Heb het helemaal gehad.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jes

Heb het helemaal gehad.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 23:13

Ok,

Ik heb het helemaal gehad.
Sinds 6 maanden werk ik in een restaurant, had het erg naar mn zin, tot 2 maanden geleden.

Sinds 3 maanden hebben we een nieuwe manager, eerst ging alles wel goed, maar nu.
Hij verandert bijna alles, en nou ben ik het met jullie eens, verandering kan vaak erg goed zijn.
Maar hij verandert dus ook de roosters.
Sinds ik daar werk heb ik Woensdag en Donderdag de hele dag vrij, en dan nog een halve dag ergens anders die week.

Ik heb nu vaak nog maar 2 dagen vrij, ok, niet verkeerd, maar wel jammer.
Vorige week had ik echter maar anderhalve dag vrij, deze week twee dagen en volgende week weer maar anderhalve dag.
Verder veranderen mijn vrije dagen steeds, waardoor ik ook steeds afspraken af moet zeggen.
Het rooster voor de week erop wordt vaak pas op donderdag of vrijdag opgehangen. Als je toch steeds bijna hetzelfde rooster hebt is dat niet zo erg, maar als alles compleet veranderd zit je dus.

Nou ben ik het na gaan vragen bij de arbeids inspectie, ze moeten anderhalve dag aan een gesloten vrij geven (dat gebeurt wel) maar zijn wel verplicht om je in een week totaal twee vrije dagen te geven. En dat gebeurt dus niet.
Verder moeten ze minimaal 7 dagen van te voren het rooster bekend maken, dat gebeurt dus ook niet.

Volgende week als ik dus maar anderhalve dag vrij heb in die week hebben de rest van mijn collega's wel twee en een halve dag vrij.
De vorige keer heb ik gevraagd waarom ik zulke uren had, en dat ik dat heel vervelend vond, zegt de maneger; maar 's avonds ben je toch optijd klaar.
Alsof ik daar wat aan heb. Ik moet nog steeds alles zo plannen om rekening te houden met mn werk, en als ik om tien uur klaar ben, ben ik een half uur later thuis, dan kan je echt geen mensen meer uitnodigen, of zelf uit eten gaan.

Voor de arbeids inspectie moet ik nu een lijst maken met de uren die ik in Januari en Februari gewerkt heb (gelukkig hou ik dat allemaal bij). En dan gaan zij het bekijken. Als het volgens hun ook niet klopt kan ik een inspecteur laten sturen.

Ook nog; wij werken naar omzet. We krijgen inprinciepe het minimum loon, maar komen we daar boven uit met de omzet die je maakt (we hebben ieder onze eigen tafels) krijg je dus meer salaris. Zit je er onder wordt het aangevuld tot het minimum.
Ik zat er dus altijd wel boven, maar hier komen mensen 's avonds pas later eten, als je om tien uur klaar bent met werken geven ze je om negen uur al geen nieuwe tafels meer. Wat dus betekend dat je ongeveer 10 mensen hebt. i.p.v. 30/35.
Mijn omzet is nu dus ook niet zo hoog, de maneger maakt de roosters, en vervolgens gaat hij tegen mij zitten zeueren dat mijn omzet niet hoog is. En dat ik niet gemotiveerd ben.
Als je maar een avond in de week vrij bent is dat ook niet zo heel raar ??

Ik ga echt opzoek naar ander werk. Ik wil alleen wel gelijk een vast contract, dat heb ik nu ook, en ik heb ook mn huis etc. te betalen.

Heb nu sinds 2 weken een vriend, hij werkt normale uren, en ik dus veel 's avonds. We hebben pas twee avonden met elkaar doorgebracht. We zien elkaar gewoon maar een keer per week. Dat maakt alles nog eens extra moeilijk.

Sorry voor mijn lange verhaal, maar ik moest het gewoon echt even kwijt.

Jessy

Nicje87

Re: Heb het helemaal gehad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:25

Wat vinden je collega's van het systeem van je nieuwe manager?
Misschie moeten jullie eens met zijn allen om de tafel, of je moet het eens met hem bespreken. Misschien zijn er oplossingen zodat bijde partijen tevreden zijn? Als beiden een beetje water bij de wijn kunnen doen?

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:27

Ja dat heet de horeca he...
Ik snap wel dat het lastig is idd om zo iets te plannen o.i.d. Maar ik denk dat je beter eerst een goed gesprek met je baas of manager kunt aangaan i.p.v de arbeidsinspectie er op af te sturen want daar gaat de werksfeer echt niet van omhoog.
Ik werk al 10 jaar in de horeca en het is zo latijd wel iets met roosters,overuren enz.
En je kunt natuurlijk een andere baan gaan zoeken maar ik denk niet dat je gelijk een vast contct krijgt vooral in de horeca gevenb ze dat niet graag weg en al helemaal niet nu met de crisis enz.
Ik denk dat je het beste eens een goed gesprek kunt aangaan en gewoon zeggen dat je het er niet mee eens bent en als ze er niets aan gaan doen kun je zeggen dat je het dat bij de arbeidsinspectie neer gaat leggen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:31

Nieuwe vriend? Leuk voor je :)

Wat betreft de roosters... als je daar wilt blijven werken moet je er denk ik echt met je leidinggevende uit zien te komen. Geef heel duidelijk aan wat jouw probleem is, en met name wat het verschil is met voorheen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:35

Valt hier niet serieus met de nieuwe manager over te praten?
Gelijke kansen voor het hele personeel lijkt mij; proberen kun je het altijd.
Een arbo inspecteur laten sturen zou ik niet zo 123 doen; de kans dat jij er dan als eerste uit geschopt wordt neemt behoorlijk toe dan....
Ik zou echt eerst eens serieus onder vier ogen gaan praten en aangeven waar voor jou de problemen liggen.
Succes

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 23:43

Het probleem is dat mijn collega's allemaal bang zijn voor hun baan.
Naar mijn idee is de manager gewoon aan het pesten.
Laatst vroegen een collega en ik of hij het rooster al had voor de week erop (was op dinsdag) Hij zei dat het nog niet af was.
Toen ik later die middag iets uit het kantoor moest pakken (op verzoek van de manager) zag ik het rooster voor die week erop liggen.
Hij heeft het toen pas op vrijdag opgehangen, en het was ongewijzigd.

Tuurlijk als er iemand ziek is veranderen er dingen. Maar waarom kan hij mijn collega's wel 2,5 dag vrij geven, en mij maar 1,5?
En daarbij moet hij er verplicht 2 in de week geven. Ik heb hem dit ook verteld, maar het maakt hem niets uit.
Op het moment is het nog even geen goed idee om met de magager zelf te gaan praten, ik ben namelijk zo uitgeput dat ik om alles huil.

Die andere baan is een kantoor baan. Laatst was er hier een man in het restaurant, hij was de generaal directeur van een groot bedrijf, dat door heel Frankrijk werkt, orders binnen Europa heeft lopen etc.
Het kantoor zit hier in de buurt, en hij heeft mij zijn kaartje gegeven voor als ik nog werk zocht. Hij kon namelijk heel goed iemand gebruiken die Nederlands, Duits en Engels spreekt.

Wij hebben hier dus gebroken diensten. In Frankrijk eten mensen tussen de middag vaak in een restaurant. Ik begin dus om twaalf uur 's middags tot drie uur / half vier / vier uur.
En dan moet ik weer om zeven uur beginnen tot .......
Tuurlijk dit was in het begin ook zo, maar had je nog wel 2,5 dag voor je prive leven (en ook vaste dagen zodat je ook echt afspraken kon maken).
Ik moet nu de loodgieter en de hoefsmid bellen, maar die zitten steeds "vol" Kan uiteraard wel een afspraak maken voor twee a drie weken later, maar dan weet ik mijn rooster nog niet.

Ik zit er nu gewoon echt helemaal doorheen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:44

Dan ga je toch gewoon voor die andere baan?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 23:47

Ik ga ze morgen ook bellen.
Hopen dat het allemaal serieus is, en ik daar een contract kan krijgen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:48

Ik had er helemaal overheen gelezen dat je in Frankrijk woont; daar zijn dit soort dingen idd vaak iets minder geregelt.
Tja, als je een gesprek niet zit zitten of denkt dat het weinig effect zou hebben kun je voor de andere job gaan.
Ziet die er goed uit qua salaris en voorwaarden en trekt het werk je?
Persoonlijk zou ik me naar binnen l*llen bij het andere bedrijf en dan tóch een gesprek met de manager aangaan.
Draait dat op onweer uit dan heb je een andere baan achter de hand; zoniet dan kun je besluiten te blijven zitten.
Eventueel kun je contact opnemen met de eigenaar van het restaurant.
Die zal het ongetwijfeld willen weten als zijn manager slecht functioneert......

(ff off topic, hoe is het weer daar ? :D )

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 01:36

2.5 dagen vrij in de horeca vind ik persoonlijk dikke luxe :+ Coupé werken is zwaar maar hoort erbij... De een vindt het geweldig de ander niks.
Als je het moeilijk hebt met onregelmatige uren zou ik persoonlijk een anders ector kiezen hoor...

Tuurlijk kun je inspecteur laten komen en zo maar hou er rekening mee dat dit de relatie met het werk enorm kan aantasten....

Meeste mensen die ik ken die horeca doen werken ook coupé met 1 dag vrij en gemiddeld 10u en meer per dag...

Anke_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 08:54

excuus ik heb niet alle reacties gelezen, maar wil hier toch even op reageren. Bij horeca gelden gewoon andere regels, dat roosters pas zo laat gemaakt kunnen worden is niet meer dan logisch, hangt nl af van het aantal reserveringen. Dat je 2,5 dag vrij zou hebben (aaneengesloten) vind ik echt heel knap! Mijn vriend werkt ook in de horeca, manager. Ik weet dus hoe lastig het is om roosters te moeten maken, ik weet ook dat (vooral in het hoogseizoen) het al heel wat is als je 1 dag vrij hebt. Dat je in de avonden vrij netjes op tijd klaar bent, vind ik helemaal super. Ik zie mijn vriend in de zomer vaak dagen niet, maakt werkdagen van 14/15 uur.

Ik snap wat je zegt, maar misschien moet je het niet bij het restaurant/manager zoeken maar misschien is de horeca niets voor jou. Ik hoor uit jou verhaal dat je behoefte hebt aan structuur en duidelijkheid. Vaak kan de horeca je dat niet bieden.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 09:12

Ik ben hier toen gaan werken omdat ik werk nodig had, en dit opdat moment de enige baan was in de buurt. Heb het wel 4 maanden heel erg naar mn zin gehad. Alleen nu niet meer.

Verder staat in de wet dat ze verplicht zijn 1,5 dag aan elkaar vrij te geven, en dan nog een halve dag (evt op een andere dag in de week).
Ook staat daar dat je het rooster minimaal 7 dagen van te voren bekend moet maken.

Overuren maken we niet veel, soms op zaterdag wel eens een uur, maar dan willen ze graag dat je dat op zonder weer opneemt, want ze betalen de overuren niet graag uit.

Het probleem is dat voorheen alles goed liep, rossters optijd, fijne dagen vrij (en nog dezelfde ook). Degene die toen de roosters maakten werkt hier nog steeds, maar de maneger wil het zelf doen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 09:17

Hier zou ik ook moe van worden zeg, zeker als hij zo achterbaks is om het nieuwe rooster zo lang achter te houden. Als ik dit zo lees, en je ziet echt geen mogelijkheid om met je nieuwe manager te praten oid dan zou ik ook iets anders gaan zoeken.
Je brengt tenslotte een groot deel van je tijd op je werk door en als het je dan zo tegenstaat wordt je daar ook niet gelukkiger van :n

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 09:51

Saffier schreef:
Ik ben hier toen gaan werken omdat ik werk nodig had, en dit opdat moment de enige baan was in de buurt. Heb het wel 4 maanden heel erg naar mn zin gehad. Alleen nu niet meer.

Verder staat in de wet dat ze verplicht zijn 1,5 dag aan elkaar vrij te geven, en dan nog een halve dag (evt op een andere dag in de week).
Ook staat daar dat je het rooster minimaal 7 dagen van te voren bekend moet maken.

Overuren maken we niet veel, soms op zaterdag wel eens een uur, maar dan willen ze graag dat je dat op zonder weer opneemt, want ze betalen de overuren niet graag uit.

Het probleem is dat voorheen alles goed liep, rossters optijd, fijne dagen vrij (en nog dezelfde ook). Degene die toen de roosters maakten werkt hier nog steeds, maar de maneger wil het zelf doen.

ik snap waar je mee zit, maar het is idd horeca ik werk van 3 uur tot meestal 1 uur snachts, vaste dagen ik ben wel 2 dagen vrij moet ik zeggen, op maandag vrij omdat ze dicht zijn en op zaterdag omdat ik dan niet wil werken, dit heb ik aangegeven toen ik solliciteerde en ik heb die dag gewoon vrij :) tevens heb ik een 24uurs vast contract maar zit er standaart over heen :)

ik zou gewoon een gesprekje met de manager aan gaan en mss even die andere man bellen? voor die andere baan als ik jou zo hoor werkt het niet tussen die manager en jou. Je moet niet iets doen wat je ongelukkig maakt :)

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:26

hier iemand die zelf roosters maakt in een bedrijf voor c.a 60 personen.(detailhandel)
en geloof me,het is geen feestje!
je hebt met een hoop regels te maken,maar je moet ook zo efficient mogelijk met de uren/personeelskosten.
en er is altijd wel iemand die niet blij is met zijn uren,te veel,te weinig,aangevraagde vrije dagen,etc.

wij hebben wel een regel,dat iedereen recht heeft op ten minste 1 vaste vrije dag in de week.

hebben jullie nooit vergadering,werkbesprekingen oid?
gewoon rustig in overleg gaan met z'n allen.
en kom je er niet uit,dan word het tijd om ander werk te zoeken.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:22

LZP -> STW

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:09

Geen overuren doen vind ik al heel knap voor horeca hoor... ken werkelijk niemand hier (en ken best wel wat mensen uit de sector) mat anderhalve dag aansluitend vrij + vaste uren.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:15

tja dat is het leed dat horeca heet.
Ik kan ook een heel boekje open doen over mijn baas. Voor zijn klanten goed. Maar voor zijn personeel een l.ul.
Mijn baas is ook zo veranderlijk als het weer. De ene week verwacht hij dit, en dan weer dat. Maar ja, ben er aan gewent.
Afgelopen week heeft hij mijn zo'n k.utstunt geleverd dat ik er ook helemaal klaar mee ben.

Helaas liggen banen niet voor het oprapen en zeker niet met vast constract. Zou dus zeker in goed overleg kan met je baas. Schrijf de punten op. Schrijf hem desnoods een brief o.i.d.