Nu las ik op de website dat je ook je portfolio mee kunt nemen om er eens naar te laten kijken. Het leek me wel interessant om eens wat te laten zien van mijn werk, ben benieuwd wat mensen er daar van vinden (een beetje eng vind ik dat ook wel trouwens.

Nu zijn er volgens mij best wat bokkers zijn die een creatieve opleiding volgen of hebben gevolgd. Ik denk dus dat een aantal van jullie weten wat er is aan te raden voor een goed samengestelde portfolio en wat daarvan wordt verwacht. Het zal zeker niet allemaal nodig zijn om gewoon als test eens wat te laten zien op zo'n open dag, maar ik vind het sowieso denk ik leuk om eens een goed portfolio van tekeningen aan te leggen.

- Mijn interesse ligt vooral bij traditionele media, tekenen en schilderen dus. Ik maak echter ook wel eens foto's, beeldhouwen en kalligrafie heb ik ook een tijd gedaan. Kan ik mijn portfolio beter geheel inrichten met hetgeen waar ik me op zou willen richten, of is het juist goed om ook wat van die diversiteit te laten zien?
- Wat voor soort werk laat je zien? Opdrachten (in mijn geval: paardenportretten)? Vooral vrij werk? Ook schetsen en concepten (ik kan me namelijk ook wel voorstellen dat men liever zien dat je goed kunt kijken en dat je heel scherp dingen kunt neerzetten in simpele lijnen, dan dat je met fotoreferentie portretten kunt maken)?
- Veel portretten heb ik uiteraard niet meer, op een aantal ben ik toch wel trots. Kun je ook een (goede) afdruk van een werk laten maken en die toevoegen in je portfolio, of liever alleen originelen?
- Omvang: hoeveel werken ongeveer? Een boekwerk lijkt me om voor de hand liggende redenen niet aan te raden, maar hoeveel moet je laten zien om toch een zo volledig aansprekend mogelijk beeld te geven?
- Geef je bij het werk een toelichting? Dus stop je bij een eindresultaat bijvoorbeeld ook een paar schetsen die je ter voorbereiding hebt gemaakt en een korte beschrijving van je werkwijze en inspiratie, of is het alleen het eindresultaat wat je laat zien (en licht je het desgewenst mondeling toe)?
- Wat voor een opmaak gebruik je? Ik heb voor mijn tekeningen gewoon een grote map met van die doorzichtige insteekvellen. Zijn er andere mappen/boekachtige-dingen die er speciaal voor zijn om je werk te laten zien? Ik werk op verschillende formaten, dus dat ziet er misschien wat rommelig uit met voorin de kleine formaten en achterin de grote. Wordt daar veel waarde aan gehecht? Heeft men bijvoorbeeld liever dat elk werk netjes in een passe-partout zit? En is het gebruikelijk om er ook een soort van 'crea-CV' bij te doen met wie je bent, wat je doet, waar je interesse ligt?
Dit zijn wel hééél veel vragen.