POP, voorbeelden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

POP, voorbeelden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:27

Hoi,

Deze maand ben ik begonnen aan een nieuwe opleiding, stoas den bosch. Hiervoor moet ik een POP schrijven, maar helaas konden ze me niet echt duidelijk maken hoe deze er uit moest zien. Nu heb ik via internet al wel een voorbeeld gevonden, maar graag zou ik weten hoe jullie een POP inrichten (en daarna koppelen aan een PVA).

Welke zaken moeten er volgens jullie zeker in?

Romyv

Re: POP, voorbeelden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:21

Bij mij in mn POP staat een overzicht van alle vakken, welke behaald, welke nog te krijgen en welke te herkansen..

Daar onder staat een overzicht van mijn leerpunten, hoe dit aan het licht is gekomen (een practijk voorbeeld) en vervolgens een doelstelling SMART geformuleerd. Daar onder hoe ik deze doelstelling wil gana behalen, dus een soort stappenplan.. Dit per leerpunt helemaal uitgewerkt.

kortom, een rotklus!

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:29

wij hebben dit ook moeten doen, voor de CAH :)
Als je wilt kan ik wel opsturen hoe wij het moesten doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:21

Romyv: staan daar ook de vakken in die je gehad hebt op eerdere scholen of puur van die opleiding?

Verder klinkt het wel logisch (en veel werk)

Vincentlover: je hebt een pb

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:23

Ik heb wel een POP die ik je wil sturen. Ik heb hem opgebouwd met een persoonlijke sterkte-zwakte analyse, doelen voor de periode en die doelen weer smart uitgewerkt (dus een pva). Is dat wat je zoekt?

Doe wel Pabo, maar een pop is een pop ;)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:35

Je hebt een mail! :)

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:36

Heb je geen reader van studieloopbaanbegeleiding gekregen? Daarin staat precies hoe je een POP in elkaar moet zetten.
Welke opleiding doe je? En doe je deeltijd?

Ik doe t meestal zo: (Beknopte versie)

Karaktereigenschappen:
Sterke punten; Vrolijk, nieuwsgierig
Verbeterpunten; Onzeker, twijfelaar

Studiekwaliteiten:
Sterke punten; bv geheugen, verbanden leggen, Nederlandse taal
Verbeter punten; bv slecht in planning, slecht in verslagen schrijven

Keuze van aan welke verbeterpunten ik wil werken en hoe ik dat wil doen
bv slecht in verslagen schrijven:
Formats gebruiken, feedback aan docenten en medestudenten vragen

Doelen op korte termijn; bv BS die of die afsluiten voor het eind van dit collegejaar
Doelen op lange termijn; bv Diploma behalen

Succes en euh, de eisen zijn niet zo superhoog

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:37

:= Daar hoef ik ééééécht niet mee aan te komen, dan kan ik het echt wel overnieuw gaan maken..

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:37

Kippesoep schreef:

Niet? Bij ons zitten er vaak 3 studiepunten aan verbonden.... :=
En ik moet ook wel een beetje meer doen dan dat wat jij omschrijft... O.a. nog 7 competenties aflopen, vertellen hoever ik deze competentie al bezit, wat ik er nog aan wil gaan doen, leervragen en plan van aanpak erbij etc. etc.
Laatst bijgewerkt door Adil op 02-03-09 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:39

Petulan: dankje!!

Kippesoep: helaas niet gehad, alleen klein a4tje met heel kort uitleg, maar dat was het. Doe de voltijdopleiding op de stoas, maar volg het met de deeltijders en een groot gedeelte zelfstudie omdat pas nu instroom ipv afgelopen september als de rest. Dankje voor je ideeen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:40

Adil18 schreef:
Kippesoep schreef:

En ik moet ook wel een beetje meer doen dan dat wat jij omschrijft... O.a. nog 7 competenties aflopen, vertellen hoever ik deze competentie al bezit, wat ik er nog aan wil gaan doen, leervragen en plan van aanpak erbij etc. etc.

Dat lijkt idd ook beetje op wat ik moet doen, voor zover het me duidelijk is geworden ;)

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:43

Het is ook een beknopte versie staat erbij hè ;) ff snel zo opgeschreven. De bedoeling is natuurlijk bij het maken van de pop dat je een goede sterkte zwakte analyse maakt en daar iet mee gaat doen.
@ Adil, bij ons zijn er geen studiepunten aan verbonden het is alleen verplicht om er een te maken een het begin van elk semester. En daarnaast voor elke module (BS) een PVA te maken met als bedoeling meer uit je stage te halen. 9 van de 10 keer wordt dat PVA door de docent vergeten :P
Competenties hoeven er bij ons ook niet perse in, wel je goede en verbeterpunten, dan kom je als snel ook richting je competenties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:51

Wat ik zo bij ons heb gehoord, moet het ook met competenties. Maar omdat pas net ben begonnen is erg moeilijk aan te geven wat daarin nu mijn goede en zwakke punten zijn omdat nog helemaal geen ervaring in heb. Iemand idee hoe dat moet oplossen?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:23

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:24

Ik heb een POP voorbeeld.

* gaat even zoeken

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:25

als je je mail geeft, kan ik hem sturen.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:53

je hebt mail!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:55

Iedereen heel erg bedankt voor alle bestanden, hier hebg ik zeker wat aan!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:00

haike schreef:
Romyv: staan daar ook de vakken in die je gehad hebt op eerdere scholen of puur van die opleiding?

Verder klinkt het wel logisch (en veel werk)

nee zijn de vakken van deze opleiding, gekoppeld aan de OER (wettelijke omschrijving competenties v/d opleiding) van alle leerjaren.. Er zit ook een stuk werkevaring in verwerkt omdat dit nauw samenhangt met mn opleiding

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:08

Doe je een hbo opleiding? En weet je wel hoe de competenties werken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:10

Doe een HBO-opleiding idd en heb een flauw vermoeden van hoe het zit met de competenties, maar nog niet helemaal duidelijk allemaal.
Heb hiervoor de HAS gedaan en toen deden we hier niks mee, nu pas 2 weken nieuwe opleiding en volg maar weinig lessen en veel zelfstudie, dus vandaar dat hier navraag.

Esss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:33

Adil18 schreef:
Kippesoep schreef:

Wow, jij moet veel doen voor je POP dan! Ik ben al afgestudeerd, maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit langer dan een half uur met een POP bezig was (laat mijn oud-docenten het maar niet horen ;)). Ik keek gewoon welke leerdoelen ik nog niet had behandeld in mijn vorige POP, koos er twee uit en maakte er een mooi verhaaltje van. :=

@ Haike: Mocht je nog wat (minder serieuze) voorbeelden willen hebben ter inspiratie, dan heb ik ook nog wel wat. ;)