Wat voor vervolg opleiding (mbo-paardenhouderij)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Wat voor vervolg opleiding (mbo-paardenhouderij)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 20:42

Hallo,

Aan het eind van dit jaar heb ik als het goed is mijn diploma voor mbo paardenhouderij niveau 4. Daarom ben ik druk aan het kijken voor een vervolg opleiding. Omdat ik heel erg praktijk gericht ben en lichte add heb denk ik niet dat ik het ga redden op het hbo en wil dus waarschijnlijk een andere mbo opleiding gaan doen.
Ik heb al wel een klein beetje een voorstelling van wat ik later wil gaan doen als beroep. Wat mij heel erg leuk lijkt is om bijvoorbeeld voor de dierenbescherming of voor een andere instantie te werken die het welzijn van dieren controleerd (ik weet niet of de overheid ook dat soort mensen heeft?). Of wat mij ook eventueel leuk lijkt is in een aziel of ander opvang te huis voor dieren te werken.
Ik wil dus in ieder geval iets gaan doen in het kader van dier welzijn.
Nou weet ik niet zo goed wat voor opleiding ik hierna nog eventueel zou kunnen doen. Ik zit eventueel te denken aan 2 jaar paraveterinair maar ik weet niet of ik daar iets aan heb. Anders is er eventueel ook nog mbo-dierverzorging of bijvoorbeeld een politie opleiding (ivm opsporingsbevoegdheid die je volgens mijn mentor nodig hebt).
Iemand die mij kan helpen?

Groeten Hilde

siskeh

Re: Wat voor vervolg opleiding (mbo-paardenhouderij)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:48

je lichte add hoeft helemaal niet van invloed te zijn hoor,
heb zelf add/adhd, en hoogstwaarschijnlijk dislectie!
zit nu in 5 havo, en ga het hoogstwaarschijnlijkwel halen....
het hangt er wel vanaf welk niveau je hebt(kun je je opleiding makkelijk doen, of is het met hangen en wurgen)

maar als ik kijk naar wat je wilt denk ik dat hbo wel bij je past,
(en je woont ook nog eens vlakbij)
als ik jouw was zou ik volgende week eens in leeuwarden gaan kijken!
misschien kun je ook een verkort traject volgen, maar je kunt ook het langere traject volgen, daardoor wordt het misschien "makkelijker"

paraveterinair lijkt me persoonlijk niets, ik heb niet het idee dat er veel banen zijn in die richting

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:49

Zou zeker niet in de MBO diersector blijven hangen. Zonde van je tijd want echt een aanvulling op je MBO paardenhouderij heeft dat écht niet.

Als ik jou wensen zo zie zou ik aanraden om eens te beginnen met solliciteren bij een dierenasiel. Op de site van de dierenbescherming staan vaak wel vacatures voor profesionals oftewel betaald ;)

Als dat niet lukt zou ik denken aan HBO Diermanagement. Dat past wel een beetje in de richting die jij opwilt. Daarbij kun je daar ook je paraveterinair halen als je dat dan nog zou willen.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 22:12

Mijn IQ is hoog genoeg voor het hbo maar ik denk gewoon dat ik daar niet de motivatie en concentratie voor kan vinden en dan speelt mijn add er dus wel een kleine rol bij. Nu al solliciteren vind ik eigenlijk niks, ik ben nog maar 18 en vind dat een beetje te jong om al te gaan werken.. :P
Naar hbo diermanagement heb ik ook geinformeerd maar volgens mijn mentor kom je dan toch vaak aan de kantoor banen en is het meer het leiden van een bedrijf of het werken op een school o.i.d en dat is niet echt wat ik wil..

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:17

Tja je mentor kan zo veel zeggen. Maar het kan ook totaal anders. Diermanagement is zoooo breed. Heb zelf beleid en communicatie gedaan én Natuur en milieu educatie erbij en heb nu een hele leuke baan waarbij ik echt niet vast op een kantoor zit. Daarbij heb ik ook o.a. gesoliciteerd bij de dierenbescherming en had daar evt. ook wel aan de slag gekunt maar dat is niet waar mijn hart ligt en kreeg vrijwel tegelijkertijd een baan aangeboden wat raakvlakken heeft met m'n opleiding én waarbij ik niet vast zit achter een computer echt ideaal!

Waar een wil is, is een weg ;)

Daarbij past de opleiding wel bij jou wensen. Tenminste ik spreek uit ervaring vanuit de opleiding zijnde. Je kunt die kanten er wel mee op.

MBO dierverzorging heb ik ook gedaan en dat raad ik je dus écht 100% zeker af. Té zonde van je tijd en heeft 0,0 aanvulling op je paardenhouderijopleiding want de opdrachten etc. komen toch op hetzelfde neer op niveau 4 niveau. Alleen ene op paard gericht en ander op dieren in het algemeen..
Laatst bijgewerkt door Thats_Me op 26-02-09 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:19

@feliciaa:
als je de motivatie niet hebt: niet doen, maar dat heeft ook vrij weinig met de ADD te maken IMO.
als je een doel voor ogen hebt en je gaat daar voor staat add echt je niet in de weg(of je moet het al heeuuuul zwaar hebben, wat bij mij trouwens best wel eens zo kan zijn, maargoed)
maar concentratieproblemen zal het wel moeilijker maken, maar dat is absoluut geen reden om het niet te doen!

maar is dit niet wat:
http://www.cah.nl/cah/opleiding/dg.php? ... ingen&Sub= %20Major:Dier%20&%20gezondheidszorg
(is een linkje van cah, maar ze hebben bij van hall vast een vergelijkbare opleiding, alleen is hun site ietsie minder)
ook is er bij van hall nu een opleiding dier en zorg geloof ik...

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:21

Ja, je hebt daar inderdaad de afstudeerrichting dier en zorg. Daarvoor kun je de modules AWQM volgen. Oftewel Animal Welfare Quality Management. Kun je ook leuk combineren met paraveterinair module maar daar betaal je wél los nog een smak geld voor (voor paraveterinair) maar kun je wel binnen je opleiding ook halen en meetellen als minor module.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 22:37

Ik heb een folder aangevraagd van het van hall dus ik ben benieuwd. Ik wil wel heel graag hbo maar mijn ervaring is dat ik door de minder leuke dingen die overigens bij elke opleiding zitten mijn motivatie weg zakt, en omdat ik door mijn add sommige dingen minder snel begrijp schiet ik snel in de stress waardoor ik het overzicht helemaal kwijt ben. Ik ben nu met 1 van mijn eind werkstukken bezig bijvoorbeeld en omdat ik 1 ding niet snap ben ik metteen het hele overzicht kwijt waardoor helemaal niks meer lukt. Het lukt me dan niet meer om zonder leraar er weer een beetje grip op te krijgen..