Samenstelling portfolio opleiding illustratie.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elanor

Samenstelling portfolio opleiding illustratie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 00:24

Binnenkort heeft de HKU een open dag, en ik wil toch eens kijken of de opleiding Illustration die zij aanbieden mij aanspreekt. Hoe, wat, wanneer, óf ik het überhaupt wil gaan doen weet ik nog niet, maar even rondkijken en een beetje oriënteren leek me in elk geval geen kwaad kunnen en ook erg leuk. :)

Nu las ik op de website dat je ook je portfolio mee kunt nemen om er eens naar te laten kijken. Het leek me wel interessant om eens wat te laten zien van mijn werk, ben benieuwd wat mensen er daar van vinden (een beetje eng vind ik dat ook wel trouwens. :D ). Ik wil dus graag wat mee nemen.

Nu zijn er volgens mij best wat bokkers zijn die een creatieve opleiding volgen of hebben gevolgd. Ik denk dus dat een aantal van jullie weten wat er is aan te raden voor een goed samengestelde portfolio en wat daarvan wordt verwacht. Het zal zeker niet allemaal nodig zijn om gewoon als test eens wat te laten zien op zo'n open dag, maar ik vind het sowieso denk ik leuk om eens een goed portfolio van tekeningen aan te leggen. :) Ik zou dus graag wat tips hebben! Een paar vragen die ik bijvoorbeeld heb zijn:

- Mijn interesse ligt vooral bij traditionele media, tekenen en schilderen dus. Ik maak echter ook wel eens foto's, beeldhouwen en kalligrafie heb ik ook een tijd gedaan. Kan ik mijn portfolio beter geheel inrichten met hetgeen waar ik me op zou willen richten, of is het juist goed om ook wat van die diversiteit te laten zien?

- Wat voor soort werk laat je zien? Opdrachten (in mijn geval: paardenportretten)? Vooral vrij werk? Ook schetsen en concepten (ik kan me namelijk ook wel voorstellen dat men liever zien dat je goed kunt kijken en dat je heel scherp dingen kunt neerzetten in simpele lijnen, dan dat je met fotoreferentie portretten kunt maken)?

- Veel portretten heb ik uiteraard niet meer, op een aantal ben ik toch wel trots. Kun je ook een (goede) afdruk van een werk laten maken en die toevoegen in je portfolio, of liever alleen originelen?

- Omvang: hoeveel werken ongeveer? Een boekwerk lijkt me om voor de hand liggende redenen niet aan te raden, maar hoeveel moet je laten zien om toch een zo volledig aansprekend mogelijk beeld te geven?

- Geef je bij het werk een toelichting? Dus stop je bij een eindresultaat bijvoorbeeld ook een paar schetsen die je ter voorbereiding hebt gemaakt en een korte beschrijving van je werkwijze en inspiratie, of is het alleen het eindresultaat wat je laat zien (en licht je het desgewenst mondeling toe)?

- Wat voor een opmaak gebruik je? Ik heb voor mijn tekeningen gewoon een grote map met van die doorzichtige insteekvellen. Zijn er andere mappen/boekachtige-dingen die er speciaal voor zijn om je werk te laten zien? Ik werk op verschillende formaten, dus dat ziet er misschien wat rommelig uit met voorin de kleine formaten en achterin de grote. Wordt daar veel waarde aan gehecht? Heeft men bijvoorbeeld liever dat elk werk netjes in een passe-partout zit? En is het gebruikelijk om er ook een soort van 'crea-CV' bij te doen met wie je bent, wat je doet, waar je interesse ligt?

Dit zijn wel hééél veel vragen. :D Ben benieuwd of jullie me wat de goede richting op kunnen helpen, of misschien heeft iemand wel een goed voorbeeld van ziijn/haar portfolio om eens te laten zien. :)

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 01:05

Mijn (illustratie) portfolio:
* 10-15 afbeeldingen (hooguit 20 maar zoveel heb ik nog niet :+ )
* van 2 à 3 schetsen/werkprocess erbij
* een sterke plaat als opening en een sterke plaat als afsluiter (tussenin uiteraard ook gewoon goed werk maar eerste en laatste indruk zijn belangrijk)
* meeste is gewoon volledig bladvullend (30x40cm), kleinere afbeeldingen uitgesneden en op zwart papier geplakt (met spuitlijm), 1 per pagina, en niet kleiner dan A4 . (Bij A5 2 per pagina maar met mijn digitale werk heb ik niets zo klein) kleine en grote gewoon afgewisseld.
* geen text erbij (op wat bij schetsen na), dat geef je mondeling en zo heb je iets om over te praten.
* Veel diverse afbeeldingen, afhankelijk van waar je heen gaat welke erin zitten, volgorde mooi bij elkaar zoeken qua kleur en compositie, niet teveel hetzelfde laten zien en zeker niet achter elkaar.

Wat je in je map hebt ligt er dus aan aan wie je het laat zien, voor zo'n open dag kun je er van alles in stoppen, zo krijg je beter feedback over wat je sterke en zwakke kanten zijn. Maar voor een werkgever alleen je allerallerbeste werk, beter weinig goed werk dan veel matig werk. De slechte worden beter onthouden dan de goede.
Tegenwoordig wordt er eerder gevraagd om een digitale portfolio, dus een mooie website of gewoon een PDFje bijvoorbeeld is ook handig om te hebben.

Je map zelf is ook wel belangrijk en laat zien wat voor persoon je bent en hoe je met je werk omgaat. Ik heb gekozen voor een kalfsleren map, zonder bandjes, sluitinkjes of rare dingetjes erop, van binnen zitten speciale plastic inlages die zo doorzichtig en helder als glas zijn zodat de illustraties mooier zichtbaar zijn. Er zijn ook van die goedkope plastic mappen met ritsen, draagbanden, grote ringbanden etc. Misschien voor grafisch werk bijvoorbeeld wel ok, maar voor illustraties vind ik dat het werk naar beneden halen. Kan natuurlijk persoonlijk zijn, maar zoals ik in mijn klas zag had vrijwel iedereen zo'n plastic map en mijn leren map werd er altijd het snelst uitgepikt om te bekijken :D .

In ieder geval zeker een map meenemen, hoe meer feedback je erover kunt krijgen hoe beter je weet wat je er het beste in kunt houden en wat je eruit moet gooien ;) .

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 20:51

Bedankt IP, daar kan ik wat mee! :)

Dat plakken op zwart papier is trouwens een goede oplossing om die verschillende formaten minder rommelig te laten lijken, ik ga eens een paar goede vellen halen daarvoor. :j

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:30

Ik ben nu bezig met de vooropleiding aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam en ga half april toelating doen voor Illustratie. (en zit ook nog te twijfelen of ik toelating ga doen op de HKU ook voor Illustratie)
Ik zit nu in het laatste blok van de vooropleiding en ik heb nu les van een Illustrator, vorige week hebben we mn portfolio doorgenomen en heb ik een hoop nuttige tips gehad. Mss dat jij er ook iets aan hebt, dus hier komen ze:

-Zorg dat je werk divers is, dus niet enkel tekeningen of schilderijen.
-Laat zien dat je durft te experimenteren en niet bang bent om fouten te maken, maar vooral dat je laat zien dat je ze gemaakt hebt en er vervolgens iets van geleerd hebt.
- Ze willen heel graag je 'proces' zien, de weg die je hebt afgelegd van begin tot eindresultaat. Dus niet alleen maar kant en klaar werk, veel schetsen en gedachtengang (weet niet of je bekend bent met het principe 'mindmappen'?) zijn ze erg dol op.
- Wat die map betreft, dat ligt er denk ik heel erg aan op wat voor formaat je werkt. Ik heb heel veel werk op A1-formaat, dat stop je dus niet even netjes in een map :+ Ik laat mijn werk gewoon los zien op de toelating.
- Heb je een dummy? Ook dat vinden ze heel interessant, de krabbels, en gedachtes die je daarin neerzet zeggen vaak meer over je dan je kant en klare portretten/tekeningen.
- Zorg dat je niet alleen maar werk hebt dat gewoon enkel een 'mooi plaatje' is. Bedenk waar jij voor staat, wat je belangrijk vindt, en hoe je dat in je tekeningen verwerkt. Ook 'later' zul je in concepten moeten kunnen denken en daar je eigen visie bij moeten hebben. Ook dat willen ze al wel een beetje kunnen zien. Dus een enkel: ik heb het gemaakt omdat ik de kleuren wel mooi vond, wordt niet enorm gewaardeerd :Y)

Nou volgens mij was dit het wel zo'n beetje! In ieder geval zou ik je portfolio laten zien op de open dag, daar krijg je vaak goede feedback van :j Als je overigens twijfelt om meteen dit jaar toelating te gaan doen kan ik je als tip geven om zo'n vooropleiding te gaan doen. Ik heb er in elk geval heel veel aan gehad :)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 00:42

Leuk Eline, kom je ook kijken op de open dag? :) Het zal voor mij nog wel even duren tot ik toelating ga doen (als het zover komt). Ik ben nu nog bezig met mijn bachelor rechten en ik wil graag eerst ook mijn master hebben afgerond. Eerst eens een tijdje werken, en misschien dáána... Maar ik vind het wel leuk om eens wat rond te kijken. :)

Fijne tips, kan ik ook zeker gebruiken. :j Pffft, als ik alles zo lees realiseer ik me wel dat ik écht een groentje ben. :D Ik ben ook een beetje aan het rondneuzen tussen opleidingen en zie zo onderhand door de bomen het bos niet meer. Zo veel opleidingen (die in mijn optiek ook soms erg op elkaar lijken, maar met verschillende namen) en vooropleidingen... En ook de eisen die genoemd worden: conceptueel vermogen (niet alleen de mooie plaatjes), denken in processen... Hellup - kan ik dat wel? (En ook niet onbelangrijk: wíl ik dat wel, of wil ik liever 'mooie plaatjes' blijven maken?) :\ Ik kan me daarom wel voorstellen dat zo'n vooropleiding heel handig kan zijn. Zowel om je te ontwikkelen als om te kijken of het je ligt. De vooropleiding die jij in Rotterdam ziet er interessant uit op de website, ik ga daar ook eens informeren. :j

IcePrincess, heb jij eigenlijk ook illustratie-opleiding gevolgd? :)

IcePrincess

Re: Samenstelling portfolio opleiding illustratie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 10:01

Beschrijving van Eline is idd gericht op toelating voor scholen, netjes en 'clean' zoals mijn beschrijving is vooral voor werk.

Ik heb zelf geen opleiding ervoor gevolgd, wel grafische vormgeving en een extra module illustreren gedaan. Heb eraan gedacht om naar WdK te gaan maar dat is gewoon niets voor mij.
Wat ik wel heb gemerkt is dat als je als Illustrator aan de slag wilt je vooral connecties moet hebben, en zo'n opleiding is daar natuurlijk ideaal voor. Als gewone illustrator heb ik het heel moeilijk gehad. En ik heb vorig jaar ook besloten om een iets andere weg in te gaan en ben mezelf nu een beetje aan het opleiden tot concept artist gericht op game design. In principe is het ook illustratie maar op een net andere manier, je bent vooral conceptueel bezig, dus minder mooie plaatjes maar meer grove schetsen en dat is voor mij nog een beetje moeilijk maar het gaat al makkelijker. Het voordeel voor mij hierbij is dat ik veel contacten heb in de game industrie en veel makkelijker aan werk zal kunnen komen. Daarbij zijn het vooral onderwerpen die ik zelf ook erg leuk vind, terwijl ik als illustrator opdrachten heb gedaan waar ik niets aan vond en dat komt niet ten goede van mijn werk :+ .
Vanuit mijn grafische opleiding doe ik nu een half vormgeef, half concept art stage en na de zomervakantie hoop ik een volledig concept stage te kunnen doen, maar dat is een kwestie van goede portfolio aanleggen en brutaal zijn := .

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 10:06

Het heeft bij mij ook ruim 3 jaar geduurd hoor voor ik er eindelijk uit was wat ik wilde gaan doen :D

Inderdaad, er is zóveel om uit te kiezen, en dan stellen ze ook nog van die 'vreemde' eisen. Toch moet je daar ook een beetje doorheen leren kijken, uiteindelijk valt t allemaal nog best wel mee :)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 18:44

Vandaag was de open dag, ben geweest en vond het erg leuk. :)

Sfeer vond ik fijn, opleidingscoördinator en de studenten waren leuk om mee te spreken. Ook heb ik nog een soort 'open les' gedaan (stelde niet veel voor, maar goed, het was iets met tekenen. :+ ) Veel werk bekeken van studenten, ze hadden heel veel opgehangen en neergezet.
Het was dus een leuke dag, maar de opleiding is toch niet waar ik naar op zoek ben. :) Ik heb gewoon duidelijk in mijn hoofd wat ik wil. Dáár wil ik me wel verder in ontwikkelen, maar in de opleiding ligt (begrijpelijk) toch veel meer op "niet-resultaatgericht" naar een resultaat toe werken, ook op een veel breder gebied dan wat mij interesseert.

Ik heb het ook maar gewoon eens gevraagd, of met wat ik in m'n hoofd heb dit een geschikte opleiding zou zijn. Antwoord was eerlijk: ik zou het misschien prima kúnnen, maar ik zal er niet vinden wat ik zoek. :) Meneer vertelde ook dat ze een tijd geleden ook zo'n student hadden gehad met hetzelfde idee, die had het prima gedaan maar was in het derde jaar toch gestopt: om die reden.

Portfolio had ik meegenomen, met jullie tips was ik heel tevreden met de selectie die ik heb kunnen maken. :j Twee studentes bekeken samen de portfolio's die mensen hadden meegenomen. Dat deden ze op een kritische, maar wel hele positieve manier. Het was wel een beetje spannend om m'n map te laten zien, met zoveel mensen die meekeken. := Ik had daarvoor ook al even staan kijken en er waren zoveel verschilde dingen te zien. Iemand die bijna wiskundig hele ingewikkelde patronen maakte (móói!), iemand die heel veel schilderwerk mee had in in een hele losse, vlotte stijl (verder niet helemaal mijn smaak, maar wel erg goed), maar er was bijvoorbeeld ook iemand die allemaal Donald Ducks en Diddle-muizen had getekend. :P

Wat ik wel heel grappig vond is dat ze de 2 waarvan ik nog had getwijfeld of ik ze er in zou doen, het beste vonden. Een van m'n eerste aquarellen en een tekening die ik hier eens voor het 'maak een tekening bij een tekst' topic heb gemaakt. Daar zat verhaal in en een achtergrond (dat heb ik natuurlijk bij al m'n werken, maar hier vonden ze het er ook echt uit spreken), dat vonden ze heel belangrijk. Ook vertelden ze dat het niet zoveel uitmaakt of je een hoofd nu supermooi uitgewerkt hebt of juist alleen een schets: ze zien bij alle twee dat je mensen kunt tekenen, is geen verschil. Ze hebben heel veel leuke tips gegeven waar ik zeker eens mee ga experimenteren. :j Conclusie was dat ze het een mooie map vonden, maar dat ik het nog best iets verder zou mogen trekken. Ze tillen het daar gewoon net een stapje verder, alleen 'mooi' is niet genoeg en ook niet zo belangrijk: "als je deze tekening nou eens uitknipt en hem bijvoorbeeld op een collage plakt..." Ik snap en zie wat ze bedoelen, maar dat is dus tóch niet helemaal de ontwikkeling die ik zoek. :)