Toen ik van de middelbare school kwam wilde ik lerares worden. De 'handigste' aansluiting (ik kwam van de Mavo) was eerst SPW (niveau 4) en dan Pabo. Echter toen ik mijn 4e jaar SPW achter de rug had had ik heel andere ideeen en wilde ik een totaal andere kant op, waar SPW juist weer totaal niet bij aansloot... Persoonlijk vind ik het erg vroeg om na je middelbare school al te moeten kiezen... de meeste mensen hebben (net als jij) geen flauw idee wát ze eigenlijk willen, en wat er allemaal mogelijk is. Ik ben uiteindelijk op het Van Hall Instituut in Leeuwarden terecht gekomen. Ik woon bij jou in de buurt, dus dat was éérst met de stoptrein naar Zwolle (een uur) en dan vanaf Zwolle een uur naar Leeuwarden. Heb ik nooit problemen mee gehad. Op de heenweg nog lekker ff uitslapen en op de terugweg huiswerk doen. Ik vond de opleiding ook ontzettend leuk en dat is denk ik het essentiele punt. Als ik jou was zou ik eerst even heel erg goed nadenken wat je wilt gaan doen, dat kan een ander je niet vertellen. Desnoods kijk je eerst of je ergens als SPW'er aan het werk kunt, en ga je ondertussen nadenken en rondsnuffelen wat je zou kunnen/ willen. Na de SPW heb ik er een jaar de tijd voor genomen en dat is mij heel goed bevallen.