Twijfels over de toekomst ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Twijfels over de toekomst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:37

mijn middelbare schoolloopbaan is nogal euh, bewogen..

Ik heb 1 en 2 gymnasium gedaan... de 1e redde ik het nog wel redelijk dmv niets te doen (dat was ik immers gewend op de basisschool :+ ) Echter had ik door die instelling in de 2e zo'n achterstand.. Toen kreeg ik ook nog pfeiffer, dat werd hem niet helemaal..

Ik ben blijven zitten en 2 havo/vwo gaan doen.. Toen had ik opzich wel fijne duidelijke docenten, veel structuur etc. en ik had wel wat extra motivatie omdat ik wel vond dat als ik dan toch was blijven zitten, en nota bene een niveau lager deed het behoorlijk triest zou zijn om dan nog onvoldoendes te gaan halen... Nou ik haalde dus prachtige cijfers en stond voor alles behalve wiskunde en Nask :+ minimaal een 7.

Toen mocht ik dus naar 3 VWO, en dat was echt een hel. Ik had allemaal nieuwe docenten en dat waren echt van die geforceerde autoritaire docenten, die geen orde of iets konden houden en daarom maar allerlei stomme regeltjes gaan bedenken. Ok, ik besef ook wel dat ik er niet voor die docent zit maar voor mezelf. Maar op zo'n moment zakt de motivatie bij mij en lukt het me gewoon niet meer. Heel stom, vervelend dat ik niet de capaciteiten heb om daar mee om te gaan, en dat ligt ook puur aan mezelf en niet aan de docenten... Maarja. Daar kwam bij dat ik me heel vaak heel ziek voelde... Soms weken achtereen dat iedere dag echt een kwestie was van door komen en alles maar over me heen laten komen. Sommige periodes voelde ik me wel beter. Wsl een hormonale oorzaak (dokter laat me nu eindelijk onderzoeken *\o/* Moet volgende week naar het ziekenhuis, maar voor dat er een diagnose is gesteld zijn we wsl weer wat maanden verder) en ik had dan ook een concentratievermogen van echt helemaal niets. Ik zat altijd maar een beetje in de les, had altijd het idee dat ik echt in een glazen koepel zat en dat ik alles wat verteld werd afketste... Echt he-le-maal niets kwam aan, en ik kon ook geen verhalen van langer dan 3 zinnen lezen. Ik snapte opdrachten vaak ook niet, puur omdat het me niet zo goed lukte dat uitleg te lezen. En ik kreeg vaak straf omdat ik niet zo goed oplette...

Ik was ook altijd moe, en had daardoor wat moeite met opstaan.. Ik was daardoor soms iets later (ik was gemiddeld 1x per week te laat, m'n coordinator hield dat bij ;( ) en dat werd me ook niet zo in dank afgenomen. Ik ben 2 dagen geschorst en heb op een haar na geen proces verbaal en boete van 150 euro gekregen. Dat zit me nog altijd een beetje dwars omdat dingen als vroeg opstaan me ook gewoon niet lukte en ik van mening ben dat dat wel degelijk een medisch onderliggende reden had, want het waren altijd heel duidelijk periodes dat ik me minder goed voelde, en ik dus ook moeilijker opstond. Ik had daar normaal gesproken niet zo'n moeite mee namelijk :) En dan zijn zulke straffen wel een beetje cru denk ik. Anyway, 3 VWO was gewoon een rotjaar, ik had iedere dag het idee op school dat ik de dag moest zien door te komen, geestelijk meer dood dan levend :') .

Nouja, vanzelfsprekend heb ik dat jaar niet gehaald. School had niet zoveel oor voor mijn medische probleempjes, vonden me lui en ongedisciplineerd (daar zit een kern van waarheid in, ik heb dus sowieso heel veel structuur en stimulans nodig. En van die docenten die huilend de klas uitrennen, dat werkt gewoon niet voor mij. Ik heb daar idd te weinig discipline voor denk ik..) en dachten dat ik me vast wel kon concentreren als ik iets ging doen wat ik leuk vond... Dat werd MBO dus. Daar zit ik nu op, en ik loop precies tegen dezelfde problemen op en heb nou niet echt een cijferlijst om naar huis over te schrijven (verre van..) Terwijl het niveau zwaar onder mijn kunnen is.

Dus de grote vraag is... Hoe nu verder!? Ik heb dus 2 probleempjes, het ene is mijn medische verhaal het andere is het feit dat ik veel structuur en stimulans en af en toe een flinke schop onder m'n hol nodig heb. :P . Dat ik het wel kan heb ik voor mezelf wel bewezen door het feit dat ik uberhaupt wel weer naar 3 VWO mocht. Die mensen dachten kennelijk dat me dat wel zou lukken, maar het lukt me dus niet onder alle omstandigheden.

Ik weet nu niet meer zo goed wat ik moet doen. Op het MBO zit ik niet op m'n plaats, en het gaat hier ook niet zo goed. Volgens mijn decaan zou ik wel naar een 4 HAVO klas kunnen maar 3 VWO was voor mij wel een dermate traumatische ervaring :') De kans is ook nogal groot dat ik tegen dezelfde problemen aan loop als ik naar 4 HAVO ga, want hoe kan ik nou beslissen wat een goede school is die biedt wat ik nodig heb.
Qua medisch verhaal heb ik wel een stukje meer erkenning nu, aangezien ze me nu gaan onderzoeken in het ziekenhuis, en komt er niets uit gaan ze verder zoeken op dingen als ADD ed. Maarja zolang er geen diagnose is gesteld kan ik daar niets mee.. En ik moet nu wel keuzes gaan maken en knopen gaan doorhakken enzo.

Ik kan een andere MBO opleiding gaan doen - want wat ik nu doe is sowieso niet wat ik wil - , maar mijn ambities liggen sowieso niet echt bij het MBO :) . Helemaal omdat ik gewoon weet dat ik wel meer kan :)

Lang verhaal geworden, dank voor het lezen alvast :P ....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:06

Wat goed dat je zelf zo goed hebt geanalyseerd wat je probleem is! Klasse! +:)+

Ik vraag mezelf af:

- Heb je enig idee wat je 'later als je groot bent :+ ' wilt gaan doen? Hoe ziet de toekomst van Menino eruit? Hoe onrealistisch het dan ook moge klinken, wat is je droom?

- Wie is op school je coach? Is er bij jullie op school een opvangtraject voor leerlingen met studieproblemen?

- Is er iemand op school (decaan?) die veel contacten heeft met andere opleidingen en je kan adviseren mbt je schoolkeuze, of dat nu een Havo wordt of een andere MBO-opleiding?

- Hoe staan je ouders in dit plaatje?

- Heb je al eens geanalyseerd voor jezelf, welke structuur je precies nodig hebt? Welke omstandigheden moeten je leraren creëren zodat jij optimaal kunt studeren en concentreren?

Romyv

Re: Twijfels over de toekomst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:27

het lijkt wel of je mijn middelbareschool verhaal hebt opgeschreven hahaha

Ik heb eerst MBO gedaan, lekker makkelijk en alle tijd voor mn vrienden en paarden.. Daarna HBO en een goeie baan gezocht.. Doe het nog steeds met 2 vingers in mn neus, maar dat is juist wel lekker (geeft mij ruimte om mn paarden te kunenn blijven doen en vast te beginnen aan het maken van cariere..) of je nou rechts of links om gaat maakt niet uit, als je echt ergens voor gaat bereik je je doel toch wel!