discussie nederlands

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chanora

discussie nederlands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 19:21

morgen heb ik tentamen nederlands en moeten wij een discussie voeren. we zitten met een groepje van 5 dus hebben 5 onderwerpen waar we over moeten discusseren. ik moet overal tegen zijn.

dit zijn de onderwerpen:
- bio-industrie
- baarmoederhalskankerprik
- gewelddadige computerspellen moeten verboden worden
- leeftijd van alcohol verhogen van 16 naar 18 jaar
- levenslange gevangenisstraf beter dan doodstraf

zouden jullie wat tegen argumenten over deze onderwerpen kunnen geven?
en hebben jullie nog tips waarop ik moet letten.

WonderWanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:24

tip: kijk op scholieren.com en dan je onderwerp intypen en bijvoorbeeld het woord ' betoog ' ervoor:
dit is van alcohol bijvoorbeeld:
Daarom vind ik dat de leeftijdsgrens verhoogt moet worden van 16 naar 18 jaar. Dit is dan ook mijn standpunt. Ik heb hier een paar argumenten voor.
Mijn eerste argument is: Als je 18 bent ben je verstandiger en laat je jezelf minder snel meeslepen om te gaan drinken, je bent verantwoordelijk voor jezelf. Op 16-jarige leeftijd doe je vaak dingen om erbij te horen, dus ook alcohol drinken.
Mijn tweede argument is: Als je al op je 16de al begint met teveel alcohol drinken heb je eerder kans om verslaafd te raken maar je heb ook eerder kans op geheugenverlies. Dus als de leeftijdsgrens verhoogd word zullen de zestienjarigen zich inhouden en niet te veel drinken waardoor ze minder kans hebben op hersenbeschadiging.
Het derde argument is: Alcohol heeft een ontspannend effect bij een kleine hoeveelheid. Je wordt steeds losser en je bent meer ontspannen, je durft makkelijker contact te maken en je verlegenheid neemt af. Bij grotere hoeveelheden of bij bepaalde personen kan dit anders lopen. Ze worden agressief van alcohol en hierdoor kunnen er ruzies ontstaan. Het is dan ook beter om de leeftijdsgrens te verhogen tot men meer volwassen is en zichzelf beter in de hand kunnen houden.
Het vierde argument is: Je bent op je 16de nog niet uitgegroeid. Maar alcohol belemmert wel je groei. Als je 18 bent ben je bijna helemaal uitgegroeid en heeft het dus niet zo'n groot effect.
Mijn laatste argument is: Je hebt steeds meer alcohol nodig om hetzelfde effect te krijgen, dit komt doordat je lichaam een beetje gewend raakt aan de alcohol. Doordat je steeds meer alcohol nodig hebt ga je ook steeds meer drinken als je 16 bent. Als je iets ouder bent en ook de gevolgen van alcohol beter weet zul je op het juiste moment ermee stoppen en zo een verslaving tegengaan.

Maar er zijn ook een paar tegenargumenten:
1) jongeren onder 18 gaan stiekem drinken, maar dit kan voorkomen worden door goede controle en bij constatering van alcoholgebruik onder de 18 en boete te geven.
2) De omzet van de cafés zullen iets lager worden, maar dat zal ook wel meevallen omdat als de jongeren bij elkaar komen doen ze dat meestal in de avond in een café en of ze dan een bier bestellen of een cola, dat maakt qua prijs niet zoveel uit.

Alcohol is slecht voor je gezondheid en jongeren drinken het te veel, er moet dan ook iets aan gedaan worden, daarom vind ik dat de leeftijdsgrens verhoogd moet worden van 16 na 18 jaar. Mijn argumenten hiervoor waren: 1) op je achttiende ben je verstandiger en doe je wat je zelf wil, 2): op je 16de heb je eerder kans op een verslaving, 3): als je 18 bent kun je jezelf beter in de hand houden, en zoek je minder ruzie. 4): op 16 jarige leeftijd ben je nog niet uitgegroeid. 5): je hebt steeds meer alcohol nodig om hetzelfde effect te krijgen en jongeren van 18 zullen dan ook eerder stoppen.
Er zijn ook twee tegenargumenten: 1): jongeren ande4 de 18 gaan stiekem drinken, en 2): de omzet van de café’s zou iets zou dalen.
Maar de nadelen wegen niet op tegen de voordelen.

levine

Re: discussie nederlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:26

Ik sluit me aan bij WonderWanita ;) Bovendien, je zult je hier zelf écht in moeten verdiepen ;) We kunnen je nu wel dingen voorschotelen, maar juist doordat je écht gaat zoeken en je gaat verdiepen in het onderwerp, lees je je goed in en snap je ook echt wat het onderwerp inhoud.

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:33

Hier nog eventjes wat tips voor het discussieren:

* Lees je goed in, kom met harde feiten zoals cijfers en jaartallen.
* Let op je taalgebruik, ofwel goedlopende zinnen in ABN (maar dat is eigelijk wel logisch ;)
* Probeer je niet alleen te verdiepen in je eigen standpunt, maar juist ook in die van de ander, zodat je goed weet hoe je zijn/haar mening kunt weerleggen.
* Probeer niet te lang bij een hetzelfde deel onderwerp te hangen, je mag ook gerust zeggen dat je nog iets anders wilt toelichten.
* Probeer meer te doen dan alleen een beetje mee praten met anderen
* Neem een actieve houding aan

Ik had gister ook discussie en ik had een 8 *\o/*

Succes!!

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:35

Als je goed voorbereidt bent,je goede argumenten kent dan haal je zo een goed cijfer hoor.
Echt even op zoek gaan naar informatie dus zodat je weer waar je het over hebt!
Succes met de discussie ;)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:54

Huiswerktopics, zoals het vragen om meningen voor een discussie, zijn niet toegestaan. Hier een slotje :)