Studiefinanciering uitwonend

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DyMarvel

Studiefinanciering uitwonend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 09:36

Ik heb echt een geweldige kans gekregen. Een kennis van mij heeft een klein vakantiehuisje. Nu ligt deze in het bos maar ook vlakbij het station. (ideaal ) Aangezien er het gehele jaar niemand zit enkel in de zomervakantie mag ik van haar er tijdens mijn studie wonen. Hier moet ik wel huur voor betalen. Weet iemand of ik een uitwonende beurs kan krijgen aangezien ik me niet in kan schrijven in de gemeente omdat het huis een recreatiewoning is? (staat overigens niet op een vakantiepark en wordt florensen belasting betaald)

_Tara_

Re: Studiefinanciering uitwonend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:38

Voor zover ik weet, als je je niet kan inschrijven bij de gemeente krijg je ook geen studiefinanciering. Hoe dat zit met wonen in vakantiehuisjes weet ik niet. Zou je de ib-groep even moeten bellen/mailen. Wel gaaf dat je daar mag wonen trouwens :D

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 09:40

Ja ik vind het ook zo gaaf! Lekker op de rand van het bos en verlost van vervelende huisgenoten.

Maar het word wel lastig zonder studiefinanciering. heb ze gemaild ben benieuwd wat voor reactie ik krijg. minimaal 3 werkdagen wachten spannend.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:41

Het is zo dat als het volgens de gemeente een woonadres is, je er mag wonen, je je er mag inschrijven en dus uitwonende stufi krijgt. De kans dat dit mag met woningen die gebouwd zijn als recreatiewoning is heel erg klein. Als de gemeente er lucht van krijgt dat jij dat 365 dagen per jaar woont dan kan het zelfs weleens zo zijn dat je een boete krijgt.

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 09:43

na mijn studie mag ik gewoon in de vakanties terug naar mijn ouderlijk huis of mijn vriend. Het huis ga ik dus enkel tijdens mijn studie bewonen niet de bedoeling dat ik er permanent woon

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:49

Je moet ingeschreven staan op een uitwonend adres wil je studiefinanciering ontvangen. Je zegt dat je na je studie weet uit dat huis gaat, maar tijdens je studie zul je er wel permanent verblijven, tenminste, zo ziet de gemeente dat. Ik denk dus dat het lastig gaat worden om studiefinanciering te ontvangen op een vakantiewoning. wat hierboven ook al gezegd wordt: als de gemeente er lucht van krijgt kan het nog wel eens niet zo heel handig aflopen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:54

Dat vakantiehuis, rust daar ook een recreatie vergunning op, of is het gewoon een tweede huis?

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 10:02

In een recreatie woning mag je offcieel 9 maanden verblijven. De tijd dat ik op school zit is iets minder.

Het is een gewoon woonhuis dat als 2e huis is gekocht. Maar er rust een recreatievergunning op denk ik aangezien het huis idd niet permanent bewoond mag worden.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 10:25

Hmm Ik ben een keer in Lelystad op stage geweest (voor mij de andere kant van Nederland). Daar heb ik toen met een klasgenoot een camper gehuurd op een camping. Ik heb bij ib-groep het adres van de camping opgegeven en kreeg gewoon uitwonende beurs... Ik heb niet eens nagedacht over inschrijven bij de gemeente :=

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:20

Frances schreef:
Hmm Ik ben een keer in Lelystad op stage geweest (voor mij de andere kant van Nederland). Daar heb ik toen met een klasgenoot een camper gehuurd op een camping. Ik heb bij ib-groep het adres van de camping opgegeven en kreeg gewoon uitwonende beurs... Ik heb niet eens nagedacht over inschrijven bij de gemeente :=

Hebben ze dat nooit gecontroleerd dan?
Want ze vragen die gegevens op bij de gemeente, om te verifieren of je daadwerkelijk op dat adres staat ingeschreven.
Zo niet, dan heb je echt geluk gehad :=
Ik zou er dan wel altijd rekening mee houden dat je een deel moet terugbetalen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:25

Als je het gewoon opgeeft en ze controleren je ben je de banketstaaf, dan moet je terug betalen.

Ik vermoed, als ik het zo lees, dat je dit niet kan gebruiken als uitwonende beurs adres

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:30

Ik weet wel zeker van niet, tenminste als het een recreatiewoning is.
Het adres waar je ingeschreven staat, moet toch een permanent adres zijn? (dus 12 maand per jaar)
Lijkt me niet dat je je dan daarop mag inschrijven bij de gemeente.

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 14:59

Ik ga ze zelf wel beleln ik krijg toch een antwoord op mijn mailtje ?
Het antwoord slaat totaal niet op mijn vraag.
Bedankt voor jullie reacties ik hou jullie op de hoogte of het lukt.

_MV_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 15:16

dit staat op de site met betrekking op controle woonadres sudiefinanciering. Korte samenvatting:
Je moet je altijd inschrijven bij de gemeente. Wij zijn namelijk verplicht om het adres dat je aan ons hebt doorgegeven te vergelijken met het adres bij de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA). We controleren je woonadres én je woonsituatie.

Ook als je heel kort op een adres woont, bijvoorbeeld als je stage volgt, moet je je inschrijven op dat adres bij de gemeente.

Je krijgt waar je recht op hebt
De IB-Groep zorgt ervoor dat iedereen krijgt waar hij recht op heeft. Niet meer en niet minder. Daarom controleert de IB-Groep je gegevens. We controleren alleen de gegevens die op jou van toepassing zijn. Want de IB-Groep gebruikt en beveiligt je gegevens zorgvuldig volgens de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp).

Misbruik
Wij controleren je gegevens zoveel mogelijk bij andere instanties, zoals de Belastingdienst, de Gemeentelijke basisadministratie (GBA) en de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Het uitwisselen van gegevens met andere instanties gebeurt volgens de wet. Op deze manier komt het overheidsgeld, dat de IB-Groep beheert en uitbetaalt, terecht bij degene voor wie het is bedoeld. In geval van misbruik doet de IB-Groep aangifte bij het Openbaar Ministerie.

Verschillende controles
We controleren je:

woonadres
woonsituatie
bijverdiensten
inschrijving bij de school
Te veel ontvangen

We controleren vaak achteraf of je aan alle voorwaarden hebt voldaan. Hieruit kan blijken dat je te veel studiefinanciering hebt ontvangen: er ontstaat dan een schuld. Zolang je nog studiefinanciering ontvangt, verrekenen we deze schuld met je studiefinanciering. Dit gebeurt in 2009 met een maximum van € 144,28 per maand. Hierop is een uitzondering: als je te veel collegegeldkrediet hebt ontvangen, geldt het maximumbedrag niet.
Nu terugbetalen of later terugbetalen
Kunnen we de schuld niet (meer) met je studiefinanciering verrekenen, dan krijg je een acceptgiro. Je kunt het bedrag dan in één keer met de acceptgiro betalen. Dat is het voordeligst omdat er dan geen rente berekend wordt. Betaal je de acceptgiro niet voor de vervaldatum, dan wordt de schuld omgezet in een rentedragende lening. Er wordt dan rente berekend vanaf de eerste dag van de maand waarin de vervaldatum van de acceptgiro ligt.

Controle woonadres
Iedere burger in Nederland is verplicht om zich te laten inschrijven bij de gemeente waar hij woont. Dit geldt ook voor scholieren en studenten. Instanties zoals de IB-Groep maken gebruik van de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) om gegevens te controleren. Dit is wettelijk zo geregeld.

Vergelijking met GBA
Als je op of na 1 augustus 2002 voor het eerst studiefinanciering hebt ontvangen, zijn we verplicht het woonadres dat je aan ons hebt doorgegeven te vergelijken met dat in de GBA. Als de adressen na de adresvergelijking verschillen, krijg je een brief van ons. Daarin staat dat je nog vier weken de tijd hebt om de adressen aan elkaar gelijk te maken. Zijn bij de tweede controle de adressen nog niet gelijk, dan wordt je beurs voor uitwonenden omgezet in een beurs voor thuiswonenden. Dit gebeurt vanaf het begin van de gecontroleerde periode.

Opnieuw aanvragen
Als je beurs voor uitwonenden is omgezet in een beurs voor thuiswonenden krijg je niet automatisch weer een beurs voor uitwonenden. Je moet eerst de adressen gelijk maken. Daarna moet je zelf opnieuw een beurs voor uitwonenden aanvragen. Vraag een beurs voor uitwonenden aan door in Mijn IB-Groep je (nieuwe) adres op te geven.

Uitzonderingen
De controle van het woonadres is niet van toepassing op:

studenten die al voor 1 augustus 2002 studiefinanciering ontvingen
studenten die thuiswonend zijn
studenten met een woonadres in het buitenland

Ook als je heel kort op een adres woont, bijvoorbeeld als je stage volgt, moet je je inschrijven op dat adres bij de gemeente.

Uitwonendencontrole
Als je aan ons hebt doorgegeven dat je op jezelf woont, krijg je meer studiefinanciering. Vanzelfsprekend controleren we of je daar ook echt recht op hebt. Krijg je een beurs voor uitwonenden, terwijl je adres in de te controleren periode een of meerdere maanden overeenkomt met dat van je ouders? Dan krijg je van ons een brief met het verzoek aan te tonen dat je niet bij je ouders woonde. Stuur deze uitwonendencontrolebrief (UC-brief) mét de gevraagde bewijsstukken binnen vier weken terug.

Bewijsstukken
In de UC-brief vragen we je om één van de volgende bewijsstukken in te sturen:

een op jouw naam gesteld huur- of koopcontract, samen met een bank- of giroafschrift van de huur- of hypotheekbetaling van de eerste én de laatste maand van de te controleren periode
bank- of giroafschriften van alle huur- of hypotheekbetalingen van de te controleren periode
een historisch uittreksel uit de Gemeentelijke Basisadministratie van zowel je vader als je moeder
als je stage hebt gelopen: een recente verklaring (geen overeenkomst of contract) van je onderwijsinstelling of stageverlener met daarin vermeld de exacte stageperiode en waar je destijds woonachtig was.

Intrekken studiefinanciering
Als je niet reageert op de UC-brief of als je niet de juiste bewijsstukken opstuurt, dan zetten we de beurs voor uitwonenden met terugwerkende kracht om in een beurs voor inwonenden.

Zo maak je bezwaar
Als je bezwaar wilt maken tegen de gevolgen van de controle, gebruik dan het voorbeeldbezwaarschrift Controle van de woonsituatie. De uitwonendencontrole is iets anders dan de adrescontrole. Je kunt dit voorbeeldbezwaarschrift niet gebruiken om in bezwaar te gaan tegen de gevolgen van de adrescontrole.

Altijd inschrijven bij de gemeente
Je moet je altijd inschrijven bij de gemeente. Wij zijn namelijk verplicht om het adres dat je aan ons hebt doorgegeven te vergelijken met het adres bij de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA). We controleren je woonadres én je woonsituatie.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 19:37

Polaris schreef:
Frances schreef:

Hebben ze dat nooit gecontroleerd dan?
Want ze vragen die gegevens op bij de gemeente, om te verifieren of je daadwerkelijk op dat adres staat ingeschreven.
Zo niet, dan heb je echt geluk gehad :=
Ik zou er dan wel altijd rekening mee houden dat je een deel moet terugbetalen.

Uhm nee dus :Y) en de vriendin die met mij daar zat heeft daarvoor ook uitwonende beurs aangevraagt := Beide niets van gehoord _O-

TS: ben benieuwd naar het telefoontje :))

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 11:15

Heb je niet een ander adres waar je je evt. in kunt schrijven bij zowel IB als gemeente? Misschien bij je vriend oid? Volgens mij kun je bij de IB ook een postadres doorgeven, die kun je dan gewoon bij je ouders laten wezen, zodat evt post daar heen gaat.

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 11:44

ja ik zou em bij mijn vriend kunnen inschrijven maar ik voel me dan een oplichter aangezien ik niet daar woon. Aan de andere kant woon ik wel uitwonend en moet ik huur betalen. lastig

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:02

djoya schreef:
ja ik zou em bij mijn vriend kunnen inschrijven maar ik voel me dan een oplichter aangezien ik niet daar woon. Aan de andere kant woon ik wel uitwonend en moet ik huur betalen. lastig

Maar goed, je woont uitwonend in een huis waar je helemaal niet permanent mag wonen...

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 14:04

Ja nouja daarom gaat het ook tegenmijn principes in regels zijn er niet voor niets. Maar 9 maanden er wonen is dan toch ook niet permanent?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:11

Het gaat erom dat dat jouw thuis is, of dat nou voor een jaar is of voor de rest van je leven.