg eng en ging beetje stotteren enzo.
Maar ik moet nu op de universiteit iedere 2 weken wel wat presenteren, en het went echt.
Bovendien weten de andere mensen niet wat je wil zeggen, dus als je iets vergeet of een klein foutje maakt merkt niemand het op.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 18:32

het benoemen dat je gaat blozen schijnt ook te helpen. ik weet niet voor wie je moet presenteren, maar misschien is het een idee iets te zeggen in de trant van: ik ga altijd blozen van spanning, maar ach ik ben al lang blij dat ik niet ga stotteren, dan zouden we hier allemaal een stuk langer zitten :+

(en nee, ik bedoel er niks lu*lligs mee tegen mensen die wel stotteren...)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 18:49

En trukje wat ik geleerd heb (na een sollicitatiegesprek) is met je onderbuik gaan ademen. Schijn je je mee te ontspannen. En het helpt wel een beetje (ik heb ook een erg goede gezichtsdoorbloeding)

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:01

meintje schreef:
het benoemen dat je gaat blozen schijnt ook te helpen. ik weet niet voor wie je moet presenteren, maar misschien is het een idee iets te zeggen in de trant van: ik ga altijd blozen van spanning, maar ach ik ben al lang blij dat ik niet ga stotteren, dan zouden we hier allemaal een stuk langer zitten :+

(en nee, ik bedoel er niks lu*lligs mee tegen mensen die wel stotteren...)

Dit zou ik absoluut niet zeggen, lekker kwetsend als er iemand in het publiek zit die wel stottert..Maak je een hele goede eerste indruk mee... :n

Ik zou er gewoon niks over zeggen, hoe vaker je presenteert, hoe relaxter je uiteindelijk word :)

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:05

Paar keer diep ademhalen van tevoren of als je het op voelt komen helpt bij mij wel. Ik word niet supersnel rood, maar doe het meestal even voor een presentatie, sowieso wel lekker om je ademhaling even rustig te houden.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:05

goed ademhalen, door je buik. Als je zenuwachtig bent ga je namelijk snel en oppervlakkig ademen. En over de menigte heen kijken, werkt ook wel goed als je net begint met presenteren. Ik moet tijdens presentaties ook contact maken met de mensen en ze aankijken, maar als je net een beetje aan het oefenen bent kan het over de hoofden heen kijken wel schelen (ervaring :+ )

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:06

Kun je wel iets tegen blozen kunt doen? ik word ook altijd rood bij een presentatie. Misschien dat ik de roodheid verlies als ik het presteren leuk ga vinden, maar tot die tijd... blijf ik wel rood voor de rest staan ;) maakt mij ook niet veel uit dat ik rood voor een groep sta, hihi ik ben dan veel te veel bezig met het verhaal dat ik vertel :P

overigens presenteer ik wel goed, krijg alleen maar positieve feedback. Maar leuk? nee bedankt ;)

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:25

Ik had het ook altijd heel erg, zodra ik iets moest presenteren kreeg ik een rode kop, hoe goed ik het ook had voorbereid.
Het helpt inderdaad wel om er een grapje over te maken, maar meestal gign ik gewoon door met mijn verhaal en dan zakt die roodheid na een tijdje wel.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 22:31

ik weet niet wat voor soort opleiding je doet, maar ik zou even uitzoeken of je een soort didaktiek vak/cursus kan volgen, dat helpt echt super goed.

Ik volg nu bij mijn studie het vak didaktiek en communicatie en daar draait het dus puur over een boodschap overbrengen naar een publiek. Er wordt dan op iedereen individueel heel persoonlijk ingegaan op hoe je het doet en wat je wilt verbeteren. Daar wordt je dan op geobserveerd en krijg je tips ed. Het is echt super leerzaam.

Verder is de kunst oefenen oefenen oefenen oefenen. Steeds vaker doen. Het wordt elke keer weer makkelijker. En dan niet voor een spiegel, maar elke gelegenheid die mogelijk is gewoon presenteren.

En als je er inderdaad een grapje over wil maken... maar dan misschien niet over stotteren. Meer iets in de trand van?
"Ik ben vast en zeker weer lekker rood aangelopen. Gelukkig loop ik niet groen aan, want dan zou het echt foute boel zijn!"

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 22:34

[LZP] > [STW]

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 22:37

Inderdaad veel oefenen en gewoon doorgaan.
Als je doorgaat wordt het vanzelf minder en wanneer jij er geen aandacht aan besteedt doen anderen dat ook niet.

Succes!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 23:00

Ik heb er totaal geen last van, ik heb sowieso weinig schaamtegevoel bij grote groepen. Presenteren, karaoke, ik doe het allemaal. Voordat ik iets ga presenteren of spreken in het openbaar denk ik altijd: 'Nu ga ik alle domme koeien hier iets bijleren' en als ik iets ga doen zoals karaoke denk ik altijd 'En nu ga ik mezelf onsterfelijk belachelijk maken'.

Het eerste klinkt natuurlijk vreselijk arrogant, maar het geeft mij zo'n egoboost dat ik niet ga stotteren, rood word of de draad kwijtraak. Succes ermee!

C_hristel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 10:19

Bedankt voor alle tips..
Ik doe de opleiding social work.. En voor de klas heb ik echt al TE vaak moeten presenteren, daar wordt ik nu ook niet meer knalrood voor..
Maar in mei moet ik op mij stage gaan presenteren.. Op de teamdag nog wel.. Ik hou een presentatie over hulp bij zelfdoding in de psychiatrie.. En de mensen waar ik voor moet presenteren zijn allemaal gediplomeerd.. Dus ik vrees dat ik zo rood als een tomaat wordt.. *zucht*

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:14

hihi ik ken het ik kreeg altijd rode wangen.. Als je hier last van hebt is het heel makkelijk te verhelpen. ;)

Creme tegen rode wangen van de clinic. Kun je kopen bij de douglas en dat soort winkels. Werkte bij mij binnen twee weken. Maar dan had ik er ook niet zoveel last van... En altijd zorgen dat je 2 of drie keer per week onder de zonnebank gaat.. Ik kreeg het namelijk niet voor elkaar om op een andere manier weg te krijjgen.
Als iemand zei: Kijk je bent echt rood. Dan word ik het al.

Sinds ik de creme gebruik en onder de zonnebank ga kan ik het perfect verbergen.. Onder de noemer van lekker kleurtje ;)

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:34

Wat ik vaak doe is ik probeer het minder statisch te maken. Als je op je stage moet presenteren en alle mensen die luisteren zijn gediplomeerd dan is het heel makkelijk om bang te zijn dat je iets verkeerd zegt of iets dergelijks. Maak er daarom meer een 'gesprek met' van ipv een presentatie voor. Dus zeg iets in de trant van 'Verbeter me maar als ik het verkeerd zeg' o.i.d. en probeer het meer interactief te maken. Dan ontspan je sneller en wordt het 'gezellig' i.p.v. spannend

C_hristel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 17:01

pearl_tje: is daar creme voor? Wat geweldig, dat wist ik echt niet. Werkt het ook zonder zonnebank? Ik heb er wel eentje, maar ga daar niet zo graag onder.
Maare als ik die creme dus van te voren op doe, dan wordt ik dus niet meer rood? Wat grappig.. Een wondermiddel :D

Babje_84: Ik snap wat je bedoeld. Goed idee inderdaad. Alleen het onderwerp waar ik over ga presenteren is niet zo heel erg bekend. Waarschijnlijk alleen voor de psychiater. Ik wil wel aan het eind van mijn presentatie nog een soort discussie starten.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:05

ik bloos altijd als ik met interesante/drukke/spannende/of wat dan maar ook zaken bezig ben...
dus ook met presentatie's
maar ik ben wel van plan om aan het werk te gaan met mijn spreekbeurtproblemen....ik ga ook heul erg snel praten namelijk!

het blozen zelf vind ik eigenlijk niet zo erg, maar je moet er vooral niet te veel bij nadenken...