bromfiets examen.. voetgangers..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DvdKloof

bromfiets examen.. voetgangers..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 20:10

ik ben nu ana het leren voor mijn bromfiets examen.
alleen ik snap er geen klap van wanneer je wel en niet een voetganger voor moet laten gaan(dat als ze uit een uitrit komen snap ik t wel)
maar dan nog deze:

-moet je voetgangers op een gelijkwaardig kruising als ze van links komen ook voorang geven? en moet je ze voorang geven als ze van rechts komen?

-als jij op een voorangwegrijd en er wil een voetganger oversteken op het zebrapad moet je dan stoppen of doorijden?

-als jij op een gelijkwaardige kruising naar links wilt en er wil een voetganger oversteken moet je dan stoppen op voorang verlenen?

wie kan het mij even uitleggen :)

MilesNF

Re: bromfiets examen.. voetgangers..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:31

Nee, alleen fietsers en auto's, dus niet van links en niet van rechts.

Altijd stoppen voor een zebra.

Als de voetganger op dezelfde weg loopt als jij reed en dus rechtdoor gaat moet je voorrang geven. Als de voetganger de weg wil oversteken waar jij op rijdt (voordat je linksaf slaat) dan heb jij voorrang. Beetje onhandig uitgelegd.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:05

Een voetganger is geen bestuurder en heeft dus geen voorrang op voorrangskruispunten of wanneer een voetganger van rechts komt. Deze regels hebben nl betrekking op bestuurders.

Een voetganger is wél verkeer en de regel "Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor" geldt wel ook voor voetgangers. Dus als jij en een voetganger op dezelfde weg zitten en jij slaat af en kruist daarmee de voetganger die rechtdoor gaat, dan moet je de voetganger voorrang verlenen.

En let op, bij een zebrapad heeft een voetganger áltijd voorrang.

Shayenne93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:09

ooh nu snap ik em pas! :=
Had precies op hetzelfde punt dat ik dacht: Huh? hoe zit het nou, maar nu snap ik het.. Dankjewel :)

Ts: Succes met je theorie! :D