Ik zit nu in het eerste jaar van HBO logopedie aan de Hanze in Groningen. Volgend jaar wil ik Algemene TaalWetenschappen (ATW, universiteit) en Logopedie gaan combineren, is een speciaal traject voor. Vereist hiervoor is het behalen van je propedeuse in jaar 1.
6 weken geleden had ik een toets voor zang, bestaande uit 3 onderdelen:
*glijtoon » van heel laag naar heel hoog en weer terug "glijden", als een soort van sirene
*messa di voce » Op 1 stabiele toon van zacht naar hard naar zacht gaan
*spreektoonhoogte bepalen » geen zin om uit te leggen

Op die toets ben ik toen gezakt op alle 3 de onderdelen omdat ik vreselijk slecht bij stem was en heel erg verkouden, ik heb later ook nog een weekje of 2 met bronchitis+voorhoofdsholte ontsteking rondgelopen. Vandaag was de her, ik ben geslaagd voor de glijtoon en de spreektoonhoogte. Op de messa di voce ben ik WEER gezakt. Bij het zachte gedeelte stopte mijn stem te abrupt.. 1 l.ullig klein puntje van zoveel criteria..
Dit betekend dus dat ik mijn P niet haal en ATW volgend jaar wel kan vergeten. Wil ik na HBO nog naar de uni, gaat dat me veel meer geld kosten i.v.m. studiefinanciering etc. Flink køt dus.
Een aantal docenten hebben mij een week geleden gemeld dat ik beter naar een echte logopedist kan voor mijn stembeheersing, deze is niet geweldig. Dit staat dus ook weer in verband met mijn zangtoets, puur laten zien dat je een goede stembeheersing hebt.
Dit is mij vorig jaar op de screening ook al gemeld, toen waren docenten echter van mening dat dit met logopedie op school verholpen kan worden (op school heb je in jaar 2 een 'interne stage' wat inhoudt dat je logopedie gaat geven aan eerstejaars.). Ik ben 6 keer bij een tweedejaars student geweest voor logopedische behandeling m.b.t. articulatiefoutjes, daarna was mijn stem/articulatie volgens haar goed.
Een docent heeft toen wel gezegd dat zij het nog niet goed vond, maar dat ze daar nog wel aan wilde werken met mij. Tot op heden nog niet gebeurd. Toen vorige week ineens dus de melding dat ik maar naar een echte logopedist kan.
Nu ik mijn zangtoets niet heb gehaald ben ik aardig boos op school, doordat zij mij pas op de HELFT van het schooljaar dit advies geven heeft het voor mij dus behoorlijke gevolgen,. Ik vind het nogal laks dat ze mij zo laat dit 'advies' geven, bij de screening (feb. 2008) is mijn stembeheersing al getest. Door mij aan het begin van het schooljaar naar een logopedist te sturen, had ik mijn zangtoets wel kunnen halen.
Mijn soort van mentor, gaf mij vandaag wel de tip om de examencommissie een brief te schrijven met daarin de vraag of ik een derde herkans mag dit jaar zodat ik nog wel naar ATW kan. Dit ben ik ook van plan te doen, maar ik wil daarin ook aanvechten dat de school/docenten laks zijn geweest. Weet iemand wat ik het beste in de brief kan zetten en wat mijn 'rechten' zijn?
Paulien
Echt balen dat je hem niet hebt gehaald!