Mavodiploma upgraden naar Havo?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Mavodiploma upgraden naar Havo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 14:32

Steeds vaker vraag ik me dit af.
Ik heb nu een Mavo-diploma, maar ik zou graag een havo diploma hebben. Zou ik door staatsexamen te doen in enkele extra vakken, hiervan een Havodiploma kunnen maken?
De vakken die nu op mijn diploma staan zijn:
Engels D
Nederlands D
Biologie D
Kunstgeschiedenis D
Wiskunde C
Natuurkunde C

Wie kan me hier iets over vertellen?

Dorus

Re: Mavodiploma upgraden naar Havo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:34

Volgens mij gaat dat niet zo makkelijk. Je kan wel dmv staatsdiploma's je MAVO diploma uitbreiden (met meerdere vakken), maar niet ineens een HAVO diploma krijgen door een paar vakken op HAVO niveau te doen.

Als je graag een HAVO diploma wilt zou ik je adviseren eens te gaan informeren naar volwassen onderwijs. Dan kan je waarschijnlijk in één jaar een HAVO diploma halen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 14:38

Mijn gedachte was als volgt: Het VBO was destijds B en C niveau. De Mavo C en D. Logische gedachte die dan volgt is: D niveau valt ook onder Havo. Maar dat is blijkbaar niet zo? :+

[Edit] Ik heb mijn Mavo diploma ook dmv extra vakken gehaald op het VBO. Ben ooit begonnen op Atheneum, maar door pubertijdsgedrag en diverse schorsingen etc uiteindelijk op het VBO terecht gekomen :o Vandaar dat ik dus dacht dat het dmv extra vakken Havo kon worden. Zo ging het immers op het VBO ook.
Laatst bijgewerkt door Lyonesse op 10-03-09 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:39

D-niveau is zeker geen HAVO. Anders had het wel HAVO geheten en geen MAVO-D. ;)

Ik zou even zoeken op volwassenenonderwijs, volwasseneneducatie en HAVO). Staat best veel over op internet. :)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:42

Nee, helaas. Dan zou je dus met alle vakken op D niveau een HAVO diploma hebben en zo werkt dat helaas niet.

Het vroegere VBO/MAVO (tegenwoordig onder één noemer: VMBO) had wel wat overlap, maar HAVO en VWO staan daar volledig los van. Uiteraard is er wel wat overlap in de stof die je moet beheersen, maar om een HAVO of VWO diploma te kunnen krijgen moet je helemaal opnieuw examen doen.

Wat is eigenlijk de reden achter deze wens? Wil je nog een vervolgopleiding doen oid waar je HAVO voor nodig hebt? Want wellicht is er ook nog wel een andere weg voor je als je niet de behoefte hebt aan een jaartje HAVO.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 14:47

Nee, de enige reden is eigenlijk om de kans op werk te vergroten/serieuzer genomen te worden door potentiele werkgevers. Ik heb een toelatingsexamen gedaan voor de universiteit, en heb deze gehaald. Maar door persoonlijke omstandigheden, ben ik daar toen niet aan begonnen. In principe hoef ik daarvoor dus geen hoger middelbaar diploma te hebben.
Nog een edit: Daarnaast heb ik ook gewoon een MBO diploma waar ik mee door kan naar het HBO

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:53

Bij ons was het zo dat als je wilde doorstromen naar havo, je al je vakken op D niveau moest hebben en wiskunde + een tweede vreemde taal in je vakkenpakket moest hebben. Upgraden kan niet. Voor havo moet je alle examens opnieuw doen, maar dan op havo niveau uiteraard.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:55

Lyonesse schreef:
Nog een edit: Daarnaast heb ik ook gewoon een MBO diploma waar ik mee door kan naar het HBO

Als je toch al een MBO-diploma hebt, waarom denk je dan dat je serieuzer wordt genomen met een HAVO-diploma?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 15:00

Ehm, ik heb geen idee eigenlijk :D :+
Ik denk omdat ik nu steeds vacatures tegen kom waarbij er havo/hbo werk en denk niveau wordt gevraagd, wat ik gewoon heb, maar niet kan bewijzen dát ik het heb.

@ Knoffer: Hmm, dan zou het dus ook een heel ander vakkenpakket moeten zijn (wat ik op zich er graag zou willen, want ik wil er bijv. graag Duits en Geschiedenis bij) Daarnaast is er nu toch ook het profielwerkstuk etc bij? Kan dat dan nog allemaal als staatsexamen?

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:22

Profielwerkstuk heb ik geen idee van. Volgens mij hoef je qua vakken alleen Duits erbij te hebben, maar het zou kunnen dat geschiedenis of aadrijkskunde ook verplicht is. Ik moest iig wel kiezen tussen die twee, maar ik weet niet zeker of dat ook verplicht was om naar de havo te kunnen.

Je kan eens kijken op de site van het roc. Ik weet niet waar je woont, maar in Amsterdam hebben ze de Joke Smit academie zitten.
Zij geven vmbo-tl, havo en vwo aan volwassene. Bij de toelatingseisen voor havo daar staat:
- u bent 18 jaar of ouder
- u hebt een overgangsbewijs naar havo 4, of havo 5 of
- u hebt een mavo-d of een vmbo-tl diploma, bij voorkeur met wiskunde en twee moderne vreemde talen.

Maar opzich hoef je jouw denkniveau niet te kunnen bewijzen. Uit een sollicitatiegesprek kan een werkgever ws ook wel naar boven halen of jouw denkniveau voldoende is.
Ik denk dat je meer aan een vervolgopleiding op hbo niveau hebt, dan een havo diploma. Een hbo duurt wel wat langer, maar je kunt dan ook overwegen om het in deeltijd te doen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 15:26

Ik woon in Groningen ;)
Aan de toelatingseisen voldoe ik dus sowieso, maar ik denk dat jullie gelijk hebben en het helemaal niet nodig is.
Ik zal even gaan speuren :j Bedankt :D

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:35

Oh, ja, dat is een beetje ver weg.

Succes :)

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:16

Is het geen idee om duaal/deeltijd een HBO-opleiding te gaan doen?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:28

MBO staat in principe gelijk aan HAVO hoor :) hbo is echter een stapje hoger, ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat ze havo/hbo niveau in 1 adem noemen, dat is namelijk best nog een groot verschil :)

Je kan inderdaad beter een hbo diploma gaan halen dan een havo diploma omdat je al bewezen hebt dat niveau aan te kunnen: je hebt al een mbo diploma op zak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:31

Je kunt naar de avond havo, als je nivo goed is krijg je wellicht wat vrijstelling voor een bepaalde tijd tot het examen. Zomaar staatsexamen doen, is niet zomaar even. Volgens mij heeft Havo geen staatexamens. Verkijk je niet op staatsexamens die zijn in den regel moeilijker dan schoolexamens.

Als je echt wel goed kunt leren, zou je avond atheneum kunnen gaan doen, dat heeft mijn broer gedaan, zitten allerlei leeftijden en dat kan je in 1 jaar doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:36

Lyonesse schreef:
Nee, de enige reden is eigenlijk om de kans op werk te vergroten/serieuzer genomen te worden door potentiele werkgevers. Ik heb een toelatingsexamen gedaan voor de universiteit, en heb deze gehaald. Maar door persoonlijke omstandigheden, ben ik daar toen niet aan begonnen. In principe hoef ik daarvoor dus geen hoger middelbaar diploma te hebben.

Waarom niet die Uni?? Bedoel je je colloquium doctum?? Dat is zeer waardevol, zoek dan een studie uit die jouw niet zo moeilijk lijkt en ga de avond uni doen. Als je al je propedeuse hebt, dus het eerste jaar volbracht, wordt je zeker al meer ingeschat. Maar heb je dat ook nodig voor het werk wat je wilt gaan doen? Soms zijn beroepsgerichte cursussen met diploma meer waard.