Studeren, wat doe jij met je paard?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

suusje26

Studeren, wat doe jij met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 20:47

Ik zit een beetje met een dilemma en ben beniwued naar jullie ervaringen wat betref, studeren en je eigen paard...

Ik zit nu in het 3e jaar van mijn opleiding die 4 jaar duurt. MBO dierverzorging managment in barneveld. Ik woon zelf in apeldoorn en reis nu nog heen en weer. Dit bevalt mij nu erg goed omdat ik zo meer tijd heb voor mijn paard, werk en vrienden.

Echter wil ik hierna graag een HBO opleiding gaan volgen, alleen de opleiding die ik graag wil gaan doen is alleen in Leeuwarden te volgen. Met openbaar vervoer vanuit Apeldoorn is dat helaas niet te doen. Ik zou dus op kamers moeten, iets wat ik helemaal niet erg vind. Behalve dat ik ook een paard heb die nu in de buurt van apeldoorn staat. En dat is nu juist mijn probleem. Als ik mijn paard in apeldoorn zou houden zou ik hem door de weeks (buiten vakanties om) niet zien. Maar andersom, als ik hem meeneem naar leeuwarden zou ik hem in de weekenden en in de vakanties minder zien. Ook wil ik niet verplicht zijn om elk weekend naar huis te komen, dus dat zou betekenen dat ik hem misschien 2 weken niet zie. En dat is nou echt wat mij tegen houd van de opleiding, iets wat juist niet zo moet zijn. Ik vind dat mijn toekomst niet van die 3 jaar moet afhangen dat ik niet zoveel tijd voor mijn paard heb.

Ik ben dus erg benieuwd waar jullie voor gekozen hebben, en hoe dat bevalt...

Verkopen is bij mij geen oplossing, ik heb hem al 6 jaar, vanaf dag 1 ;) Wat ook meteen mijn probleem is, doordat hij zo jong is wil ik graag het overzicht houden van alles wat er met hem gebeurt. Dat overzicht ga ik zeker kwijt raken als ik besluit hem in apeldoorn te laten en een verzorger te zoeken.

Het heen en weer rijden elke vakantie heeft geen zin, ik sta op vol pension, juist voor mijn studie, en die gaan geen lege plek vrij houden als ze die ook kunnen verhuren, ook kan ik geen 2 stallingen betalen...

Pff, langer verhaal dan gepland... Maar ik hoop dat jullie me wat tips en ervaringen kunnen geven :)

WillemYntJee

Re: Studeren, wat doe jij met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:02

Leuk dat je ook Diermanagement gaat doen, ik ook volgend jaar ;)
Ik zou als k jou was paard in de buurt van Leeuwarden stallen, je geeft zelf al aan dat je niet elk weekend naar huis wil dus dan zou k voor de weekenden dat je wel naar huis gaat een verzorger/bijrijder zoeken :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:04

Ik zou hem ook daar stallen. Is volgens mij nog goedkoper ook :P

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 21:11

Goedkoper, dat wete ik niet... Sta nu ook niet erg duur ;)

Maar waarom juist daar? Ik bedoel, hoe doen jullie dat met vakanties dan?

In principe moet ik wel elke zondag naar huis vanwege werk (vast contract) wat ik niet voor 3 jar ga opzeggen. Maar ik werk ene maand 3 zondagen en andere maand 2.

Ik had zelf ook het idee om hem wel mee te nemen, maar toen bedacht ik me hoe ik dat dan moet vakanties wil gaan doen, want wil ook wel eens "thuis" zijn bij fammilie en vrienden...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:14

dan zoek je daar toch werk ;) Ook in friesland kun je werken en wonen hoor :P

Ik zou gewoon gaan voor een opleiding die je graag wilt doen, en niet je keuze laten afhangen van je paard. Daar krijg je spijt van.

In vakanties kun je best naar huis. Je paard wordt toch niet slechter van een weekje vakantie? Meer is het niet vaak :)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:21

En desnoods laat je m in Leeuwarden staan in de vakantie en laat je m door je verzorger/bijrijder doen. Is voor hem/haar ook hartstikke leuk toch? Of helemaal vakantie, wordt ie ook niet slechter van hoor.
En inderdaad hier is ook genoeg werk ;) Ben ook net aangenomen ondanks de 'crisis'.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:24

Ik studeer Diergeneeskunde en ik weiger op kamers te gaan. Mijn paard staat hier zo goed, dat vind ik daar nergens. Ik woon zelf in Zwolle... Maar ik wil dus niet op kamers, omdat ik vaak terug wil naar Zwolle voor mijn paard, en dan vind ik het zonde van mijn geld om een kamer te huren.

Ik redde het afgelopen jaar qua tijd niet, dus ik ben tijdelijk gestopt en ik probeer het volgend jaar opnieuw. Mijn paard verkopen is geen optie, een bijrijder beviel mij niet. Als ik het volgend jaar weer niet red ga ik een andere opleiding zoeken...

Ookal is mijn paard soms een draak van een beest, het is wel mijn paardje en ik wil haar niet kwijt. Daarbij vind ik het noodzakelijk om te kunnen ontspannen naast mijn opleiding... Met Mone werken is mijn ontspanning, en als dat niet meer kan, is mijn opleiding gewoon te moeilijk... Maar dat is ook geen ramp, vind ik...

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:21

ik verhuis volgend jaar naar groningen(woon nu in utrecht). Ik wil mondzorgkunde gaan studeren en bij een studentenvereniging. En mijn pown? Die gaat mee! :D

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 11:07

Werk zoeken wil ik daar ook wel, maar heb nu zo'n leuke baan waar ik na mijn opleiding zo in verder kan! Zo'n baan vind je niet snel en wil die daarom ook niet opgeven..

Bijrijder is ook niet mijn eerste optie, wat ik al zei, ik wil graag het overzicht kunnen houden, klinkt misschien heel jaloers, maar het is mijn paard en ik wil niet dat iemand anders daar zonder mijn toezicht mee aan de gang gaat... Dat komt ook omdat ik slechte ervaring met een bijrijder heb gehad.. en ik weet dat ze niet allemaal zo zijn.

Maar hoe doen jullie dat in de "grote" vakanties dan? En na je studie, ik wil dan graag weer terug naar apeldoorn, ook omdat ik hier al goed werk heb. Maar een goede stalling ligt hier nu ook niet voor het oprapen..

Pff, wist niet dat het voor mij zo moeilijk zou zijn,.. In 1e instantie dacht ik ook, hij gaat lekke rmee :D Maar begin nu toch wel te twijfelen....

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:26

Mijn ervaring is dat je ook in vakanties niet altijd naar huis gaat. Als je eenmaal gewend bent aan je eigen kamer/huisje en je leventje daar hebt opgebouwd, ren je minder snel naar huis.
Ik zou je paard dan ook lekker meenemen richting leeuwarden en evt. daar een verzorgster/stalgenoot vragen om in een weekend/vakantie,als je een paar dagen er niet bent, voor je paard te zorgen.

Marije87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 12:00

Ik heb mijn paard meegenomen. Hij staat nu super, en ik heb doordeweeks gewoon lekker tijd voor hem. In het begin stond hij nog 'thuis' (niet aan huis, helaas), en toen ging ik ook veel naar huis, maar hoe langer ik uit huis was, hoe minder ik terug thuis kwam.

In de vakanties ruim ik altijd een paar dagen voor mijn paard in, ik moet zeggen dat hij niet zo gigantisch ver weg staat. Daarnaast heb ik een verzorgster, en zo komen we de vakanties altijd wel door :).

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:16

Slim zijn en niet je studie van je paard af laten hangen. Zorg voor een goede bijrijder of neem hem mee. (bijrijder is imo sowieso wel praktisch als je studeert)

Ik heb toen ook gekozen voor mijn paard, nu ik weer ga studeren krijg ik het dubbel zo zwaar.(omdat ik inmiddels dus het huis uit ben en fulltime werk)

Ik zou alleen zoeken naar een oplossing zodat je hem/haar wel kunt houden. De gulden middenweg :)

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:33

Hoi!

Ik heb er zlef geen ervaring mee maar ken wel wat ervaringen van wat vriendinnen van mij!

Wat zie deden is paard meenemen, inderdaad, je gaat steeds minder naar huis. (voor jou waarschijnlijk uiteindelijk alleen de zondagen dat je moet werken)
in de 'grote'zomervakantie, namen ze hun paard weer mee naar huis, die grote vakantie is namelijk 2 maanden, en er zijn vrij veel stallen (zeker omg apeldoorn wat ik me zo kan herinneren) waar je in de zomer best een paard kwijt kan voor 2 maanden! dan zit je 2 maanden in het jaar misschien met dubbele kosten, maar heb je je paard mee :)
bij hun ging dit altijd erg goed, en ja, soms heb je een keer een weekend geen tijd, of een toetsweek waardoor je niet kan rijden, nou dat vind je paard ook niet erg hoor :) Ik zou gaan voor je studie, en je paard lekker meenemen! :D

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:36

kan je niet in vakanties je paard meenemen, desnoods even in een andere dan je huidige stalling..en anders zou ik kiezen hoe ik het paard het meeste bij mij zou hebben

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:50

Sorry maar dubbele kosten zou k dus echt nooit doen als je student bent en alleen op zondag werkt. Dat lukt volgens mij nooit. Geef t beestje dan lekker vakantie, maar je hoeft toch ook niet perse 2 maanden terug naar huis?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:06

Ik heb mn paardje(s) (1 lease ik van okt tot april, 1 is van mij) in drenthe staan en woon zelf door de week in utrecht. Afgelopen zomer zelfs een paard aangeschaft (kende hem al, moest verkocht en ik wilde hem niet laten gaan) terwijl ik die nu dus alleen in de weekenden zie. Hij is nu net 3 en nog erg groen dus ik ben nu lekker met de basis bezig in de weekenden. Op den duur ga ik voor hem een verzorger zoeken als hij wat meer kent. Het liefste zou ik hem hierheen halen maar de kosten zijn hier zo hoog in verhouding met daar, dat ik dat niet kan en wil betalen. Tevens zit ik dan nog met mn 2e die ik dan al helemaal niet kan betalen.
Ik reis dus vrijwel elk weekend heen en weer. Vakanties heb ik vrijwel niet maar ook dan reis ik heen en weer want ik heb hier ook nog konijnen en een kat die ik niet lang alleen kan laten.
Als ik niet in deze situatie zat, kwam ik zeker niet meer wekelijks bij mn ouders thuis, het klopt echt dat het steeds minder wordt. Ik zou het ook zeker niet mensen aanraden want het kost vreselijk veel energie en tijd aangezien je toch elke keer weer heen en weer moet. Voor mij is dit momenteel de enige oplossing en ikheb het er voor over! Maar als het anders zou kunnen.....zou ik ze zeker hierheen halen ipv bij mn ouders laten staan. (btw ze staan bij een vriendin van me thuis, dus ik heb altijd een bekende die ze in de gaten houd en van een natje en droogje voorziet)

Kortom: ik zou hem zeker meenemen als je die kans hebt. De enige keren dat je terug naar je ouders moet is wanneer je werkt en dat is dus niet eens elke week als ik goed begrijp. Vakanties kan je altijd nog wel zien of je wel naar je ouders wil en zo ja, dan kan je paard rustig even vakantie vieren.
Ik kan me goed voorstellen dat je soms wat in de war raakt en niet weet wat je moet doen, heb ik zelf ook. Maar als je wil, dan lukt alles! Dus ook je baantje aanhouden en paard in leeuwarden!